Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #1 Skrevet 7. mai 2020 Det er jo egentlig ikke et problem. Litt irriterende av og til med spørsmål som «spiser du nå? Det er jo ramadan» og «du skulle brukt hijab» o.l. I dag kom den dummeste uttalelsen noen sinne. «Se på vesten! Allah dreper vesten. USA er snart øde. Dødt. Korona dreper bare vesten. Muslimske land er nesten ikke rammet. Tror du på Allah nå?» Jeg svarte at nei, det gjør jeg ikke. Og så la jeg til at de muslimske landene ofte er mer sperret enn andre og at de ofte er i verdensdeler som ikke har overflod av penger og dermed reiser de ikke like mye som oss i vesten. Da ble det «haraball« gitt. Jeg var rasist og hatet muslimer. Men jeg er jo bare realist. Hvordan ser deres muslimske venner, kolleger eller du selv (om du er muslim) på at korona har rammet vesten mest? Anonymkode: e7795...b5b
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #2 Skrevet 7. mai 2020 Det har aldri kommet opp som et tema, gitt. I Norge er (eller var i alle fall) muslimske samfunn rammet relativt sterkt. Ingen jeg kjenner har satt dette i relasjon til religion. Glad vi ikke har slike kunstige maktkamper mellom oss. Anonymkode: 02874...860
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #3 Skrevet 7. mai 2020 Det eneste jeg vet fra mine muslimske venner som har kontakt med familie i det landet de kommer fra er at mye tyder på at de landene er mye hardere rammet enn det som rapporteres, mye grunnet et dårlig helsevesen og så og si ingen testing. De som jeg kjenner som er muslimer har respekt for at jeg ikke er det. Aldri fått spørsmål med hvorfor jeg spiser når det er ramadan, hvorfor jeg liker å ta et glass vin i ny og ne, hvorfor jeg spiser svinekjøtt, hvorfor jeg ikke bruker hijab og lignende. De jeg kjenner som er muslimer vet at dersom jeg skal respektere deres måte å lever på, må de respektere min. Kjenner heller ingen andre ikke-muslimer som har hatt de problemene du skriver om Anonymkode: a069c...8c3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #4 Skrevet 7. mai 2020 Hjelpes! Alle mine muslimske kolleger og venner har en gjensidig respekt med andre. Jeg har flere ganger gått på en smell under ramadan, ved å tilby drikke ved en foreldresamtale (jobber i bhg). De har alle tatt det med et smil. Jeg har også blitt invitert hjem på middag hos flere foreldrepar, har da fleipet med at jeg kommer etter ramadan, så jeg slipper å spise alene. Da har vi ledd sammen. Vi har snakket om og diskutert hjemlandene og politikk. Er ikke alltid like enige, men respekterer hverandre likevel. Å bygge opp trygge, gode relasjoner tar tid, men er veldig givende når man har klart det. Orker ikke omgi meg med mennesker som det du beskriver. Anonymkode: dcf21...532
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #5 Skrevet 7. mai 2020 Jeg aner ikke hvordan mine muslimske venner ser på akkurat dette, de har ikke nevnt det med ett ord. De snakker generelt veldig lite om religion. Anonymkode: 4726e...3ea
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #6 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er jo egentlig ikke et problem. Litt irriterende av og til med spørsmål som «spiser du nå? Det er jo ramadan» og «du skulle brukt hijab» o.l. I dag kom den dummeste uttalelsen noen sinne. «Se på vesten! Allah dreper vesten. USA er snart øde. Dødt. Korona dreper bare vesten. Muslimske land er nesten ikke rammet. Tror du på Allah nå?» Jeg svarte at nei, det gjør jeg ikke. Og så la jeg til at de muslimske landene ofte er mer sperret enn andre og at de ofte er i verdensdeler som ikke har overflod av penger og dermed reiser de ikke like mye som oss i vesten. Da ble det «haraball« gitt. Jeg var rasist og hatet muslimer. Men jeg er jo bare realist. Hvordan ser deres muslimske venner, kolleger eller du selv (om du er muslim) på at korona har rammet vesten mest? Anonymkode: e7795...b5b Jeg har en jobb hvor det jobber 8 muslimer, og har muslimske venner, har aldri opplevd å få høre noe slikt. Din kollega er nok noe for seg selv. Anonymkode: 6e7c8...d6b
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #7 Skrevet 7. mai 2020 Jeg har overhodet ikke kollegaer med slike holdninger og utsagn, heldigvis. De er fine og oppegående mennesker som behandler alle med respekt, prakker ikke troen sin på andre, kommenterer ikke andres spising eller hodeplagg, og forkynner ikke fortapelse. Men hadde jeg måttet forholde meg til slike utsagn som din kollega slenger rundt seg hadde jeg klaget til ledelse og verneombud. Anonymkode: 7147f...033
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #8 Skrevet 7. mai 2020 Det er nok ikke muslimer generelt som oppfører seg slik, det er bare kollegaen din som er ei sur kjerring. Anonymkode: 3b6b4...392
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #9 Skrevet 7. mai 2020 Jeg kjenner veldig mange muslimer, og jeg har aldri opplevd slike spørsmål. De vet at jeg ikke er muslim, og respekterer det. Jeg respekterer at de er det. Det er verdt å huske på at noen mennesker faktisk har ugrei oppførsel, helt uavhengig av religion. Av og til treffer man nok en muslim som mangler folkeskikk og evne til å reflektere, men det skyldes ikke nødvendigvis at han er muslim. Jeg jobber med innvandring, og har møtt et par personer som har oppført seg totalt forstokket. De har ikke vært muslimer. De mest ekstreme jeg har vært borti har vært fra USA. Anonymkode: 142e4...41f
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #10 Skrevet 7. mai 2020 Jeg mener ikke at muslimer generelt oppfører seg dårlig altså. Det var ikke poenget. Forklaringen om kollegaen min var for å belyse at kollega er litt mer konservativ enn muslimer flest. Jeg lurte heller ikke på hva jeg skal gjøre med situasjonen med kollegaen. Jeg lurte mest på om det er slik at muslimer generelt mener korona rammer vesten hardest (og spesielt USA) fordi de er vantro, eller om det er min kollega som avviker fra andre muslimer- hvilket jeg både tror og håper. Anonymkode: e7795...b5b
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #11 Skrevet 7. mai 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener ikke at muslimer generelt oppfører seg dårlig altså. Det var ikke poenget. Forklaringen om kollegaen min var for å belyse at kollega er litt mer konservativ enn muslimer flest. Jeg lurte heller ikke på hva jeg skal gjøre med situasjonen med kollegaen. Jeg lurte mest på om det er slik at muslimer generelt mener korona rammer vesten hardest (og spesielt USA) fordi de er vantro, eller om det er min kollega som avviker fra andre muslimer- hvilket jeg både tror og håper. Anonymkode: e7795...b5b Det stemmer nok ganske bra. Eller om det er mange som har samme holdninger som kollegaen din, så sier de det i alle fall ikke høyt. Jeg har vært i flere store selskaper hos mine muslimske venner hvor det har vært mange muslimer, og jeg har aldri hørt noen si noe lignende. Ei heller har noen prøvd å overbevise meg om at Allah finnes. Jeg har faktisk hørt mye mer sånt fra troende kristne, selv om jeg kjenner flere muslimer enn kristne. Anonymkode: 4726e...3ea
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #12 Skrevet 7. mai 2020 OMG, det du beskriver er ikke en muslim, det er en SÆRING! Har vokst opp med muslimer og omgitt meg med muslimer på jobb og ellers, gjennom hele livet, har aldri opplevd noe i den duren der. Anonymkode: d2c82...d9f
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #13 Skrevet 7. mai 2020 Spør ham hvilke land som ligger på toppen, i velferd, økonomi, forventet levealder, trivsel osv osv. Muslimske land er på bunnen Anonymkode: 19a68...38b
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #14 Skrevet 7. mai 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spør ham hvilke land som ligger på toppen, i velferd, økonomi, forventet levealder, trivsel osv osv. Muslimske land er på bunnen Anonymkode: 19a68...38b Ærlig talt, hun behøver virkelig ikke synke til samme nivå! Anonymkode: d2c82...d9f
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #15 Skrevet 7. mai 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spør ham hvilke land som ligger på toppen, i velferd, økonomi, forventet levealder, trivsel osv osv. Muslimske land er på bunnen Anonymkode: 19a68...38b Hvorfor det? Jeg leter ikke etter krangler på jobb Anonymkode: e7795...b5b
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #16 Skrevet 7. mai 2020 Kollegaen din er nok bare mer grinete enn de fleste, har nok ikke mye med relgion å gjøre gitt. Ca 60% av jobben min er muslimer i mer eller mindre grad, noen litt mer liberale enn andre, men de fleste har vært ganske takknemlig over at de er i Norge, for ting er langt verre for resten av slekta, men som noen andre nevnte, infoen kommer jo ikke ut for de hjelper ikke om en by på 10.000 er smitta når ingen blir testa! Anonymkode: 9ffe4...c60
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #17 Skrevet 7. mai 2020 Synes dere begge virker som uopplyste idioter. Dere burde aldri diskutere politikk eller religion noen av dere. Anonymkode: 56dad...7a6
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #18 Skrevet 7. mai 2020 Hvorfor snakker du i det hele tatt med dette vesenet? Anonymkode: 548e5...65c
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #19 Skrevet 7. mai 2020 Er muslim selv, prater aldri slik som din kollega om hverken min religion eller andres. Religionen min er nokså personlig, ikke noe jeg bruker til å fortelle hvor dårlig andres tro er. Derimot har jeg ei sur norsk kjerring som benytter hver anledning til å fortelle meg hva slags dårlig holdning vi utlendinger har. Reagerte i begynnelsen men har etterhvert skjønt at sånne må man bare le av, da de egentlig bare ønsker diskusjoner, akkurat som din kollega. Anonymkode: 2cf1e...607
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #20 Skrevet 7. mai 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor snakker du i det hele tatt med dette vesenet? Anonymkode: 548e5...65c Vi jobber sammen, så vi må snakke sammen Anonymkode: e7795...b5b
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #21 Skrevet 7. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor det? Jeg leter ikke etter krangler på jobb Anonymkode: e7795...b5b Jeg antok du ville ha argumenter som lukket munnen hans? Anonymkode: 19a68...38b
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #22 Skrevet 7. mai 2020 Jeg er miljøskadd av forumet.... greier ikke lese overskriften uten å lese "Min kollega er musling" - ref. en tråd for en god stund tilbake Hi, det din kollega holder på med har lite med religion å gjøre, det har kun med den personen selv å gjøre. Hadde konsekvent unngått å diskutere noe der det kom religiøse kommentarer. Noen av kommentarene virker å være så på kanten eller bikket over at jeg i det minste ville snakket med sjefen om dette, for vedkommende trenger å lære seg hvordan fungere i norsk arbeidsliv. Anonymkode: c7ae2...db3
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #23 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er miljøskadd av forumet.... greier ikke lese overskriften uten å lese "Min kollega er musling" - ref. en tråd for en god stund tilbake Kanskje han har asparges syndrom Anonymkode: d2c82...d9f
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #24 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg antok du ville ha argumenter som lukket munnen hans? Anonymkode: 19a68...38b Nei. Jeg lurte på om dette var slik muslimer tolker at vesten er hardest rammet generelt Anonymkode: e7795...b5b
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2020 #25 Skrevet 7. mai 2020 Mannen min er muslim, og dersom en tar en øl eller kaffe på byen med han, så vil det neppes være så eksotisk som en skulle tro. Generaliseringer og stereotypier er jeg blitt vant til, men sukk så håpløst. Anonymkode: cc9cc...5e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå