Gå til innhold

tror dere de klarer det ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Svenskehandelen lider: Svenske lokalmyndigheter vil åpne Svinesund-grensa

Kraftig nedgang i handel fra nordmenn gjør at lokalmyndighetene i Strömstad vil påvirke Norge til å åpne grensa igjen.

 

Nordby shoppingsenter har opplevd en nedgang i salg på hele 95 prosent siden Norge stengte grensa til Sverige. 

Fylkesmann Anders Danielsson i Västra Götalands fylke ble tirsdag invitert til Strömstad, hvor han fikk høre dystre tall for grensekommunen: Salget på Nordby kjøpesenter falt med hele 95 prosent mens Daftö camping har hatt en nedgang på 97 prosent siden Norge stengte grensene til Sverige, skriver SVT.

Han har lovet kommunalråd Kent Hansson å innlede samtaler med sine motparter i Norge i håp om at nordmenn snart skal kunne komme til Sverige igjen.

– Vi vil forsøke å påvirke Norge slik at de åpner grensene, bekrefter Hansson til SVT.

 

jeg personlig ,håper det av hele mitt hjerte, mange sliter økonomisk og mye billigere i sverige

Anonymkode: 38165...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at vi bør styrke økonomien i vårt eget land først. Grensehandelområdene kan få økonomisk støtte i Sverige, slik Norge også har kommet med krisepakker. Norsk næringsliv er totalt sett rammet hardere av restriksjoner enn Sverige. Uansett bør ikke grensene åpnes må som smittetrykket er så sterkt i Vestre Götaland. 

Anonymkode: eec51...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde landet ha valgt en annen taktikk fir å håndtere koronakrisen. Smittetallet er på vei oppover rundt Strømstad, og det vil være helt meningsløst å åpne for handel. Og det argumentet om at vi må åpne fordi folk sliter økonomisk i Norge.. det holder jo bare vann for dem som bor ved grensa 

Anonymkode: 35b86...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får leve etter evne. Har du ikke råd til å handle i Norge får du flytte til et land der du har råd. Vi kan ikke åpne for pestbefengte shoppere fordi du vil ha billig grisemat.

Anonymkode: 5c2e3...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må først ta tak og hjelpe vårt eget næringsliv. Det er selvsagt synd for alle som sliter, men nå må grensene holdes stengt til alle land får så god kontroll på viruset som mulig. 

Å kjøpe billig kjøttdeig i Sverige er ikke høyt prioritert nå, altså. 

Anonymkode: e514a...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige valgte sin strategi for bekjempelse av covid-19. Da bør Strömstad og Nordbysenteret og andre ta dette med egne myndigheter. Det blir jo nesten latterlig at de heller vil forsøke å få norske myndigheter til å hjelpe dem.

Ellers bør nordmenn nå støtte lokalt næringsliv og handle lokalt for å redde arbeidsplasser og bedrifter her hjemme.

Nå bor ikke jeg ved grensen, men selv om jeg hadde gjort det hadde jeg ikke hatt råd til å reise til Sverige for å handle.

Merker at mat er blitt en god del dyrere på denne tiden, og dyrere skal det visst bli. Har nå handlet for to uker i slengen, betaler nå en god del mer for det jeg handler enn jeg gjorde for to måneder siden. Jeg er i tillegg fattig, så det merkes veldig. Og likevel, jeg støtter lokale butikker, for jeg ønsker at lokalt næringsliv skal bestå, de har allerede slitt mye pga. netthandel osv.

Anonymkode: 6c443...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare noen norske butikker vil starte å importere "Exotic snack",- (eller naturgodis som svenskene kaller det) så hadde jeg blitt strålende fornøyd!!!

Elsker de yoghurt- og sjokoladetrukne nøttene og bananene deres. Og ellers er utvalget MYE større enn Nøttefabrikken sitt tilsvarende produkt i Norge.. Om disse i tillegg kan ta priser litt lavere enn norske nøttefabrikken,- enda bedre! I Sverige er det fra 14,90 pr/hg til 17,90 pr/hg for dette. I Norge tar Nøttefabrikken 29,50 kroner/hg..... Og siden det er rimelig "tungt" godteri (i vekt) så koster det fort mye mer i NOrge. En kilo er nesten ingenting når man fyller opp beger med "dekte nøtter". Det blir fort en kilo bare i de begerene de selger. Ikke tull en gang. Litt avhengig av hvor tung egenvekt er på produktene man velger selvsagt... .I Sverige så blir det altså i snitt 160 kroner samme mengde....Jeg synes 100 kroner spart på en "helgerasjon" naturgodis er mye......Men det viktigste,- de har så mange, mange flere og MYE bedre smakler enn nøttefabrikken. Nøttefabrikkprodukt har jeg dessuten flere ganger opplevd ha vært harsk..... Det er fete produkt og da får man en "såpesmak" når det blir gammelt,- nøtter blir knalltørr og harde og de sprø maiskorne blir myke og "slunkne":....Og gjlder ikke bare løsvektproduktene deres,- også posene de har som er datostemplet og har vært langt unna "Utløpsdato"....

Hadde ølen blitt bare dobbelt så dyr som i Sverige, i stedet for 3 ganger så dyr, og bokser med brus fast ligget på tilsvarende pris,- ikke bare ved kampanjer (jeg synes man bør bli belønnet ved å kjøpe mindre enheter med ting som er usunt. Bør ikke være dyrere litervekt på en 0.33 brus enn på en 1.5 l.),-så hadde men vel knapt tenkt på å dra på grensehandel.

 

Men igjen,- først og fremst,- Exotic Snack i norske butikker. (Mulig man kan finne det noe steder? Hva er prisen i såfall,- og hvilke kjeder har det? Har ikke funnet det noe sted pr.d.d i hvert fall)

Anonymkode: 2f8b9...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sverige valgte sin strategi for bekjempelse av covid-19. Da bør Strömstad og Nordbysenteret og andre ta dette med egne myndigheter. Det blir jo nesten latterlig at de heller vil forsøke å få norske myndigheter til å hjelpe dem.

Ellers bør nordmenn nå støtte lokalt næringsliv og handle lokalt for å redde arbeidsplasser og bedrifter her hjemme.

 

Anonymkode: 6c443...aaa

Egentlig enig i dette. Vi bor ved grensen og pleier å handle en del i Sverige til vanlig. Har dårlig råd og merker situasjonen godt på matbudsjettet. Men jeg hadde uansett ikke turt å reise over grensen på en god stund hvis det åpnet igjen, det kommer sikkert til å være overfylt og kø fra kassa og langt ut på gata. Stor sjanse for smittespredning med så mye folk samlet, og så drar de det med seg hjem til min by, så jeg er glad til så lenge det er stengt.

Anonymkode: 32b4a...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hva som skjer :)

Men dere som tror dere vet alt, har neppe vert fattig før

Anonymkode: 38165...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi får se hva som skjer :)

Men dere som tror dere vet alt, har neppe vert fattig før

Anonymkode: 38165...baf

Det har ikke med det å gjøre. Det aller meste av det som handles på Nordby er det fader ikke familier med dårlig råd som står for, altså. Det er røyk og snus og alkohol og bacon. Seriøst. Om du ikke kan kjøpe snus øl og bacon til norske priser bør du stoppe. Det er en forsvinnende liten andel fattige i Norge som er avhengige av å handle i Sverige, de aller aller fleste av oss, faktisk. De aller fleste av oss bor så langt borte at det ikke er et alternativ engang. Egoisme lenge leve.

Anonymkode: ddbe1...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har ikke med det å gjøre. Det aller meste av det som handles på Nordby er det fader ikke familier med dårlig råd som står for, altså. Det er røyk og snus og alkohol og bacon. Seriøst. Om du ikke kan kjøpe snus øl og bacon til norske priser bør du stoppe. Det er en forsvinnende liten andel fattige i Norge som er avhengige av å handle i Sverige, de aller aller fleste av oss, faktisk. De aller fleste av oss bor så langt borte at det ikke er et alternativ engang. Egoisme lenge leve.

Anonymkode: ddbe1...aba

Fullstendig enig!

Anonymkode: d2ed7...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Anonym bruker said:

Det har ikke med det å gjøre. Det aller meste av det som handles på Nordby er det fader ikke familier med dårlig råd som står for, altså. Det er røyk og snus og alkohol og bacon. Seriøst. Om du ikke kan kjøpe snus øl og bacon til norske priser bør du stoppe. Det er en forsvinnende liten andel fattige i Norge som er avhengige av å handle i Sverige, de aller aller fleste av oss, faktisk. De aller fleste av oss bor så langt borte at det ikke er et alternativ engang. Egoisme lenge leve.

Anonymkode: ddbe1...aba

Handler ingenting av det du nevner der. Jeg handler vanlig hverdagskost, kanskje litt gode biffer, il heller si at dere som ikke forstå dette med fattigdom er egoistiske

Anonymkode: 38165...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handler ingenting av det du nevner der. Jeg handler vanlig hverdagskost, kanskje litt gode biffer, il heller si at dere som ikke forstå dette med fattigdom er egoistiske

Anonymkode: 38165...baf

Det høres nesten ut som om du tror at det bare er ved svenskegrensa det bor folk som er fattige

Anonymkode: 480b3...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Handler ingenting av det du nevner der. Jeg handler vanlig hverdagskost, kanskje litt gode biffer, il heller si at dere som ikke forstå dette med fattigdom er egoistiske

Anonymkode: 38165...baf

Biff er ikke en nødvendighet. Du er bortskjemt, ikke fattig.

Anonymkode: 5c2e3...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:
 

Kraftig nedgang i handel fra nordmenn gjør at lokalmyndighetene i Strömstad vil påvirke Norge til å åpne grensa igjen.

Har lokalmyndighetene i Strömstad noe mandat til å bestemme i Norge, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare noen norske butikker vil starte å importere "Exotic snack",- (eller naturgodis som svenskene kaller det) så hadde jeg blitt strålende fornøyd!!!

Elsker de yoghurt- og sjokoladetrukne nøttene og bananene deres. Og ellers er utvalget MYE større enn Nøttefabrikken sitt tilsvarende produkt i Norge.. Om disse i tillegg kan ta priser litt lavere enn norske nøttefabrikken,- enda bedre! I Sverige er det fra 14,90 pr/hg til 17,90 pr/hg for dette. I Norge tar Nøttefabrikken 29,50 kroner/hg..... Og siden det er rimelig "tungt" godteri (i vekt) så koster det fort mye mer i NOrge. En kilo er nesten ingenting når man fyller opp beger med "dekte nøtter". Det blir fort en kilo bare i de begerene de selger. Ikke tull en gang. Litt avhengig av hvor tung egenvekt er på produktene man velger selvsagt... .I Sverige så blir det altså i snitt 160 kroner samme mengde....Jeg synes 100 kroner spart på en "helgerasjon" naturgodis er mye......Men det viktigste,- de har så mange, mange flere og MYE bedre smakler enn nøttefabrikken. Nøttefabrikkprodukt har jeg dessuten flere ganger opplevd ha vært harsk..... Det er fete produkt og da får man en "såpesmak" når det blir gammelt,- nøtter blir knalltørr og harde og de sprø maiskorne blir myke og "slunkne":....Og gjlder ikke bare løsvektproduktene deres,- også posene de har som er datostemplet og har vært langt unna "Utløpsdato"....

Hadde ølen blitt bare dobbelt så dyr som i Sverige, i stedet for 3 ganger så dyr, og bokser med brus fast ligget på tilsvarende pris,- ikke bare ved kampanjer (jeg synes man bør bli belønnet ved å kjøpe mindre enheter med ting som er usunt. Bør ikke være dyrere litervekt på en 0.33 brus enn på en 1.5 l.),-så hadde men vel knapt tenkt på å dra på grensehandel.

 

Men igjen,- først og fremst,- Exotic Snack i norske butikker. (Mulig man kan finne det noe steder? Hva er prisen i såfall,- og hvilke kjeder har det? Har ikke funnet det noe sted pr.d.d i hvert fall)

Anonymkode: 2f8b9...b81

Åpne for svenskhandel pga nøtter og øl...? Dagens😂

Anonymkode: 0a509...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:
Svenskehandelen lider: Svenske lokalmyndigheter vil åpne Svinesund-grensa

Kraftig nedgang i handel fra nordmenn gjør at lokalmyndighetene i Strömstad vil påvirke Norge til å åpne grensa igjen.

 

Nordby shoppingsenter har opplevd en nedgang i salg på hele 95 prosent siden Norge stengte grensa til Sverige. 

Fylkesmann Anders Danielsson i Västra Götalands fylke ble tirsdag invitert til Strömstad, hvor han fikk høre dystre tall for grensekommunen: Salget på Nordby kjøpesenter falt med hele 95 prosent mens Daftö camping har hatt en nedgang på 97 prosent siden Norge stengte grensene til Sverige, skriver SVT.

Han har lovet kommunalråd Kent Hansson å innlede samtaler med sine motparter i Norge i håp om at nordmenn snart skal kunne komme til Sverige igjen.

– Vi vil forsøke å påvirke Norge slik at de åpner grensene, bekrefter Hansson til SVT.

 

jeg personlig ,håper det av hele mitt hjerte, mange sliter økonomisk og mye billigere i sverige

Anonymkode: 38165...baf

Enig med deg, jeg! :) 

Anonymkode: 115eb...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dakkars Sverige..

Ok, jeg ser den at det er mange som sliter i Norge og sparer på svenskehandel, men de som sliter i Norge bor over hele landet, ikke bare ved grensen, hva med heller se på helheten hva man kan gjøre for dem på generelt basis.

Og når det kommer til Sverige, hvorfor i svarteste skal vi hjelpe dem når vårt eget næringsliv sliter?

Anonymkode: e2775...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk får leve etter evne. Har du ikke råd til å handle i Norge får du flytte til et land der du har råd. Vi kan ikke åpne for pestbefengte shoppere fordi du vil ha billig grisemat.

Anonymkode: 5c2e3...c88

Sverige har et ekstremt mye større utvalg. 
 

Og det med å handle i Sverige var jo bare kos før. Nå virker det mer som at enkelte nordmenn har funnet en ny trend. Nemlig å fremstå som rike og velstående «vi har råd til å kjøpe i Norge vi så får dere fattige reise til Sverige» 😖😖

Anonymkode: 09ff1...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er HELDIGVIS FHI tenkt og åpne grensene :) så håper regjeringen ikke sier at det skal være stengt lengre og virker som grensen til danmark blir åpnet også

Anonymkode: 38165...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå er HELDIGVIS FHI tenkt og åpne grensene :) så håper regjeringen ikke sier at det skal være stengt lengre og virker som grensen til danmark blir åpnet også

Anonymkode: 38165...baf

Danmark åpner grensene igjen 10. mai

Anonymkode: e2775...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi får se hva som skjer :)

Men dere som tror dere vet alt, har neppe vert fattig før

Anonymkode: 38165...baf

Du har tydeligvis ikke lest svarene du får særlig nøye. Jeg skrev over. Er fattig. Mente det var latterlig at svenskene forsøker å påvirke norske myndigheter fremfor egne, når det å åpne for mer svenskehandel (om vi ser bort fra smitterisiko) er ren handelslekkasje fra Norge, noe som igjen fører til færre arbeidsplasser i Norge, mindre inntekter til kommuner og stat i Norge pga. tapte skatteinntekter m.m. Bare i 2019 handlet nordmenn på dagsturer til utlandet for 16 milliarder i utlandet. Det kunne skapt mange arbeidsplasser i Norge istedenfor, det ville gitt økte inntekter til kommuner og stat som igjen kunne kommet lokalsamfunn til gode og gått til andre prosjekter nasjonalt.

Da jeg bodde på Østlandet var jeg for fattig til å reise over grensen, for det koster - transporten koster. Skulle det ha lønnet seg måtte jeg ha handlet inn stort, virkelig stort, trolig også smuglet. Og ikke kjøpt noe som helst "unødvendig" ut fra den fattiges budsjett. Problemet med å handle så stort, det er at det har man faktisk ikke råd til når man er virkelig fattig, for da har man ikke så mye penger å rutte med på en gang. Kanskje du ikke er så fattig som du påstår?

Anonymkode: 6c443...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kune ikke vert mer enig!! Jeg elsker exotic snaxc å har ikke rå til disse syke prisenne i Norge!!! Jeg er av hengi av Pepsi max å det er kjempe dyrt med brus her i Norge. Fire pak med Pepsi max å da mener jeg små boxser koster runt 50/60 kr å sa komer panten la toppen som er 2 kr pr boxs. I Sverige koster 24 boxser 90 svenske kr å bare 1 kr kr pant pr boxs. Hva slaks komunist land lever vi i da. Mange av av giftene er veldi høye i Norge å nei sikert ikke noe problem for dere som har masse penger men for oss som ikke har det er det natt å dag.

Vi elsker å grille nå på dene tia av åre å er det kjempe dyrt for kjøtt i Norge!!! Sverige far vi fleske stek å ytre file svin +++ for lite penger eller lite sammen likna med Norge. Her har vi ikke rå!! Samme med tako. Kjøtt dei er kjempe dyrt i Norge fex.... Det blir luxsus varer. Samme med fex fråssen påmfritt, kylling +++ mye biligere i Sverige. Ost å rømme +++. Snakk om store sumer.

Ungene å lørdags gått da. Små gått er kjempe dyrt i Norge. Sverige er mye biligere. 15 kr hekto Norge å Sverige 6, 90 kr circa. Mannen røyker å det er dummt men sånn er det å det er mye penger spart i Sverige.

Ikke minst drit dårli ut valg i Norge! Her er det ikke mye å velge mellom. Sverige å Danmark er anna historie kan man si.

Håper grensene åpner snart! I USA er det ei dame som snakker rett fra levra å sier det som det er.

Ja jeg har skrive vansker så ikke bli usakeli om det. 

 

Anonymkode: 538ba...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kune ikke vert mer enig!! Jeg elsker exotic snaxc å har ikke rå til disse syke prisenne i Norge!!! Jeg er av hengi av Pepsi max å det er kjempe dyrt med brus her i Norge. Fire pak med Pepsi max å da mener jeg små boxser koster runt 50/60 kr å sa komer panten la toppen som er 2 kr pr boxs. I Sverige koster 24 boxser 90 svenske kr å bare 1 kr kr pant pr boxs. Hva slaks komunist land lever vi i da. Mange av av giftene er veldi høye i Norge å nei sikert ikke noe problem for dere som har masse penger men for oss som ikke har det er det natt å dag.

Vi elsker å grille nå på dene tia av åre å er det kjempe dyrt for kjøtt i Norge!!! Sverige far vi fleske stek å ytre file svin +++ for lite penger eller lite sammen likna med Norge. Her har vi ikke rå!! Samme med tako. Kjøtt dei er kjempe dyrt i Norge fex.... Det blir luxsus varer. Samme med fex fråssen påmfritt, kylling +++ mye biligere i Sverige. Ost å rømme +++. Snakk om store sumer.

Ungene å lørdags gått da. Små gått er kjempe dyrt i Norge. Sverige er mye biligere. 15 kr hekto Norge å Sverige 6, 90 kr circa. Mannen røyker å det er dummt men sånn er det å det er mye penger spart i Sverige.

Ikke minst drit dårli ut valg i Norge! Her er det ikke mye å velge mellom. Sverige å Danmark er anna historie kan man si.

Håper grensene åpner snart! I USA er det ei dame som snakker rett fra levra å sier det som det er.

Ja jeg har skrive vansker så ikke bli usakeli om det. 

 

Anonymkode: 538ba...c63

Vi kan ikke sette hele Norges innsats og norske bedrifters fremtid i fare fordi du er avhengig av Pepsi Max. Det er usolidarisk å ikke handle norsk nå, og idiotisk å åpne grensene mot et sted med sterk økning i antall smittede når vi selv klarer å holde reproduksjonstallet nede. 

Anonymkode: eec51...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pashla skrev:

Har lokalmyndighetene i Strömstad noe mandat til å bestemme i Norge, da?

Hva tror du?... Selvsagt ikke, men det er jo lov å komme hit å tigge om penger som dette i praksis er.

Å be politikerne våre om å åpne grensene for at folk fra Norge skal reise over å trøkke penger opp bak på svenskene er helt hinsides. 

Svenskene er ikke villig til å ta sin del av ansvaret for å forhindre smitte. Da skal heller ikke vi reise dit å bli smittet for å spare et par kroner for ei pakke bacon! -som i tillegg er full av nasarin.

Anonymkode: 9b896...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...