Gå til innhold

Mensapp for både mor og datter


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Datteren min på 12 år fikk mensen i dag. Noen som vet om en app der jeg kan holde oversikt over begges syklus? Hun er ikke klar for å gjøre det selv for øyeblikket. Jeg har nå lastet ned to forskjellige apper, men hadde jo vært greit om det fantes en som passet. 

 

🙂

 

Anonymkode: 4e7a7...ed9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor? 

Anonymkode: 93a60...6b2

Skrevet

Eh nei..bare nei.

Hvis du absolutt må registrere så skriv en M på mobilkalender

Anonymkode: 9b040...d91

Skrevet

Hvorfor skal du ha kontroll på hennes syklus? Mest sannsynlig er det ikke noe å ha kontroll på en gang, fordi mensen kommer ofte veldig uregelmessig de første årene.

Det finnes flere apper du selv kan laste ned når det gjelder din egen syklus. Du kan bruke helseappen som er på telefonen, om du har iPhone.

Anonymkode: 39d30...787

Skrevet

Det er mest for ha kontroll hvis hun f. eks. skal overnatte borte eller lignende.... Husker selv for fæl den første tiden var, jeg hadde ingen kontroll da jeg var 12 år. Får holde orden i to apper. 🙂 

Anonymkode: 4e7a7...ed9

Skrevet

Du er ei rar nøtt. 

 

Anonymkode: cd644...1a2

Skrevet

Sørg for å ha bind og tamponger liggende til enhver tid. Skal hun på overnatting pakker du bare med i tilfelle.

Anonymkode: d05d5...1aa

Skrevet

Enig i at du er ei skikkelig rar nøtt. 

Aldri hørt om en mor som må holde styr på sin datters syklus. 

Min datter spør om jeg kan kjøpe bind til henne når hun trenger det. Det er alt jeg trenger å vite, så kan hun få ha sitt privatliv i fred. 

Anonymkode: 93a60...6b2

Skrevet

Ehhh, hva? Du kan da ikke invadere datteren din slik!

Anonymkode: 40e3c...851

Skrevet

Det er vel en fin anledning for jenta til å ta ansvar og lære å holde styr selv? Synes det er en klein form for putesying. Synes virkelig datteren din dette er ok? Jeg ville oppfattet det som langt over grensen for hva som er ok. I tillegg er mensen ustabil i starten. Hva har du egentlig tenkt å gjøre? Minne henne på at mensen kanskje starter innen tre dager, men kan komme om et par uker eller en mnd? Legg et par bind i skolesekken hennes og i toalettmappen, så er hun sikret. 

Anonymkode: 53eb2...be4

Skrevet

Oi. Jeg fikk mensen når jeg var 11år,og sa det ikke til mamma på nesten 2år. Skulle hun holdt styr med app (eller kalender, som man måtte bruke den gangen) som jeg da rapporterte til henne om så ville jeg følt det som en ekstrem klein overvåkning. 

Ville heller skaffet henne en (fysisk) kalender, så kunne hun holdt styr på det selv hvis hun ville. 

Og når det kommer til å ha kontroll ved overnatting... Altså, da får hun enten ha et bind i toalettmappe til enhver tid eller bare få lov til å glemme å ta med. - Det gjør man stort sett bare en gang, og man kan ikke bokstavelig talt dø av flauhet. 

Jenta di begynner å bli stor, la henne få være det. 

Anonymkode: 114d3...a9d

Skrevet

Regner med det er en grunn til at hun ikke er klar for å ta ansvar for dette selv, kan jo være alt fra psykisk utviklinghemning til umodenhet, alle får mensen, uansett om de ønsker og er klar eller ei...

Jeg vet ikke om noen app som du kan legge inn to brukere i, men lær henne å holde styr selv. Det er bare å ta en sånn gratiskalender på kiwi e.l. og lære henne å sette en M på den dagen hun får mensen så lærer hun fort å holde styr på dette altså. Kalenderen kan ligge i skrivebordskuffen hennes og du sørger bare for at det alltid er bind tilgjengelig og sørger for at hun har et i skolesekken og et i toalettmappen sin. Jeg har en kollega med en datter som har downs syndrom, og selv hun klarer holde styr på syklusen sin.

Anonymkode: d3963...32d

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei, 

Datteren min på 12 år fikk mensen i dag. Noen som vet om en app der jeg kan holde oversikt over begges syklus? Hun er ikke klar for å gjøre det selv for øyeblikket. Jeg har nå lastet ned to forskjellige apper, men hadde jo vært greit om det fantes en som passet. 

 

🙂

 

Anonymkode: 4e7a7...ed9

Det du snakker om å gjøre er ikke normalt. Alt som har med kroppen til andre å gjøre er privat. Spiller ingen rolle at hun ikke er klar selv. Det du gjør er krenkende og invaderende. Jeg hadde blitt gal om min mor skulle hatt styr på min syklus... «Ja jenta mi, i disse dager skal du ha mensen så best å være forberedt! Har du noen tegn på at den er på vei?» ???? Altså, nei.

Det er ikke verre enn at hun laster ned en app på mobilen sin og registrerer mensen der når hun blør. Resten gjør appen for henne og hun trenger ikke å bruke den flittig heller. «Hun er ikke klar» neivel, så gjør henne klar da! Veiled og hjelp henne! Ta deg det ansvaret og lære henne å bruke appen 🙃

 

Flo appen er best. Mydays er også en fin app. Håper du tenker deg om når det kommer til å kontrollere hennes kropp. 
 

 

Anonymkode: 7670d...01b

Skrevet

Nei nei og atter nei. Det er invaderende og creepy

Anonymkode: 8d195...80f

Skrevet

Om hun greier å holde styr på lekseplaner fra skolen greier hun å skrive m i kalenderen på mobilen (eller noe annet passende) første mensdag. 

Dette er noe hun er nødt til å venne seg til og bare enda en rutine.

Min datter var 11 da hun fikk mensen. De første måneder husket jeg henne på å markere i kalenderen (jeg så jo at det ble brukt bind). Ut over det kommenterte jeg ikke. Nå bare husker jeg henne på å ta med bind om hun skal overnatte hjemmefra.

Dette er noe som går seg til. Sørg for at hun har bind liggende fast i skolesekken. Og la det være med det. Mensen er ikke nødvendigvis så regelmessig at du kan stole på appen uansett. Men du er nødt til å la henne styre dette selv. Om hun ikke akkurat nå skjønner poenget med å markere i app eller kalender kommer hun til å skjønne det på sikt. Og det går bra.

Anonymkode: f067c...942

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mest for ha kontroll hvis hun f. eks. skal overnatte borte eller lignende.... Husker selv for fæl den første tiden var, jeg hadde ingen kontroll da jeg var 12 år. Får holde orden i to apper. 🙂 

Anonymkode: 4e7a7...ed9

Datteren her fikk mensen i 10 års alderen, hun var heller ikke motivert for å holde styr på syklusen sin, nå er hun straks 14 og bryr seg fortsatt ikke. Er det ikke bare til å pakke ned litt ekstra når hun skal på overnatting da ? Eller evt bare legge det inn i kalender på f.eks mobilen ? 

Anonymkode: 1e341...c9c

Skrevet

Kvofor skal du det? Eg er 39 og har ikkje meir kontroll enn at eg veit den kjem ca ein gong i mnd. Merkar det jo om den uteblir! 

Anonymkode: 8eecd...431

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren her fikk mensen i 10 års alderen, hun var heller ikke motivert for å holde styr på syklusen sin, nå er hun straks 14 og bryr seg fortsatt ikke. Er det ikke bare til å pakke ned litt ekstra når hun skal på overnatting da ? Eller evt bare legge det inn i kalender på f.eks mobilen ? 

Anonymkode: 1e341...c9c

La henne blø seg ut så lærer hun. En 14-åring bør kunne ta ett slikt ansvar selv, om hun er normal.

Anonymkode: 424fc...443

Skrevet

Kan jeg bare spørre sånn litt forsiktig hva jeg har gått glipp av? Førti år med app- og kalenderfri mens, har jeg kasta bort en vesentlig del av livet?

Skrevet
17 minutter siden, sug lut skrev:

Kan jeg bare spørre sånn litt forsiktig hva jeg har gått glipp av? Førti år med app- og kalenderfri mens, har jeg kasta bort en vesentlig del av livet?

Jeg har ikke tenkt å overvåke datteren min, bare for å presisere det, men jeg bruker app til meg selv. Det begynte med noe så vanvittig teit som at mannen min mente vi hadde mindre sex enn jeg mente. Så jeg lastet den ned og registrerte inn hver gang vi hadde sex. Neste gang han begynte å påstå at vi bare hadde sex 1-2 ganger i uken, kunne jeg bevise at vi faktisk hadde sex 3-4 ganger i uken, slik jeg sa. Jeg vet, urteit, men jeg lover at vi har et normalt og godt forhold ellers 😂 Uansett, det var blitt en vane å bruke appen, og da jeg begynte å få veldig ustabile sykluser, var den til stor hjelp i møte med gynekolog osv også.

Anonymkode: f0b3c...a9c

Skrevet

For det første, så ser jeg ikke poenger med hverken app eller kalender. Har aldri brukt noen av delene! 
 

For det andre, for de fleste er menstrasjon ustabil det første året, så er mest sannsynlig ikke noe poeng med hverken app eller kalender på en stund.

For det tredje mener jeg at en normal 12-åring er moden nok til å ta ansvar for dette selv dersom hun har er ønske om å bruke en app. På tide å kutte navlestrengen og la henne bli en smule mer selvstendig.

Sist men ikke minst. Du virker utrolig invaderende! Jenta har da virkelig krav om et privatliv! Kjenner ingen som ønsker sin mors innblanding i menstruasjonssyklusen sin, eller ønsker å orientere henne om den! 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke tenkt å overvåke datteren min, bare for å presisere det, men jeg bruker app til meg selv. Det begynte med noe så vanvittig teit som at mannen min mente vi hadde mindre sex enn jeg mente. Så jeg lastet den ned og registrerte inn hver gang vi hadde sex. Neste gang han begynte å påstå at vi bare hadde sex 1-2 ganger i uken, kunne jeg bevise at vi faktisk hadde sex 3-4 ganger i uken, slik jeg sa. Jeg vet, urteit, men jeg lover at vi har et normalt og godt forhold ellers 😂 Uansett, det var blitt en vane å bruke appen, og da jeg begynte å få veldig ustabile sykluser, var den til stor hjelp i møte med gynekolog osv også.

Anonymkode: f0b3c...a9c

Håper ikke 12-åringen fin har behov for å bruke en mens app for å registrere hvor ofte hun har sex. Ei heller er det noe poeng å registrere at syklusen er ustabil, da der er helt normalt de første årene.

hva er problemet med bare å informere henne om at det finnes, så får hun ta stilling til om hun gidder eller ikke?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke tenkt å overvåke datteren min, bare for å presisere det, men jeg bruker app til meg selv. Det begynte med noe så vanvittig teit som at mannen min mente vi hadde mindre sex enn jeg mente. Så jeg lastet den ned og registrerte inn hver gang vi hadde sex. Neste gang han begynte å påstå at vi bare hadde sex 1-2 ganger i uken, kunne jeg bevise at vi faktisk hadde sex 3-4 ganger i uken, slik jeg sa. Jeg vet, urteit, men jeg lover at vi har et normalt og godt forhold ellers 😂 Uansett, det var blitt en vane å bruke appen, og da jeg begynte å få veldig ustabile sykluser, var den til stor hjelp i møte med gynekolog osv også.

Anonymkode: f0b3c...a9c

Haha, festlig, jeg kjøper den der! :D  Men da er det jo en sex-app og ikke en mens-app.

Jeg er bare vant til å huske alt, ikke bruke kalender (eller app!!!!) til det.

Skrevet
1 minutt siden, sug lut skrev:

Haha, festlig, jeg kjøper den der! :D  Men da er det jo en sex-app og ikke en mens-app.

Jeg er bare vant til å huske alt, ikke bruke kalender (eller app!!!!) til det.

veldig greit med app når mensen begynner å forsvinne, slik at man husker når man hadde den sist og faktisk se på alvor at overgangsalderen er et faktum...

Anonymkode: 1d17b...530

Skrevet

Det er faktisk anbefalt å holde øye med syklusen, så jeg forstår ikke helt de som mener man ikke skal holde øye med dette i det hele tatt. 

Men datteren må jo holde øye med dette selv. Hun kan bruke en app eller bare en kalender på veggen som viser 12 mnd. Hvis du viser henne hvordan man gjør det og hun ikke gidder, får du regne det som hennes problem. Ikke moren sin jobb å følge med på. 

Jeg hadde forøvrig regelmessig syklus fra første mens, og det er ikke uvanlig det heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...