Gå til innhold

17. Mai på fars samværsdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Min sønn er hos far annenhver torsdag til mandags morgen. I år skal barnet være hos meg på 17. Mai (vi er i komiteen på skolen og selv om dagen blir annerledes har vi et lite opplegg med blant annet diktlesning osv). Jeg sendte derfor melding til far om det var ok at barnet kom til han i dag, siden han må tilbake her lørdags kveld. Fikk kun til svar: du vet at jeg skal ha han på 17. Mai? Jeg lurte på hvorfor han skulle det siden han hadde han i fjor. Har ikke hørt noe mer.

Hva ville dere gjort her? Jeg kommer nok ikke til å sende han der i dag i alle fall når han ikke svarer ordentlig. Usikker på om det er vanlig å få dager igjen når slike dager havner på den andre forelderens helg? Jeg ville i alle fall at det skulle bli noenlunde riktig. 

Anonymkode: f6200...317

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere vet vel at samvær er for barnets del, ikke deres? Så legg bort kranglingen og la barnet velge hvor han/hun vil feire 17.mai.

Anonymkode: adc03...f1f

Skrevet

Jeg skjønner at det kan oppstå konflikt om avtalen er at div høytidsdager skal deles annenhver, samt at samværsavtalen skal følges. Men her er det vel far som skal ha barnet i helgen og da også søndag 17 mai. 

Og så støtter jeg hun over, husk at dette skal være barnets dag! Om far ikke svarer på melding så ringer du han og blir enige som voksne folk. 

Anonymkode: fd869...ccd

Skrevet

Vet far at ungen må møte opp på opplegget da? Om far vil ha ham må jo far følge ham på dette. Hvis det er så obligatorisk da. Hva vil gutten? 

Anonymkode: d80fe...43e

Skrevet

Da forklarer du far hva barnet har som oppdrag på 17.mai å forteller at derfor må du ha han på 17.mai. Jeg ville også nevnt at far hadde barnet på 17.mai i år så da er det din tur til å ha han på 17.mai i år. Si ifra på en hyggelig måte så ordner der seg nok :)

Anonymkode: a6100...935

Skrevet

Du må ikke straffe barnet ved å ikke sende det til far i alle fall. 17. mai blir annerledes i år, så jeg tenker at den hadde jeg latt passere

Anonymkode: e9956...ca2

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må ikke straffe barnet ved å ikke sende det til far i alle fall. 17. mai blir annerledes i år, så jeg tenker at den hadde jeg latt passere

Hvordan får du Hi sitt innlegg til at hun straffer barnet med å ikke sende til far den dagen?? Far hadde barnet ifjor på 17.mai å da er det selvsagt mor som skal ha barnet i år på 17.mai! 

Skrevet
1 minutt siden, Bergen_by skrev:

Hvordan får du Hi sitt innlegg til at hun straffer barnet med å ikke sende til far den dagen?? Far hadde barnet ifjor på 17.mai å da er det selvsagt mor som skal ha barnet i år på 17.mai! 

Hvorfor er det selvsagt?

dersom det er nedfelt i samværsavtalen, så ja. Dersom ikke, følger man mannlig samvær. 17. mai faller i år på fars helg. 

Anonymkode: 74344...d60

Skrevet

Her tilpasser vi samvær etter 17 mai. Det er far sin tur i år, selv om 17 mai er i min helg. Så da har jeg barnet noen dager denne uken. Til neste år er det jeg som får litt ekstra samvær. Går opp i opp. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det selvsagt?

dersom det er nedfelt i samværsavtalen, så ja. Dersom ikke, følger man mannlig samvær. 17. mai faller i år på fars helg. 

Anonymkode: 74344...d60

Går jo utifra at det står i samværsavtalen at de skal ha barnet annenhver 17.mai,ellers hadde hi neppe tatt opp at far hadde barnet ifjor.

Skrevet
2 minutter siden, Bergen_by skrev:

Hun straffer jo barnet ved å bestemme at det ikke skal få være hos far. Det skal ikke være tog eller arrangement på skolene uansett, så da spiller det jo ingen rolle hvor barnet er akkurat i år

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun straffer jo barnet ved å bestemme at det ikke skal få være hos far. Det skal ikke være tog eller arrangement på skolene uansett, så da spiller det jo ingen rolle hvor barnet er akkurat i år

Skal en ha barnet annenhver 17.mai så gjelder det om det er coronatider eller ikke. Det er mor sin tur til å ha barnet på 17.mai OG barnet har forpliktelser på skolen den dagen. Selvsagt skal mor ha barnet da! 

Skrevet

Barnet har et oppdrag med å lese dikt. 

Les innlegget før du begynner å krangle. 

Skrevet

Jeg har forklart på en hyggelig måte hva opplegget er. Barnet skal blant annet lese dikt kl 10 på morgenen, som skal bli filmet og lagt ut på kommunens hjemmeside. Barnet vil være hos meg, det har vært sånn i 11 år og han kjenner ikke til annet. Far kommer ikke til å ta han med på dette, da han hater stedet vi bor på. Han har heller ikke noe med skolen og gjøre. 

Han ringte også barnet, istedenfor å svare meg på melding. Begynte å mase om at han skulle ha igjen flere dager osv. 

hi

Skrevet

Barnet har et oppdrag med å lese dikt. 

Les innlegget før du begynner å krangle. 

De har et opplegg med å lese dikt står det, ikke et oppdrag

Skrevet

Jeg har forklart på en hyggelig måte hva opplegget er. Barnet skal blant annet lese dikt kl 10 på morgenen, som skal bli filmet og lagt ut på kommunens hjemmeside. Barnet vil være hos meg, det har vært sånn i 11 år og han kjenner ikke til annet. Far kommer ikke til å ta han med på dette, da han hater stedet vi bor på. Han har heller ikke noe med skolen og gjøre. 

Han ringte også barnet, istedenfor å svare meg på melding. Begynte å mase om at han skulle ha igjen flere dager osv. 

hi

Du er heldig som har en far som vil ha barnet. Det skal du være glad for. Faren til mine barn dropper å ha de i helgen, for han skal ikke ha barna på 17. mai. Det er kjedelig nemlig.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hi

DETTE er IKKE greit: At faren ringer barnet i stede for å snakke med deg om dette. Siden faren ikke svarer deg og tydeligvis ikke har tenkt å ta med barnet på dette så ville jeg droppet å sende barnet dit denne helgen. 

Faren burde vise at han bryr seg ved å delta på denne 17.mai feiringen uavhengig om barnet var hos han eller ikke. 

Skrevet

Takk for støtte. Han gjør sånt ofte, tar alt gjennom barnet. Barnet sa to ganger; pappa dette må du ta med mamma, før han gav seg. Dette er bare en liten ting oppi alt.

Det er bare det at han skal sammen med to andre i klassen lese dikt, og etterpå er det biltog osv, den delen hadde vært kjekt å være med på også, men diktdelen er jo viktigst. Ellers kunne far ha hatt han den dagen. Har gruet meg lenge til å ta opp dette, fordi jeg vet at det bare blir diskusjon og bråk av det. Det står i kjennelsen fra tingretten at det er annenhver 17. Mai, og det skal følges.

hi

Skrevet

Takk for støtte. Han gjør sånt ofte, tar alt gjennom barnet. Barnet sa to ganger; pappa dette må du ta med mamma, før han gav seg. Dette er bare en liten ting oppi alt.

Det er bare det at han skal sammen med to andre i klassen lese dikt, og etterpå er det biltog osv, den delen hadde vært kjekt å være med på også, men diktdelen er jo viktigst. Ellers kunne far ha hatt han den dagen. Har gruet meg lenge til å ta opp dette, fordi jeg vet at det bare blir diskusjon og bråk av det. Det står i kjennelsen fra tingretten at det er annenhver 17. Mai, og det skal følges.

hi

Selvfølgelig skal det følges,at det er coronatider har jo ikke noe å si! Det er din tur til å ha barnet 17.mai å da skal du selvsagt få lov til det. Prøv å si at barnet har forpliktelse på skolen å at det kan ikke endres på.

Anonymkode: a6100...935

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her er det far som straffer barnet med å ikke respektere de ordningene de (og retten) har bestemt.

Det er jo helt tydelig ut fra det Hi skriver at far ikke er mest opptatt av at barnet skal være hos seg, men at far bruker barnet i en maktkamp.

Anonymkode: 18e9c...674

Skrevet

Hva har dere i deres samværsavtale? Om dere ikke har avtalt noe der, så følges vanlig samvær. Har dere en avtale på at barnet er annen hvert år hos dere denne dagen så skal barnet til deg 17mai. 

Om dere ikke har avtalt noe i samværsavtalen om dette, så skal vanlig samvær følges og det er far som har barnet. Diskusjonen med å endre samværsavtalen må dere ta etter 17mai og når ting har roet seg.

Anonymkode: 43d43...62a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

hi

Pass på at du dokumenterer all kommunikasjon med far. Ta vare på sms og mailer, ha en egen bok hvor du skriver ned referat av samtalene. Etter samtaler med far hvor dere er blitt enige om noe (eller er uenig) kan du godt sende ham en sms etterpå og bekrefte det som ble sagt. Skriv også ned slik som i dette tilfellet, at du kontakter far, men at far ignorerer deg og går på barnet for å manipulere dette.

Jeg ville ringt ham og vist til kjennelsen fra tingretten om at barnet har rett til å være annenhver 17. mai hos hver av dere, og at barnet selv vil dette, og at du forventer at far respekterer både rettens kjennelse og barnets ønsker for akkurat denne dagen. Så ville jeg tilbydt at far heller fikk neste helg, eller at han kom en dag tidligere til far denne helgen, men da at dere må avtale bestemt klokkeslett hvor du henter barnet kvelden den 16. mai. Og etter samtalen ville jeg sendt en melding om det samme - og loggført. Hvis far fremdeles nekter, da ville jeg skrevet en ny melding til ham og tilbydt ham igjen neste helg, fordi du ikke kan sende barnet til ham denne helgen hvis han planlegger å sabottere tingrettens kjennelse og gå mot barnets vilje. Jeg ville da også understreket at avtaler om samvær skal gjøres mellom deg og han og at det er uakseptabelt at han ringer barnet direkte for å unngå deg (dette siste ville jeg sendt om han fremdeles nekter, hvis han snur så ville jeg bestilt time på fvk og tatt opp akkurat dette med far der. Barn blir skadet av en slik manipulasjon som far bedriver, så det kan du ikke bare la gå.)

Neste år er heldigvis barnet gammelt nok til å bli hørt, jeg vil tro far kommer til å tape på sin oppførsel for fremtiden.

Anonymkode: 18e9c...674

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei. 

Min sønn er hos far annenhver torsdag til mandags morgen. I år skal barnet være hos meg på 17. Mai (vi er i komiteen på skolen og selv om dagen blir annerledes har vi et lite opplegg med blant annet diktlesning osv). Jeg sendte derfor melding til far om det var ok at barnet kom til han i dag, siden han må tilbake her lørdags kveld. Fikk kun til svar: du vet at jeg skal ha han på 17. Mai? Jeg lurte på hvorfor han skulle det siden han hadde han i fjor. Har ikke hørt noe mer.

Hva ville dere gjort her? Jeg kommer nok ikke til å sende han der i dag i alle fall når han ikke svarer ordentlig. Usikker på om det er vanlig å få dager igjen når slike dager havner på den andre forelderens helg? Jeg ville i alle fall at det skulle bli noenlunde riktig. 

Vi pleier å ringe og snakke om de tingene så vi slipper misforståelser. Men hvis 17.mai er fars samværsdag, så får jo far dra på skolen og være i komiteen da.

Skrevet
5 hours ago, Anonym bruker said:

Hei. 

er det samværet hos faren, skal han selvsagt til han

Anonymkode: 5db24...e9c

Skrevet

Hvorfor er det selvsagt når dommen sier annenhver? 

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...