Gå til innhold

Klær og økonomisk status

Anbefalte innlegg

Skrevet

Senest i dag opplevde jeg dette igjen. Vi måtte ha ny overmadrass og gikk for å kikke. Damen som hjelper forteller om er par stykker og viser en som er til halv pris. Jeg synes den var litt tynn, og hun viser en annen som er bedre og legger til "men den er litt dyrere altså". Etter litt om og men og kikket på to til spør jeg hvilke hun ville valgt selv, altså de aller beste de har. Hun mønstrer oss opp og ned, går nølende mot en og forklarer at hun har den selv, og legger til i et bekymret tonefall, "men denne er veldig dyr, altså!", som om hun antar at dette har vi slett ikke råd til. 

Og det har hendt flere ganger med meg. Så jeg begynte å tenke på at jeg kanskje ikke kler meg "riktig" for min økonomiske status. Jeg går i joggesko, jeans, vanlig genser eller topp og en vanlig og ikke så dyr jakke. Bruker ingen smykker, ringer, vesker eller noe videre med sminke, ingen lakkerte negler osv. Handler på type H&M, Vero Moda ol. Blir dette automatisk sett på som billig eller fattig for dem som jobber i butikker? Selv registrerer jeg jo hva folk går i, men hadde ikke klart å se om et antrekk koster 500 kr eller 5000 kr i det hele tatt, er utrolig lite opptatt av klær, sko og dilldall, men andre er gjerne det? Noen tanker eller erfaringer her?

Anonymkode: 3d1c5...955

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har nok mer med den tiden vi er inne i, mange som har fått mer usikre forhold rundt seg.

Skrevet

Jeg tror dine observasjoner er riktige. En venninne av meg ble totalt oversett i en dyr butikk. Jeg fikk veldig god service noen dager etter- av den samme ansatte. Jeg kler meg dyrt. Venninnen min omtrent slik du beskriver. Vi tjener det samme.

Anonymkode: 75b71...5f7

Skrevet

Tror der handler mer om å være forsiktig med å pushe de dyreste varene som de beste. De fleste selgere ønsker å se an hvilket økonomisk nivå kjøper vil legge deg på. Det er ikke noe vits i å vise fram sofaer til 30 000 til noen som planleggerne å handle for 7500

Anonymkode: 01429...fc8

Skrevet

En kompis av meg har vært veldig bevisst dette i minst 20 år. Han vokste opp i en stor familie, arvet klær osv. De var en lykkelig familie, hadde det de trengte, men aldri noe mer. Som voksen tok han utdanning og fikk en veldig godt betalt jobb og gjorde i tillegg noen investeringer som gjorde at han kunne slippe bekymringer med lån osv. Likevel fortsatte han et ganske enkelt og normalt liv. På jobb måtte han stille i pen dress, nypussede sko, frakk osv. For ham var det bare en uniform som han tok av seg umiddelbart etter han kom hjem. Han gikk ellers i jeans og med en enkel skjorte eller genser og enkle jakker, ikke merkeklær. Han merket at hvis han en dag pga. dårlig tid gikk innom en butikk rett etter jobb (i dress), så fikk han ikke bare bedre service, men også bedre tilbud - på samme vare han kanskje hadde vært og kikket på dagen før i samme butikk, men da i fritidsklær. Han begynte å "eksperimentere" med det i ulike butikker, alt fra bil til møbler og klær - hvor som helst. Han sa det var så stor forskjell at når han skulle kjøpe litt større ting så valgte han bevisst å dra i butikker i sine jobbklær, fordi han da sparte mye penger og fikk så mye bedre hjelp. Noe som også provoserte ham, så han begynte å gjøre et poeng ut av det. Kunne gå i en butikk en dag, se på noe han skulle kjøpe, spørre relevante spørsmål og også om det var noen tilbud eller om de kunne slå av litt. Så måtte han "tenke seg om" til neste dag. Neste dag kom han i dress, oppsøkte samme selger, fikk langt bedre service og bedre pris. Dette skjedde mange ganger, ulike steder. Og ingen av gangene koblet selger at det var samme mann som dagen før. Han unnlot da å kjøpe i den butikken, men sa også fra om årsaken til at han ikke ville handle der.

Så det er nok noe i det du opplevde, Hi.

Anonymkode: c2804...a67

Skrevet

Takk for svar, alle sammen! Ja, jeg har som sagt opplevd dette før også, og spesielt hvis jeg går i butikker for litt fine dameklær er det veldig dårlig service og hinting om at det er dyrt. Har lite lyst til å bytte stil selv om jeg har råd til det, jeg trives slik jeg ser ut og kler meg. 

HI

Skrevet

Synes dette er positivt. Viser at selgere ønsker å tilpasse tilbudet til brukeren - slik det ser ut som man har råd til. Jeg er ikke rik men godt bemidlet og jeg går kledd og oppfører meg slik du nevner- (som folk flest?!)  Folk tror ikke jeg har råd til dyreste vare - og unngår helst å kjøpe disse om jeg ikke «må». Synes likevel det er litt stas når jeg har bestemt meg for hva jeg ønsker ( som er dyrt) og kan betale med vanlig VISA uten noe om og men. Små gleder 😊 Kjøp forøvrig det du har lyst og råd til. Hvis du forteller hva du er ute etter så får du det altså.

Anonymkode: 70353...e26

Skrevet

Jepp, tror det er mye i det. Har opplevd det selv og finner det provoserende. Særlig de gangene en får svært dårlig service og blir snakket nedlatende til av den ansatte. Selv om jeg kler meg normalt og hverdagslig på privaten har jeg temmelig god økonomi. Hva er det disse (ofte) godt voksne overpyntetde damene tror de er? Nesten som jeg i ekstreme tilfelle blir barnslig og kunne hatt lyst til å gå amok og shoppe for det de har i årslønn...

Anonymkode: 2db38...5b4

Skrevet

Vi opplevde det når vi skulle kjøpe ny bil for første gang, vi var 23 år gamle, jeg gravid. Vi var ute å prøvekjørte biler og ville prøve en litt større og dyrere bil. Da sa selger at det ikke var noe vits å bruke tid på da vi ikke hadde råd til den bilen. (Det hadde vi).Vel, han fikk ikke noe salg hos oss ihvertfall. Men det var nok sikkert litt mer på alder, men det skjer nok med klær og ja.

Anonymkode: 9dff3...35d

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Senest i dag opplevde jeg dette igjen. Vi måtte ha ny overmadrass og gikk for å kikke. Damen som hjelper forteller om er par stykker og viser en som er til halv pris. Jeg synes den var litt tynn, og hun viser en annen som er bedre og legger til "men den er litt dyrere altså". Etter litt om og men og kikket på to til spør jeg hvilke hun ville valgt selv, altså de aller beste de har. Hun mønstrer oss opp og ned, går nølende mot en og forklarer at hun har den selv, og legger til i et bekymret tonefall, "men denne er veldig dyr, altså!", som om hun antar at dette har vi slett ikke råd til. 

Og det har hendt flere ganger med meg. Så jeg begynte å tenke på at jeg kanskje ikke kler meg "riktig" for min økonomiske status. Jeg går i joggesko, jeans, vanlig genser eller topp og en vanlig og ikke så dyr jakke. Bruker ingen smykker, ringer, vesker eller noe videre med sminke, ingen lakkerte negler osv. Handler på type H&M, Vero Moda ol. Blir dette automatisk sett på som billig eller fattig for dem som jobber i butikker? Selv registrerer jeg jo hva folk går i, men hadde ikke klart å se om et antrekk koster 500 kr eller 5000 kr i det hele tatt, er utrolig lite opptatt av klær, sko og dilldall, men andre er gjerne det? Noen tanker eller erfaringer her?

Samme skjer med meg. Jeg går ikke i dyre klær. Sist jeg skulle kjøpe noe elektronikk, da var det veldig til unnskyldninger for at høyttalerne kostet så og så. Men jeg handler jo så sjeldent sånne ting, så jeg går rett i topp og kjøper det som er best for meg. Skal ikke ha noe plirr til 450 kroner som ikke duger. De prøver å selge meg det billige først...🤣

Som regel klarer folk å være proffe og gjøre en salgsjobb, og skissere de ulike mulighetene uten å signalisere at de syns jeg ser fattig ut, men det har skjedd at jeg har forlatt butikken og svidd av ti tusen hos konkurrenten fordi jeg merket at de ikke tok meg på alvor. Det er jo ledelsen sin skyld, de må lære opp folk ordentlig!

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes dette er positivt. Viser at selgere ønsker å tilpasse tilbudet til brukeren - slik det ser ut som man har råd til. Jeg er ikke rik men godt bemidlet og jeg går kledd og oppfører meg slik du nevner- (som folk flest?!)  Folk tror ikke jeg har råd til dyreste vare - og unngår helst å kjøpe disse om jeg ikke «må». Synes likevel det er litt stas når jeg har bestemt meg for hva jeg ønsker ( som er dyrt) og kan betale med vanlig VISA uten noe om og men. Små gleder 😊 Kjøp forøvrig det du har lyst og råd til. Hvis du forteller hva du er ute etter så får du det altså.

Men de som jobber der må jo selge inn produktene sine til kunden. Vise hvilke ulike muligheter som ligger i den dyreste kontra den nest dyreste, for eksempel. Da jeg kjøpte oppvaskmaskin, viste det seg at den dyreste hadde én fordel: en ekstraskuff til kvasse kniver. OK; det forsvarer ikke at den koster 1000 kr mer. Men hvis den hadde noe annet ved seg som var interessant for meg, så kunne jeg vurdere det. De kan også starte med "hvor mye vil dere bruke?" eller "tenker du holdbarhet når du handler?" for da kan kunden bli mer spesifikk. Men igjen, det er selgerens jobb å selge.

Skrevet

Jeg har opplevd det samme - i storbyer, men: nå har jeg flyttet på landet og her ser det ut til å være motsatt! 
Jeg har prøvd meg litt frem og her på bygda kler jeg meg ned når jeg skal handle. De ansatte hører på dialekten at jeg ikke er herfra og hvis jeg i tillegg er veldig fancy kledd blir det dyrt. Derfor kler jeg meg litt ned og dropper solbrillene, setter meg litt inn i hva jeg skal ha, tar på mitt beste smil og får ofte god pris 😜

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du synes det er positivt at folk de regner med har dårligere råd, blir behandlet nedlatende og frekt?

Anonymkode: 616be...620

Skrevet

Hvor kommer alle disse ‘tilbudene’ og rabattene fra?? Har aldri opplevd å fått noe som helst tilbud noen plass - annet enn det som er klistret på plakater og som uansett er overpriset ræl kjøpt inn i store kvanta... skal man prute i kassa, eller?

Og jeg går ikke sjuskete kledd... ikke ‘fancy’ eller moteriktig, men mer Norrøna og Fjellreven enn Skogstad, for å si det sånn. Kanskje jeg er for sporty til å kunne få spesial-tilbud. Må vel frem med Versace-veska og Louboutin-stilettene..?

Anonymkode: 40356...58c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor kommer alle disse ‘tilbudene’ og rabattene fra?? Har aldri opplevd å fått noe som helst tilbud noen plass - annet enn det som er klistret på plakater og som uansett er overpriset ræl kjøpt inn i store kvanta... skal man prute i kassa, eller?

Jeg er ikke flink til det heller men mannen min er det. Vi kjøpte vaskemaskin og tørketrommel samtidig, da spurte han bare hva de skulle koste tilsammen, altså at det var en selvfølge at det ikke var sum av A og B men mindre. Handler han lokalt viser han gjerne til pris på nett og sier at han gjerne vil handle hos dem men at de må bevege seg litt på pris. Skal sies at han ikke krever nettpris, bare litt bevegelse fra selger. Enn så lenge har det fungert med det meste men man kan ikke være sjenert.

Anonymkode: a2def...b5b

Skrevet

Aldri opplevd. Kler meg som deg til hverdags hi. Ingen forskjell på service om jeg går i jobbantrekk (formelt) eller fritidstøy. 
Kanskje det har med attityde å gjøre? Jeg er rimelig rett på sak og sier hva jeg vil ha om jeg ber om hjelp. 
Hvis du fremstår mer usikker, vet ikke helt, skulle ha sett på et eller annet så blir selger usikker selv også?

Anonymkode: ff0ed...9d6

Skrevet

Vi opplevde det samme en gang vi skulle kjøpe bil. Vi hadde tatt med ungene, for vi ville sikre oss at bilen faktisk hadde plass til to voksne, tre barn og en hund. Mannen min hadde gjort grundig research på forhånd, men noen av modellene vi hadde tenkt på utgikk rett og slett fordi selgerne var totalt uinteresserte i oss. Så vi endte den gangen med å kjøpe en bil fra et merke vi overhodet ikke hadde vurdert, rett og slett fordi selgeren var så fantastisk hjelpsom og hyggelig. 

Jeg husker enda følelsen av å stå midt i en stor hall full av skinnende biler, med selgere overalt som var langt mer opptatt av pc-ene sine enn av å legge merke til oss. Og da min mann gikk bort til en av dem og spurte om noen hadde tid til å hjelpe oss litt for vi ville se på bilmodell X, var svaret et kast med hodet og beskjed om at "den står der borte". Jeg sa til mannen min at vi gidder ikke handle hos noen som behandler oss sånn når vi vurderer å legge igjen en halv million kroner hos dem. Han var enig, heldigvis.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aldri opplevd. Kler meg som deg til hverdags hi. Ingen forskjell på service om jeg går i jobbantrekk (formelt) eller fritidstøy. 
Kanskje det har med attityde å gjøre? Jeg er rimelig rett på sak og sier hva jeg vil ha om jeg ber om hjelp. 
Hvis du fremstår mer usikker, vet ikke helt, skulle ha sett på et eller annet så blir selger usikker selv også?

Er enig med deg. 

Skrevet
33 minutter siden, Superdolly skrev:

Vi opplevde det samme en gang vi skulle kjøpe bil. Vi hadde tatt med ungene, for vi ville sikre oss at bilen faktisk hadde plass til to voksne, tre barn og en hund. Mannen min hadde gjort grundig research på forhånd, men noen av modellene vi hadde tenkt på utgikk rett og slett fordi selgerne var totalt uinteresserte i oss. Så vi endte den gangen med å kjøpe en bil fra et merke vi overhodet ikke hadde vurdert, rett og slett fordi selgeren var så fantastisk hjelpsom og hyggelig. 

Jeg husker enda følelsen av å stå midt i en stor hall full av skinnende biler, med selgere overalt som var langt mer opptatt av pc-ene sine enn av å legge merke til oss. Og da min mann gikk bort til en av dem og spurte om noen hadde tid til å hjelpe oss litt for vi ville se på bilmodell X, var svaret et kast med hodet og beskjed om at "den står der borte". Jeg sa til mannen min at vi gidder ikke handle hos noen som behandler oss sånn når vi vurderer å legge igjen en halv million kroner hos dem. Han var enig, heldigvis.

Haha. Samme skjedde mamma en gang jeg var med. Ba om hjelp og de ba oss vente. Så sto tre stykker og snakket om helgens planer. Jeg ble så forbanna og sendte en Mail til daglig leder. Han la seg så flat og i selen at mamma endte med å kjøpe bil av han. 😂😂😂 Han var svært takknemlig for tilbakemelding og mamma har kjøpt bil en gang til etter det, da tok også daglig leder seg av salget. Mamma er hans eneste kunde og hun er fryktelig stolt av det da. 😊

Skrevet

Da jeg var ung, kjøpte jeg en gang en veldig dyr kjole (for meg) i en snobbete kjolebutikk på Oslo vest til et bryllup. Da jeg gikk videre etterpå, merket jeg plutselig at jeg fikk mye bedre sevice enn vanlig i butikkene jeg kom inn i. Det neste året tok jeg vare på posen fra den snobbete butikken, stappa en gammel hettegenser eller noe i den og tok den med når jeg skulle kjøpe klær. Slo aldri feil. Fikk ikke bedre pris, men mye bedre service. 

Anonymkode: e6a4c...800

Skrevet

Jeg tror ikke det nødvendigvis er klærne i seg selv, men holdningen og hele pakken? Og kanskje en del selgere som er litt mindre gode menneskekjennere enn de tror de er. 

Det er synlig i små detaljer, synes jeg veldig ofte, hvordan økonomien er. Det er forskjell på " gamle penger" og " nyrike", i holdning og litt "je ne sais quoi", det du ikke helt kan sette fingeren på men som er der .

Anonymkode: 3e61c...73c

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg går ikke sjuskete kledd... ikke ‘fancy’ eller moteriktig, men mer Norrøna og Fjellreven enn Skogstad, for å si det sånn. Kanskje jeg er for sporty til å kunne få spesial-tilbud. Må vel frem med Versace-veska og Louboutin-stilettene..?

Mannen min får også alltid god pris, uansett hva. Han går ikke fancy kledd, men normalt. Har veldig dyr klokke og bil, kanskje det er noe typiske selgere/eiendomsmeglere/bilselgere legger merke til? Vi har holdt på med mye oppussing og flere byggeprosjekter i hvert fall de siste 10 årene og har hatt behov for ganske mye. Han betaler aldri full pris for noe, annet enn i matbutikken og på restaurant. Han er aldri frekk, bare hyggelig og en type alle liker. Vi kjøpte parkett for ikke så lenge siden. Prisen var 799,- og den var på kampanje til 599,-. Han betalte 350 pr kvm. Sånne ting. Han får også rabatter for klær, i hans faste butikk har han alltid 30%. Der koster en vanlig bukse oppimot 3000. Vi bruker mye penger, han hadde ikke bedt om en bedre pris på en brødrister til 299 liksom. 

Anonymkode: 304dd...a22

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min får også alltid god pris, uansett hva. Han går ikke fancy kledd, men normalt. Har veldig dyr klokke og bil, kanskje det er noe typiske selgere/eiendomsmeglere/bilselgere legger merke til? Vi har holdt på med mye oppussing og flere byggeprosjekter i hvert fall de siste 10 årene og har hatt behov for ganske mye. Han betaler aldri full pris for noe, annet enn i matbutikken og på restaurant. Han er aldri frekk, bare hyggelig og en type alle liker. Vi kjøpte parkett for ikke så lenge siden. Prisen var 799,- og den var på kampanje til 599,-. Han betalte 350 pr kvm. Sånne ting. Han får også rabatter for klær, i hans faste butikk har han alltid 30%. Der koster en vanlig bukse oppimot 3000. Vi bruker mye penger, han hadde ikke bedt om en bedre pris på en brødrister til 299 liksom. 

Anonymkode: 304dd...a22

Samme er min erfaring. Når det gjelder min mann tror jeg det at han får tilbud har med personlighet å gjøre. Han handler ikke bare, han forhandler. Ikke ber om tilbud, men kommunikasjon er nok nøkkelord. De egenskapene som gjør ham til en god bedriftsleder gjør  nok utslag på flere steder.

Anonymkode: 3e61c...73c

Skrevet

Da jeg var yngre fikk jeg mye rabatt på ting, uten å spørre om det. Men jeg måtte komme til mannlig selger da. Jeg er ganske pen, og har store pupper. Så jeg har fått rabatt på hvitevarer, byggevarer, reparasjon av bil. Og ellers bare det og få litt ekstra bestiller man mat, is osv. 

Nå opplever jeg aldri dette lenger, er nå 45 og litt tykk. 

Anonymkode: 65568...4af

Skrevet

For meg tror jeg det handler om at jeg er en hyggelig kunde. Jeg er alltid blid og kommuniserer respekt for og humor med selger.  Hvis jeg ber om hjelp tar jeg innspillene på alvor, men argumenterer om jeg har lest meg opp og det ikke stemmer overens. Hvis jeg skal kjøpe noe dyrt skravler jeg litt og spør rett og slett om de har «tirsdagsabatt» eller no slikt. Det har vel nesten ikke hent at jeg ikke har fått det 😉

Kommer langt med blid og vennlig uansett klær og stil! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...