Gå til innhold

Datteren min på 14 har nettopp begynt med briller....... hun vil heller ha linser.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men jeg sier nei.ser for meg ett mareritt på mandags morgen når ho står der før skolen å ikke får til og ha de inn. 

Og ser for meg ett sant helvete. Tenker hun ikke er moden.....

Er 14 åringer for unge til linser?  

Anonymkode: 8286e...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var rundt 14 da jeg fikk linser. Gikk fort å venne seg til å sette de inn. 

Anonymkode: 3f45c...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to på 15 og 16 har brukt linser siden de var 8-9 år gamle. Lurt å begynne i forbindelse med ferie slik at man har god tid til å øve på linsepåsetting, men de aller, aller fleste fikser dette kjapt. 

Briller er ikke alternativt for mine, annet enn hjemme og på kveld. 

Anonymkode: 870ee...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mine to på 15 og 16 har brukt linser siden de var 8-9 år gamle. Lurt å begynne i forbindelse med ferie slik at man har god tid til å øve på linsepåsetting, men de aller, aller fleste fikser dette kjapt. 

Briller er ikke alternativt for mine, annet enn hjemme og på kveld. 

Anonymkode: 870ee...b70

Glemte noe. 

I nødsfall har jeg satt på linsene hos begge mine. F.eks. fordi de selv ikke fikk det til i første forsøk, og at tiden om morgenen alltid går så himla fort... 

Anonymkode: 870ee...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne ha linser, det tar ikke så lang tid å lære seg å sette dem på. Du starter jo ikke første gangs bruk på en mandag før skolen uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk linser det året han var 7 😊 så 14 år er ikke for ungt. 

Anonymkode: 36931...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor mener du 14 er for ungt? 14-åringer har stort sett både håndhygiene og rutiner på plass, så da bør linser gå greit. 
 

Jeg har ukeslinser. Går med dem i 7 døgn, skifter hver lørdag formiddag. Ikke noe stress på travle morgener, så om dere går for et annet alternativ enn dagslinser så trenger du ikke bekymre deg for hastverk på morgenen heller. 

Anonymkode: 1413e...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med linser i 7.klasse. Bruk engangslinser, så går det bare bra :)

Anonymkode: 21c69...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med linser når jeg startet på ungdomskolen. Det er nå 24 år siden, og det gikk strålende. Går nok bare godt -la henne få linser!

Anonymkode: cf26e...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har brukt linser Til treningsbok svømming (ca 3-4 dager per uke) siden han var 8-9 år, null problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min begynte med linser til jul i 7 klasse. Fikk god opplæring hos optiker og var vel der 2 ganger på opplæring.

Var litt trøbbel de to første ukene, men så gikk det kjempe bra! Må bruker han maks 2 min på å sette på linser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min sønn begynte med linser da han var 8 år, så nei, 14 år er ikke ungt! Det tar bare noen få uker med øvelse før de smetter dem på i en fei! Jeg ville definitivt gitt henne linser. 

Anonymkode: 34d45...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun selv vil ha det så tenker jeg det er motivasjonen nok til å la henne få det og til at hun mestrer deg. Hun har jo uansett briller som alternativ de dagene hun ikke orker linser ev.

Anonymkode: 02081...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er myndig om knappe 4år! Selvfølgelig er hun ikke for ung med mindre hun har spesielle behov? Da må du selvfølgelig vurdere annerledes . Hun har sikkert mensen å klarer sikkert å sette i tamponger eller bruke bind selv uten påminnelse. Øv i en helg. Bestiller du linsene nå tar det litt tid å få de. På den måten kan hun øve hele sommerferien å er flink innen skolestart. Husk at hun i tillegg til linser må ha briller tilfelle øyekatarr eller andre infeksjoner/ skader.

Anonymkode: b123f...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte da jeg var 13-14. Hadde aldri noen problemer med å få det til. Gi henne en sjanse da. Du vet ikke før du har forsøkt. 

Anonymkode: bcb14...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med linser da jeg var 14, er 30 nå og bruker det fremdeles. 

Hun får opplæring hos optikeren og det går bra så fort man lærer teknikken for å sette dem inn :)

Anonymkode: 7279c...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn var mammaen min også. Og forfengelig som jeg var endte det med at jeg gikk på skolen uten briller, styrke -2, og så ikke en dritt i klasserommet hele dagen. Jeg ble hengende laaaangt etter med skolearbeidet fordi mamma syntes jeg var for ung for kontaktlinser og jeg syntes det var flaut med briller og ville ikke bli ertet på skolen. Bare tull at det er for mye stress. Det tar noen forsøk å få inn teknikken, men det ordner seg fort. La henne få linser!

Anonymkode: 570f8...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte linser etter konfirmasjonen, en helt ny tilværelse! Kan ikke huske at det noensinne var et problem å ta av/på, selv om jeg vet det er veldig individuelt. Dagslinser sikrer hygienen, om du er bekymret for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at barneskolebarn begynner med linser.

Jeg tror du undervurderer henne noe veldig, vi mammaer gjør det noen ganger 😉

Om du tviler sånn på henne så lag en avtale da, at hun kan få linser mot at hun står opp et kvarter tidligere til du ser at det går greit å få den i på morgenen.... 

Anonymkode: 42c73...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min fikk linser det året han var 7 😊 så 14 år er ikke for ungt. 

Anonymkode: 36931...9f8

Klarer de å sette inn/ta ut linser selv så tidlig?

Anonymkode: e5c1c...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Klarer de å sette inn/ta ut linser selv så tidlig?

Anonymkode: e5c1c...a6f

Ja, selvfølgelig, man må jo bare vise dem hvordan og la dem øve seg litt. Å sette inn linser er ikke stort vanskeligere enn å knytte egne skolisser eller bruke saks.

Anonymkode: 570f8...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat sånn var mammaen min også.

Sikker på det? Skrev hun også inn her og fikk mange svar om at det er bare å sette i gang?

Anonymkode: 3f45c...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klarer de å sette inn/ta ut linser selv så tidlig?

Anonymkode: e5c1c...a6f

Det er forskjell på barn som er 7 år. Noen ville aldri ha klart det, andre ville gjort det lett som en plett.

Vil tro man må endre linser etter hvert som man blir eldre, hvis man starter når man er 7, og øynene vokser (har faktisk aldri tenkt over at de også vokser, men de må da vokse i størrelse?).

En motivert 14-åring derimot. Hun er dobbelt så gammel som 7.

Det vanskeligste er ikke å sette på linser, synes jeg, det vanskeligste er å lære å ta de ut igjen. Samtidig opplevde jeg at linsene kunne sprette ut av øynene, de første årene. Tror det handler om at muskulaturen venner seg til å holde de på plass. 

Anonymkode: 3f45c...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...