Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #1 Skrevet 26. april 2020 Jeg får verdens korteste lunte, og ser ikke at saken har to sider, jeg har null tolmodighet med ungene. Så kommer hodepinen, jeg tar en migrene tablett og etter et par timer er det som om hjernen blir større og jeg blir meg selv igjen. Denne før-fasen kan desverre vare i dager, og jeg føler meg som (er) verdens verste person. Jeg klarer i heller ikke alltid å tenke så langt at det er et migreneanfall som ligger å murrer. I tillegg sier legen at migrene medisin ikke er til å spøke med (økt fare for slag tror jeg?) og at jeg skal ta den bare ved anfall. Men når jeg blir en helt annen og dysfunksjonelle person i dagesvis før? Skal jeg ta migrene medisin på bakgrunn av at jeg er sint? Ja, skal diskutere dette med lege, men vil høre om noen her har erfaringer med dette. Anonymkode: 1210c...46b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #2 Skrevet 26. april 2020 Stakkars unger. Anonymkode: 01b05...aeb
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #3 Skrevet 26. april 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stakkars unger. Anonymkode: 01b05...aeb Jo takk, er klar over det. Skal jeg ringe barnevernet å få dem hentet mener du? Jeg skriver jo at jeg søker hjelp. Jeg er fortvilet over dette, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Men jeg har godt nettverk og jeg skjermer ungene fra meg selv på det verste. Jeg sier ifrå til samboeren at nå må jeg hvile, jeg forklarer barna at mamma har vondt i hodet. Jeg sier unnskyld når det trengst jeg forsikrer dem hver dag, mange ganger om dagen at jeg er glad i dem. Jeg mister gradvis troen på at jeg er et godt menneske, og at jeg er i stand til å mestre et liv. Men hva er alternativet? Anonymkode: 1210c...46b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #4 Skrevet 26. april 2020 Sliter selv med migrener på jevnlig basis. Ta en snakk med legen, og fortell hvor stor belastning det er for familien. Si du vil ha time hos nevrolog, og at du vil ha forebyggende medisiner (ikke anfallsmedisiner). Jeg får botox for min migrene (gratis), og det gjør underverker Anonymkode: 8f1b1...2ff
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #5 Skrevet 26. april 2020 Det er ikke sikkert du trenger å ta triptaner. Av og til kan det, i den fasen der du er sint, hjelpe å kun bruke forebyggende eller feks voltaren. Jeg har aura flere dager før anfall noen ganger og da funker det med topimax Anonymkode: c294f...288
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sliter selv med migrener på jevnlig basis. Ta en snakk med legen, og fortell hvor stor belastning det er for familien. Si du vil ha time hos nevrolog, og at du vil ha forebyggende medisiner (ikke anfallsmedisiner). Jeg får botox for min migrene (gratis), og det gjør underverker Anonymkode: 8f1b1...2ff Funker botoxen for tiden før anfall ògså? Selve anfallene har jeg god hjelp i migrenetablettene jeg allerede har, sjelden jeg blir skikkelig dårleg lenger. Det er vel derfor jeg ikke har sett sammenhengen så tydelig. Anonymkode: 1210c...46b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke sikkert du trenger å ta triptaner. Av og til kan det, i den fasen der du er sint, hjelpe å kun bruke forebyggende eller feks voltaren. Jeg har aura flere dager før anfall noen ganger og da funker det med topimax Anonymkode: c294f...288 Men dette gjøres i samarbeid med lege? Anonymkode: 1210c...46b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men dette gjøres i samarbeid med lege? Anonymkode: 1210c...46b Ja, alt av medisinene er reseptbelagte, så du bør snakke med legen. Men jeg ville uansett bedt om henvisning til nevrolog. De er ekspertene. En fastlege vil bare prøve seg frem og lese seg frem og ikke være sikker på hva han/hun driver med. En nevrolog kan dette. Jeg får ikke tabletter for migrenen heller. Jeg kaster de opp. Jeg har fått botox uten funksjon også. Men jeg har redusert fra 27 til 12 anfall i mnd i gjennomsnitt med de rette forbyggende medisinene. De gangene jeg får anfall har jeg sprøyter jeg setter, og om de ikke fungerer, så setter legevakten sprøyter med voltaren. Anonymkode: c294f...288
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, alt av medisinene er reseptbelagte, så du bør snakke med legen. Men jeg ville uansett bedt om henvisning til nevrolog. De er ekspertene. En fastlege vil bare prøve seg frem og lese seg frem og ikke være sikker på hva han/hun driver med. En nevrolog kan dette. Jeg får ikke tabletter for migrenen heller. Jeg kaster de opp. Jeg har fått botox uten funksjon også. Men jeg har redusert fra 27 til 12 anfall i mnd i gjennomsnitt med de rette forbyggende medisinene. De gangene jeg får anfall har jeg sprøyter jeg setter, og om de ikke fungerer, så setter legevakten sprøyter med voltaren. Anonymkode: c294f...288 Har bestilt legetime nå. Takk for at du tar deg tid. Jeg har trodd at jeg har god kontroll på migrenen pga at jeg klarer å unngå de store anfallene, tablettene jeg har fungerer bra mot selve hodepinen, men i går da jeg tok en tablett og det en time eller to etterpå føltest som at hele hodet åpnet seg og jeg kunne tenke og føle (annet enn irritasjon og sinne) igjen innså jeg at det har jeg nok ikke!! Anfallene følger syklus og stress. Anonymkode: 1210c...46b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke sikkert du trenger å ta triptaner. Av og til kan det, i den fasen der du er sint, hjelpe å kun bruke forebyggende eller feks voltaren. Jeg har aura flere dager før anfall noen ganger og da funker det med topimax Anonymkode: c294f...288 Enig i dette, bruker kun migrenemedisin mot selve smertene. Det viktigste her er å lære seg å kjenne igjen symptomene og avbryte situasjonen umiddelbart. Ville forøvrig langt heller valgt den bittelille muligheten for slag, enn den store muligheten for å ødelegge ungene for livet. Anonymkode: 88ef9...239
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Har bestilt legetime nå. Takk for at du tar deg tid. Jeg har trodd at jeg har god kontroll på migrenen pga at jeg klarer å unngå de store anfallene, tablettene jeg har fungerer bra mot selve hodepinen, men i går da jeg tok en tablett og det en time eller to etterpå føltest som at hele hodet åpnet seg og jeg kunne tenke og føle (annet enn irritasjon og sinne) igjen innså jeg at det har jeg nok ikke!! Anfallene følger syklus og stress. Anonymkode: 1210c...46b Det gjør de ofte. Jeg får faktisk prevensjon som gjør at jeg ikke har mensen gratis. Men 12 anfall per mnd er heldigvis ikke levelig. Var verre da det var 27 Anonymkode: c294f...288
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: I tillegg sier legen at migrene medisin ikke er til å spøke med (økt fare for slag tror jeg?) og at jeg skal ta den bare ved anfall. Bytt lege når det gjelder dette. Hodepine er et felt som svært få leger vet noe om, men det finnes spesialister på hodepine. Du kan eventuelt bestille time direkte til privat klinikk med eget hodepinesenter, om du opplever at legen ikke vet nok. Anonymkode: 88ef9...239
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg får faktisk prevensjon som gjør at jeg ikke har mensen gratis. Jeg synes det er helt fantastisk at mensen er gratis Anonymkode: 88ef9...239
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #14 Skrevet 26. april 2020 Først av alt bør du få henvisning til nevrolog for utredning. Sjekk både jern og d-vitaminer. Vi med migrene bør ligge høyt innenfor normalområdet. Sist jeg var inne for utredning etter at migrenen min endret seg fikk jeg også beskjed om at en lav dose blodfortynnende hver dag kunne virke forebyggende på aura og en lav dose blodtrykksmedisin mot annen type migrene. Det finnes også en type antidepressiv (husker ikke navnet, men den brukes ikke som antidepressiv i dag) som også kan virke forebyggende. Botox virker for enkelte, men ikke alle. Du må ha prøvd ganske mye før de tester det på deg. Det samme med den nye medisinen som har blitt godkjent. Dette pga kostnaden. Men, en ting du selv kan gjøre er å begynne å merke av når du har disse periodene med sinne, når du får migrene og når du har mensen. Selv har jeg hatt store problemer med PMS som utarter seg slik du forklarer. Hadde 2-3 dager før mensen der jeg var ordentlig troll. Prøvde først en antidepressiv som skulle tas i 10 dager før forventet mens. Disse gjorde at jeg mistet helt sexlysten og evne til orgasme. Selv når jeg onanerte. Så det kuttet jeg og fikk høre at nattlysolje kunne hjelpe. Det går jeg på nå. Merker fortsatt litt kortere lunte. Men, er mye bedre også er jeg i tillegg bevist på det. Så da går det mye bedre 😊 Anonymkode: 50dd7...6bf
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #15 Skrevet 26. april 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er helt fantastisk at mensen er gratis Anonymkode: 88ef9...239 Fremtiden fører med seg avgifter på det meste... Anonymkode: c294f...288
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #16 Skrevet 26. april 2020 Har ikke lest hele tråden, men tar du forebyggende? Hos meg begynner det ene øyet å renne et par dager i forkant av anfallet og enten kan jeg ignorere det ( å få en hard migrene) eller ta en Almogran som kveler det ved starten. Ikke alltid det fungerer når det kommer et hardt anfall som varer i dagesvis, noe som er sjeldent etter at jeg får botox. Anfallene gikk da ned fra 20-25 til 5 i mnd Og vet virkelig hva du snakker om ang ungene, for ingenting er verre enn å ha dundrende migrene/ hodepine i dagesvis. MEn skal man holde tritt med unger, jobb, mann og hus, så må vi fungere. Anonymkode: de72e...a9d
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #17 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Har ikke lest hele tråden, men tar du forebyggende? Hos meg begynner det ene øyet å renne et par dager i forkant av anfallet og enten kan jeg ignorere det ( å få en hard migrene) eller ta en Almogran som kveler det ved starten. Ikke alltid det fungerer når det kommer et hardt anfall som varer i dagesvis, noe som er sjeldent etter at jeg får botox. Anfallene gikk da ned fra 20-25 til 5 i mnd Og vet virkelig hva du snakker om ang ungene, for ingenting er verre enn å ha dundrende migrene/ hodepine i dagesvis. MEn skal man holde tritt med unger, jobb, mann og hus, så må vi fungere. Anonymkode: de72e...a9d Det som er rart er at jeg har ikke hodepine hele tiden, derfor har jeg ikke koblet humørsvingninger i forkant med migrene. Eller jeg har jo det, men jeg har tenkt at det er omvendt. At jeg får migrene fordi jeg er sint, så gikk det et lys opp for meg for etpar dager siden då jeg formelig kjente sinnet og irritasjonen renne av meg etter at jeg tok en migrene tablett fordi jeg hadde sikksakksyn og litt vondt i hodet. Så det kan godt vere jeg trenger forebyggende selv om selve anfallene lett blir tatt med de migrene tablettene jeg har? Og jeg føler virkelig med deg som har så mange anfall! Det må vere beintøft!!! Anonymkode: 1210c...46b
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #18 Skrevet 26. april 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det som er rart er at jeg har ikke hodepine hele tiden, derfor har jeg ikke koblet humørsvingninger i forkant med migrene. Eller jeg har jo det, men jeg har tenkt at det er omvendt. At jeg får migrene fordi jeg er sint, så gikk det et lys opp for meg for etpar dager siden då jeg formelig kjente sinnet og irritasjonen renne av meg etter at jeg tok en migrene tablett fordi jeg hadde sikksakksyn og litt vondt i hodet. Så det kan godt vere jeg trenger forebyggende selv om selve anfallene lett blir tatt med de migrene tablettene jeg har? Og jeg føler virkelig med deg som har så mange anfall! Det må vere beintøft!!! Anonymkode: 1210c...46b Har hatt migrene siden tenårene og utrolig hva man blir vane med. Migrenen har endret karakter siden 15 års alder og nå er den mer intense typen hvor en har følelse av å ha en skritrekker / kniv som vris sakte inni ene øyet. På det verste så klarer jeg ikke å snu hodet på puta. For dette får jeg ketorax og oxynorm for å lette på smertene og ikke migrenen. Den må da gå sin gang og har vurdert å prøve O2 behandling også etter anbefaling av nevrologen Masse lykke til og be om henvisning til nevrolog slik at du får rett behandling. Anonymkode: de72e...a9d
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #19 Skrevet 26. april 2020 Migrenemedisinen vil mest sannsynlig ikke ha effekt om du tar den for tidlig. Den skal brukes i hodepinefasen og ikke mer enn 8-10 dager i mnd. Dersom du har mer enn 3 migreneanfall i mnd bør du ha forebyggende behandling. Det finnes mange ulike typer som kan prøves. Mange sier du bør få henvisning til nevrolog, men i utgangspunktet er det fastlegen som skal behandle pasienter med migrene og så skal man henvises til nevrolog dersom migrenen er spesielt vanskelig å behandle eller den blir kronisk. Jeg anbefaler deg å melde deg inn i foreningen Hodepine Norge. Om du ikke allerede er medlem. Den ledes av de fremste legene på hodepine i Norge. De har bla. gratis chat for medlemmer der du kan chatte med leger og få råd av dem. Anonymkode: fdee5...4c7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #20 Skrevet 26. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Migrenemedisinen vil mest sannsynlig ikke ha effekt om du tar den for tidlig. Den skal brukes i hodepinefasen og ikke mer enn 8-10 dager i mnd. Dersom du har mer enn 3 migreneanfall i mnd bør du ha forebyggende behandling. Det finnes mange ulike typer som kan prøves. Mange sier du bør få henvisning til nevrolog, men i utgangspunktet er det fastlegen som skal behandle pasienter med migrene og så skal man henvises til nevrolog dersom migrenen er spesielt vanskelig å behandle eller den blir kronisk. Jeg anbefaler deg å melde deg inn i foreningen Hodepine Norge. Om du ikke allerede er medlem. Den ledes av de fremste legene på hodepine i Norge. De har bla. gratis chat for medlemmer der du kan chatte med leger og få råd av dem. Anonymkode: fdee5...4c7 Jeg har kronisk migrene, hvor omtrent ingenting virker. Jeg blir alikevel bare behandlet hos fastlege. Har vært hos nevrolog, men det blir med den ene timen så sendes jeg tilbake til fastlege igjen. Anonymkode: 87c60...fff
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #21 Skrevet 26. april 2020 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har kronisk migrene, hvor omtrent ingenting virker. Jeg blir alikevel bare behandlet hos fastlege. Har vært hos nevrolog, men det blir med den ene timen så sendes jeg tilbake til fastlege igjen. Anonymkode: 87c60...fff Jeg får god nok hjelp hos min fastlege, men ringte Volvat en gang jeg var i tvil. De sa at jeg kunne komme på hodepinesenteret deres dersom legen ikke tok meg på alvor. Hadde DEFINITIVT valgt det, dersom jeg ikke følte jeg fikk nok hjelp hos egen lege, eller andre offentlige instanser, som f.eks. nevrolog. Anonymkode: 88ef9...239
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #22 Skrevet 26. april 2020 Det er jo forskjell på hvilken kompetanse fastlegen har på migrene/hodepine, men utganspunktet er at de skal være de som vanligvis følger opp migrenepasienter. Det betyr jo ikke at man ikke at man han kan ha nytte av en time hos nevrolog, men noen ganger blir det jo sånn at man får en forslag til behandling og så sendt tilbake til fastlegen. Desverre er det som regel sånn at man får bedre og tettere oppfølging om man går til privatpraktiserende nevrolog i stedet for offentlig. Men så koster jo det desto mer da. Anonymkode: fdee5...4c7
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #23 Skrevet 26. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er jo forskjell på hvilken kompetanse fastlegen har på migrene/hodepine, men utganspunktet er at de skal være de som vanligvis følger opp migrenepasienter. Det betyr jo ikke at man ikke at man han kan ha nytte av en time hos nevrolog, men noen ganger blir det jo sånn at man får en forslag til behandling og så sendt tilbake til fastlegen. Desverre er det som regel sånn at man får bedre og tettere oppfølging om man går til privatpraktiserende nevrolog i stedet for offentlig. Men så koster jo det desto mer da. Anonymkode: fdee5...4c7 Jeg har nok en del fordommer om at fastlegen er minst like god som nevrologen. Dette handler jo i grunn om hva slags syn man har på ulike sykdommer, og det endrer seg i løpet av historien. Unge leger er jevnt over bedre på smertestillende enn eldre, da det tidligere ble regnet som nærmest en skam å klage på vondt, eller å ønske medisiner mot smerte. Hun er nok egentlig pillemisbruker, ja! Og den holdningen finner man i hvert fall hos nevrologer, er min erfaring. Men på et hodepinesenter er det smerter som står i fokus. Der er man ikke automatisk sett på som verken klagete eller på jakt etter dop. Anonymkode: 88ef9...239
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #24 Skrevet 26. april 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Funker botoxen for tiden før anfall ògså? Selve anfallene har jeg god hjelp i migrenetablettene jeg allerede har, sjelden jeg blir skikkelig dårleg lenger. Det er vel derfor jeg ikke har sett sammenhengen så tydelig. Anonymkode: 1210c...46b Den forebygger. Den er ikke til selve anfallene. Jeg hadde hodepine hver dag, og med botox har jeg «kun» hodepine 4-5 dager i mnd. Jeg får 35 sprøyter satt i skallen, men det er verdt det😂 Anonymkode: 8f1b1...2ff
Anonym bruker Skrevet 26. april 2020 #25 Skrevet 26. april 2020 Stakkars unger og mann, hvis du har noen... Anonymkode: eab94...6a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå