Gå til innhold

13-åringen min liker INGEN bøker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøvd alt... til og med lettleste faktabøker om tema han egentlig synes er spennende å høre/se om. Så motvillig til lesing.

Heldigvis leser han bra.

Hvordan er din 12-15 åring i forhold til å lese bøker ?

Anonymkode: d2f25...120

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 15-åring elsker bøker, men har ADHD, så klarer ikke å roe seg ned med å sitte å lese bok. 

Løsningen ble lydbøker. Nå hører hun lydbøker hver kveld når hun legger seg, sitter på skolebussen, lakker negler, går tur, you name it. Vi har lastet ned appen Fabel (lydbok-app) og abonnerer derfra. Vel anvendte penger. 

Anonymkode: af642...19b

Skrevet

Donaldpocket? Lydbok når han legger seg? Høytlesning under kveldsmat? 

Anonymkode: 21744...7b7

Skrevet

For min løsnet det med modning. Han leste ikke mye som 13-åring, men nå (16) leser han masse. Han har aldri likt fiction, men leser faktabøker og biografier. Det som interesserer ham mest er organisasjons- og idrettspsykologi, mestring, finans og bøker om folk som Muhammed Ali, Bill Gates etc.

Anonymkode: 35121...27c

Skrevet

Sønnen min likte heller ikke noen bøker, kunne til nød lese noe humor, men han er litt sær der også. Krim og fantasy syntes han var helt pyton teit ;)

Han leste Pondus. Lesetrening er lesetrening tenkte jeg og kjøpte pondusbøker så han kunne lese tegneserier...

Han er 16 nå og leser bra, akkurat nå leser han teoriboka til motorsykkellappen. Tror ikke han er typen som kommer til å lese en bok for å underholdes noen gang, men han har en helt grei lesehastighet og leser det han må lese.

Anonymkode: 98763...f4f

Skrevet

Da jeg var liten fortalte min mor som er norsklektor meg hvor viktig det var å lese skjønnlitteratur og jeg leste en del, til jeg ble voksen, da sluttet jeg. Opplever at de som leser mange bøker ikke er klokere eller kan mer enn de som ikke leser. Både mannen min og jeg har mastergrader, og jeg holder på med en doktorgrad, og er intelligente og reflekterte, men vi leser ikke bøker (men vi leser barnebøker for barna våre).  Han er en av de mest reflekterte jeg har møtt, selv om han ikke har lest en roman siden han måtte på videregående. 

Jeg kjenner dessuten mange som ikke er spesielt intelligente eller reflektere som leser i haugevis, Jo Nesbø og annet

Anonymkode: a8c68...16a

Skrevet

Det er da mange som ikke leser bøker for «moro skyld» - det er vel som enhver annen interesse? Jeg har alltid lest mye, men kjenner flere som har lest ingen eller kun én bok. Min egen mor ristet på hodet av meg da jeg var barn, og kunne ikke forstå hva greia med bøker var. Sitte i ro sånn i timesvis og bare lese... Da hun var 60 år bestemte hun seg for å prøve en bok, og ble hekta 😂

Anonymkode: 5eb1e...c93

Skrevet

Ingen av mine på 13 og 16 liker å lese. De synes ikke leseprosjekt på skolen er ille, men de leser ikke på eget initiativ. Jeg er glad i å lese selv, og har alltid lest.

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg var liten fortalte min mor som er norsklektor meg hvor viktig det var å lese skjønnlitteratur og jeg leste en del, til jeg ble voksen, da sluttet jeg. Opplever at de som leser mange bøker ikke er klokere eller kan mer enn de som ikke leser. Både mannen min og jeg har mastergrader, og jeg holder på med en doktorgrad, og er intelligente og reflekterte, men vi leser ikke bøker (men vi leser barnebøker for barna våre).  Han er en av de mest reflekterte jeg har møtt, selv om han ikke har lest en roman siden han måtte på videregående. 

Jeg kjenner dessuten mange som ikke er spesielt intelligente eller reflektere som leser i haugevis, Jo Nesbø og annet

Det handler ikke om det, det handler om at barn og ungdom trenger mengdetrening for å få opp lesehastighet og leseferdighet. 

De skal leses fag i mange år til, og det å lese skjønnlitteratur til leseferdigheten blir bra letter gjerne lesingen av faglitteratur. 

Når en 16-17 åring skal lese 30 sider historie til en prøve er det betydelig enklere for en som leser fort enn en som leser saaakte og stotrete. 

Skrevet

En pingles dagbok?

Anonymkode: a4e6a...cf0

Skrevet
5 hours ago, Anonym bruker said:

Prøvd alt... til og med lettleste faktabøker om tema han egentlig synes er spennende å høre/se om. Så motvillig til lesing.

Heldigvis leser han bra.

men hvorfor må han det ,hvis han ikke er intressert?

Anonymkode: 77445...363

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Heldigvis leser han bra.

Er det noe å bry seg om? 

Anonymkode: bf9b3...d57

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

men hvorfor må han det ,hvis han ikke er intressert?

Anonymkode: 77445...363

Èn god grunn er nok at folk som leser gjerne staver korrekt. Du leser ikke.

Skrevet
1 time siden, gale damen skrev:

Èn god grunn er nok at folk som leser gjerne staver korrekt. Du leser ikke.

Det skal ganske mye til før man ikke forstår hva folk ønsker å formidle, selv om de ikke skriver alle ordene helt korrekt. Jeg er enig i at det hadde vært veldig fint om alle leste og var flink i rettskriving, men vi må tåle at andre har andre kvaliteter. Veldig mye mas på en ungdom, at han eller hun MÅ lese, tror jeg kan virke mot sin hensikt.

Skrevet

Prøvd Gutta i trehuset serien?

Aldri opplevd noen som ikke har likt dem, heller tvert imot.

Anonymkode: 0b3bc...a7c

Skrevet

Har han noen gang sjekket synet ordentlig? Noen av der som ikke liker å lese trenger briller for å ikke bli utslitte av å lese. De færreste er klar over det selv fordi det alltid har vært sånn og fordi de legger fra seg bøker før de kjenner det ordentlig. 

Og så er det en del som bare ikke liker å lese og hvis man har prøvd alt, inkludert tegneserier, må vi foreldre godta det så lenge de leser lekser. 

Anonymkode: 51660...ec8

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg håper du har en språkvasker til den doktorgraden!

Anonymkode: b9f1a...1c5

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Heldigvis leser han bra.

Trodde nesten det bare var hos meg det var sånn. Har en jente, hun har alltid likt å lese bøker, men idet hun bikket 13, så var det helt stopp. Jeg har prøvd alle overtalelseskunster, for å få henne til å lese litt mer bøker, men det skjer ikke. 

Hun er intelligent, ligger langt over gjennomsnittet i klassen, men bøker interesserer henne ikke lenger, så nå har jeg bare gitt opp det prosjektet der. 

Eneste gangene hun leser bøker, er hvis de har fått det i lekse, at de skal lese en bok, som de skal analysere etterpå, men det er kanskje bare snakk om 1-2  bøker i året. 

Anonymkode: e1f73...657

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Trodde nesten det bare var hos meg det var sånn. Har en jente, hun har alltid likt å lese bøker, men idet hun bikket 13, så var det helt stopp. Jeg har prøvd alle overtalelseskunster, for å få henne til å lese litt mer bøker, men det skjer ikke. 

Hun er intelligent, ligger langt over gjennomsnittet i klassen, men bøker interesserer henne ikke lenger, så nå har jeg bare gitt opp det prosjektet der. 

Eneste gangene hun leser bøker, er hvis de har fått det i lekse, at de skal lese en bok, som de skal analysere etterpå, men det er kanskje bare snakk om 1-2  bøker i året. 

Anonymkode: e1f73...657

Har hun prøvd mer «voksne» bøker? I den alderen fant heller ikke jeg bøker jeg likte, som var beregnet på min aldersgruppe, lenger. De var ofte forutsigbare og enkle. Tror det har blitt bedre, men hva med å prøve en bok beregnet for voksne? Ikke noe tungt, men noe som får vekket interessen igjen? Som «Et helt halvt år» eller hva den het... og «de syv søstre».

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om det, det handler om at barn og ungdom trenger mengdetrening for å få opp lesehastighet og leseferdighet. 

De skal leses fag i mange år til, og det å lese skjønnlitteratur til leseferdigheten blir bra letter gjerne lesingen av faglitteratur. 

Når en 16-17 åring skal lese 30 sider historie til en prøve er det betydelig enklere for en som leser fort enn en som leser saaakte og stotrete. 

Min 3. klassing leser verken sakte eller stotrete. Så det bør vel være på plass før man er 16 ja... 

Anonymkode: 1cb95...cb5

Skrevet

Jeg har en som elsker bøker og en som ikke er interessert. Og det har vært slik fra de var små. Hun som elsker bøker kunne leses for i timesvis. Den andre godtok til nød en bok ved legging. 

Anonymkode: 47917...988

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Studier viser at lesing av skjønnlitteratur gir bedre sosial forståelse.

Anonymkode: 7c76d...745

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Heldigvis leser han bra.

Samme her.

Anonymkode: 7c76d...745

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det hjalp ikke på deg, nei. Det ee helt tydelig.

Anonymkode: 17885...29b

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå har vel heller aldri Jo Nesbø vært regnet blant de udødelige klassikerne. 

Anonymkode: 71440...99d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...