Gå til innhold

Flere som slanker seg hele barnas oppvekst?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser relativt sunt vanligvis, men med mindre jeg er på diett kryper vekten sakte (og noen ganger raskt) oppover. Jeg kan rett og slett ikke leve et «vanlig» liv med moderat aktivitet og «normalt» kosthold, for det tilsier at jeg skal være 25-30 kg overvektig. Jeg har en kronisk sykdom som vanskeliggjør trening i perioder, men kompenserer med det så fort jeg greier det.

 

Altså slanker jeg meg «hele tiden». Jeg føler meg fullstendig mislykket som ikke finner balansen og jeg virkelig hater å måtte svare når barna spør «hvorfor spiser du ikke dnet samme til middag som oss»

Og ja, jeg er misunnelig på f.eks kollegaen min som har samme jobb og Aldri trener. Hun er en nett str.36, lunsjen hennes er F.eks fire tjukke brødskiver og et stort glass h-melk med oboy. Hun er ti år eldre enn meg og sier at hun må ga «såpass» for å ikke gå ned i vekt. Når hun kommenterer mine rugsprø sier hun også ting som antyder at jeg nok tar igjen det «tapte» med store mengder godteri og junk på kveldene. Det har jeg aldri unnet meg, men tar gjerne litt av mannens smågodt og snacks en dag i helgen når jeg ikke prøver å gå ned, Jeg ønsker meg ikke maten hennes, men jeg sitter ved siden av og veier 25 kg mer mens jeg lurer på om jeg klarer meg uten mat til middag (noe jeg ofte gjør) for å ikke legge pÅ meg når jeg ikke går på diett.

Nå følger jeg en 1200kcal diett og ser at jeg faktisk spiser mye mer enn normalt i mengde, men standard matvarer og sammensetninger av måltider gir rett og slett bare for mange kalorier for meg. 

Jeg mener faktisk ikke å sutre, jeg vet at mange har det som meg. Jeg bare føler at mat opptar en for stor del av livet mitt og jeg er redd for at barna skal plukke det opp. Jeg ønsker at anstrengt forhold til mat og kropp stoppet med meg, og at mine spreke, sunne og slanke barn skal slippe å foholde seg til mat som noe negativt.

Anonymkode: f88f6...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser du for lite? Lav forbrenning? Drikker du kalloririke ting?

Anonymkode: dbd17...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Standard» som består av brødskiver til både frokost og lunsj, mellommåltid, middag med mye karbohydrater, og kveldsmåltid med brød igjen er gjerne for mye for de aller fleste. Derfor kryper vekta sakte men sikkert oppover for veldig mange fra 30+, eller før.

1200 kalorier om dagen er nok ikke så veldig langt ifra hva du normalt trenger, avhengig av din alder, høyde og vekt. Antar du er liten/lav. Så har du kanskje fått noe lavere forbrenning av stadig slanking også, og mulig noe endringer i stoffskifte, som ikke er uvanlig for kvinner. Særlig etter graviditeter. 

Anonymkode: bf021...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på konstant vektkontroll men jeg spiser ALLTID det samme som barna. Middag kompenserer jeg med mye grønnsaker eller salat. Har vi kjøttkaker spiser jeg en kjøttkake en halv potet og masse grønnsaker. Jeg har to jenter og de skal aldri oppleve at mamma slanker seg og spiser slankemat. De har aldri reagert eller spurt hvorfor jeg spiser bare en kjøttkake. Min tallerken er god og full. 
Dette blir et slag under beltestedet for deg men jeg synes det er skummelt når barna legger merke til dine matvaner og kommenterer det. De plukker det opp og blir garantert påvirket. Du må finne andre løsninger. 

Anonymkode: 19fdf...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Standard» som består av brødskiver til både frokost og lunsj, mellommåltid, middag med mye karbohydrater, og kveldsmåltid med brød igjen er gjerne for mye for de aller fleste. Derfor kryper vekta sakte men sikkert oppover for veldig mange fra 30+, eller før.

1200 kalorier om dagen er nok ikke så veldig langt ifra hva du normalt trenger, avhengig av din alder, høyde og vekt. Antar du er liten/lav. Så har du kanskje fått noe lavere forbrenning av stadig slanking også, og mulig noe endringer i stoffskifte, som ikke er uvanlig for kvinner. Særlig etter graviditeter. 

Anonymkode: bf021...006

1200 kalorier er faktisk veldig lite da. Nesten halvparten av hva hun trenger i løpet av en dag. 1200 kalorier om dagen er egentlig litt for lite vil jeg si. Vil heller anbefale lavkarbo evnt kombinert med periodisk faste, hvor man ikke tenker på antall kalorier.

Anonymkode: bba81...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at man må tenke over hva man "dytter i trynet" altså. I dag som mat er veldig tilgjengelig, i veldig store mengder, absolutt hele tiden, er det lett å spise for mye. Det er også mange av oss som ikke kan spise for mye karbohydrater.

Det var nok lettere for et par generasjoner siden hvor man ikke hadde mer enn litt havregryn til middag, et par skiver til lunsj og en kotelett til hver til middag, man hadde ikke mer er tilgjengelig, og spiste derfor ikke mer, samtidig som det var mye mer kroppsarbeid. 

Jeg er nok som deg, legger på meg av karbohydrater og er nok litt insulinresistent. Men jeg spiser alltid det samme som barna til middag. Jeg tilrettelegger sånn at det er mye salat, grønnsaker osv på bordet så de ikke legger merke til at jeg spiser mindre potet, mindre saus osv, men mer grønnsaker og salat, men jeg spiser det samme som dem. Jeg kutter heller ned på mengde inntak til frokost og lunsj, kvelds kuttet jeg ut for mange år siden så jeg spiser ikke mellom kl 17 og kl 08.

Anonymkode: 7ff71...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har det sånn som deg. Men da jeg var frisk, så trente jeg veldig mye, og dermed kunne jeg jo spise helt normalt. Og ser jo at forbrenningen min og var en helt annen i 20 årene, enn nå i 40 årene. Nå er jeg syk, og orker sjelden å trene, og for en tid tilbake gikk jeg på diett, levde da på 1000 kalorier om dagen, i 4 mnd. Og jeg gikk ned 1 kg, og den forsvant den første uka. Og det er veldig frustrerende. Men jeg spiser stort sett det samme som barna. Jeg tar bare mye mer grønnsaker.

Anonymkode: e2f33...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo at du har en kronisk sykdom. Det kan du jo si til barna dine, de vet vel om at du feiler noe? "Jeg spiser en annen middag fordi jeg må, det skyldes sykdommen". 
Mht din kollega og at hun antyder at du spiser junk om kveldene, så tenker jeg at det kanskje ikke er helt innafor å kommentere hverandres matboks med andre ord enn "nam, det så godt ut" eller "kan jeg få oppskriften på den salaten?". Men det gjelder begge veier. Det ser ut til at du syns du kan kommentere hennes mat, da, siden hun er så "heldig" å ikke bli tjukk? Det er like lite greit, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

1200 kalorier er faktisk veldig lite da. Nesten halvparten av hva hun trenger i løpet av en dag. 1200 kalorier om dagen er egentlig litt for lite vil jeg si. Vil heller anbefale lavkarbo evnt kombinert med periodisk faste, hvor man ikke tenker på antall kalorier.

Anonymkode: bba81...922

Uten aktivitet er ikke det VELDIG lite. 
Jeg er 180 cm høy med masse muskler og trener hardt  4-5 ganger i uka. Det er estimert at jeg forbrenner 1800-1950 kalorier om dagen i gjennomsnitt, inkludert trening (hvor jeg forbrenner rundt 500 kalorier under økten alene). 

Anonymkode: 0f25f...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spiser du for lite? Lav forbrenning? Drikker du kalloririke ting?

Anonymkode: dbd17...cd9

Vet ikke om jeg spiser for lite, har nok redusert forbrenning etter mange slankekurer. Jeg drikker ingenting mwd kallorier i det daglige. Kun kaffe og vann.

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

«Standard» som består av brødskiver til både frokost og lunsj, mellommåltid, middag med mye karbohydrater, og kveldsmåltid med brød igjen er gjerne for mye for de aller fleste. Derfor kryper vekta sakte men sikkert oppover for veldig mange fra 30+, eller før.

1200 kalorier om dagen er nok ikke så veldig langt ifra hva du normalt trenger, avhengig av din alder, høyde og vekt. Antar du er liten/lav. Så har du kanskje fått noe lavere forbrenning av stadig slanking også, og mulig noe endringer i stoffskifte, som ikke er uvanlig for kvinner. Særlig etter graviditeter. 

Anonymkode: bf021...006

Jeg spiser stort sett lunsj, middag og kanskje et mellommåltid.

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke uvanlig at man må tenke over hva man "dytter i trynet" altså. I dag som mat er veldig tilgjengelig, i veldig store mengder, absolutt hele tiden, er det lett å spise for mye. Det er også mange av oss som ikke kan spise for mye karbohydrater.

Det var nok lettere for et par generasjoner siden hvor man ikke hadde mer enn litt havregryn til middag, et par skiver til lunsj og en kotelett til hver til middag, man hadde ikke mer er tilgjengelig, og spiste derfor ikke mer, samtidig som det var mye mer kroppsarbeid. 

Jeg er nok som deg, legger på meg av karbohydrater og er nok litt insulinresistent. Men jeg spiser alltid det samme som barna til middag. Jeg tilrettelegger sånn at det er mye salat, grønnsaker osv på bordet så de ikke legger merke til at jeg spiser mindre potet, mindre saus osv, men mer grønnsaker og salat, men jeg spiser det samme som dem. Jeg kutter heller ned på mengde inntak til frokost og lunsj, kvelds kuttet jeg ut for mange år siden så jeg spiser ikke mellom kl 17 og kl 08.

Anonymkode: 7ff71...aed

Jeg gjør også dette, men fordi jeg har en jobb med vakter, må mannen ofte ordne middag og da blir det ikke nok grønnsaker.

2 timer siden, Pashla skrev:

Du sier jo at du har en kronisk sykdom. Det kan du jo si til barna dine, de vet vel om at du feiler noe? "Jeg spiser en annen middag fordi jeg må, det skyldes sykdommen". 
Mht din kollega og at hun antyder at du spiser junk om kveldene, så tenker jeg at det kanskje ikke er helt innafor å kommentere hverandres matboks med andre ord enn "nam, det så godt ut" eller "kan jeg få oppskriften på den salaten?". Men det gjelder begge veier. Det ser ut til at du syns du kan kommentere hennes mat, da, siden hun er så "heldig" å ikke bli tjukk? Det er like lite greit, faktisk.

Jeg har ikke kommentert. Hun har kommentert og jeg har svart at jeg nok ikke kunne ha spist det hun spiser. Hennes respons var at det ikke hjalp å spise rugsprø på dagtid om en spiser snacks og junk på kvelden.

Anonymkode: f88f6...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke kommentert. Hun har kommentert og jeg har svart at jeg nok ikke kunne ha spist det hun spiser. Hennes respons var at det ikke hjalp å spise rugsprø på dagtid om en spiser snacks og junk på kvelden.

Anonymkode: f88f6...e77

Huff, hun er jo ikke spesielt høflig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser det samme som barna til middag, men mindre karbohydrater. 

Anonymkode: 3e948...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som om forbrenningen din har gått ned siden kroppen ikke får så mye næring å rutte med. 

Folk kan si hva de vil, men 1200 kalorier er lite... Hadde jeg vært deg, så hadde jeg fått litt hjelp. For meg funket Roede kurs, men det kan jo også være å få hjelp fra en ernæringsfysiolog.

Selv om du ikke kan trene noe særlig, så kan det være verdt å tenke på hvordan du skal få opp hverdagsaktiviteten. Det kan ha nesten like mye å si. Ta trappa i stedet for heisen, gå til butikken hvis du kan osv osv - hvis det funker med sykdommen din da. Klipp gresset, støvsug huset osv...

Anonymkode: 38deb...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg høres det ut som om forbrenningen din har gått ned siden kroppen ikke får så mye næring å rutte med. 

Folk kan si hva de vil, men 1200 kalorier er lite... Hadde jeg vært deg, så hadde jeg fått litt hjelp. For meg funket Roede kurs, men det kan jo også være å få hjelp fra en ernæringsfysiolog.

Selv om du ikke kan trene noe særlig, så kan det være verdt å tenke på hvordan du skal få opp hverdagsaktiviteten. Det kan ha nesten like mye å si. Ta trappa i stedet for heisen, gå til butikken hvis du kan osv osv - hvis det funker med sykdommen din da. Klipp gresset, støvsug huset osv...

Anonymkode: 38deb...550

Jeg gjør alle de tingene og har mye kunnskap om mat og ernæring. Problemet når jeg må passe så godt på er alle de kompromissene man gjør for å tilpasse seg andre. Folk (inkludert mannen) har lite forståelse for at jeg ikke kan spise tre pastamiddager i uken, at JO det er nøye at vi har nok grønnsaker HVER dag, og at brødblingsene vi får levert når vi har møter på jobb har nesten dobbelt så mye kalorier som jeg kan spise. Enda så tar jeg én når alle andre tar to, og ja jeg kan spise halve. Problemet da blir volumet som er for lite og oppmerksomheten jeg får for å ikke spise.

Så når jeg tar dårlige valg er det oftest for å ikke være til bry, unngå oppmerksomhet rundt hva og hvor mye jeg spiser, samt å slippe å ha DEN diskusjonen igjen. Jeg tenker liksom at jeg får kompensere for det en annen gang, men mat er så sosialt og jeg har så lite å gå på at det sjelden går opp.

Ernæringssfysiologer har jeg lite tro på, men om noen her er eller har møtt en som har klart å hjelpe de fleste pasientene sine varig ned i vekt, så tar jeg gjerne i mot nummeret hans.

Anonymkode: f88f6...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sett bort fra mannen så tenker jeg ikke at andre skal tilpasse seg meg i større grad enn omvendt. Men folk burde slutte å legge seg opp i hva andre spiser.

Anonymkode: f88f6...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå følger jeg en 1200kcal diett og ser at jeg faktisk spiser mye mer enn normalt i mengde, men standard matvarer og sammensetninger av måltider gir rett og slett bare for mange kalorier for meg. 

Ikke så rart at du ikke vil til noen ernæringsfysiolog, for han eller hun kommer selvfølgelig til å konfrontere deg med spiseforstyrrelsene dine. 

Du sulter kroppen din, den reagerer med å sette ned forbrenningen og ikke fungere optimalt. På toppen av dette gjør du det foran barn, som kommenterer det.

Vel, ditt valg!

Om du ikke ønsker å risikere helsen til ungene dine, så setter du deres oppvekst foran din egen nevrose, og oppsøker profesjonell hjelp til deg selv. 

Anonymkode: be34a...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og ja, jeg er misunnelig på f.eks kollegaen min som har samme jobb og aldri trener. Hun er en nett str.36, lunsjen hennes er F.eks fire tjukke brødskiver og et stort glass h-melk med oboy. Hun er ti år eldre enn meg og sier at hun må ga «såpass» for å ikke gå ned i vekt.

Ja, der ser du et godt eksempel på hva som skjer når man kutter ut trening og slanking og går for en sunn livsstil i stedet.

Trening er omtrent like feilslått agenda mot overvekt, som det er å skru ned forbrenningen ved å slanke seg. 

Anonymkode: be34a...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uten aktivitet er ikke det VELDIG lite. 
Jeg er 180 cm høy med masse muskler og trener hardt  4-5 ganger i uka. Det er estimert at jeg forbrenner 1800-1950 kalorier om dagen i gjennomsnitt, inkludert trening (hvor jeg forbrenner rundt 500 kalorier under økten alene). 

Anonymkode: 0f25f...6bc

Hvis du på en hard økt forbrenner 500 kalorier, så er ikke den økta verken så lang eller hard som du tror. 1/2 times intervalltrening forbrenner ca 500 kalorier, så det skal ikke så mye til før å forbrenne kalorier.

Anonymkode: 2ecc6...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du på en hard økt forbrenner 500 kalorier, så er ikke den økta verken så lang eller hard som du tror. 1/2 times intervalltrening forbrenner ca 500 kalorier, så det skal ikke så mye til før å forbrenne kalorier.

Anonymkode: 2ecc6...cb6

Tråden handler om HI og den personen du siterer, har helt rett i at HI spiser alt for lite.

Da er det vel ikke nødvendig å henge seg opp i helt feil ting?

Anonymkode: be34a...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du på en hard økt forbrenner 500 kalorier, så er ikke den økta verken så lang eller hard som du tror. 1/2 times intervalltrening forbrenner ca 500 kalorier, så det skal ikke så mye til før å forbrenne kalorier.

Anonymkode: 2ecc6...cb6

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tråden handler om HI og den personen du siterer, har helt rett i at HI spiser alt for lite.

Da er det vel ikke nødvendig å henge seg opp i helt feil ting?

Anonymkode: be34a...b55

Beklager, ser nå at jeg leste feil. Vedkommende skrev at dette ikke er lite, jeg trodde hun skrev det motsatte.

Ja, er man 180 og forbrenner under 2000 kcal per dag, så er man gjerne veldig undervektig. 

Anonymkode: be34a...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uten aktivitet er ikke det VELDIG lite. 
Jeg er 180 cm høy med masse muskler og trener hardt  4-5 ganger i uka. Det er estimert at jeg forbrenner 1800-1950 kalorier om dagen i gjennomsnitt, inkludert trening (hvor jeg forbrenner rundt 500 kalorier under økten alene). 

Anonymkode: 0f25f...6bc

Hva er din BMI lurer jeg på da. Det du skriver om stemmer jo ikke for en normalvektig kvinne på 180.

Anonymkode: be34a...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, der ser du et godt eksempel på hva som skjer når man kutter ut trening og slanking og går for en sunn livsstil i stedet.

Trening er omtrent like feilslått agenda mot overvekt, som det er å skru ned forbrenningen ved å slanke seg. 

Anonymkode: be34a...b55ing

Anonymkode: f88f6...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Anonymkode: f88f6...e77

Det er ikke mange som kan spise/drikke så mye og leve så sedat som min kollega. 
 

Det fungerer kanskje om en aldri har vært overvektig, slik er ikke min situasjon og jeg ble overvektig som barn.
 

Mye fordi min mor flasket meg opp på et kosthold fullt av raske karbohydrater og «kos». Hun hadde alltid levd sånn og alltid vært slank, så hun så ikke noen grunn til å gi meg noe annet. Alle i min mors familie er nette og slanke, men slik er det ikke i min fars familie. Ganske paradoksalt at mannen fra en familie med en del overvekt giftet seg med en liten og tynn kvinne og la på seg 40 kg da hun tok over matlagingen. Jeg gikk ned 15 kg da jeg begynte å kjøpe min egen mat, men etter den siste graviditeten klarte jeg ikke å komme meg like langt ned og holde kiloene av. 
 

Jeg har lest enormt mye om vekt og ernæring. Dietten min inneholder ikke for lite mat så lenge jeg tar vitaminer. Den brukes faktisk på fedmepasienter men er ikke anbefalt i mer enn tre mnd. Faktisk hjelper det meg litt at jeg skal spise så mye, for ellers kan jeg lett konkurrere med meg selv om å spise mindre.

 

Ernæringsfysiologer behandler vel ikke spiseforstyrrelser? Nå sier jeg ikke at jeg har det, men jeg har selvsagt et anstrengt forhold til mat. Derfor syns jeg det er ganske artig å få kommentarer som «det er vanlig å måtte tenke over hva en dytter i trynet altså», ja altså... jeg har tenkt på det hver eneste dag i 25-30 år. Før jeg gjør det, når jeg gjør det og i de tilfellene jeg har spist noe kaloririkt eller spesielt kalorifattig, lenge etterpå også. Likevel lever myten om at alle overvektige sitter på rævva og dytter i seg junk uten å tenke.

Anonymkode: f88f6...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva er din BMI lurer jeg på da. Det du skriver om stemmer jo ikke for en normalvektig kvinne på 180.

Anonymkode: be34a...b55

Bmi på 20. 
kaloriforbruk er mye basert på vekt, høyde og puls. Jeg har lavere vekt enn en overvektig og forbrenner da mindre. Jeg har økter som forbrenner alt fra 350-700 kalorier. 
 

Trener jeg 1 time vekter så forbrenner jeg rundt 450-550 kalorier, avhengig av puls. 
ttener jeg 1 time løping eller intervaller så forbrenner jeg selvfølgelig mer. Men det er viktig å trene forskjellige ting og ikke kun en intens øvelse. Løper 1-2 ganger i uka og styrke 3 ganger. 

hadde bmi på 19 før jeg begynte å trene mye. Vekta har økt pga mye muskler. 

jeg har aldri sagt at 1200 IKKe er lite. Jeg svarte en som mente det var veldig lite. Lite ja! Men ikke ekstremt. Jeg er bare ikke enig i alle som sier at det et kun halvparten av hva en kvinne trenger. For det stemmer ikke. 
og ja, jeg har gått til ernæringsspesialist flere ganger (pga intoleranser) så vet at jeg gir kroppen min det den trenger 

Anonymkode: 0f25f...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du på en hard økt forbrenner 500 kalorier, så er ikke den økta verken så lang eller hard som du tror. 1/2 times intervalltrening forbrenner ca 500 kalorier, så det skal ikke så mye til før å forbrenne kalorier.

Anonymkode: 2ecc6...cb6

Spørs hva du trener. En 1-timers økt med vekter forbrenner ikke like mye som 1 time med løping. Jeg trener vekter 3 ganger i uken og løper 1-2 ganger. Pulsen vil ikke være like jevnt høy under vekttreninging som under konstant løping. 
nå trener ikke jeg for å forbrenne kalorier og tar derfor ikke heller en 30 minutters intervalltrening istedenfor 1 time styrketrening. 

Anonymkode: 0f25f...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...