Gå til innhold

Sjef rett i å blande seg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fått mye skryt for jobben, men jeg slet så psykisk etter hvert og følt meg annereldes at det knakk i voksen alder. Er 27 og fikk satt ADHD diagnose. Startet på en medisin selv om jeg egentlig ikke ville gå på noe slik bare for å se og det funket ikke tilfredsstillende. Har nå bytter medisin og er et nytt menneske. Nok om det. Sjefen degraderte stillingen min pga at jeg ble slik jeg ble. Klarte ikke jobbe ordentlig, kom i konflikt med enkelte på jobb jo mer deprimert jeg ble. 
Sjefen har sagt jeg har forandret meg veldig og spør om jeg går på noe. Jeg sa nei. Jeg jobber ikke med sikkerhet eller noe som krever at du oppgir slik info så jeg holder det. Men sjefen sa bare at det er mistenkelig at jeg er forandret så fort. Og at h*n ikke vil ha en ansatt som bruker narkotika. Ja, sjefen min er veldig sær på dette området. Nulltoleranse for alt av rus. Er avholds og aldri smakt en dråpe alko i hele sitt liv. Jeg er også avholds. Men adhd medisin er ifølge vedkommende narkotika. 
Har sjefen et poeng? Bør jeg bli konsentrert, rolig og ha stabilt humør uten hjelp av piller? Hvor mange år kan man regne med da da?! Da tror jeg faktisk jeg må bruke hele livet.

Anonymkode: 816c8...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du virker rusa må jo sjefen ta afært. Kan du ikke bare være ærlig? 

Anonymkode: 932c5...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, sjefen min er veldig sær på dette området. Nulltoleranse for alt av rus.

Det er ikke å være sær, det er å være profesjonell. 

Anonymkode: 654af...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har sjefen et poeng? Bør jeg bli konsentrert, rolig og ha stabilt humør uten hjelp av piller?

Du bør nå i alle fall være konsentrert, rolig og ha stabilt humør for å kunne fungere i jobb. 

Anonymkode: 654af...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjefen er pliktig til å følge med. Men det er en prosess, ikke noe man bare lufter i gangen. 

Vi har AKAN, og kurs derfra. 

Anonymkode: f2ea3...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingen plikt til å opplyse sjefen om noe som helst. Men om du plutselig ble forandret og skapte konflikter på jobben, har sjefen selvfølgelig lov til å stille spørsmål ved det og ta de grepene som trengs i forhold til stillingen din. Alle som er i nærheten av noen bør jo reagere når noen plutselig forandrer seg. Det er ikke noe galt at sjefen reagerer og stiller spørsmål.

Resten er opp til deg, i alle fall så lenge du fungerer i jobben. Du kan velge å tie og bare fortsette som du gjør nå, eller du kan velge å være åpen og forklare på en enkel og saklig måte hva som har skjedd. Du har ikke plikt til det, men i mange tilfeller kan ærlighet og åpenhet være til god hjelp. Velger du å tie, så må du bare akseptere at det blir spekulert rundt deg og ikke bry deg om det. Eller du kan prøve en mellomting: "Du har rett, jeg var inne i en vanskelig periode som jeg nå ser at dessverre gikk utover jobben, men nå har jeg fått hjelp så nå håper og regner jeg med at det kommer til å gå bra framover! 

Anonymkode: ee5b8...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adhd medisin ER jo narkotika. Men det må jo brukes, ikke misbrukes. 

Anonymkode: 7a7eb...373

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, sjefen er pliktig til å følge med. Men det er en prosess, ikke noe man bare lufter i gangen. 

Vi har AKAN, og kurs derfra. 

Anonymkode: f2ea3...3b2

Nå er det jo ikke nødvendigvis rus det er snakk om her, men nyoppdaget adhd og utprøving av ulike medisiner. Det er ikke HI sin skyld at hun ble syk, ei heller at hun fikk medisin som ikke fungerte. 

Anonymkode: 654af...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe dere ikke fikk med dere? Jeg er ikke ruset på jobb. Jeg har bare startet på medisiner. Som gjør at jeg konsentrerer meg, har stabilt humør. 

Anonymkode: 816c8...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du har ingen plikt til å opplyse sjefen om noe som helst. Men om du plutselig ble forandret og skapte konflikter på jobben, har sjefen selvfølgelig lov til å stille spørsmål ved det og ta de grepene som trengs i forhold til stillingen din. Alle som er i nærheten av noen bør jo reagere når noen plutselig forandrer seg. Det er ikke noe galt at sjefen reagerer og stiller spørsmål.

Resten er opp til deg, i alle fall så lenge du fungerer i jobben. Du kan velge å tie og bare fortsette som du gjør nå, eller du kan velge å være åpen og forklare på en enkel og saklig måte hva som har skjedd. Du har ikke plikt til det, men i mange tilfeller kan ærlighet og åpenhet være til god hjelp. Velger du å tie, så må du bare akseptere at det blir spekulert rundt deg og ikke bry deg om det. Eller du kan prøve en mellomting: "Du har rett, jeg var inne i en vanskelig periode som jeg nå ser at dessverre gikk utover jobben, men nå har jeg fått hjelp så nå håper og regner jeg med at det kommer til å gå bra framover! 

Anonymkode: ee5b8...c43

Enig i dette. 

Anonymkode: 654af...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nå er det jo ikke nødvendigvis rus det er snakk om her, men nyoppdaget adhd og utprøving av ulike medisiner. Det er ikke HI sin skyld at hun ble syk, ei heller at hun fikk medisin som ikke fungerte. 

Anonymkode: 654af...3bd

Jeg ble ikke syk av medisin. Jeg begynte ikke å oppføre meg rart. Altså, det sjefen synes er rart nå er at jeg er så rolig og ikke aggressiv i fremtoningen. 

Anonymkode: 816c8...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sært å ikke være åpen om prosessen du er i. Du vil mest sannsynlig da bli møtt med forståelse istedenfor mistenksomhet

At sjefen spør deg er helt innafor og på din plass 

Anonymkode: fa80c...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Noe dere ikke fikk med dere? Jeg er ikke ruset på jobb. Jeg har bare startet på medisiner. Som gjør at jeg konsentrerer meg, har stabilt humør. 

Anonymkode: 816c8...c71

Jo, jeg har skrevet ut fra det du sier her. Men det er ikke lett for sjefen å vite hvordan ting henger sammen om du plutselig oppfører deg utagerende og snakker om adhd-medisin uten å forklare hele sammenhengen til han. Og selv om han får dette med seg så kan det godt hende han vil se ting an litt, før han gir deg de samme oppgavene igjen. 

Anonymkode: 654af...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble ikke syk av medisin. Jeg begynte ikke å oppføre meg rart. Altså, det sjefen synes er rart nå er at jeg er så rolig og ikke aggressiv i fremtoningen. 

Anonymkode: 816c8...c71

Ja, forstår det. 

Har du muligheten til å få legen og sjefen i kontakt med hverandre, hvor du også kan være tilstede, gjerne sammen med tillitsvalgt som stiller på din side?

Anonymkode: 654af...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sært å ikke være åpen om prosessen du er i. Du vil mest sannsynlig da bli møtt med forståelse istedenfor mistenksomhet

At sjefen spør deg er helt innafor og på din plass 

Anonymkode: fa80c...38b

Men hva skal til da? Nei. Jeg føler meg ikke møtt med forståelse. Jeg føler at hvis jeg gjør noe feil eller ikke tilfredsstillende er det fordi jeg er meg. Er det noen andre så gjør det liksom ikke noe. En kollega brøt reglene en gang og det var flaks at det ikke ble konsekvenser av det, alle gjør feil. Men vedkommende innrømmet dette og sjefen liksom bare godtok det. Hadde det vært meg så hadde det vært uakseptabelt. 
En annen gang fikk jeg ikke lønna mi. Ble lovet flere ganger, Men det dukket ikke opp. Til slutt kom det under halvparten av hva jeg hadde krav på. Så ble jeg irritert og det ble vanskelig å skjule. Hvor lenge skal man holde seg «beklager men når kommer...» altså denne veldig høffelige væremåten hele tiden? 

Anonymkode: 816c8...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, jeg har skrevet ut fra det du sier her. Men det er ikke lett for sjefen å vite hvordan ting henger sammen om du plutselig oppfører deg utagerende og snakker om adhd-medisin uten å forklare hele sammenhengen til han. Og selv om han får dette med seg så kan det godt hende han vil se ting an litt, før han gir deg de samme oppgavene igjen. 

Anonymkode: 654af...3bd

Jeg oppfører meg ikke utagerende. Det var før medisinen. Jeg er stille nå, derfor blir det satt spørsmålstegn...

Anonymkode: 816c8...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble ikke syk av medisin. Jeg begynte ikke å oppføre meg rart. Altså, det sjefen synes er rart nå er at jeg er så rolig og ikke aggressiv i fremtoningen. 

Anonymkode: 816c8...c71

Du sier jo også at du med de første medisinene ikke klarte å utføre jobben din og at du kom i konflikt med enkelte og ble deprimert. 

Anonymkode: ee5b8...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier jo også at du med de første medisinene ikke klarte å utføre jobben din og at du kom i konflikt med enkelte og ble deprimert. 

Anonymkode: ee5b8...c43

Før medisinen var det slik. Startet på de første medisinene men disse fungerte ikke tilfredsstillende. Jeg ble bedre. Men i følge legen etter 2 mnd med de ikke bra nok. 

Anonymkode: 816c8...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge medisinene du bruker ikke kommer i konflikt på noen måte med utførelsen av arbeidet ditt, har lederen din ingen rett til å vite om og evnt hva du bruker av medisiner.

Så min mening er at du holder medisinbruken for deg selv, og skulle det bli mer prat om emnet kan du si at dette er et område du ikke ønsker mer fokus på fra hans side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva skal til da? Nei. Jeg føler meg ikke møtt med forståelse. Jeg føler at hvis jeg gjør noe feil eller ikke tilfredsstillende er det fordi jeg er meg. Er det noen andre så gjør det liksom ikke noe. En kollega brøt reglene en gang og det var flaks at det ikke ble konsekvenser av det, alle gjør feil. Men vedkommende innrømmet dette og sjefen liksom bare godtok det. Hadde det vært meg så hadde det vært uakseptabelt. 
En annen gang fikk jeg ikke lønna mi. Ble lovet flere ganger, Men det dukket ikke opp. Til slutt kom det under halvparten av hva jeg hadde krav på. Så ble jeg irritert og det ble vanskelig å skjule. Hvor lenge skal man holde seg «beklager men når kommer...» altså denne veldig høffelige væremåten hele tiden? 

Anonymkode: 816c8...c71

Du skal ta dette opp med tillitsvalgt.

Det skal ikke være sånn som dette, nei. 

Anonymkode: 654af...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det jo ikke nødvendigvis rus det er snakk om her, men nyoppdaget adhd og utprøving av ulike medisiner. Det er ikke HI sin skyld at hun ble syk, ei heller at hun fikk medisin som ikke fungerte. 

Anonymkode: 654af...3bd

Nei, men når sjefen undres over oppførsel og mistenker rus (i sin uvitenhet) så pliktes det å følge opp ja. Og ettersom det har påvirket jobben som beskrevet, og vært så endring at det legges merke til, så er det jo rimelig tydelig. 

Hadde leder vist at det "kun" gjaldt medikamentbytte, så stopper det jo der. 

Anonymkode: f2ea3...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg oppfører meg ikke utagerende. Det var før medisinen. Jeg er stille nå, derfor blir det satt spørsmålstegn...

Anonymkode: 816c8...c71

Ja, det er derfor jeg mener det kunne vært lurt av deg å ta et møte med sjef, lege, deg og tillitsvalgt. Men måten du beskriver at du ikke fikk lønn, høres ut som sjefen er veldig lite profesjonell. Da er det ikke sikkert dette hjelper. Har du mulighet til å bytte jobb?

Anonymkode: 654af...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men når sjefen undres over oppførsel og mistenker rus (i sin uvitenhet) så pliktes det å følge opp ja. Og ettersom det har påvirket jobben som beskrevet, og vært så endring at det legges merke til, så er det jo rimelig tydelig. 

Hadde leder vist at det "kun" gjaldt medikamentbytte, så stopper det jo der. 

Anonymkode: f2ea3...3b2

Ikke nødvendigvis, ikke alle sjefer er like forståelsesfulle. Jeg forsøker å se dette fra HI sitt ståsted, ville ha strukket meg langt for å forklare en god sjef, og forsøkt å bytte jobb dersom sjefen ikke fungerer. 

Anonymkode: 654af...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men når sjefen undres over oppførsel og mistenker rus (i sin uvitenhet) så pliktes det å følge opp ja. Og ettersom det har påvirket jobben som beskrevet, og vært så endring at det legges merke til, så er det jo rimelig tydelig. 

Hadde leder vist at det "kun" gjaldt medikamentbytte, så stopper det jo der. 

Anonymkode: f2ea3...3b2

Ut i fra det hi forteller, så tror jeg ikke det ville stoppet der.

Anonymkode: bdf9d...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du skal ta dette opp med tillitsvalgt.

Det skal ikke være sånn som dette, nei. 

Anonymkode: 654af...3bd

Jeg vet ikke om ene personen over her misforstår eller ikke leser ordentlig, eller om jeg har forklart litt for fort. Men altså, jeg jobbet, så føler jeg meg annerledes. Føler meg fanget uten å vite hvorfor. Blir sliten av å måtte engasjere meg i folk hele tiden. Sammenligner meg. Får en følelse av at jeg er annerledes. Altså, dømt til å falle ut. Uansett hva. Det er en tanke som spiser opp. Så ble jeg liksom deprimert da. Klarte ikke føle noen glede. Så fikk jeg utbrudd etter kritikk. Jeg hadde visst vært uhøffelig mot noen uten å vite det(kollega), men jeg ble ikke konfrontert der og da. Det gikk til sjefen og da ble jeg veldig irritert for jeg er ikke voksen nok til å bli konfrontert jeg da? Så svømte det over med sinne. Ble så lei av meg og de andre som skal ha rett hele tiden fordi de er normale. 
 

Nå føler jeg meg ikke deprimert lenger. Men jeg føler sjefen er litt «bli en annen og bli likt, forsett på medisinen og vær narkoman»

Anonymkode: 816c8...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...