Gå til innhold

Hjelp ! overveier å melde min eks for kidnapping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle, jeg skriver nå på et forum som siste instans før advokat og politianmeldelse. 

Litt forhistorie, Mor og jeg treff hverandre i 2016, hun ble gravid etter 3-4 uker. Mor er fra Polen skal det sies også. Vi forsøkte å få et liv til sammen, med i desember 2018 ble det slutt da vi ikke kunne være i samme rom til sist og jeg var psykisk sliten av all den klaging. Mor tok da  datteren med seg mens jeg var på jobb, og jeg så hun ikke igjen før at advokaten var kommet inn i bildet, her er det snakk om 4-6 uker. Mor har flere gange tatt seg denne "friheten" eller selvtekt om dere vil. Jeg er fra Danmark, og føler frem til nå at norsk regelverk ikke på noen måte har hjulpet meg. Jeg måtte ta sak ut mot mor i mars 2019, da jeg ikke fikk sett jenten. Samtidig besluttet mor om å flytte til Oslo hvor det var en ny stilling til henne. Jeg forsøkte å få stoppet flytting, men retten mente det var heil greit at hun flyttet - det var "bare" snakk om stor nok lommebok. Vi er begge resurs sterke, så det ble slik at en gang i måneden skulle hun fly og avlevere i Stavanger og jeg skulle fly tilbake og avlevere, den andre gang i måneden skulle jeg leie et sted i Oslo og ha hun. Jeg har fulgt avtalen til punkt og prikke, men mor har flere gange avlyst, endret eller kommet en dag for seint med jenten.

Nå reiste mor til Polen i starten av mars, og valgte ikke å komme hjem da de norske myndigheter sa at man skulle reise hjem. Jeg har nå ikke sett min datter i 8 uker, jeg har misset mange helger og påsken som var min. Jeg har utallige ganger forsøkt å få mor til at ta ferjen til Sverige eller kjører hjem, dette har hun avvist - det er for farlig mener hun, kun et direkte fly er sikkert. I dag har jeg pratet med grensepolitiet i Tyskland, og de vurderer å la meg kjøre inn i Tyskland, slik at jeg kan hente de ved grensen - men dette avviser mor, det er ikke "sikkert" som hun sier - på tross av det er mye mer sikkert en å sitte i et stopp fylt fly når de starter med å fly igjen. I tillegg sa hun i dag at hun var redd for når hun kan besøke Polen igjen. Herregud, det er jo ikke det som er viktig - jeg mener det er viktigere at jente kommer tilbake til Norge hvor far er, hvor det er god helsevesen og norsk barnehage som sikrer utviklingen hennes. 

Jeg vurdere nå å anmelde hun for kidnapping, men synes det er veldig ekstremt - samtidig har jeg ikke lyst til å bruke 200k på en ny sak med risiko for å tape igjen som siste gang.

Jeg har bruk for noen råd fra dere som kjenner til det norske systemet - jeg skjønner det er en spesial situasjon, men jeg har tilbudt alle løsninger til mor, jeg har tilbudt å dekke alle kostnader etc. Men jeg får bare et nei.

Som tilleggs info, kan jeg si at jeg snakker med jente min nå hver onsdag, lørdag og søndag i 10 minutter på facetime, fordi mor ikke har tid til mer da hun skal passe sitt jobb på hjemmekontor.

Hilsen veldig fortvilet dansk mann, som kun ønsker en ting - å få sin datter hjem.

Takk for all innspill 

Anonymkode: dcb3c...a70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror faktisk jeg ville ha anmeldt. Det er unntakstilstand og alt det der, men hun kan ikke bestemme hvilken reisemåte dere skal bruke. Og barnet er vel heller ikke i noen spesiell sikkerhetsmessig risikosituasjon, med mindre hun er sterkt hjerte/lungesyk? 

Anonymkode: f8e22...a2d

Skrevet

Hei.

Barnet er ikke hjerte/lungesyk nei.

Synes bare det er så strengt å skulle anmelde, men er samtidig der hvor jeg ikke ser noen vei utenom.

Jeg kunne ønske meg at det var jeg som hadde hovedomsorgen, men det er ikke grunnen til at jeg ville melde henne. 

Skrevet

Jeg tror du må skille mellom koronatid og vanlig tid her.

Du fikk barn med en polakk, og da må du regne med at barnet også kommer til å være en del i Polen fordi det er familie der også.

Men du skal selvfølgelig ha samvær, det er bare at å starte noen stor sak av dette midt i koronatiden tror jeg ikke du kommer noen vei med. Jeg vet det er laget særregler for barn som skal på samvær mellom Norge, Sverige og Finland, så de slipper karantene, men jeg tror ikke det er laget regler mot Polen? Dvs at barnet og den forelderen som henter/leverer må i karantene, og det er jo ikke positivt for saken din.

Jeg ville fortsatt å prate på facetime, kanskje sendt noe i posten osv, og heller tatt dette når forholdene mellom landene normaliserer seg etter korona.

Anonymkode: aa8d3...fb7

Skrevet

Hei.

Mor bor og jobber i Norge, det er jo her hun skal være.

Barnet har barnehage i Norge - hun bør jo være her.

Skrevet

Hei.

Tilleggsinfo - jeg har rettens ord for at jeg skal se jenten 2 helger i måneden, dette har både mor og jeg signert på.

Skrevet

Hei. Jeg ville nok kontaktet en advokat som jobber med barnefordelingssaker, og lagt frem saken din. Denne advokaten vet mye bedre hva dine rettigheter er, og har nok en god formening på hvordan du burde ta dette videre. At du kontakter advokat betyr jo ikke at du må anmelde, men at du får hjelp til å vite hva dine, og ikke minst barnets rettigheter er. Lykke til!

Anonymkode: 240c5...4a2

Skrevet

Jeg tror jeg ville ha tatt kontakt med familievernkontoret og spurt om råd før jeg eventuelt hadde anmeldt.

Anonymkode: 60890...927

Skrevet
2 minutter siden, pappadanmark skrev:

Hei.

Mor bor og jobber i Norge, det er jo her hun skal være.

Barnet har barnehage i Norge - hun bør jo være her.

Ja, men hun er polsk. Det er ikke så rart at hun valgte å dra hjem til storfamilien i Polen når landene stengte ned og alle fikk beskjed om å "reise hjem".

Mannen har en polakk ansatt i bedriften sin og han fortalte at de snakket og tenkte mye i det polske miljøet de dagene, skulle de reise hjem eller skulle de bli i Norge. Selv om de bor her og jobber her var det ikke helt opplagt at de skulle bli her i en slik krisesituasjon. Nå ble denne mannen her, men flere han kjenner dro hjem...

Jeg skjønner godt din frustrasjon altså, det er ikke det jeg mener. Du vil se datteren din og savner henne, men jeg tror ikke du har noe å vinne på å lage oppstyr nå midt i koronatiden, vent litt og se. Fortsetter mor å være vanskelig når ting går seg til har du en bedre sak.

Anonymkode: aa8d3...fb7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg ville ha tatt kontakt med familievernkontoret og spurt om råd før jeg eventuelt hadde anmeldt.

Anonymkode: 60890...927

Hei. Jeg har været i kontakt med de, de vil ikke gå inn i saken - det vil de dessverre aldri. De kan sette opp en ny meklingstime fra om 1 uke, men den skal hun nok klare seg unna med at hun er i polen, til tross for at det er møteplikt. 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei. Jeg ville nok kontaktet en advokat som jobber med barnefordelingssaker, og lagt frem saken din. Denne advokaten vet mye bedre hva dine rettigheter er, og har nok en god formening på hvordan du burde ta dette videre. At du kontakter advokat betyr jo ikke at du må anmelde, men at du får hjelp til å vite hva dine, og ikke minst barnets rettigheter er. Lykke til!

Anonymkode: 240c5...4a2

Enig i dette. Tror dette er det beste du kan gjøre.

Hvis dere og barnet hadde vært norske alle sammen så ville lovverket nok vært enklere å tolke i denne saken, for da mener jeg det gjelder lover om at en forelder ikke kan flytte til et annet land uten den andres samtykke. Men hvordan loven stiller seg når dere ikke er norske borgere, det tror jeg bare en advokat, helst med erfaring i slike saker, kan svare deg på. Det blir jo også et spørsmål om hvilke rettigheter barnet deres har, hvilket statsborgerskap barnet har, og hvilket lovverk som da først og fremst tar seg av barnets rettigheter.

Tror ikke noen vil ha problemer med å forstå mors følelser i dette, hennes ønske om å være nær egen familie. Men når barnets liv og far er i Norge og dere har avtaler for barnet her, da tenker jeg at mor må sette barnets beste foran egne følelser, siden mor selv har valgt å bosette seg i Norge.

Jeg mener mor og barn må komme tilbake til Norge. Det bør jo ikke være et stort problem for mor, da hun tydeligvis kan ha hjemmekontor, ergo taper hun ikke noe på å sitte i karantene. Men barnet hennes/deres vil ha alt å vinne på å komme tilbake, komme tilbake til å få se far regelmessig og tilbake til sine trygge rammer og venner i barnehagen.

Jeg ville forhørt meg med en god advokat, en som helst har erfaring med lignende saker. Og så vurdert hva du så gjør videre. I mellomtiden ville jeg forsøkt å holde en del av kommunikasjonen med mor skriftlig slik at du kan dokumentere at mor har tatt barnet ut av Norge uten ditt samtykke, at du har vært tydelig på dette til mor og det at du ønsker barnet skal komme tilbake til Norge. Jeg tror også du bør jobbe raskt, for barnet er såpass lite at tiden her nok vil være avgjørende for hva som ev. skjer videre og hva de anser å være "til barnets beste". Jo lenger mor holder barnet i Polen, jo mer integrert blir det der, og det kan gjøre saken din vanskeligere. Så bruk dagen i dag til å finne en god advokat på nett, ring ev. rundt i morgen for å få tips om du ikke finner en, og ta kontakt med denne advokaten i morgen.

Lykke til!

Anonymkode: 10b66...769

Skrevet

Enkelt: advokat! Med én gang!

Anonymkode: 01bbd...e6e

Skrevet

Advokat

Anonymkode: 904d3...0d7

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror også du bør jobbe raskt, for barnet er såpass lite at tiden her nok vil være avgjørende for hva som ev. skjer videre og hva de anser å være "til barnets beste". Jo lenger mor holder barnet i Polen, jo mer integrert blir det der, og det kan gjøre saken din vanskeligere. 

Enig i dette!

Anonymkode: 29c17...993

Skrevet

Ta kontakt med advokat. Jeg ønsker deg lykke til. Håper det ordner seg for deg og barnet. 

Anonymkode: 95168...353

Skrevet

Du vil ikke like svaret mitt. Men her syns jeg det lyser lite evne til å forstå mor som under en ekstrem spesiell situasjon tar en vurdering at det beste for de er å være i nærheten av sin egen familie i sitt hjemland. Naturlig reaksjon i krise tid, syns jeg.

Du derimot viser noe egoisme, du er villig til å utsette et lite barn og deg selv, og mor for smitterisiko kun for å gjennomføre samvær ? 

Ordinært så ville jeg si advokat men her syns jeg mor tar en veloverveid beslutning og prøver å ikke utsette barnet og dere for unødvendig smitterisiko, er jo ikke snakk om samvær innen samme by. En direkte flyreise med færre passasjerer og avstand er tryggere med færre potentielle smitte overflater som er ved lang biltur med bensinstasjons stopp, spisestede stopp osv.

Barnet tar ikke skade av å ikke ha samvær før corona situasjonen roer seg. Du sier jo selv at damen har jobb her i norge. Så det er jo svært sannsynlig at de returnerer når corona tiltak løftes mer.

En 3 åring klarer fint å være uten samvær i kort periode, ville heller bedt om mer facetime tid selvom det er usikkert for hvem det hadde vært. Mest for deg, tror jeg. Her kan du tape mye med å være på krigs stien mot mor istedenfor å være litt fleksibel under en pandemi.

Barnets beste. Slapp av mann.

Anonymkode: dd1e8...1c2

Skrevet

Du mistet meg med en gang du mente at mor skulle ta barnet med seg til grensen i Tyskland og deretter skulle en treåring sendes på en lang biltur hjem til Norge med alle de smittepunkter som dere da kan komme borti - i tillegg til påkjenningen med en sånn biltur. Jeg skjønner at du vil se barnet ditt, men her fremstår du som en tankeløs egoist som er mer opptatt av deg selv enn av barnets beste. Pust ut og tenk deg om. 

Anonymkode: 6f2a9...0f1

Skrevet

Jeg får følesen av at mor bare bruker Korona for å trenere hjemreisen. At det ikke er garantert at hun i det hele tatt kommer tilbake til Norge, men haler ut tiden slik at jenta blir vant med Polen. Slik at en sak mot henne da ender med at mor og barn får bli i Polen da det er der hun føler seg hjemme.

Så jeg hadde kontaktet advokat i morgen. Det er ikke bare snakk om samvær lenger, men jentas framtid.

Anonymkode: f4ed0...ff5

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i dette. Tror dette er det beste du kan gjøre.

Hvis dere og barnet hadde vært norske alle sammen så ville lovverket nok vært enklere å tolke i denne saken, for da mener jeg det gjelder lover om at en forelder ikke kan flytte til et annet land uten den andres samtykke. Men hvordan loven stiller seg når dere ikke er norske borgere, det tror jeg bare en advokat, helst med erfaring i slike saker, kan svare deg på. Det blir jo også et spørsmål om hvilke rettigheter barnet deres har, hvilket statsborgerskap barnet har, og hvilket lovverk som da først og fremst tar seg av barnets rettigheter.

Tror ikke noen vil ha problemer med å forstå mors følelser i dette, hennes ønske om å være nær egen familie. Men når barnets liv og far er i Norge og dere har avtaler for barnet her, da tenker jeg at mor må sette barnets beste foran egne følelser, siden mor selv har valgt å bosette seg i Norge.

Jeg mener mor og barn må komme tilbake til Norge. Det bør jo ikke være et stort problem for mor, da hun tydeligvis kan ha hjemmekontor, ergo taper hun ikke noe på å sitte i karantene. Men barnet hennes/deres vil ha alt å vinne på å komme tilbake, komme tilbake til å få se far regelmessig og tilbake til sine trygge rammer og venner i barnehagen.

Jeg ville forhørt meg med en god advokat, en som helst har erfaring med lignende saker. Og så vurdert hva du så gjør videre. I mellomtiden ville jeg forsøkt å holde en del av kommunikasjonen med mor skriftlig slik at du kan dokumentere at mor har tatt barnet ut av Norge uten ditt samtykke, at du har vært tydelig på dette til mor og det at du ønsker barnet skal komme tilbake til Norge. Jeg tror også du bør jobbe raskt, for barnet er såpass lite at tiden her nok vil være avgjørende for hva som ev. skjer videre og hva de anser å være "til barnets beste". Jo lenger mor holder barnet i Polen, jo mer integrert blir det der, og det kan gjøre saken din vanskeligere. Så bruk dagen i dag til å finne en god advokat på nett, ring ev. rundt i morgen for å få tips om du ikke finner en, og ta kontakt med denne advokaten i morgen.

Lykke til!

Jeg er absolutt ikke enig at det er barnets beste å ikke være i Polen nå. Fars beste ja kanskje men ikke barnets. Barnet har det sikkert som plommen i egget med stor familien rundt det hele tiden. Om den nå ikke er i barnehage det spiller jo ingen rolle. Hadde det vert skole så hadde det selvsagt vert en helt annen sak. Jeg synes du burde kontakte advokat men også forstå at dette er en untaksituasjon. Det blir mest sannsynlig ingen rettssak eller mekling nå i disse tider uansett. på den andre siden hadde jeg heller ikke reist hadde jeg vert mor slik som ting er nå. 

Anonymkode: bd463...069

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får følesen av at mor bare bruker Korona for å trenere hjemreisen. At det ikke er garantert at hun i det hele tatt kommer tilbake til Norge, men haler ut tiden slik at jenta blir vant med Polen. Slik at en sak mot henne da ender med at mor og barn får bli i Polen da det er der hun føler seg hjemme.

Så jeg hadde kontaktet advokat i morgen. Det er ikke bare snakk om samvær lenger, men jentas framtid.

Anonymkode: f4ed0...ff5

Moren har jobb her i Norge og jobber nå også via hjemmekontor. Men altså bare sånn er det ille å vokse opp i Polen altså?  Barnets fremtid faktisk.... tror at barn har det like bra i Polen som i Norge jeg. Er ikke akkurat ett u land vi snakker om her altså

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men her syns jeg det lyser lite evne til å forstå mor som under en ekstrem spesiell situasjon tar en vurdering at det beste for de er å være i nærheten av sin egen familie i sitt hjemland. Naturlig reaksjon i krise tid, syns jeg.

Du, det er ikke 3.verdenskrig... folkehelsetiltakene og de generelle vilkår for helsetjenester er dessuten bedre i Norge. Hun bruker krisen som påskudd.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Moren har jobb her i Norge og jobber nå også via hjemmekontor. Men altså bare sånn er det ille å vokse opp i Polen altså?  Barnets fremtid faktisk.... tror at barn har det like bra i Polen som i Norge jeg. Er ikke akkurat ett u land vi snakker om her altså

Å kjenne begge sine foreldre er vel en del av barnets fremtid.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du mistet meg med en gang du mente at mor skulle ta barnet med seg til grensen i Tyskland og deretter skulle en treåring sendes på en lang biltur hjem til Norge med alle de smittepunkter som dere da kan komme borti - i tillegg til påkjenningen med en sånn biltur. Jeg skjønner at du vil se barnet ditt, men her fremstår du som en tankeløs egoist som er mer opptatt av deg selv enn av barnets beste. Pust ut og tenk deg om. 

Anonymkode: 6f2a9...0f1

Det er her kjeden hopper av for meg - hvordan det kan være mindre smittsomt i et fly kontra bil eller ferge klarer jeg ikke å forstå. Når du reiser med fly er de pt. overfylte og du treffer folk på flyplassen som kommer hvor som helst fra. I bilen kan vi ta alle forholdsregler, og jenten var vant med helt fra hun var 8 uker, til at vi kjørte til Italia og polen - det skal gå heilt fint å kjøre hjem. Mor tilbudte enda for noen måneder siden at hun kunne avlevere jenten i Danmark i sommerferien, fordi hun ville kjøre til polen med sin bil.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er absolutt ikke enig at det er barnets beste å ikke være i Polen nå. Fars beste ja kanskje men ikke barnets. Barnet har det sikkert som plommen i egget med stor familien rundt det hele tiden. Om den nå ikke er i barnehage det spiller jo ingen rolle. Hadde det vert skole så hadde det selvsagt vert en helt annen sak. Jeg synes du burde kontakte advokat men også forstå at dette er en untaksituasjon. Det blir mest sannsynlig ingen rettssak eller mekling nå i disse tider uansett. på den andre siden hadde jeg heller ikke reist hadde jeg vert mor slik som ting er nå. 

barnet har språk vanskeligheter, dette har barnehagen allerede klaget om. Jeg er redd for at hun blir lengre og lengre tilbakesatt ift. de andre barn. Et barn har krav til å se begge foreldrene sine - dette er ansvaret til den barnet bor hos. Hvis jeg hadde vært i Danmark med barnet i 8 uker - tror du da ikke at hun hadde gjort det samme? 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vil ikke like svaret mitt. Men her syns jeg det lyser lite evne til å forstå mor som under en ekstrem spesiell situasjon tar en vurdering at det beste for de er å være i nærheten av sin egen familie i sitt hjemland. Naturlig reaksjon i krise tid, syns jeg.

Du derimot viser noe egoisme, du er villig til å utsette et lite barn og deg selv, og mor for smitterisiko kun for å gjennomføre samvær ? 

Ordinært så ville jeg si advokat men her syns jeg mor tar en veloverveid beslutning og prøver å ikke utsette barnet og dere for unødvendig smitterisiko, er jo ikke snakk om samvær innen samme by. En direkte flyreise med færre passasjerer og avstand er tryggere med færre potentielle smitte overflater som er ved lang biltur med bensinstasjons stopp, spisestede stopp osv.

Barnet tar ikke skade av å ikke ha samvær før corona situasjonen roer seg. Du sier jo selv at damen har jobb her i norge. Så det er jo svært sannsynlig at de returnerer når corona tiltak løftes mer.

En 3 åring klarer fint å være uten samvær i kort periode, ville heller bedt om mer facetime tid selvom det er usikkert for hvem det hadde vært. Mest for deg, tror jeg. Her kan du tape mye med å være på krigs stien mot mor istedenfor å være litt fleksibel under en pandemi.

Barnets beste. Slapp av mann.

Anonymkode: dd1e8...1c2

En god og empatisk vinkling på denne vanskelige saken.  Men det var uansett galt av mor og bare dra avgårde på denne måten uten forvarsel og uten å høre fra seg. Uansett hvordan en vrir og vender på det, så anses dette som kidnapping.

Jeg ville nok selv i utgangspunktet rådet å ta tak i situasjonen snarest mtp at barnet enda er lite...og all tiden som går til spille er sårbar og dyrkbar. Men så kommer vi kle utenom at vi tross alt lever i en unntakstilstand...som sakte men sikkert beveger seg mot mer normale tilstander nå. Så jeg ville nok kanskje smurt meg med tålmodighet bittelitt og heller tatt skikkelig tak i det når mor kom tilbake. Som sikkert er ganske snart Mp når samfunnet åpner mer opp.

Ts; Krev nytt møte hos familievernkontoret sammen med mor når hun er tilbake og si med klar tale at du vil ta kontakt med advokat om hun nekter. Gi klar beskjed om at du ikke tolererer oppførselen hennes og at det hun gjorde anses som kidnapping og er kriminelt. 

Sist men ikke minst, vern barnet mot den vonde konflikten så mye som overhode mulig. Hun elsker dere begge to❤️

Anonymkode: 8328a...e89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...