Gå til innhold

Dugnad, russetid, Kjøper dere


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

overpriset dopapir, tørkepapir osv., for å støtte tidenes fyllefest? Er en bekjent som prøver å prakke på meg dette for barnet sitt som blir russ om to år, men jeg kjenner at det bur meg litt i mot. Har heller ikke lyst til å sponse egner unger med russebil og fyll. Jeg skjønner at russetiden er kjempemorsom, men jeg synes fest fra 1 april til 17. mai er helt hinsides.

Så, er jeg kjip som ikke har lyst til å støtte dette, eller er det flere som meg? 

Anonymkode: 91259...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det ville ikke jeg gjort heller. Vi kjøper stort sett dopapir gjennom idrettslag og lignende, men nei, russen får jobbe for pengene på annet vis. Ville ihvertfall ikke kjøpt hvis det er foreldrene som selger for de, det får de jammen meg klare å gjøre selv.

Anonymkode: 4feca...442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sponser barn av venner, naboer o.l. 

Jeg er 46 år og husker fremdeles russetiden som helt fantastisk, timene med pussing på russebil, russerevy, hjemmestrikket russegenser, landstreff med fantastiske konserter og mye moro. 

Du ser på det som bare fyll, men det er virkelig mye mer enn det altså. Sikkert noen som bare drikker og ødelegger litt, men for de fleste er det mest sosialt og gøy.

Har en 3.klassing selv i år, og selv om de har fått en veldig spesiell russetid så er samholdet fantastisk. Til helga blir det champagnefrokost og "rulling", avlutningen er grilling på verandaen her. De koser seg veldig sammen.

Men det koster jo penger, og de jobber iherdig med å samle disse inn, jeg støtter med glede.

Anonymkode: d55f3...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper slike ting hvis jeg trenger det. Veldig praktisk å få sekkene brakt på døra.

Russefesten er dem vell unt.

Anonymkode: 0f438...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke er en bitter gammel ku som har glemt at hun var kalv, støtter jeg det meste av sånt når det gjelder ungdom jeg kjenner. Kjøpte sokker av avgangselevene mine også. Unner de en fin tid, og håper de bevarer forstanden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper av venners barn og bekjente, samt de som spør selv. Hva er galt med å sponse russetid? Stor glede for mange ungdommer.

Anonymkode: 2fece...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper av de jeg kjenner ja. Ikke dopapir vel og merke, for det selger ungene mine selv for idretsklubben, men absolutt alt annet de måtte finne på å selge - enten jeg har bruk for det eller ikke! 

Anonymkode: 5f144...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer i vgs, og nei, jeg kjøper ikke verken det ene eller andre fra russegrupper. 

Jeg unner dem en feiring av 13 års skolegang, men det er så altfor mange som feirer så hardt at det absolutt går ut over både eksamen og karakterer. Det er endel hvert år som feirer på en måte som fører til at de faktisk feiret noe de ikke fullførte. 

Anonymkode: b29ec...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er fordi dopapiret de selger er ubrukelig 😅 sandpapir!!

Anonymkode: 25617...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men det er fordi dopapiret de selger er ubrukelig 😅 sandpapir!!

Anonymkode: 25617...ea4

De selger ikke samme papiret alle sammen da. Når de bestiller papir ti dugnad kan de velge mellom flere kvaliteter, stor forskjell på det billigste og det dyreste...

Men jeg har aldri blitt tilbudt dopapir av russen, var noen som solgte kjøkkenpapir, og sokker, og telys, pluss at noen tilbød bilvask, og noen hentet tomflasker som de pantet.

Anonymkode: d55f3...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjøper av barna til venner og slekt. 

Russen her er ganske moderate i feiringen og russetiden er et minne for livet. Jeg gidder ikke moralisere over måten de feirer på og støtter der jeg kan. 

Russetiden er veldig mye mer enn fyll for de aller fleste. 

Anonymkode: d3d11...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KenCreek

Kjøper av russ ja, men bare hvis de selv spør. Kjøper ikke av foreldrene. Jeg støtter gjerne russen, men de må jobbe for det selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper av alle ungdommer som gidder å gjøre en innsats for å selge selv. Om det er russ, skolekorps, fotball, tur til Polen etc. Kjøper ikje av foreldre - ungdommene må selge selv😀

Anonymkode: ec07b...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

VI har mange nevøer og nieser og alle er med på en eller flere aktiviteter, så "dugnadshandel" av dopapir, lodd, blomster, sokker, kjeks,- ja absolutt alt,- kjøper vi flere gang i året. Noen gang bare bytter vi en pakke spekemat fra niese mot en pakke dopapir vi selger. Vi har rett og slett ikke råd til å kjøpe samme produkt av bekjente russ! Prioriterer å støtte lag og foreninger som er avhengig av dugnad i form av innsats fra deltakere/medlemmer OG fra dugnadssalg.

Støtter heller ikke skoleklasser som skal på tur. Synes generelt det er en uting at privatpersoner nå skal kunne konkurrere mot noen som er avhengig av dette salget for å gi barn og unge (og voksne) fritidstilbud! Burde være et must med organisasjonsnummer når man handler inn slike dugnadsprodukt. Da hadde problemet vært løst. I tillegg har vi jo butikker som også blir påvirket av dette ekstrasalget,- ikke like alvorlig som korpset, eller håndballgruppa,- men dog... Grunnskole skal være gratis,- så blir feil å skvise ut penger fra familie og venner for at ungene skal til Riga eller Praha ei uke... Avslutningsturer kan gjøres billigere,- og penger kan samles inn vi annet opplegg. Her hadde klassen ekstra elevkveld for besteforeldre med lodd- og kakesalg! Samt to foreldrekvelder med underholdning av elevene, hvor det også var loddsalg og "inngangspenger".... og russ og pengeforbruk;- penger for å feste kan de jobbe for på andre måter enn å skvise ut frivillige,- tenker jeg. Man kan ikke feste for mer penger enn man har.. De kan jo også ta på seg småjobber. Plenklipping, maling av hus,- handle for noen som trenger hjelp,- alt for en symbolsk sum. Besteforeldre betaler sikkert mer for plenklipping enn en nabo f.eks...

Anonymkode: c67ac...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Optatium skrev:

Siden jeg ikke er en bitter gammel ku som har glemt at hun var kalv, støtter jeg det meste av sånt når det gjelder ungdom jeg kjenner. Kjøpte sokker av avgangselevene mine også. Unner de en fin tid, og håper de bevarer forstanden. 

Bitter? Og ikke har jeg glemt at jeg var kalv heller. Alle kalver er ikke født med hæla i taket og tenna i tapetet. Jeg valgte selv å ikke delta på russebuss og deltok bare på er par fester. Den gang var det et fåtall som var svartruss, så markeringen var altså for delvis fullført utdanning. Allerede den gang slet jeg med å forstå poenget med en så lang russetid, og den gang begynte de 1. mai, ikke 1. april. 
For hva er poenget? De fleste er ikke ferdig utdannet når de er russ. Hvorfor ikke markere når de faktisk er ferdig med utdannelsen?  Jeg skjønner absolutt moroa, men det er også et slags press til å delta på noe de egentlig ikke har økonomi til, og det er nok så marginaliserende. Jeg hadde hatt mindre problemer å betale for en jobb de utfører, enn å betale for overpriset dopapir de får foreldrene til å selge for seg. 
 

hi

Anonymkode: 91259...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte spekemat fra ei i familien som er russ om to år. Sa at jeg kan sponse de om de lover å være edru russ... jeg klarte å holde meg ganske lenge og argumentere godt før jeg begynte å le...

Anonymkode: b33eb...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russen her selger tørke- og dopapir for å donere pengene til kreftforeningen. De går med bøsser og gjør forskjellige stundt for å samle inn mer penger. De jobber for å overgår forårets russ. 

Så, ja, hver eneste år kjøper jeg minimum to sekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør jeg. 5% går forresten til Kreftforeningen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russetid støtter jeg ikke av prinsipp. Det er vanvittig hvor mye de bruker på dette. Her vi bor blir russetid sett på som harry, flesteparten har en nedtonet feiring. Er glad for at eldste er mer opptatt av andre ting. 

Anonymkode: 20991...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Ja det gjør jeg. 5% går forresten til Kreftforeningen😊

Jeg donerer penger rett til Kreftforeningen, Leger uten grenser, Kirkens nødhjelp, Dråpen i havet, Røde kors osv. hvert eneste år. Det er noe helt annet en primært å støtte 6 uker med feiring. 
 

hi

Anonymkode: 91259...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg donerer penger rett til Kreftforeningen, Leger uten grenser, Kirkens nødhjelp, Dråpen i havet, Røde kors osv. hvert eneste år. Det er noe helt annet en primært å støtte 6 uker med feiring. 
 

hi

Anonymkode: 91259...bfd

Jeg støtter også Kreftforeningen utenom dette, men ville bare påpeke at alt ikke går til festing. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Russetid støtter jeg ikke av prinsipp. Det er vanvittig hvor mye de bruker på dette. Her vi bor blir russetid sett på som harry, flesteparten har en nedtonet feiring. Er glad for at eldste er mer opptatt av andre ting. 

Anonymkode: 20991...004

Kjedelig ungdom med andre ord🙄

Anonymkode: 73b07...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bitter? Og ikke har jeg glemt at jeg var kalv heller. Alle kalver er ikke født med hæla i taket og tenna i tapetet. Jeg valgte selv å ikke delta på russebuss og deltok bare på er par fester. Den gang var det et fåtall som var svartruss, så markeringen var altså for delvis fullført utdanning. Allerede den gang slet jeg med å forstå poenget med en så lang russetid, og den gang begynte de 1. mai, ikke 1. april. 
For hva er poenget? De fleste er ikke ferdig utdannet når de er russ. Hvorfor ikke markere når de faktisk er ferdig med utdannelsen?  Jeg skjønner absolutt moroa, men det er også et slags press til å delta på noe de egentlig ikke har økonomi til, og det er nok så marginaliserende. Jeg hadde hatt mindre problemer å betale for en jobb de utfører, enn å betale for overpriset dopapir de får foreldrene til å selge for seg. 
 

hi

Anonymkode: 91259...bfd

Med denne innstillingen så forstår jeg egentlig ikke spørsmålet ditt? Dette er ikke noe du har noe til overs for i det hele tatt ergo lar du være å kjøpe dopapir. Jeg synes du er smålig, men du velger det jo selv 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...