Gå til innhold

Dilemma, må vel bare skrive ut ungene fra skolen...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å være enda mer kynisk, eller realist, som jeg mener: om personen ligger på dødsleiet og får lindrende behandling av palliativ team, er det ikke noe verre å dø av covid-19. 

Jeg forstår ønsket om å være med den siste tiden og å støtte andre pårørende, men å bruke smertene covid-19 kan gi, er et ubrukelig argument i en slik fase av slutten på livet. 

Anonymkode: 02d75...9c2

Jeg tror ikke du har skjønt hi sitt innlegg i det hele tatt

Anonymkode: 81d0d...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk, tror ikke noen folk som svarer har evnen til å sette seg inn i andres situasjon. 

Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer deg selv.

-Arnulf Øverland

Anonymkode: 1586c...d00

Covid-19 har visst seg å få frem det verste i enkelte folk her inne, og enkelte svarer helt uten å tenker på andres følelser i det hele tatt desverre. Klem til deg hi ❤️

Anonymkode: 81d0d...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med lege og legg frem saken. Om barna ikke får sykemelding, hadde jeg tatt barna ut fra skolen. Barn over store deler av verden har levd isolert i flere uker nå. Dine barn tar ikke skade av noen uker til og nei- det vil ikke forme dem på noen som helst negativ måte, eller lede til skjevutvikling som noen ser ut til å påstå.  Dere må undervise selv, men det er sikkert uproblematisk de ukene som er igjen før sommerferien. 

Helt uenig i dem  som skriver at noen uker fra eller til ikke utgjør noen forskjell og/eller at det ikke har noe å si om en smittes av corona, når en har kreft og likevel skal dø. I tillegg får altså noen seg til å beskrive hvordan å dø av kreft kan oppleves. Jeg er sjokkert over hva noen får seg til å skrive til et annet sørgende menneske. Skammelig er det. 

Klem deg og dine HI.

Anonymkode: 931d7...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare forklar legen situasjonen, så får dere sykemelding. Hvis ikke, bytt lege. 

Anonymkode: 5a717...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta kontakt med lege og legg frem saken. Om barna ikke får sykemelding, hadde jeg tatt barna ut fra skolen. Barn over store deler av verden har levd isolert i flere uker nå. ...... 

........... 

Anonymkode: 931d7...e3a

 

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare forklar legen situasjonen, så får dere sykemelding. Hvis ikke, bytt lege. 

Anonymkode: 5a717...655

Sykemelding får de nok ikke, siden de selv ikke er syke. Det er juss og NAV-regler som bestemmer hva dom er grunnlag for sykenelding, og ikke noe legen styrer, så det vil være kontraproduktivt å bytte lege. Legen kan eventuelt skrive en legeerklæring om helhetssituasjonen, og det kan jo kanskje også de som er i teamet rundt besteforeldrene? 

Anonymkode: 33364...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Les det jeg skriver en gang til. Selv om myndighetene sier det er trygt så angår det ikke denne situasjonen. Om man setter mine greier til side så har vi uansett et dødssykt menneske i familien som vi uansett ikke får sett om ungene sendes på skolen. Det er utenfor vår kontroll, det er vel en selvfølge at de ønsker å forholde seg til de anbefalinger som er satt fra leger/onkologer m.m De ønsker ikke at personen utsettes for denne smitten og siden situasjonen i samfunnet her vi bor er ganske uklar så vil de at vi skal se dette an en godt stykke tid for å se om det blomstrer noe opp. 

Selv om FHI sier noe på generelt grunnlag så er det ikke gjeldende for alle. Det finnes situasjoner der disse rådene settes til side. 

Anonymkode: 1586c...d00

Kanskje DU skal starte med å lese det jeg skriver? Jeg sier jeg forstår utfordringen din men det er logisk at du må følge reglene når myndighetene har tatt en avgjørelse. Uten retningslinjer og regler vil jo folk bare gjøre som de vil. Det fungerer jo ikke. Så jeg står ved at det er logisk. 

Anonymkode: 10a51...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår godt dilemmaet ditt, HI. Det må være vanskelig å tenke klart i en slik situasjon. Sett utenifra er ikke jeg i tvil på jeg mener du bør gjøre. Selvsagt hadde det vært fint om ungene kunne gå tilbake til skolen nå, men som du sier er det 29 skoledager igjen av året. Ungene vil ikke få varige mén av å ikke delta på dem. Derimot har de nå muligheten til å få være i lag med sin besteforelder de siste ukene av vedkommendes liv. I mine øyne er det mye viktigere og noe de kommer til å være takknemlig for i fremtiden. Dette handler om menneskesyn og verdier. 

Jeg er lærer selv, men uavhengig av det hadde jeg prioritert å holde dem hjemme av de årsaker du nevner. Dere foreldre kan fint drive hjemmeskole og være trygge på at ungene ikke tar skade av det i det lange løp. Om du må skrive dem ut, er det ingen problem å skrive dem inn igjen til høsten. De har rett til å få plass i den klassen de blir tatt ut av når den tid kommer.

For det det er verdt, så kan det jo hende at dere letter litt på stresset for barnas lærer som da slipper å tilrettelegge for enda flere. Synes hvertfall ikke at du skal ha dårlig samvittighet eller tenke at valget ditt er feil.

Lykke til uansett hva dere gjør! Klem til deg og dine ❤

Anonymkode: b37f1...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du søkt skolen om fri disse ukene. Hvis du ikke har gjort det enda så gjør du det. Den søknaden må behandles i kommunen. Det tar tid. Hvis du får nei anker du. Det tar også tid. Før anken blir behandlet er sansynlig vis personen død og problemet løst.

Anonymkode: 35288...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forstår godt dilemmaet ditt, HI. Det må være vanskelig å tenke klart i en slik situasjon. Sett utenifra er ikke jeg i tvil på jeg mener du bør gjøre. Selvsagt hadde det vært fint om ungene kunne gå tilbake til skolen nå, men som du sier er det 29 skoledager igjen av året. Ungene vil ikke få varige mén av å ikke delta på dem. Derimot har de nå muligheten til å få være i lag med sin besteforelder de siste ukene av vedkommendes liv. I mine øyne er det mye viktigere og noe de kommer til å være takknemlig for i fremtiden. Dette handler om menneskesyn og verdier. 

Jeg er lærer selv, men uavhengig av det hadde jeg prioritert å holde dem hjemme av de årsaker du nevner. Dere foreldre kan fint drive hjemmeskole og være trygge på at ungene ikke tar skade av det i det lange løp. Om du må skrive dem ut, er det ingen problem å skrive dem inn igjen til høsten. De har rett til å få plass i den klassen de blir tatt ut av når den tid kommer.

For det det er verdt, så kan det jo hende at dere letter litt på stresset for barnas lærer som da slipper å tilrettelegge for enda flere. Synes hvertfall ikke at du skal ha dårlig samvittighet eller tenke at valget ditt er feil.

Lykke til uansett hva dere gjør! Klem til deg og dine ❤

Anonymkode: b37f1...091

Nei, det har de ikke. Dersom klassen er fylt opp av andre elever, blir barna plassert der det er plass. 

Anonymkode: 02d75...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

send barna på skolen, eller får du skrive dem ut, men da må du sikre de skolegang selv.

Jeg personlig synes ikke man skal skrive ut noen fra skolen når noen som ikke er i kjernefamilien ligger for døden.

men du kjenner barna dine best her

Anonymkode: fce58...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så ble og kyniske de fleste her virker å være. Lurer på om de hadde sagt det samme om det var deres foreldre (besteforeldre) det var snakk om...

Hi: hadde valgt å holde de hjemme, uten et snev av dårlig samvittighet. 

Anonymkode: b37f1...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna kan fint begynne på skolen igjen. Når dere besøker syk besteforelder må barna være på korte besøk, holde avstand og ikke ta på håndtak/andre gjenstander i huset. Og selvfølgelig vaske hender ved ankomst.

Anonymkode: b0b48...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...