Gå til innhold

Dilemma, må vel bare skrive ut ungene fra skolen...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har holdt ungene hjemme (skolen starter neste uke) fikk vite jeg trengte legeerklæring på å holde ungene hjemme for hjemmeskole.

Hvis man skal holde ungene hjemme må enten ungen være i risikogruppen eller en av foreldrene/søsken, jeg mener jeg er i risikogruppen (ser til andre land) men Norge har innskrenket risikogruppen betraktelig når skolene og barnehagene ble åpnet. 

Ungene har en besteforelder som er dødssyk (sengeliggende med uhelbredelig kreft), ikke lenge igjen kan være noen uker eller mnd til nå. Livet har ikke akkurat noen sikker utløpsdato. Vi har holdt oss såpass isolert så vi startet å besøke dem etter rundt 4 uker med stengte skoler. Vi møter naturligvis ingen andre da personen må skjermes, og om ungene sendes på skolen så kan vi ikke besøke dem mer. Det vil si at den siste tiden personen har igjen vil vi ikke kunne besøke, vi vil miste det siste som er igjen av personens liv. Dette er naturligvis veldig vanskelig å forholde seg til, klarer ikke tenke klart. Vi vet jo det ikke er lenge igjen, og denne korona situasjonen har gjort at vi har mistet dyrebar tid allerede. 

Selv så er jeg gravid men har også en tilstand som i seg selv ikke er på lista over risikogruppen (fordi den ikke er alvorlig nok). Men graviditeten kompliserer alt og har gått på to penicillin kurer den de siste 6 ukene, der den ene var veldig sterk. Fødselen nærmer seg med stormskritt og ikke mange ukene igjen nå.

Skolen sier vi må ha legeerklæring for å holde ungene hjemme, men får sikkert ikke det pga. jeg ikke er på lista til FHI. Der gjelder også kun umiddelbar familie som man bor sammen med.

Det vil si at hvis ungene (og vi) skal få delta i sin besteforeldres siste dager så må vi skrive dem ut av skolen, uten at jeg egentlig ønsker det. De kan da miste sitt nettverk  fordi det er ikke sikkert dem kommer inn i samme klasse eller skole, alt dette for de 29 skoledagene som er igjen av året. De er veldig nær personen som nå ligger for døden og vi har i alle år holdt veldig god og hyppig kontakt. Ungene har det naturlig nok også svært vanskelig i denne tiden. 

Ellers er vi pengesterke og har jobber der vi kan jobbe isolert fra andre, vi kan også ha med ungene på kontoret da vi begge har egen inngang og er alene og isolert der. Vi kan også jobbe hjemmefra uten noe problem. 

I hodet mitt er det ganske kaotisk, føler alt er lagt til rette for en A4 situasjon som vi faller utenfor. 

 

Anonymkode: 1586c...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du skrive ungene ut av skolen, må du eller mannen undervise hjemme. 

Eller ordne e privat lærer. 

Hvis du ikke er i risikogeuppen eller barna dine er det. Så er det ikke sikkert du får sykemelding. 

Anonymkode: 9a4e3...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har én av dere virkelig ikke vært innom en butikk eller noe på disse ukene? 

Om barna skifter klær og dusjer rett etter skolen og dere bruker munnbind ved besøk, burde det vel gå greit med besøk? 

Anonymkode: 02d75...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig lite smitte i Norge nå. Hvis dere bor utenfor Oslo, er det enda mindre. Jeg ville nok tatt sjansen på at barna går på skole, men likevel besøker besteforeldrene. Hvis det verste skulle skje at dere blir smittet og bringer smitten videre, er vel den eneste konsekvensen at vedkommende dør noen få uker tidligere?

Anonymkode: e86bc...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? I min kommune er det 50.000 innbyggere, men PR i dag er det ingen smittede. 

Det går an å være forsiktig, uten å være hysterisk, slik jeg oppfatter at du er. 

Anonymkode: 383f1...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å være helt ærlig, send barna i skolen.

De har rutiner på skolen i henhold til smittevern, snakke med barna og lærerne om ekstra forsiktighet til barna deres.
Barn smittes ikke like lett som voksne, og ved tanke på den lave smitte raten i Norge er sannsynligheten for at de blir utsatt for smitte i utgangspunktet veldig liten.

Send med dem små flasker med antibac på skolen, la de være nydusjet og med helt rene klær når dere besøker besteforeldrene.
Uansett, barnas sosiale liv er viktigere en den siste tiden med besteforeldrene, dette skal forme dem for resten av deres liv.
Å potensielt holde dem hjemme uten sosial kontakt med andre barn på deres alder i flere måneder fremover er ikke bra for dem.
 

Anonymkode: 966a3...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å ivareta undervisning så skriv de ut. Men husk, sa er du selv ansvarlig. Du får ikke støtte fra skolen. 

Anonymkode: 10a51...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KenCreek

Jeg høres kanskje kynisk ut, men i mitt hode høres det merkelig ut å skrive ut barna fra skolen, for å skjerme en person som ligger på dødsleiet. Personen skal altså dø, om kanskje noen uker. 

Det er et drastisk tiltak. Er det fordi dere ikke vil at den dødssyke skal bli smittet av corona? 

Jeg tenker at barna skal leve videre, og bør komme i de vante rutinene igjen. Spesielt i den situasjonen dere er i nå, med sorg og sykdom i familien. Barna først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ikke besøke besteforeldrene om ungene begynner på skolen, dette er noe palliativ team og fastlege sier. De har nå åpnet for at man skal kunne det men ikke for de i risikogruppen. Her er personen i veldig høy risiko, i 50 årene og er nå radmager. Ungene ønsker jo å delta i det som er igjen av livet til personen, dette handler om verdier. 

Vi setter personen høyt selv om vi vet det ikke er mye igjen av livet. 

Anonymkode: 1586c...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klarer du å ivareta undervisning så skriv de ut. Men husk, sa er du selv ansvarlig. Du får ikke støtte fra skolen. 

Anonymkode: 10a51...626

Ingen problem det, vi kan undervise men føler det er helt ulogisk å måtte skrive dem ut av skolen. Men må vi så må vi. 

Anonymkode: 1586c...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, KenCreek skrev:

Jeg høres kanskje kynisk ut, men i mitt hode høres det merkelig ut å skrive ut barna fra skolen, for å skjerme en person som ligger på dødsleiet. Personen skal altså dø, om kanskje noen uker. 

Det er et drastisk tiltak. Er det fordi dere ikke vil at den dødssyke skal bli smittet av corona? 

Jeg tenker at barna skal leve videre, og bør komme i de vante rutinene igjen. Spesielt i den situasjonen dere er i nå, med sorg og sykdom i familien. Barna først. 

Du har rett, du høres veldig kynisk ut.

Anonymkode: 81d0d...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig lite smitte i Norge nå. Hvis dere bor utenfor Oslo, er det enda mindre. Jeg ville nok tatt sjansen på at barna går på skole, men likevel besøker besteforeldrene. Hvis det verste skulle skje at dere blir smittet og bringer smitten videre, er vel den eneste konsekvensen at vedkommende dør noen få uker tidligere?

Anonymkode: e86bc...e55

De får ikke besøke besteforeldre da, dette er ute av vår kontroll uansett. De er i 50 årene, kun den ene som er dødssyk men den andre trenger helt klart hjelp til mange praktiske gjøremål for ikke å snakke om støtte. Det er veldig vanskelig å la de gå igjennom dette helt alene, for meg handler det også om verdier. 

Dø noen få uker tidligere? Av en sykdom som er som å kveles levende, vi ønsker ikke personen en slik død selv om vi vet den kommer. Hadde du ønsket at din mor eller far skulle dø på en forferdelig måte fordi dem skulle dø uansett!?

Anonymkode: 1586c...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi får ikke besøke besteforeldrene om ungene begynner på skolen, dette er noe palliativ team og fastlege sier. De har nå åpnet for at man skal kunne det men ikke for de i risikogruppen. Her er personen i veldig høy risiko, i 50 årene og er nå radmager. Ungene ønsker jo å delta i det som er igjen av livet til personen, dette handler om verdier. 

Vi setter personen høyt selv om vi vet det ikke er mye igjen av livet. 

Anonymkode: 1586c...d00

Er personen innlagt? Hvis ikke, er det da ingen leger som kan legge seg opp i om vedkommende får besøk eller ikke!

Anonymkode: e86bc...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen problem det, vi kan undervise men føler det er helt ulogisk å måtte skrive dem ut av skolen. Men må vi så må vi. 

Anonymkode: 1586c...d00

Hvis det er uproblematisk for dere å undervise, hvorfor er det ulogisk å skrive dem ut av skolen da...? Skolen og lærerne får et sant kaos nå som alle trolig skal tilbake, de får kort tid på å planlegge og de skal holde seg innafor strenge smittevernregler. Et det ikke da bedre at dere underviser, når det er uproblematisk for dere, enn at skolen, med sine knappe ressurser, skal tilrettelegge ENDA mer?

Anonymkode: 45e44...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen problem det, vi kan undervise men føler det er helt ulogisk å måtte skrive dem ut av skolen. Men må vi så må vi. 

Anonymkode: 1586c...d00

Nei, det er logisk. Dere vil ikke delta i det myndighetene sier er trygt, da må dere skrive de ut. Jeg skjønner hensynet ditt men det er logisk. 

Anonymkode: 10a51...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har rett, du høres veldig kynisk ut.

Anonymkode: 81d0d...7cf

Takk, tror ikke noen folk som svarer har evnen til å sette seg inn i andres situasjon. 

Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer deg selv.

-Arnulf Øverland

Anonymkode: 1586c...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk, tror ikke noen folk som svarer har evnen til å sette seg inn i andres situasjon. 

Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer deg selv.

-Arnulf Øverland

Anonymkode: 1586c...d00

Hva ønsker du med denne tråden da? 

Anonymkode: e86bc...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De får ikke besøke besteforeldre da, dette er ute av vår kontroll uansett. De er i 50 årene, kun den ene som er dødssyk men den andre trenger helt klart hjelp til mange praktiske gjøremål for ikke å snakke om støtte. Det er veldig vanskelig å la de gå igjennom dette helt alene, for meg handler det også om verdier. 

Dø noen få uker tidligere? Av en sykdom som er som å kveles levende, vi ønsker ikke personen en slik død selv om vi vet den kommer. Hadde du ønsket at din mor eller far skulle dø på en forferdelig måte fordi dem skulle dø uansett!?

Anonymkode: 1586c...d00

Tror ikke kreft-døden er så mye bedre altså. Både kreft- og covid-pasienter får vel gjerne store doser morfin mot slutten.

Anonymkode: e86bc...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er logisk. Dere vil ikke delta i det myndighetene sier er trygt, da må dere skrive de ut. Jeg skjønner hensynet ditt men det er logisk. 

Anonymkode: 10a51...626

Les det jeg skriver en gang til. Selv om myndighetene sier det er trygt så angår det ikke denne situasjonen. Om man setter mine greier til side så har vi uansett et dødssykt menneske i familien som vi uansett ikke får sett om ungene sendes på skolen. Det er utenfor vår kontroll, det er vel en selvfølge at de ønsker å forholde seg til de anbefalinger som er satt fra leger/onkologer m.m De ønsker ikke at personen utsettes for denne smitten og siden situasjonen i samfunnet her vi bor er ganske uklar så vil de at vi skal se dette an en godt stykke tid for å se om det blomstrer noe opp. 

Selv om FHI sier noe på generelt grunnlag så er det ikke gjeldende for alle. Det finnes situasjoner der disse rådene settes til side. 

Anonymkode: 1586c...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har rett, du høres veldig kynisk ut.

Anonymkode: 81d0d...7cf

For å være enda mer kynisk, eller realist, som jeg mener: om personen ligger på dødsleiet og får lindrende behandling av palliativ team, er det ikke noe verre å dø av covid-19. 

Jeg forstår ønsket om å være med den siste tiden og å støtte andre pårørende, men å bruke smertene covid-19 kan gi, er et ubrukelig argument i en slik fase av slutten på livet. 

Anonymkode: 02d75...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke kreft-døden er så mye bedre altså. Både kreft- og covid-pasienter får vel gjerne store doser morfin mot slutten.

Anonymkode: e86bc...e55

Det er virkelig ikke relevant.

Anonymkode: 1586c...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, vet du, jeg synes du skal ta en telefon til fastlegen din og ungenes. Om du ikke drar dit, be om en telefonkonsultasjon/-videokonsultasjon.

Jeg tenker at noen ganger må det være mulig å ta menneskelige hensyn. Dette tror jeg er et slikt tilfelle.

I tillegg kan nok en lege argumentere med at du selv er i risikogruppe frem til termin, da du akkurat har gått gjennom to heftige infeksjoner med kraftig antibiotikabruk og dermed må anta at immunforsvaret ditt er ytterligere svekket enn det ellers er pga. graviditet. En fornuftig lege vil ikke ha problemer med å begrunne dette faglig akkurat i dette tilfellet.

Læreren må uansett lage et opplegg for andre elever som er i risikogruppe eller som har andre i husstanden i risikogruppe, så det blir ikke særlig ekstra mtp. det heller. Skolen er nok pålagt å følge rettningslinjene ganske strengt med tanke på legeerklæringer, så de overlater det til deg. Jeg tror imidlertid ikke dette vil være noe problem om du har en ellers fornuftig lege.

Så ring legen din og be om en videokonsultasjon eller telefonkonsultasjon :)

Ta godt vare på deg selv og hverandre i tiden fremover ❤️

:klem:

Anonymkode: 9c390...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Hi - ikke svar andre i tråden. Denne koronasituasjonen bringer frem det beste og verste i mange, vi ser en del eksempler på det siste i denne tråden. Ikke kast bort energien din på slike svar. Det burde være unødvendig for deg å forklare og forsvare.

Hold fokuset på å løse dette til det beste for alle - ring legen din i morgen tidlig, eller bestill en time over nett her og nå om det går.

Anonymkode: 9c390...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at dere sikkert ikke får legeerklæring pga fhi sine regler. Det er å gi opp før du prøver. Dra til legen og forklar situasjonen, så skal du se det ordner seg slik at utskriving fra skolen ikke trengs. Dette er en helt unik sak, prøv før du gir opp. 

Anonymkode: 972ae...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...