Gå til innhold

Dugnad, russetid, Kjøper dere


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Hengebukksvinet skrev:

Jeg støtter også Kreftforeningen utenom dette, men ville bare påpeke at alt ikke går til festing. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig!

5 % er jo ikke mye. Og 50% forsvinner til de som de kjøper inn disse tingene av. Så det er mye av pengene som forsvinner til annet enn festing. Og jeg vet at russetiden blir brukt til andre aktiviteter enn bare fest. Men å finansiere 6 uker med hovedsaklig fest og moro, tenker jeg at jeg ikke ønsker å gjøre. Og jammen hadde jeg mer enn to tanker rundt det i hodet også. Men å hevde at russen selger på dugnad for å støtte Kreftforeningen, det tror jeg fint lite på. 

Anonymkode: 91259...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, Anonym bruker said:

overpriset dopapir, tørkepapir osv., for å støtte tidenes fyllefest? Er en bekjent som prøver å prakke på meg dette for barnet sitt som blir russ om to år, men jeg kjenner at det bur meg litt i mot. Har heller ikke lyst til å sponse egner unger med russebil og fyll. Jeg skjønner at russetiden er kjempemorsom, men jeg synes fest fra 1 april til 17. mai er helt hinsides.

Så, er jeg kjip som ikke har lyst til å støtte dette, eller er det flere som meg? 

Anonymkode: 91259...bfd

Jeg støtter, har ikke samme holding som deg

Anonymkode: c9dd1...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Med denne innstillingen så forstår jeg egentlig ikke spørsmålet ditt? Dette er ikke noe du har noe til overs for i det hele tatt ergo lar du være å kjøpe dopapir. Jeg synes du er smålig, men du velger det jo selv 🤷‍♀️

Spørsmålet er om andre velger å støtte og jeg er kjip. Det spørsmålet står like støtt selv om jeg ikke synes noe om det. Men jeg får jo Bekreftet at jeg er kjipt, siden «alle» andre gjerne støtter russen. Jeg kjøper heller dugnadsbasert salg av idrettsforeninger, enn til 6 ukers feiring for å markere at man har minst tre år igjen med utdannelse. 

Anonymkode: 91259...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er om andre velger å støtte og jeg er kjip. Det spørsmålet står like støtt selv om jeg ikke synes noe om det. Men jeg får jo Bekreftet at jeg er kjipt, siden «alle» andre gjerne støtter russen. Jeg kjøper heller dugnadsbasert salg av idrettsforeninger, enn til 6 ukers feiring for å markere at man har minst tre år igjen med utdannelse. 

Anonymkode: 91259...bfd

Du er kjip fordi du anser russetiden som noe herk. Derfor vil du ikke kjøpe do papir av barna til dine venner. Det er du jo i din fulle rett til å mene, men personlig ville jeg kjøpt dersom det var gode venner. Regner med at dine barn skal selge for dugnad etterhvert. Da er det jo kjekt å ha noen å selge til😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til Norge som voksen (fra et annet vest-europeisk land) og russetiden er noe jeg aldri kommer til å skjønne. Å feire basic skolegang i flere uker er rett og slett utenfor proporsjoner. Ta en helg ETTER eksamen, det er mer enn nok.

Så nei, jeg støtter ikke russ med penger. Min eldste på 15 snakker allerede varmt om hvor kul russetiden blir, da får han alltid påminnelse om at han må sette igang med sommerjobb snarest.

Anonymkode: c5b6d...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som en del andre, de er ungdommene som spør selv får salg hos meg. Der mamma legger ut tiggerforespørsel på Facebook for å tigge til gullungens buss, scroller jeg kjapt forbi.

Endret av amandine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

overpriset dopapir, tørkepapir osv., for å støtte tidenes fyllefest? Er en bekjent som prøver å prakke på meg dette for barnet sitt som blir russ om to år, men jeg kjenner at det bur meg litt i mot. Har heller ikke lyst til å sponse egner unger med russebil og fyll. Jeg skjønner at russetiden er kjempemorsom, men jeg synes fest fra 1 april til 17. mai er helt hinsides.

Så, er jeg kjip som ikke har lyst til å støtte dette, eller er det flere som meg? 

Anonymkode: 91259...bfd

Jeg syns du er litt kjip, ja, men man støtter jo selvsagt det man selv ønsker. 

Jeg kjøper av venner og slekt, om det går til russebil (har ikke busser her) eller fotballgruppa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er om andre velger å støtte og jeg er kjip. Det spørsmålet står like støtt selv om jeg ikke synes noe om det. Men jeg får jo Bekreftet at jeg er kjipt, siden «alle» andre gjerne støtter russen. Jeg kjøper heller dugnadsbasert salg av idrettsforeninger, enn til 6 ukers feiring for å markere at man har minst tre år igjen med utdannelse. 

Anonymkode: 91259...bfd

De feirer at de er ferdig med den grunnleggende skolen, etter dette spesialiserer de seg.

De feirer at de er myndige, de er unge, de er gale og vil ha det litt gøy sammen.

De feirer med andre i samme situasjon, ferdig med 12 år på skole, før de skal velge høyskole/universitet. De feirer før veiene deres skilles og mens de fremdeles er så unge at de ikke har andre forpliktelser.

De markerer selvfølgelig ikke at de har minst tre år igjen med utdannelse....

Det å være russ er et veldig samhold, noe man har felles på alle videregående skoler i landet. Det er sosialt og det er gøy. 

Jeg er heller ikke for rampestreker og svineri, men det er et fåtall av russen som fokuserer på sånt. De fleste har det bare veldig gøy sammen, og det ser jeg på med et smil altså, og jeg kjøper gjerne litt papir, noen sokker eller hva det nå måtte være for å sponse dem litt.

Anonymkode: d55f3...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De feirer at de er ferdig med den grunnleggende skolen, etter dette spesialiserer de seg.

De feirer at de er myndige, de er unge, de er gale og vil ha det litt gøy sammen.

De feirer med andre i samme situasjon, ferdig med 12 år på skole, før de skal velge høyskole/universitet. De feirer før veiene deres skilles og mens de fremdeles er så unge at de ikke har andre forpliktelser.

De markerer selvfølgelig ikke at de har minst tre år igjen med utdannelse....

Det å være russ er et veldig samhold, noe man har felles på alle videregående skoler i landet. Det er sosialt og det er gøy. 

Jeg er heller ikke for rampestreker og svineri, men det er et fåtall av russen som fokuserer på sånt. De fleste har det bare veldig gøy sammen, og det ser jeg på med et smil altså, og jeg kjøper gjerne litt papir, noen sokker eller hva det nå måtte være for å sponse dem litt.

Anonymkode: d55f3...cd7

Men alt dette kan de klare på en drøy uke (to helger), i stedet for nærmere 7 uker. Det er helt vilt mye. Og det er galskap med russebusser som koster skjorta. Jeg skjønner at alle ikke er med på alt, men opplegget er blitt en overdrivelse av dimensjoner. 

Anonymkode: 91259...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter ja. Men her går det ikke til russebusser og låter til mange hundre tusen. Er vel mest i Oslo det brukes penger på buss? Pappagutter og jenter? Sånne som har jakker og vesker til over 10 000 kr? 

Anonymkode: b049d...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg støtter ja. Men her går det ikke til russebusser og låter til mange hundre tusen. Er vel mest i Oslo det brukes penger på buss? Pappagutter og jenter? Sånne som har jakker og vesker til over 10 000 kr? 

Anonymkode: b049d...fb0

Og med matchende mammaer  som gjerne tigger på podens vegne på Facebook med trutmunn og et yndig profilbilde med filter... 

Anonymkode: 63d93...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke til russefeiring eller andre "private" ting. Men jeg støtter en del idrettslag etc, og barn av nære venner om de selger noe jeg vil ha til skoleturer, selv om jeg er i mot akkurat det.  Er det noe jeg virkelig vil ha, som spesielle kaker som vi har forelsket oss i til jul, kan jeg kjøpe dem av hvem som helst. 

Anonymkode: 2451b...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og med matchende mammaer  som gjerne tigger på podens vegne på Facebook med trutmunn og et yndig profilbilde med filter... 

Anonymkode: 63d93...232

🤣

Anonymkode: b049d...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg støtter ja. Men her går det ikke til russebusser og låter til mange hundre tusen. Er vel mest i Oslo det brukes penger på buss? Pappagutter og jenter? Sånne som har jakker og vesker til over 10 000 kr? 

Anonymkode: b049d...fb0

Bor i liten by på Østlandet, og her er det russebuss som gjelder, takk. Galskap! 

Anonymkode: b29ec...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ingen som tigger på ungdommens vegne. De ordner seg selv og leverer det de selger på døra. Jeg velger å støtte og har ingen kvaler med dette😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...