Gå til innhold

Er du en god menneskekjenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skjønt at jeg er det og at jeg gjennomskuer dem som spiller en rolle. Senest nå en kollega som alle elsker, jeg oppdaget tidlig at hun ikke likte meg, eller følte seg truet kanskje, og at det var noe som ikke stemte med henne.

Vi har vært ansatt i samme type stilling, men jeg har skjønt at hun mener det er noe helt spesielt med hennes kompetanse og måte å gjøre jobben på. Alle ser ut til å kjøpe det, jeg har trukket meg unna fordi jeg ikke stoler på henne og ikke tror hun er den engelen hun fremstiller seg som. Alt er så stort med henne, kjøper hun ny bil er det et stort følelesesmessig drama, ting som «jeg bare visste at det var akkurat den bilen jeg måtte ha» fremføres med tårer i øynene og folk henger på hvert eneste ord mens jeg fryser på ryggen. 

I kveld, på facebook gikk hun fra å være forlovet med en person hun snakket ekstremt varmt om å gifte seg med, og ikke minst bodde med for noen dager siden, til å være i et Forhold med en kollega Av oss. Nå har hun postet kjærlighetserklæringer og bilder, noe den veldig nylige eksen hennes då må bevitne på facebook. Det er jo bare så slemt... 

Jeg er sjokkert men ikke overrasket... og selv om dette var voldsomt dramatisk og offentlig har jeg opplevd flere ganger at min magefølelse har stemt.

Flere som har det sånn?

Anonymkode: 7cbde...fdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er absolutt ingen god menneskekjenner. Noen ganger får jeg en dårlig magefølelse på en person (har skjedd kanskje 5-6 ganger i løpet av livet), og da har det vist seg å stemme hver gang. Men mesteparten av tiden sliter jeg med å vite hvor jeg har folk og har blitt lurt trill rundt flere ganger. Før var jeg veldig naiv, men nå har jeg blitt generelt skeptisk til andre mennesker pga erfaringer. Skulle ønske jeg var en bedre menneskekjenner.

Anonymkode: 3840b...b10

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men mesteparten av tiden sliter jeg med å vite hvor jeg har folk og har blitt lurt trill rundt flere ganger. Før var jeg veldig naiv, men nå har jeg blitt generelt skeptisk til andre mennesker pga erfaringer. Skulle ønske jeg var en bedre menneskekjenner.

Anonymkode: 3840b...b10

Det beste nybegynner-tipset jeg kan komme med, er å være skeptisk når mennesker plutselig begynner å forteller om seg selv.

Dersom et menneske begynner å fortelle ting om seg selv, helt uten at du har spurt eller gravd, så bør man - etter min mening - tenke at det er det motsatte som gjelder. F.eks. når noen sier de er snille, smarte, sjenerte, eller andre ting i den duren, så bør varsellampene lyse. Da bør man tenke at de er ikke snille, ikke smarte, ikke sjenerte. De som virkelig er snille, smarte, sjenerte, ville som regel aldri ha nevnt dette av seg selv, sånn helt uten videre. 

Det samme gjelder mennesker som forsøker å fremstå som noe, f.eks. gi masse gaver eller komplimenter.  

De beste menneskene er ofte de som ikke bryr seg så mye om å fremheve seg selv, men i stedet bryr seg genuint om deg. Med genuint, mener jeg de som ikke gjør det for å fremheve seg selv, men som gjør det fordi de bryr seg om deg. 

Begynn gjerne å legge merke til disse tingene her, ved mennesker du ikke har noe på gang med. Tilfeldige mennesker. Øv deg på å se an de du ikke kan tape noe på. Da dannes det etter hvert en bevissthet rundt hva som er hva. 

Anonymkode: 8c7a0...35e

Skrevet

Bare fordi du ikke liker denne kollegaen og syns hun er teit, betyr ikke det at du er menneskekjenner.

jeg er menneskekjenner. Jeg merker folks følelser, jeg ser hvilke mønstre som leder hvor, jeg vet hvilke mennesker som tåler mye, hvem som tåler lite, jeg vet hvilke strenger som skal spilles på i samspill med feks ulike kollegaer. 

Anonymkode: d5948...676

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har skjønt at jeg er det og at jeg gjennomskuer dem som spiller en rolle. Senest nå en kollega som alle elsker, jeg oppdaget tidlig at hun ikke likte meg, eller følte seg truet kanskje, og at det var noe som ikke stemte med henne.

Vi har vært ansatt i samme type stilling, men jeg har skjønt at hun mener det er noe helt spesielt med hennes kompetanse og måte å gjøre jobben på. Alle ser ut til å kjøpe det, jeg har trukket meg unna fordi jeg ikke stoler på henne og ikke tror hun er den engelen hun fremstiller seg som. Alt er så stort med henne, kjøper hun ny bil er det et stort følelesesmessig drama, ting som «jeg bare visste at det var akkurat den bilen jeg måtte ha» fremføres med tårer i øynene og folk henger på hvert eneste ord mens jeg fryser på ryggen. 

I kveld, på facebook gikk hun fra å være forlovet med en person hun snakket ekstremt varmt om å gifte seg med, og ikke minst bodde med for noen dager siden, til å være i et Forhold med en kollega Av oss. Nå har hun postet kjærlighetserklæringer og bilder, noe den veldig nylige eksen hennes då må bevitne på facebook. Det er jo bare så slemt... 

Jeg er sjokkert men ikke overrasket... og selv om dette var voldsomt dramatisk og offentlig har jeg opplevd flere ganger at min magefølelse har stemt.

Flere som har det sånn?

Anonymkode: 7cbde...fdf

Dette lyser misunnelse og bitterhet lang vei

Anonymkode: 9193f...2ca

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det beste nybegynner-tipset jeg kan komme med, er å være skeptisk når mennesker plutselig begynner å forteller om seg selv.

Dersom et menneske begynner å fortelle ting om seg selv, helt uten at du har spurt eller gravd, så bør man - etter min mening - tenke at det er det motsatte som gjelder. F.eks. når noen sier de er snille, smarte, sjenerte, eller andre ting i den duren, så bør varsellampene lyse. Da bør man tenke at de er ikke snille, ikke smarte, ikke sjenerte. De som virkelig er snille, smarte, sjenerte, ville som regel aldri ha nevnt dette av seg selv, sånn helt uten videre. 

Det samme gjelder mennesker som forsøker å fremstå som noe, f.eks. gi masse gaver eller komplimenter.  

De beste menneskene er ofte de som ikke bryr seg så mye om å fremheve seg selv, men i stedet bryr seg genuint om deg. Med genuint, mener jeg de som ikke gjør det for å fremheve seg selv, men som gjør det fordi de bryr seg om deg. 

Begynn gjerne å legge merke til disse tingene her, ved mennesker du ikke har noe på gang med. Tilfeldige mennesker. Øv deg på å se an de du ikke kan tape noe på. Da dannes det etter hvert en bevissthet rundt hva som er hva. 

Det du sier her, er helt på jordet. 

Det du snakker om, er å være skeptisk til mennesker, og ha fordommer mot andre allerede før du blir kjent med dem.

Skrevet

Mange kan ha god sosial forståelse og være flink til å håndtere følelser og problemstillinger, men de få jeg kjenner som beskriver seg selv som menneskekjennere har etter min oppfatning bare litt mer selektiv hukommelse enn andre og er ofte ikke flinke til å forsøke å få frem informasjon som kan motbevise fordommene deres.

Skrevet

Det du sier her, er helt på jordet. 

Det du snakker om, er å være skeptisk til mennesker, og ha fordommer mot andre allerede før du blir kjent med dem.

Ikke sant. Og utrolig nok vente i noen år på at personen skal gjøre eller si noe som ikke fordelaktig, for så å si «Hva var det jeg sa? Jeg er en menneskekjenner».

Hjelpes...

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er søren meg det dummeste jeg har lest på en stund. 

Anonymkode: 3a738...288

Gjest KenCreek
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette er søren meg det dummeste jeg har lest på en stund. 

Anonymkode: 3a738...288

Hahaha!! Helt enig 😂

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det stemmer.

Det er nettopp dere som skriker opp og sier at jeg tar feil, at jeg er på jordet, osv, altså skråsikre personer som er bastante, som jeg mener man gjør lurt i å holde seg unna. 

Hadde dere i det minste kommet med noe velmenende overfor noen andre, men her er det jo tydeligvis om å gjøre å hyle og skrike og si at andre tar feil, for å fremheve seg selv;

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare fordi du ikke liker denne kollegaen og syns hun er teit, betyr ikke det at du er menneskekjenner.

jeg er menneskekjenner. Jeg merker folks følelser, jeg ser hvilke mønstre som leder hvor, jeg vet hvilke mennesker som tåler mye, hvem som tåler lite, jeg vet hvilke strenger som skal spilles på i samspill med feks ulike kollegaer. 

Du og HI presterer feks å si dere er menneskekjennere. Ut fra min regel, så er dere altså blant de siste jeg vil anta at faktisk er menneskekjennere. 

Forstår at det ikke er særlig hyggelig å høre. Men sånn er det altså. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange kan ha god sosial forståelse og være flink til å håndtere følelser og problemstillinger, men de få jeg kjenner som beskriver seg selv som menneskekjennere har etter min oppfatning bare litt mer selektiv hukommelse enn andre og er ofte ikke flinke til å forsøke å få frem informasjon som kan motbevise fordommene deres.

Kan nok stemme det. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke sant. Og utrolig nok vente i noen år på at personen skal gjøre eller si noe som ikke fordelaktig, for så å si «Hva var det jeg sa? Jeg er en menneskekjenner».

Hjelpes...

Tror du blander litt her. Den personen du siterer, siterer meg. Jeg har aldri sagt noe i nærheten av at man skal vente på at folk skal gå i baret. Ei heller at det er greit å påstå at man er menneskekjenner. Tvert i mot. 

Skrevet

Både ja og nei. Kommer magefølelsen, så stemmer den 90% av gangene. 

Men jeg kan også bli lurt trill rundt. 

Eksen min, vi var sammen i 11 år. Han stakk av med en annen dame da barn nr 2 nettopp var født. Hadde aldri i min villeste fantasi trodd noe sånt om han. Ingen rundt oss heller. Men etter bruddet kom det frem mye annet rart han har gjort mens vi var sammen. Som ingen visste om. Og hvordan han har behandlet, og ikke behandlet barna etterpå er også en enda større overraskelse. 

Kan si jeg ble mer skeptisk til folk etter det. Kjærlighet gjør blind. Eller no

Anonymkode: 807bf...d4d

Skrevet

Nei. Men med alderen har jeg lært meg å se etter hva folk faktisk gjør og ikke hva de selv sier de står for. Overraskende mange som ikke henger helt sammen her. Så er folk faktisk så enkle at snakker de dritt om andre til deg, er sannsynligheten stor for at de snakker dritt om deg til andre. Så enkelt. 

Anonymkode: 2ac93...7d0

Skrevet

Ja, jeg er menneskekjenner. Det gjør meg ikke synsk. Så jeg kan jo ikke spå hva andre kommer til å gjøre.

Men jeg kan avlese ansiktsuttrykk og kroppsspråk ganske godt, det ligger i jobben. Jeg kan også se når folk arresterer seg selv og prøver å maskere kroppsspråket, f eks vil late som de ikke ble overrasket, eller smiler når de egentlig er sinte. På den måten lærer jeg noe om dem, som gjør meg klokere til en senere gang. De kan alltids overraske meg, men jeg merker jo hva folks holdninger og verdier er fordi jeg ser hva de egentlig mener - også når de ikke sier det høyt.

Anonymkode: 02f0e...dd6

Skrevet

Jeg er ikke menneskekjenner, men begynner å bli voksen så har jo lært meg at ikke alle er hva man ser ved første blikk. 

Jeg er skeptisk til folk som er så smilende og blide, men hvor smilet ikke når helt opp til øynene. I slike situasjoner har jeg noen ganger sett negative personlighetstrekk en god stund før andre rundt meg. 

Men jeg lar meg nok lett dupere av sjarm jeg også, og tror ikke jeg er særlig god på å se bak fasaden. 

Anonymkode: c9704...44e

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det stemmer.

Det er nettopp dere som skriker opp og sier at jeg tar feil, at jeg er på jordet, osv, altså skråsikre personer som er bastante, som jeg mener man gjør lurt i å holde seg unna. 

Hadde dere i det minste kommet med noe velmenende overfor noen andre, men her er det jo tydeligvis om å gjøre å hyle og skrike og si at andre tar feil, for å fremheve seg selv;

Du og HI presterer feks å si dere er menneskekjennere. Ut fra min regel, så er dere altså blant de siste jeg vil anta at faktisk er menneskekjennere. 

Forstår at det ikke er særlig hyggelig å høre. Men sånn er det altså. 

Her avslører du deg selv ganske tydelig som en som takler kritikk ganske dårlig og som en som går raskt i forsvar i stede for å reflektere over om kritikken har noe for seg. 

Dette ser jeg pga erfaring med mennesker gjennom mange år, og ikke fordi jeg er en spesielt god menneskekjenner. 

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her avslører du deg selv ganske tydelig som en som takler kritikk ganske dårlig og som en som går raskt i forsvar i stede for å reflektere over om kritikken har noe for seg. 

Dette ser jeg pga erfaring med mennesker gjennom mange år, og ikke fordi jeg er en spesielt god menneskekjenner. 

Takk for illustrasjon av noen som kritiserer andre og fremhever seg selv!

Skal se om jeg skrev noe om det!

Woops, ja det gjorde jeg visst!

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Men med alderen har jeg lært meg å se etter hva folk faktisk gjør og ikke hva de selv sier de står for. Overraskende mange som ikke henger helt sammen her. Så er folk faktisk så enkle at snakker de dritt om andre til deg, er sannsynligheten stor for at de snakker dritt om deg til andre. Så enkelt. 

Anonymkode: 2ac93...7d0

Godt tips, det å se på hva folk GJØR, og se bort fra hva de sier. 

Skrevet

Takk for illustrasjon av noen som kritiserer andre og fremhever seg selv!

Skal se om jeg skrev noe om det!

Woops, ja det gjorde jeg visst!

Tror du at jeg bryr meg om deg? Nei, men jeg gjenkjenner typen. Du bruker store og mange ord for å kamuflere at du ikke har så mye å komme med. 

Det å være på forskudd med å diskreditere dem som ikke er enige med deg er også et personlighetstrekk. 

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du at jeg bryr meg om deg? Nei, men jeg gjenkjenner typen. Du bruker store og mange ord for å kamuflere at du ikke har så mye å komme med. 

Det å være på forskudd med å diskreditere dem som ikke er enige med deg er også et personlighetstrekk. 

Jeg kom med et tips til noen som sliter med å kjenne mennesker. Dette er tips som fungerer for meg, og jeg håper hun kan få god nytte av disse. Det var den eneste agendaen jeg hadde i denne tråden.

Burde muligens ha ant meg at denne tråden tiltrekker seg alskens «menneskekjennere» som skal forsøke å analysere meg. Dere får bare fortsette med det.

Skrevet

Har blitt menneskenes de siste årene. Men det er av erfaring. Har fra før av vært naiv og alltid trodd det beste om mennesker. Så har lært. Finnes selvfølgelig snille gode mennesker. Men alle er ikke det. 

Når noen ikke snakker sant og jeg skjønner de juger, da blinker alle varsellampene mine. Også de som baksnakker andre, skryter av seg selv osv. Manipulering gjennomskuer jeg og i dag. 

Anonymkode: 4ce66...dea

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Godt tips, det å se på hva folk GJØR, og se bort fra hva de sier. 

Samtidig vil det handle om hvordan du tolker det de gjør, og det er der mange kan bomme.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Samtidig vil det handle om hvordan du tolker det de gjør, og det er der mange kan bomme.

Enig i den, og derfor mener jeg man bør legge merke til hva resultatet er av det de gjør. Den følelsen man sitter igjen med. 

Hvis jeg f.eks. gjør masse fint mot deg, men du sitter likevel igjen med en følelse av å ikke bli tatt hensyn til, så vet du at det er noe galt.

Og hvis jeg egentlig er nokså streng og kort mot deg, men du sitter likevel igjen med en følelse av å være trygg, så vet du at det er noe som stemmer. 

Vet ikke om det var så godt eksempel, men jeg håper det gikk an å forstå :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...