Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #1 Skrevet 10. mai 2020 Pleier å tenke på meg sjøl som storsindig og tolerant, men i går opplevde jeg jaggu å møte meg sjøl i døra. Snakka med ei jeg kjenner, som fortalte at dattera hadde søkt seg inn på medisinstudiet. Dattera er ei søt jente med et skarpt sinn, men hun er sjukelig overvektig. Veit sjølsagt ikke nøyaktig hvor mye dattera veier, men trolig et sted mellom 140-150 kilo fordelt på rundt 175 cm. Tok meg sjøl i å tenke at en lege bør promotere en sunn livsstil. Husker en lignende tråd her inne for noen år sida. Da var det snakk om at stedattera til ei her inne ønska å bli fysioterapeut. Trådstarter var bekymra og mente at det kom til å bli vanskelig. Hun mente også at stedattera ikke kom til å bli tatt seriøst. Flertallet var enig med trådstarter. Stiller det seg annerledes med en lege? Kjør debatt! Anonymkode: dbcb7...f9d
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #2 Skrevet 10. mai 2020 Vil jeg ta legen seriøs? Ja og nei. Skal denne legen jobbe med diabetespasienter hvor sunt kosthold er en naturlig del av informasjonen vil jeg ikke ta henne seriøst. Jobber hun på en overvektsklinikk å skal fortelle meg hvordan jeg skal gå ned k vekt, ville jeg ikke tatt henne seriøst. Hun har heller ingenting å gjøre på en avdeling for spiseforstyrrelser (undervektig )mener jeg. Når det er sagt er det ingen annen grunn til st hun ikke kan bli en dyktig lege. Hvorfor skulle jeg ikke stolt på henne om hun fortalte meg at jeg har brukket beinet, har influensa, er deprimert, har tarmkreft osv? Hun kan selvfølgelig bli en flott , sympatisk lege selv om hun har ett stort problem med overvekt. Anonymkode: 05416...ec3
topaz Skrevet 10. mai 2020 #3 Skrevet 10. mai 2020 Det er så alt for mange leger som røyker at det kan være rent komisk å gå forbi på baksiden av et sykehus. Det er mindre synlig, men blir jo litt likt. Jeg tenker at hvis det er det hun ønsker, så er det det hun bør gjøre! Jeg tenker hjernen til legen min er viktigst for meg og ville hørt på en tung lege like mye som en lett lege.
amandine Skrevet 10. mai 2020 #4 Skrevet 10. mai 2020 Å dele kunnskap og omsorg til beste for andre har ikke med egen vekt å gjøre. Det er utrolig mange "eksperter" i verden som ikke selv lever som de råder andre til. Å være overvektig fysioterapeut er tungt og kanskje ikke mulig. Å være overvektig fastlege er ikke noe problem?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #5 Skrevet 10. mai 2020 Vet ikke om jeg ville reagert på det i det hele tatt. Tror ikke det. Lege er lege. Anonymkode: 6caab...7c6
beef sister Skrevet 10. mai 2020 #6 Skrevet 10. mai 2020 Så vidt meg bekjent er det ingen korrelasjon mellom faglig kompetanse og vekt, så jeg ville ikke latt vekten avgjøre hvorvidt jeg tar en lege seriøst eller ikke.
Superdolly Skrevet 10. mai 2020 #7 Skrevet 10. mai 2020 Her i bygda hadde vi en overvektig lege. Han var den dyktigste allmennlegen jeg har vært borti. I tillegg var han hyggelig og omsorgsfull mot pasientene. Så jeg ser ikke problemet.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #8 Skrevet 10. mai 2020 Jeg ser ingen problem med det og mener absolutt ikke at leger skal Ta på seg på være forbildelige. Selv har jeg hatt flere overvektige leger og følt meg mer vel med dem. Fastlegen min er en sylslank skjønnhet, vekdig grei og flink men enkelte ting har vært vekdig vanskelig å snakke med henne om fordi hun er så perfekt. Anonymkode: da607...f46
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #9 Skrevet 10. mai 2020 14 minutter siden, Superdolly skrev: Her i bygda hadde vi en overvektig lege. Han var den dyktigste allmennlegen jeg har vært borti. I tillegg var han hyggelig og omsorgsfull mot pasientene. Så jeg ser ikke problemet. Tviler på at folk reagerer når det er en MANNLIG overvektig lege. Anonymkode: da607...f46
soleia Skrevet 10. mai 2020 #10 Skrevet 10. mai 2020 Ho kan no vel bli ein drivande dyktig lege uavhengig av vekta? Kva er problemet? Mange kan få eit betre forhold til ein lege som ikkje sjølv gjev inntrykk av å vere perfekt. Min lege kan ha ein litt rar framtoning, men vi som er pasientar opplever ein lege som lyttar, tek pasienten seriøst, og er fagleg oppdatert og dyktig. Ser meir det praktiske problemet for ein sjukleg overvektig fysioterapeut, då det er eit yrke og utdanning der ein i stor del brukar eigen kropp.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #11 Skrevet 10. mai 2020 Nå har jeg heldigvis ikke veldig mye erfaring med leger, men jeg tror faktisk aldri at jeg har vært i kontakt med en som var svært overvektig. At hun er overvektig ved studiestart betyr heller ikke at hun fortsetter å være det resten av livet. Legegjerningen kommer ikke an på antall kilo heller. Anonymkode: ae058...158
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #12 Skrevet 10. mai 2020 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tviler på at folk reagerer når det er en MANNLIG overvektig lege. Anonymkode: da607...f46 Jo. Det gjør jeg. Tenker at personen sikkert er faglig dyktig, men om han følger pasientene sine like dårlig som seg selv er ikke vedkommende til å stole på. Anonymkode: dedf1...5fa
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #13 Skrevet 10. mai 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo. Det gjør jeg. Tenker at personen sikkert er faglig dyktig, men om han følger pasientene sine like dårlig som seg selv er ikke vedkommende til å stole på. Anonymkode: dedf1...5fa Hvorfor i all verden trekker du den slutningen? Hvordan kan han være faglig dyktig uten å følge opp pasientene sine? Og hvorfor er det en sammenheng med å f.eks være glad i øl eller ostepop (for å forenkle årsakene til overvekt veldig) og følge opp pasientene sine? Anonymkode: da607...f46
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #14 Skrevet 10. mai 2020 Min fastlege er sykelig overvektig og ... han røyker! Men han er utrolig dyktig og føler godt opp pasientene sine. Han er kjent for sin omsorg for pasientene sine . Han skal snart gå av med pensjon og alle synes det blir ett savn. Dyktig mann. Anonymkode: 8c3b1...645
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #15 Skrevet 10. mai 2020 Kan være så mange grunner til overvekt, så hvorfor er ikke noe jeg skal bry meg med. Selv hadde jeg kanskje ikke valgt denne legen om jeg hadde ett problem med vekten, jeg hadde nok ikke stolt på hjelp til akkurat dette selv om legen hadde vært veldig flink. Jada, litt fordommer har jeg. Min nabo jobber på oropedisk eller hva det heter,hun klaget så over hvor mye det var på jobb. Folk lå i gangene i påvente av oprasjon for benbrudd pga glatten. Jeg måtte le inni meg fordamen stabbet ute på glatta, gadd ikke å strø felles veien som vi alle skal strø ved behov. Ikke brukte hun brodder heller. Når hun vet hvor glatt det er, hvor mamge som ikke har tatt sine forhåndsregler ang glatta så burde ihvertfall hun gjøre det. Jeg klakket rundt med brodder, strødde etter jeg hadde fått satt fra meg bæreposene gjorde jeg også. Jeg kom også syklende fra jobb og har gjort deg i hele vinter. Sykler der det er strødd eller ok å sykle, går der det er glatt med brodder på beina. Enda ikke detti en gang på de 12års jeg har bodd her og sykla til jobb. Men blir litt oppgitt over de som klager på glatta, men ikke tar sine forhåndsregler. Det tar ikke mange minuttene å strø, det er heller ikke ett problem å ta på brodder. Selv mine to tenåringer klarer dette uten at jeg må si noe (de har skjønt at de ikke får noe sympati fra meg om de tryner og de nekter at jeg skal få gleden av å si: hvs var det jeg sa. De sa dette til mormor nå i vinter, noe de fortsatt plager henne med, de syns det var så tilfredstillende å si) Anonymkode: f45a6...9ec
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #16 Skrevet 10. mai 2020 Herregud, hva folk skal legge seg opp i! Selvfølgelig kan denne jenta komme til å bli en helt fantastisk lege. Og det er ikke fagpersoners kroppsvekt for bestemmer hvilken respekt de får blant fagfeller og pasienter. Hva vet du, kanskje hun tar tak i vekten sin og gjør sunne endringer. Kanskje ikke. Slutt å dømme unge mennesker med ambisjoner ut fra utseende og kropp. Det er så sinnsykt på viddene. Anonymkode: 43dc2...4a6
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #17 Skrevet 10. mai 2020 Er en del jobber hun ikke kan ha som lege da. Men hun kan sikkert fingere som psykiater eller fastlege. Anonymkode: e0dce...009
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #18 Skrevet 10. mai 2020 Hun kan jo bli en fantastisk lege, selv om hun er overvektig. Regner med at denne jenta er rundt 18 år, da kan man heller spørre hvordan foreldrene har latt henne bli så kraftig overvektig. Anonymkode: bde26...870
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #19 Skrevet 10. mai 2020 Ville dere stolt på en hudlege med psoriasis? En infertil fertilitetslege? En nevrolog med lammelser i en fot? Anonymkode: 38cd7...78d
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #20 Skrevet 10. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ville dere stolt på en hudlege med psoriasis? En infertil fertilitetslege? En nevrolog med lammelser i en fot? Anonymkode: 38cd7...78d 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: da607...f46
Superdolly Skrevet 10. mai 2020 #21 Skrevet 10. mai 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ville dere stolt på en hudlege med psoriasis? En infertil fertilitetslege? En nevrolog med lammelser i en fot? Anonymkode: 38cd7...78d Ja. Hvorfor i all verden skulle jeg ikke det?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #22 Skrevet 10. mai 2020 1 minutt siden, Superdolly skrev: Ja. Hvorfor i all verden skulle jeg ikke det? Det er nettop det vedkommende mener. Det at en har en helseutfordring gjør ikke at en er uegnet som fagperson i helsevesenet. Fordommene mot overvektige sitter dypt i folk, så de tror faktisk at overvekt betyr at en er dum, svak og har lite kontroll i livet. Derfor ser en del på fedme som en stror karakterbrist, ikke et helseproblem som kan ha mange ulike og komplekse årsaker. Anonymkode: da607...f46
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #23 Skrevet 10. mai 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ville dere stolt på en hudlege med psoriasis? En infertil fertilitetslege? En nevrolog med lammelser i en fot? Anonymkode: 38cd7...78d En kronisk singel eller stadig gift og skilt samlivsterapeut? En norsklærer med dysleksi? En paranoid psykolog? En psykiater med personlighetsforstyrrelser? Nei, det er faktisk ikke alle ting man klarer å se bort fra. Anonymkode: daa39...625
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #24 Skrevet 10. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: En kronisk singel eller stadig gift og skilt samlivsterapeut? En norsklærer med dysleksi? En paranoid psykolog? En psykiater med personlighetsforstyrrelser? Nei, det er faktisk ikke alle ting man klarer å se bort fra. Anonymkode: daa39...625 Jeg har dysleksi, er ikke norsklærer men har utdannig innen norsk og litteratur og jobber med å redigere andres tekst. Det fungerer veldig bra, men når jeg skriver egne tekster er jeg nøye på å få noen som er observant til å lese korrektur. Anonymkode: da607...f46
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #25 Skrevet 10. mai 2020 Sykelig overvekt er ikke bare dårlige valg, men kan også være avhengighet og/eller spiseforstyrrelser. Sikkert flere leger med ortoreksi, bulimi eller kanskje også anoreksi. Jeg vet om flere leger med tunge psykiske diagnoser. Det forteller meg at leger er bare mennesker de også, heldigvis. Leger som ikke er «perfekte» har kanskje bedre evne til å se hele pasienten, i stedet dor å avfeie alle plager med: «ta deg sammen, gå og spis gulrøtter», uansett mental eller fysisk plage. Det er en grunn til at man er som man er, og selv om behandlingen kan synes å være enkel, er mennesker litt mer sammensatt. Anonymkode: 55e3a...4d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå