Gå til innhold

17. Mai på fars samværsdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en avtale som er hugget i stein, så og si. 

Far har annenhvert helg og 3 uker i sommerferien. Alle andre spesielle dager og høytider er annethvert år, med unntak av jula. Da deler vi opp så begge sider kan feire egen jul med barna. 

17.mai havnet på mitt samvær i fjor, men det var far som skulle ha de. Da møttes vi på skolen så jeg fikk se de og skjemme se bort i kiosken, og så inviterte far meg med på middag ute. 

I år er det min tur, og far er invitert til oss på grilling, men velger å utebli. 

Barna er 11 og 12 år og er inkludert i samtalen, men vi voksne bestemmer. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner at det kan oppstå konflikt om avtalen er at div høytidsdager skal deles annenhver, samt at samværsavtalen skal følges. Men her er det vel far som skal ha barnet i helgen og da også søndag 17 mai. 

Og så støtter jeg hun over, husk at dette skal være barnets dag! Om far ikke svarer på melding så ringer du han og blir enige som voksne folk. 

Anonymkode: fd869...ccd

Hvis din logikk skal følges kan man bare droppe å ha 17.mai annenhver gang. Det vil i såfall gjøre at far får feiret 17.mai med barnet sjeldent, men det regner jeg med at du synes er helt greit.

Anonymkode: 4e547...eaf

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

er det samværet hos faren, skal han selvsagt til han

Anonymkode: 5db24...e9c

Så om julaften faller på far sin helg så er det far som får ha barnet på julaften? TULL! Er det annhver år så er det det som gjelder uansett hvilke dag det faller på!

Anonymkode: a6100...935

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er feil. Det foreligger en dom i tingretten som sier 17.mai annenhver gang og den dommen skal følges. Far har å forholde seg til dommen og det spiller ingen rolle om det er hans samværshelg.

Anonymkode: 4e547...eaf

Skrevet

Nei det er ikke feil. mor tilbake holder gutten her uten grunn

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke feil. mor tilbake holder gutten her uten grunn

Forstod du ikke hva Hi skrev om Tingrettens kjennelse? Den regulerer ordinært samvær, og høytider og høytidsdager kommer utenom, og Tingretten har skrevet tydelig at barnet skal annethvert år til mor og far på 17. mai. Hvorfor tror du din mening er mer riktig enn det Tingretten har bestemt for dette barnet?

Anonymkode: 18e9c...674

Skrevet

Jeg har ikke holdt han tilbake!! Jeg har tilbudt han en ekstra dag mot at han kommer tilbake på lørdag. Jeg lurte helt enkelt på hva andre som har barn med noen de ikke bor med, gjør i lignende situasjoner.

Neste år er 17. Mai på en mandag i partallsuke (fars uke). Hvis vi hadde 50/50, mener dere da at han skulle fått hver 17. Mai de neste 6 årene da? For 17. Mai er nemlig i partallsuke i alle fall i 6 år fremover. Og julaften osv bare fordi det faller på hans uke?

hi

Anonymkode: f6200...317

Skrevet

Har dere ikke slike dager i avtalen da? 
Vi hadde det. Da barnet ble rundt ti fikk hun selv avgjøre hvor hun ville være den 17. Pappa bodde litt reisevei og hun hadde ingen venner nær pappa. Etterhvert som hun ble eldre fikk hun også bestemme påske og jul. Som oftest valgte hun å reise til den forelder som hadde samvær men gjorde kanskje noen endringer. Jeg synes det er VIKTIG at barnet høres når de blir eldre. Hun er i dag myndig og har to hjem der døren alltid er åpen og hun er velkommen. 
Spør barnet du HI, men om det er et opplegg på skolen må jo far reise dit. 

Anonymkode: 0e82a...636

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnet vil være hos meg, det har vært sånn i 11 år og han kjenner ikke til annet.

Men allikevel sier du at det er en dom på annenhver 17. mai?

Anonymkode: 74344...d60

Skrevet

Jeg mente at det har vært annethvert år og at barnet ikke kjenner til annet.

hi

Skrevet
På 13.5.2020 den 9.27, Anonym bruker skrev:

Jeg sendte derfor melding til far om det var ok at barnet kom til han i dag, siden han må tilbake her lørdags kveld. Fikk kun til svar: du vet at jeg skal ha han på 17. Mai? Jeg lurte på hvorfor han skulle det siden han hadde han i fjor. Har ikke hørt noe mer.

Hva ville dere gjort her? Jeg kommer nok ikke til å sende han der i dag i alle fall når han ikke svarer ordentlig.

Du har en gang valgt å få barn med denne mannen, det er noe dere har felles over mange år, derfor må dere lære dere å samarbeide, ikke se hver situasjon for seg, plutselig legge inn endringer, pønske, fundere, etc. 

Nei, du kan ikke bare drive og skrive melding til far dagen før du skal levere barnet og si at du gjør det i dag i stedet. Hvis dette er måten du pleier å gjøre det på, så forstår jeg at han helst ønsker å ha minst mulig med deg å gjøre.

Begynn å ta ansvar for deg selv, først og fremst, så blir det sikkert enklere for han å samarbeide, og så blir det enklere for deg også. 

Anonymkode: 6f3b7...8f0

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva har dere i deres samværsavtale? Om dere ikke har avtalt noe der, så følges vanlig samvær. Har dere en avtale på at barnet er annen hvert år hos dere denne dagen så skal barnet til deg 17mai. 

Om dere ikke har avtalt noe i samværsavtalen om dette, så skal vanlig samvær følges og det er far som har barnet. Diskusjonen med å endre samværsavtalen må dere ta etter 17mai og når ting har roet seg.

Anonymkode: 43d43...62a

Dette👌

Har dere ikke noe skrive ned ang 17.mai i samværsavtalen så gjelder vanlig samvær. 

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke holdt han tilbake!! Jeg har tilbudt han en ekstra dag mot at han kommer tilbake på lørdag. Jeg lurte helt enkelt på hva andre som har barn med noen de ikke bor med, gjør i lignende situasjoner.

Neste år er 17. Mai på en mandag i partallsuke (fars uke). Hvis vi hadde 50/50, mener dere da at han skulle fått hver 17. Mai de neste 6 årene da? For 17. Mai er nemlig i partallsuke i alle fall i 6 år fremover. Og julaften osv bare fordi det faller på hans uke?

hi

Du må ha det konkret i samværs avtalen. 

Vi hsr det skrive ned at vi har annent hver år med 17.mai.

Vi deler jul og nyttår. 

Dvs fra sisteskoledag til 26.des.

Fra 26 des til skolestart. 

Så dette året er 17 mai i min helg, men ungene skal til far på søndag. 

Da det er hans tur å ha dem på 17.mai

Anonymkode: 63374...62a

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må ha det konkret i samværs avtalen. 

Vi hsr det skrive ned at vi har annent hver år med 17.mai.

Vi deler jul og nyttår. 

Dvs fra sisteskoledag til 26.des.

Fra 26 des til skolestart. 

Så dette året er 17 mai i min helg, men ungene skal til far på søndag. 

Da det er hans tur å ha dem på 17.mai

Hva er det med leseforståelsen til folk? De HAR det i avtalen!

Anonymkode: eb06b...d72

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det med leseforståelsen til folk? De HAR det i avtalen!

Ja.

Men det de ikke har i avtalen, er at mor kan plutselig sende sms og si at hun sender barnet samme dag, bare fordi hun plutselig tenker at det høres lurt ut.

Jammen ikke rart det blir problemer!

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja.

Men det de ikke har i avtalen, er at mor kan plutselig sende sms og si at hun sender barnet samme dag, bare fordi hun plutselig tenker at det høres lurt ut.

Jammen ikke rart det blir problemer!

Igjen: leseforståelse!

« Jeg sendte derfor melding til far om det var ok at barnet kom til han i dag, siden han må tilbake her lørdags kveld. Fikk kun til svar: du vet at jeg skal ha han på 17. Mai? Jeg lurte på hvorfor han skulle det siden han hadde han i fjor. «

Hun skrev ikke at hun sendte barnet, hun spurte OM DET VAR OK å sende barnet til far en dag tidligere. Hvorpå far svarer at barnet skal være hos ham den 17. mai. Som igjen er utgangspunktet for his spørsmål.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen: leseforståelse!

« Jeg sendte derfor melding til far om det var ok at barnet kom til han i dag, siden han må tilbake her lørdags kveld. Fikk kun til svar: du vet at jeg skal ha han på 17. Mai? Jeg lurte på hvorfor han skulle det siden han hadde han i fjor. «

Hun skrev ikke at hun sendte barnet, hun spurte OM DET VAR OK å sende barnet til far en dag tidligere. Hvorpå far svarer at barnet skal være hos ham den 17. mai. Som igjen er utgangspunktet for his spørsmål.

Ja, det er jo dette som jeg mener er HELT FEIL av henne. Om du ikke enda, etter tre ganger, forstår dette, så er det deg selv som må øve opp leseferdighetene dine. 

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er jo dette som jeg mener er HELT FEIL av henne. Om du ikke enda, etter tre ganger, forstår dette, så er det deg selv som må øve opp leseferdighetene dine. 

HVA mener du er feil av henne? Å spørre pappaen om han vil ha barnet en dag tidligere enn avtalt, ettersom han «mister» en dag pga 17. mai?

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HVA mener du er feil av henne? Å spørre pappaen om han vil ha barnet en dag tidligere enn avtalt, ettersom han «mister» en dag pga 17. mai?

Ja.

Særlig dersom det er en vane hun har, å slenge inn spørsmål om han plutselig vil ha barnet. Det tyder på mangelfull planlegging og dårlig kommunikasjon. Det kan veldig godt være derfor han ikke gidder å svare, fordi han opplever henne som masete, spontan og ustabil. 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er da ikke vanskeligere at hun henter sønnen den 17 mai på morgenen. 

Så har far barnet klar. 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja.

Særlig dersom det er en vane hun har, å slenge inn spørsmål om han plutselig vil ha barnet. Det tyder på mangelfull planlegging og dårlig kommunikasjon. Det kan veldig godt være derfor han ikke gidder å svare, fordi han opplever henne som masete, spontan og ustabil. 

Det er jo bare hypotetisk fra din side. Du vet ingenting om hvorvidt hi maser eller ikke. Ikke om far gjør det heller.

Å nekte å svare mor bare fordi hun stiller et enkelt spørsmål om far vil ha barnet en dag ekstra vitner jo ikke om gode samarbeidsevner i det hele tatt. Det er bare å svare «ja» eller «nei».

Skrevet

Og leverer igjen til kvelden.. 

Eller avtaler å bytte helg.. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har dere ikke slike dager i avtalen da? 
Vi hadde det. Da barnet ble rundt ti fikk hun selv avgjøre hvor hun ville være den 17. Pappa bodde litt reisevei og hun hadde ingen venner nær pappa. Etterhvert som hun ble eldre fikk hun også bestemme påske og jul. Som oftest valgte hun å reise til den forelder som hadde samvær men gjorde kanskje noen endringer. Jeg synes det er VIKTIG at barnet høres når de blir eldre. Hun er i dag myndig og har to hjem der døren alltid er åpen og hun er velkommen. 
Spør barnet du HI, men om det er et opplegg på skolen må jo far reise dit. 

Anonymkode: 0e82a...636

Hvis det er pressisert i avtalen at 17.mai skal være annenhvert år er det det som gjelder. Hvis dere ikke har gjort noen spessiell avrale om det følger det samværet ellers.

Anonymkode: 7a0e0...d52

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo bare hypotetisk fra din side. Du vet ingenting om hvorvidt hi maser eller ikke. Ikke om far gjør det heller.

Å nekte å svare mor bare fordi hun stiller et enkelt spørsmål om far vil ha barnet en dag ekstra vitner jo ikke om gode samarbeidsevner i det hele tatt. Det er bare å svare «ja» eller «nei».

Sant nok. Jeg vet jo strengt tatt ikke om folk her inne maser så mye til vanlig heller. Jeg vet bare at sjansen er større, siden dere gjør det her. 

Joda, det vitner om det. 

Og nå gidder ikke jeg svare på mer mas, jeg heller. 

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er ikke sånn annenhver helligdag, 17mai osv funker. Annenhver er annenhver, spillet ingen rolle hvem sin helg det er. 

Anonymkode: 3c5d7...b4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...