Ted123 Skrevet 3. mai 2020 #1 Skrevet 3. mai 2020 Hei. Er det noen som kan hjelpe meg. For noen år siden gikk jeg og min kjæreste fra hverandre. Vi er gode venner og prater bra sammen. Vi inngikk en avtale via familiekontoret som så 50 50 deling av barna våre. For ikke lenge siden, fikk jeg beskjed at hun ville ha barnebidrag pga avtalen ikke var god nok og ikke fungerte som hun ønsket. Har hun lov og rett til å kreve dette sånn helt uten videre. Uten at vi prater sammen og prøver å finne løsninger sammen først. Det skal være sagt at hun tjener en del mer enn meg
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #2 Skrevet 3. mai 2020 Hvis dere har 50/50 og hun tjener mer enn deg er det vel du som skal ha bidrag? Anonymkode: 87963...755
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #3 Skrevet 3. mai 2020 Ta en telefon til NAV. Hva er det som ikke fungerer? Bidrar du ikkje med klær og utstyr da? Anonymkode: caba2...72d
Ted123 Skrevet 3. mai 2020 Forfatter #4 Skrevet 3. mai 2020 Vet du evt hvor jeg kan finne de rette reglene for dette. Evt få rett bistand, så jeg ikke gjør eller sier noe feil til min eks kjæreste. Jeg vil ha ett rent, ryddig og profesjonelt forhold til henne
Ted123 Skrevet 3. mai 2020 Forfatter #5 Skrevet 3. mai 2020 Jeg har barna som jeg skal. De får det de trenger sv klær utstyr og annet nødvendig. Er vel noe min eks ikke sier til meg. Mulig det kan være noe som er vanskelig å snakke om. Trenger bare råd utenfra, er litt lettere da
Ted123 Skrevet 3. mai 2020 Forfatter #6 Skrevet 3. mai 2020 Hun jobber som helsepersonell og har turnus. Jobber til alle døgnets tider. I perioder fryktelig mye, samt lite i andre. Jeg jobber innen anleggsgartner faget.. Vi har høysesong sommerstid. Ikke alltid like lett å koordinere alt. Men jeg gjør mitt aller beste for ungene sin skyld. Av og til blir vel alle litt blind i kampens hete. Men vil det beste for alle. Men det store spørsmålet er om hun plutselig bare kan kreve barnebidrag
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #7 Skrevet 3. mai 2020 Nav er rette instansen å rette slike spørsmål til, det er de som er fagmyndighet i bidragsspørsmål. Anonymkode: ae615...22c
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #8 Skrevet 3. mai 2020 4 minutter siden, Ted123 skrev: Hun jobber som helsepersonell og har turnus. Jobber til alle døgnets tider. I perioder fryktelig mye, samt lite i andre. Jeg jobber innen anleggsgartner faget.. Vi har høysesong sommerstid. Ikke alltid like lett å koordinere alt. Men jeg gjør mitt aller beste for ungene sin skyld. Av og til blir vel alle litt blind i kampens hete. Men vil det beste for alle. Men det store spørsmålet er om hun plutselig bare kan kreve barnebidrag Hvis dere har barna 50-50 og det ikke er veldig skjevfordeling på hvem som betaler hva av ting barna trenger, så er det vel heller hun som skal betale bidrag til deg siden hun tjener mer enn deg. Jeg kan ikke skjønne at hun skal kunne kreve barnebidrag fra deg. Hvem får barnetrygdene? Anonymkode: 1d6e8...00b
Ted123 Skrevet 3. mai 2020 Forfatter #9 Skrevet 3. mai 2020 Hun får barnebidrag. Jeg som far hadde ikke rett på sånt så hun
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #11 Skrevet 3. mai 2020 17 minutter siden, Ted123 skrev: Hun jobber som helsepersonell og har turnus. Jobber til alle døgnets tider. I perioder fryktelig mye, samt lite i andre. Jeg jobber innen anleggsgartner faget.. Vi har høysesong sommerstid. Ikke alltid like lett å koordinere alt. Men jeg gjør mitt aller beste for ungene sin skyld. Av og til blir vel alle litt blind i kampens hete. Men vil det beste for alle. Om hun leter etter feil hos deg finner hun sikkert noe, det samme vil sikkert du om henne. Uansett; av sakene jeg kjenner til har mor "vunnet" alle. Kjenner flere som betaler til tidligere kone som tjener mer enn de. Du som far bør betale det hun ber om uten diskusjon. I teorien er det barnets ve og vel som teller, i praksis er mors ønsker lov. Anonymkode: b3ae3...ccc
Ted123 Skrevet 3. mai 2020 Forfatter #12 Skrevet 3. mai 2020 Det er det merkeligste eg har hørt. Er ikke fedrene vært noe. Skal vi liksom bare betale. Dette er jo KRENKENDE mot oss fedre
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #13 Skrevet 3. mai 2020 4 minutter siden, Ted123 skrev: Det er det merkeligste eg har hørt. Er ikke fedrene vært noe. Skal vi liksom bare betale. Dette er jo KRENKENDE mot oss fedre Du og barna skal være glad for 50/50! De færreste fedre får til det, så bare betal selv om hun tjener mest. Dersom du går til kamp, noe som kan kjennes rettferdig, er veien til mindre samvær kort. Alt av fvk og annet støtteapparat er bygget for at mor skal være hovedomsorgsperson, så bare bla opp og gjør mor glad! Anonymkode: b3ae3...ccc
Ted123 Skrevet 3. mai 2020 Forfatter #14 Skrevet 3. mai 2020 Det vil si et svikt i norsk lovverk for fedre. Vi er like gode omsorgspersoner som mødre.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #15 Skrevet 3. mai 2020 Hvis Ted123 og anonym ccc er samme person så vil jeg bare gjøre oppmerksom på at det er ulovlig å svare seg selv slik i tråder. Om det ikke er slik så vil jeg gjøre Ted oppmerksom på at det finnes en mannlig bruker her som stadig sprer "antifeministisk propaganda" og stadig kommer med løgner ang. kvinner og fordeling. Lovverket er klart. Hvis du og mor faktisk har 50/50 samvær og dere faktisk deler likt på det ungene trenger og hun tjener mer enn deg, da er det du som trolig har krav på bidrag fra henne. Istedenfor å spørre på et anonymt forum, les deg opp på dette på Nav.no og ring Nav i morgen og forhør deg der, hvis dette er reelt. Anonymkode: f1b9e...586
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #16 Skrevet 3. mai 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om hun leter etter feil hos deg finner hun sikkert noe, det samme vil sikkert du om henne. Uansett; av sakene jeg kjenner til har mor "vunnet" alle. Kjenner flere som betaler til tidligere kone som tjener mer enn de. Du som far bør betale det hun ber om uten diskusjon. I teorien er det barnets ve og vel som teller, i praksis er mors ønsker lov. Anonymkode: b3ae3...ccc Det der er bare tull Anonymkode: 1d6e8...00b
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #17 Skrevet 3. mai 2020 jeg forstår ikke at hun kan kreve deg for barnebidrag når dere har barna 50-50 og hun tjener mest. Men en løsning kan jo være å opprette en "barnekonto" hvor dere begge betaler inn en viss sum hver mnd, som brukes på utstyr, aktiviteter etc for barna? Kanskje hun opplever at hun betaler mest for slike ting, og derfor ønsker bidrag? Om dere har 50-50 skal jo også slike kostnader deles likt Lykke til, ikke gi deg! Anonymkode: f2bb3...314
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #18 Skrevet 3. mai 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du og barna skal være glad for 50/50! De færreste fedre får til det, så bare betal selv om hun tjener mest. Dersom du går til kamp, noe som kan kjennes rettferdig, er veien til mindre samvær kort. Alt av fvk og annet støtteapparat er bygget for at mor skal være hovedomsorgsperson, så bare bla opp og gjør mor glad! Anonymkode: b3ae3...ccc Hva er dette for svada? Bare betal det hun ber om? Glad for at han får barnet så mye? Dette er det største svadaen jeg har lest her inne. Holder du din del av avtalen så skal det veldig mye til for at dette kan endres. Spesielt også siden mor jobber turnus. Hun kan heller ikke kreve bidrag iom at hun tjener mer. Og har dere delt skal dere ha delt barnetrygd også. Skattelettet kan dere ta hvert deres år. Fratrekk for barnepass tilfaller den som betaler regningen. Klær holder dere det dere har hjemme selv. Og deler på utgifter til utstyr og fritidsaktiviteter. Dette kan du også ta opp med fvk. Anonymkode: 2c7d9...11f
Ted123 Skrevet 3. mai 2020 Forfatter #19 Skrevet 3. mai 2020 Det jeg ikke skjønner. Er når vi blir enige om absolutt alt til pungt prikke med hjelp av familiekontoret, både muntlig og skriftlig. Hvorfor hun no i ettertid plutselig snur om og skal kreve bidrag. Selvfølgelig så vil det være vanskelig å imøtekomme alle krav til enhver tid. Økonomisk og praktiske løsninger. Av og til blir både mor og far sittende med ungene mer enn den andre i kortere perioder. Dette kan være pga jobb, sykdom eller andre seriøse grunner. Hvorfor går det ikke heller an å sitte seg ned å prate sammen og komme til en bra løsning for alle parter. På en måte blir tingene bare vondt færre når sånt skjer
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2020 #20 Skrevet 3. mai 2020 1 minutt siden, Ted123 skrev: Det jeg ikke skjønner. Er når vi blir enige om absolutt alt til pungt prikke med hjelp av familiekontoret, både muntlig og skriftlig. Hvorfor hun no i ettertid plutselig snur om og skal kreve bidrag. Selvfølgelig så vil det være vanskelig å imøtekomme alle krav til enhver tid. Økonomisk og praktiske løsninger. Av og til blir både mor og far sittende med ungene mer enn den andre i kortere perioder. Dette kan være pga jobb, sykdom eller andre seriøse grunner. Hvorfor går det ikke heller an å sitte seg ned å prate sammen og komme til en bra løsning for alle parter. På en måte blir tingene bare vondt færre når sånt skjer Hvorfor snakker ikke du med henne om dette? Dette kan ikke vi gi deg svar på. Kun hun. Anonymkode: 2c7d9...11f
Ted123 Skrevet 3. mai 2020 Forfatter #21 Skrevet 3. mai 2020 Takk. Var kun ute etter gode råd. Sånn at jeg ikke gjør eller sier noe feil eller gjør dumme ting. Er godt med gode råd fra alle vinkler
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #22 Skrevet 4. mai 2020 Hvem betaler for fritidsaktiviteter, sykkel, pc og alt barna trenger? Vil tro det er her skoen trykker om hun plutselig vil ha bidrag? Reglene er klare, ved 50/50 er det den som tjener mest som skal betale mest. Anonymkode: 0f9e2...857
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #23 Skrevet 4. mai 2020 Ved 50/50 så kan du faktisk krever barnebidrag av henne siden hun har høyere lønn. Og angående barnetrygden skal kan du kreve at denne deles da barna bor hos dere 50/50. Anonymkode: b0a50...71c
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #24 Skrevet 4. mai 2020 Dersom dere har 50/50 på ungene skal du også ha barnetrygd. Om hun på død og liv skal ha bidrag så må du ta det via NAV, for da kommer det til å bli hun som må betale deg dersom hun tjener mer enn deg. Alt av aktiviteter og klær og utstyr skal dekkes via barnebidraget, så om hun absolutt må ha dette så kan hun ikke forvente at du skal betale det i tillegg. Hun bør jo gjøres oppmerksom på hva hun evnt kommer til å havne oppi om hun trumfer dette gjennom. Anonymkode: dd1ef...e5c
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2020 #25 Skrevet 4. mai 2020 10 timer siden, Ted123 skrev: Hun får barnebidrag. Jeg som far hadde ikke rett på sånt så hun Den av dere som tjener mest i ennordning med 50/50 kan ende opp med å betale bidrag,men dersom dere lønnsmessig tjener någelunde likt tror jeg det går i null. Ta dette gjennom nav. Blir mest ryddig. Anonymkode: 9d481...569
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå