Gå til innhold

Tror dere endel av dem som har hjemmekontor nå


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ELSKER hjemmekontor! Selv om jeg jobber hjemme foran PCen, er det seriøst som en lang ferie. Grytidlig vekkerklokke, matpakke, kjøre til jobb, kjedelige meningsløse møter, osv...nå: kun gjøre som jeg selv vil, styre dagen helt selv, er det et møte jeg ikke gidder å være med på, skylder jeg på datatrøbbel! Jeg kan sitte oppe til seint på kveld, drikke rødvin og se film, tasse inn til PCen og logge på mens jeg ser på frokost-tv. Ungene blide og glade, husarbeid gjøres i løpet av formiddagen, ingen avtaler, dugnader, øvinger, mas, mas, mas. Håper dette varer evig!!

Anonymkode: fed5f...218

Ditt svar her støtte opp om det jeg har opplevd blant mine kollegaer. De som digger hjemmekontor er de som har gjemmekontor. De kollegaer som vanligvis altid får syke barn nå vi har mest å gjøre eller som tar seg 10 min ekstra lunsjpause når de har telefonvakt. Det er fantastisk med unnskyldninger noen av mine kollegaer har for ikke å jobbe etter de fikk hjemmekontor.

Anonymkode: 28071...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vil fortsette med det så lenge de kan fordi det er bekvemt? Så selv om de egentlig kan tilbake på kontoret, så drøyer de det fordi det er lettere å være hjemme? 

Anonymkode: 5676e...9b8

Det vil jeg da håpe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ditt svar her støtte opp om det jeg har opplevd blant mine kollegaer. De som digger hjemmekontor er de som har gjemmekontor. De kollegaer som vanligvis altid får syke barn nå vi har mest å gjøre eller som tar seg 10 min ekstra lunsjpause når de har telefonvakt. Det er fantastisk med unnskyldninger noen av mine kollegaer har for ikke å jobbe etter de fikk hjemmekontor.

Anonymkode: 28071...20a

Hvor stod det at hun ikke jobber?

Man kan faktisk leve sånn som det der, og samtidig gjøre mye, ofte mer enn man får gjort på jobb. 

Anonymkode: 2a36e...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du høres ut som en skikkelig livsnyter. Digger svaret ditt!

Anonymkode: 01024...bc9

Syke, sløve kvinne. Hater at jeg, som er hardtarbeidende, bidrar til din velferd. Du får nok din straff en gang. 

Anonymkode: 0d54f...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

For noe tull, hjemmekontor er like mye jobb.

Det må være frustrerende å jobbe ræva av seg hjemmekontor, og så bli baktalt av misunnelige kolleger som ikke klarer å skjønne at andre jobber, selv om de ikke kan se det med egne øyne.

Anonymkode: b341d...023

Å nei du, har vært her så lenge at jeg vet hva som er arbeidsbyrde og ikke. Har pga sykemelding tidligere vært innom de fleste oppgaver, så god oversikt. Enkelte har over det dobbelte av arbeidsmengde vs andre nå. Ikke minst ganske utrolig at hun som er i risikosone ikke får muligheten til å være hjemme fordi noen bare ble hjemme uten å sjekke hvordan fordeling ble. Og så klart, ledelsen som ikke tok tak i det. Selvfølgelig er det frustrerende. 

Anonymkode: 7a543...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker hjemmekontor og håper å ha det så lenge som mulig. Jeg slipper all masingen i døren min på jobb fra alle ansatte som bare «må» spørre om noe. Jobben er ferdig på halve tiden så arbeidsdagene er korte og deilige. 

Anonymkode: dedac...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor stod det at hun ikke jobber?

Man kan faktisk leve sånn som det der, og samtidig gjøre mye, ofte mer enn man får gjort på jobb. 

Anonymkode: 2a36e...b18

Nemlig. 

Og mange jobber faktisk 10- 12 timers dagers for å både få gjort alt de skal på jobb og parallelt aktivisere småbarn eller hjelpe dem med hjemmeskole. 

Anonymkode: b341d...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke hjemmekontor. Og har aldri gjort det, selv om jeg har mulighet til en viss grad ellers også. Og jeg jobber hardt hjemme nå, har masse irriterende møter på video. Savner å se mennesker, lese ansiktsuttrykk, forklare med hele  kroppen, slarve med kollegaer, tegne og forklare og å slippe å høre på skurr og dårlig nett. 
 

Vi er dessverre forespeilet hjemmekontor til over sommeren. Men vi er mange som skulle ønske vi kunne vært på jobb nå, et par-tre har fått dispensasjon fordi de holder på å klikke hjemme. 
 

Så for min del stemmer teorien din ikke. 

Anonymkode: 13029...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syke, sløve kvinne. Hater at jeg, som er hardtarbeidende, bidrar til din velferd. Du får nok din straff en gang. 

Anonymkode: 0d54f...f36

Du vet at måten du forstår andre på  sier mest om deg?

Anonymkode: b341d...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine pluss og minus med hjemmekontor:

+ Sparer tid på å slippe reisevei, kan sove en time lengre om morgenen og sitte usminket i joggebukse på jobb. 

+ Fint å kunne ha frokost og lunsj hjemme med barna

+ Lettere å konsentrere seg deler av dagen

+ Færre og mer effektive møter online

+ Flying i trapper for å gi beskjeder og avklare er erstattet av en telefonsamtale (noe jeg alltid har tenkt at er mest effektivt uansett)

+ Kan ta et par timers pause i løpet av dagen og jobbe videre om kvelden

 

Minus: 

- Savner å snakke med kolleger og elever

- Det er enda uvant å undervise for elever jeg ikke ser ansikt og uttrykk til, jeg fungerer nok best i et klasserom

- Lite plass og barn med hjemmeskole kan føre til avbrytelser når det passer dårligst. Forsøker å time når jeg tar telefoner og gi klart beskjed om når de må være stille og holde seg på rommet. Det fungerer mye bedre nå enn i starten. 

- Dagene flyter i ett uten noe tydelig skille mellom jobb og fritid. Det blir fort jobbing både morgen, middag og kveld (har flere jobber med hjemmekontor, men kan være fleksibel på når jeg jobber i den ene). 

- Noe tar lengre tid å ordne via PC og telefon, enn om det gjøres sammen med eleven der og da

 

Anonymkode: b341d...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tilbake på kontoret, men arbeidsgiver vil ikke ha oss tilbake på plass før regjeringen sier noe annet. Finnes ikke bekvemt for min del.

Får ikke jobbet effektivt på stuebordet hjemme. Så jeg GLEDER meg til å komme på plass igjen.

Anonymkode: c82ea...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ELSKER hjemmekontor! Selv om jeg jobber hjemme foran PCen, er det seriøst som en lang ferie. Grytidlig vekkerklokke, matpakke, kjøre til jobb, kjedelige meningsløse møter, osv...nå: kun gjøre som jeg selv vil, styre dagen helt selv, er det et møte jeg ikke gidder å være med på, skylder jeg på datatrøbbel! Jeg kan sitte oppe til seint på kveld, drikke rødvin og se film, tasse inn til PCen og logge på mens jeg ser på frokost-tv. Ungene blide og glade, husarbeid gjøres i løpet av formiddagen, ingen avtaler, dugnader, øvinger, mas, mas, mas. Håper dette varer evig!!

Anonymkode: fed5f...218

Til en viss grad enig. Elsker hjemmekontor og fine barn. 

Anonymkode: 91502...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en del hjemmekontor før coronaen og er bare glad til at det nå er fast i en periode. Fokuserer bedre, mer tid til kundene og slipper møterom. Sparer en time om dagen i pendling, kan spise lunsj med familien og ta rolige morgener med smårollingen mens vi bytter på å jobbe.  Tenåringen er fornøyd med «feriemodus» og både gubben og jeg har funnet måter å samarbeide bedre på når det gjelder å være fleksible i jobbveien. Vi har begge måtte ofre tid med tanke på arbeidsgiver (ta omsorgstimer de gangene vi ikke får det til å gå), men alt i alt gått greit. Vi jobber morgen, dag, kveld og natt om hverandre, men vi treffes til lunsj og en times tv-titting for å koble ut hjernen før sovetid eller utpå kvelden hvis det er nattjobbing. I disse coronatider har vi begge veldig mye å gjøre så det å ta fulle omsorgsdager er totalt uaktuelt med tanke på kunder og kollegaer. 
Får litt avsmak på utvidede lunsjpauser, virtuell quiz med kollegaer etc. i arbeidstiden når jeg vet hvor mye jobb det er. Det er stor forskjell på kaffemasin-folka og de som ikke har tid til en kaffe. 
 

Da flere i familien er i risikogrupper er det godt å jobbe hjemme.

 

 

 

 

 

ß

Anonymkode: cdb5c...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og så klart, ledelsen som ikke tok tak i det. Selvfølgelig er det frustrerende. 

Anonymkode: 7a543...22b

Det er jo DER problemet ligger. Ledelsen bør da fint kunne være i stand til å se hva folk produserer enten de sitter her eller der mens de gjør det. Hvis ikke, kan de jo takke seg sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pashla skrev:

Det er jo DER problemet ligger. Ledelsen bør da fint kunne være i stand til å se hva folk produserer enten de sitter her eller der mens de gjør det. Hvis ikke, kan de jo takke seg sjøl.

Det er jeg helt enig i, ansvaret ligger hos ledelsen, bør benytte seg av styringsretten og ikke minst ta hensyn til spesielt den som er utsatt. Jeg har sagt i fra til ledelse, vist oversikt hvor det kommer tydelig frem hvor skjevt fordelt arbeidsbyrden er. Dessverre er vedkommende konfliktsky. Jeg, og noen flere, har løst det selv ved at vi allierer oss rundt ferieavvikling og avlaster hverandre. 
 

Men, en kollega som bevisst unyttet enhver situasjon og alltid tar seg til rette på andres bekostning uten å bidra noe andre veien, må stå inne for egne valg også. Selv om ledelsen er veik, så går det an å se sin egen rolle. 

Anonymkode: 7a543...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...