Gå til innhold

Datteren min på 14 har nettopp begynt med briller....... hun vil heller ha linser.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på barn som er 7 år. Noen ville aldri ha klart det, andre ville gjort det lett som en plett.

Vil tro man må endre linser etter hvert som man blir eldre, hvis man starter når man er 7, og øynene vokser (har faktisk aldri tenkt over at de også vokser, men de må da vokse i størrelse?).

En motivert 14-åring derimot. Hun er dobbelt så gammel som 7.

Det vanskeligste er ikke å sette på linser, synes jeg, det vanskeligste er å lære å ta de ut igjen. Samtidig opplevde jeg at linsene kunne sprette ut av øynene, de første årene. Tror det handler om at muskulaturen venner seg til å holde de på plass. 

Anonymkode: 3f45c...8f0

Vel. Øyeleger sier så små barn IKKE skal administrere linser selv. Dere har fått dårlige råd og opplæring. 

Anonymkode: bcb14...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel. Øyeleger sier så små barn IKKE skal administrere linser selv. Dere har fått dårlige råd og opplæring. 

Anonymkode: bcb14...826

Jeg har ikke fått råd og opplæring, jeg kjenner ingen 7-åring som bruker linser, men vet at noen av de ville klart det, uten problem. 

Anonymkode: 3f45c...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, selvfølgelig, man må jo bare vise dem hvordan og la dem øve seg litt. Å sette inn linser er ikke stort vanskeligere enn å knytte egne skolisser eller bruke saks.

Anonymkode: 570f8...e8f

Jeg har brukt linser siden jeg var 12, nå er jeg snart 40, så har erfaring med linser. Men husker at det var vanskelig i starten selv om jeg var 12...

Anonymkode: e5c1c...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har brukt linser siden jeg var 12, nå er jeg snart 40, så har erfaring med linser. Men husker at det var vanskelig i starten selv om jeg var 12...

Anonymkode: e5c1c...a6f

Men det ville kanskje vært like vanskelig om du var 20, 40 eller 60 da du begynte?

Det er helt normalt at det er vanskelig å skulle sette noe inn på øyet. Hele kroppen stritter naturlig i mot det å skulle stikke fingeren inn i øyet, det er en naturlig reaksjon, som vi bare skal være fryktelig glad for at vi har. Og linser er fremmedlegemer helt til kroppen blir vant med å ha de der. 

Anonymkode: 3f45c...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og linser er fremmedlegemer helt til kroppen blir vant med å ha de der.

Det samme gjelder briller, selvfølgelig. Briller har jeg aldri blitt vant til..

Anonymkode: 3f45c...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har brukt linser siden jeg var 12, nå er jeg snart 40, så har erfaring med linser. Men husker at det var vanskelig i starten selv om jeg var 12...

Anonymkode: e5c1c...a6f

Ja, det var vanskelig å knytte skolissene også i starten.

Anonymkode: 570f8...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sikker på det? Skrev hun også inn her og fikk mange svar om at det er bare å sette i gang?

Anonymkode: 3f45c...8f0

Oi, du er fjern.

Anonymkode: 570f8...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, du er fjern.

Anonymkode: 570f8...e8f

Godt svart! Viser omtrent eksakt hva man kan forvente fra din kant ;) 

Anonymkode: 3f45c...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel. Øyeleger sier så små barn IKKE skal administrere linser selv. Dere har fått dårlige råd og opplæring. 

Anonymkode: bcb14...826

Jeg ville ikke hørt på en øyelege når det gjelder linser, de jobber jo ikke med det i det hele tatt... Mange barn på 7 år kan helt fint håndtere linser selv, men selvfølgelig skal foreldrene ha ansvaret for å passe på at det blir gjort riktig, at hygienen er bra nok osv, men ingen grunn til at barnas ikke skal lære å ta dem av og på selv. 

Anonymkode: 87cb4...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Godt svart! Viser omtrent eksakt hva man kan forvente fra din kant ;) 

Anonymkode: 3f45c...8f0

Du må muligens jobbe med leseforståelsen din. Når jeg sier at min mor var akkurat lik som HI kan man trygt anta at jeg sikter til at hennes meninger var like som HI sine, med henblikk på dette med kontaktlinser. At HI skriver på et forum og får masse svar fra en gjeng fremmede folk sier ingen ting om hverken hennes eller min mors meninger angående kontaktlinser. Mitt utsagn om at min mor var lik som HI ble fulgt opp med en forklaring der jeg fortalte at mamma ikke lot meg få kontaktlinser, men at jeg uansett ikke ville bruke briller, og dermed ble hengende etter på skolen. Dette er med på å bygge opp antagelsen om at jeg sikter til HI sine meninger angående kontaktlinser til en fjortenåring, ikke at hun skriver på et forum og får svar fra folk som ikke har noe med HI sin situasjon å gjøre direkte. At du trakk motsatt konklusjon er for meg ganske uforståelig, eller som tidligere nevnt, "fjernt".

Sånn?

Anonymkode: 570f8...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars, selvfølgelig er hun ikke for ung for linser! Jeg var 12, og det var pes i to uker og så var det ingen problem lenger. Livet er tusen ganger bedre med linser enn med briller😉

Anonymkode: c212f...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg sier nei.ser for meg ett mareritt på mandags morgen når ho står der før skolen å ikke får til og ha de inn. 

Og ser for meg ett sant helvete. Tenker hun ikke er moden.....

Er 14 åringer for unge til linser?  

Anonymkode: 8286e...b8d

En 14 åring er moden for linser. Tror jeg var 13 år, og det var for 20 år siden. Javel, så er det vanskelig den første uka med å sette de inn, men etterhvert smetter de bare på. Jeg bruker maks 10 sekunder. Da får hun sette alarmen på 15 min før. Det skal ikke ta lang tid å ta på seg linser. 

Jeg fikk det mye bedre etter å bruke linser enn briller. Ser ikke problemet. Du må jo ha litt troa på 14 åringen. 

Anonymkode: 26367...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for gode svar.....

 

Anonymkode: 8286e...b8d

Synes du ikke at det var gode svar? Siden du skriver :.... 

Anonymkode: 26367...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun selv vil ha det så tenker jeg det er motivasjonen nok til å la henne få det og til at hun mestrer deg. Hun har jo uansett briller som alternativ de dagene hun ikke orker linser ev.

Anonymkode: 02081...a13

Nettopp. Blir det stress, er det jo bare å ta på brillene. 😊

Anonymkode: 26367...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat sånn var mammaen min også. Og forfengelig som jeg var endte det med at jeg gikk på skolen uten briller, styrke -2, og så ikke en dritt i klasserommet hele dagen. Jeg ble hengende laaaangt etter med skolearbeidet fordi mamma syntes jeg var for ung for kontaktlinser og jeg syntes det var flaut med briller og ville ikke bli ertet på skolen. Bare tull at det er for mye stress. Det tar noen forsøk å få inn teknikken, men det ordner seg fort. La henne få linser!

Anonymkode: 570f8...e8f

❤️

Anonymkode: 26367...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Klarer de å sette inn/ta ut linser selv så tidlig?

Anonymkode: e5c1c...a6f

Selvfølgelig. Linser er ikke noe hokkus pokkus. Jeg klarte det på første forsøk. Bruker maks 10 sekunder å ta på. Kusinen min brukte litt tid i begynnelsen, men jeg vil tro alle slitere får det til etter litt øving altså. 

Anonymkode: 26367...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det var vanskelig å knytte skolissene også i starten.

Anonymkode: 570f8...e8f

Linser er mye lettere enn skolisser altså. 

Anonymkode: 26367...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Linser er mye lettere enn skolisser altså. 

Anonymkode: 26367...d46

Ja, det var liksom poenget 😊 

Anonymkode: 570f8...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare å prøve?

Øvelse gjør mester. I begynnelsen om det blir knot. Kan regelen vøre at hun kan bruke de etter skolen og/Eller i helger, når man ikke har dårlig tid.

Anonymkode: c6a43...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun er myndig om knappe 4år! Selvfølgelig er hun ikke for ung med mindre hun har spesielle behov? Da må du selvfølgelig vurdere annerledes . Hun har sikkert mensen å klarer sikkert å sette i tamponger eller bruke bind selv uten påminnelse. Øv i en helg. Bestiller du linsene nå tar det litt tid å få de. På den måten kan hun øve hele sommerferien å er flink innen skolestart. Husk at hun i tillegg til linser må ha briller tilfelle øyekatarr eller andre infeksjoner/ skader.

Anonymkode: b123f...10e

Er ikke noe problem å bestille linser på nett, men hun må følges nøye opp av optiker i starten. Både for råd og veiledning (som nok er lettere å motta fra andre enn mor), og for kontroller av øyet. 
En 14-åring er i utgangspunktet fullt kapabel til å håndtere linser på egenhånd. Dersom hun ikke skulle rekke å sette de på en morgen er briller et godt alternativ til hun får litt mer trening. Øvelse gjør mester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Klarer de å sette inn/ta ut linser selv så tidlig?

Anonymkode: e5c1c...a6f

Ja, selvfølgelig. De må jo øve så klart, men det er ikke så vanskelig. 

Anonymkode: 34d45...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi henne sjansen, her har gutten brukt linser siden han var 11, og det har gått supert, han har brukt briller siden han var 1,5 år da, og i begynnelsen måtte han ha litt lengre tid på badet,men tok ca 3 mnd som var han ferdig på ca 10 minutter, han er 15 nå

Anonymkode: e70cb...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med linser da jeg var 12. Lærte veldig lett både å sette inn og ta ut. 

Anonymkode: 4b414...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...