Gå til innhold

Mann kritiserer kroppen min


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fra ca 11-årsalder har jeg slitt med spiseforstyrrelse. Møtte min nåværende mann og vi flyttet sammen. Han oppdaget at jeg slet med spiseforstyrrelse og ba meg søke hjelp, som jeg gjorde i frykt for å miste ham. Fikk medisiner og ting gikk bra,men så fikk vi barn og jeg fikk fødselsdepresjon ved begge barna, som gjorde at jeg måtte gå mer i terapi og mer medisin. Medisinen gjorde at jeg gikk fra sykelig lav vekt til mer normal vekt,men etter barnefødslene har kroppen endret seg, naturlig nok,så det har ført til litt større midje. Men jeg elsker å kunne ta på fine klær selv om jeg har noen kilo over, enn å være så fryktelig tynn der alle klærne henger. Så en søndagsmorgen ved frokost bordet nå i januar, sier mannen min følgende foran våre 2 døtre på 10 og 13 år: jeg må bare si det, du må slanke deg, du har jo den magen og ser ikke ut. Nå må du skjerpe deg og komme litt i form. Jeg satt helt sjokkert over hva han sa og foran døtrene våre,som er på startstreken til puberteten. Til info så har vi hund som jeg går tur med hver dag og i helgene går jeg fjellturer. Han derimot ligger i sofaen,er ganske overvektig,røyker og går til nøden en liten tur i nabolaget. Så nå er jeg ganske forbannet og avviser enhver framstøt fra ham om sex. Hvorfor vil han ha sex med meg når jeg er så feit i hans øyne? Og hvorfor skal jeg slanke meg,som har slitt med spiseforstyrrelse og er per idag i ganske bra form? Jeg sa til ham at det var ikke greit det han sa den morningen i januar,men da sier han at jeg hallusinerer og han ikke kan huske å ha sagt noe sånt, at det er bare noe i mitt hode. Selv om døtrene,som også ble ganske sjokkert, kan bevitne det, men de kan jo ikke bli dratt inn i dette. Så hva skal jeg gjøre? Han forstår ikke hvorfor jeg ikke vil ha sex lenger. Så jævla dum går det an å bli? Han altså😫

Anonymkode: df6d3...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å være helt ærlig så tenkte jeg også på hallusinasjon her. Er du 100% sikker på at det ikke var det?

Hvis ikke det var det, så er jo fyren tilbakestående, så da er jo ikke det mer å lure på.

Men hvis det var det, ville det ikke vært første gangen, en med spiseforstyrrelser hører andre ting enn det som faktisk ble sagt. 

Anonymkode: c7ec0...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

For å være helt ærlig så tenkte jeg også på hallusinasjon her. Er du 100% sikker på at det ikke var det?

Hvis ikke det var det, så er jo fyren tilbakestående, så da er jo ikke det mer å lure på.

Men hvis det var det, ville det ikke vært første gangen, en med spiseforstyrrelser hører andre ting enn det som faktisk ble sagt. 

Anonymkode: c7ec0...bd7

I og med at døtrene også hørte det , så tror jeg ikke det var hallusinasjoner.

Hadde det vært min mann, så hadde han fått svar på tiltale. Ellers så håper jeg  ikke du vurderer å slanke deg, for er du fornøyd med kroppen din, så lar du ikke en sånn kommentar få ødelegge alt du har jobbet for. Han burde skamme seg og  kanskje han faktisk har innsett hvor idiotisk den kommentaren var, i og med at han prøver å bortforklare det.

 

Anonymkode: 0434c...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I og med at døtrene også hørte det , så tror jeg ikke det var hallusinasjoner.

Les HI. 

Anonymkode: c7ec0...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Les HI. 

Anonymkode: c7ec0...bd7

Ditto

Anonymkode: 0434c...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ditto

Anonymkode: 0434c...64d

Var det vanskelig?

Hun vil ikke dra døtrene inn i dette. Ergo kan hun ikke spørre de om dette virkelig skjedde. Ergo kan fremdeles deres sjokkerte reaksjon være del av hallusinasjonen. Ergo kan hele dette fremdeles være en hallusinasjon. 

Anonymkode: c7ec0...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var det vanskelig?

Hun vil ikke dra døtrene inn i dette. Ergo kan hun ikke spørre de om dette virkelig skjedde. Ergo kan fremdeles deres sjokkerte reaksjon være del av hallusinasjonen. Ergo kan hele dette fremdeles være en hallusinasjon. 

Anonymkode: c7ec0...bd7

Det er din konklusjon,  jeg har en annen. 

Anonymkode: 0434c...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mine barn hørt dette, hadde de selv nevnt dette flere ganger etterpå, for det hadde vært et like stort sjokk for de som for meg. Så jeg hadde ikke trengt å dra de ned inn i noe diskusjon/krangel. De hadde nevnt dette helt selv. 
Rart dine døtre ikke reagerte der og da også. 
 

Anonymkode: 443e2...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er din konklusjon,  jeg har en annen. 

Anonymkode: 0434c...64d

Det har jeg ingen problem med.

Du må gjerne fremme dine egne tanker og konklusjoner, uten at du dermed sagt er nødt til å «føle at du må korrigere meg». 

Hakking og kverulering er nokså usjarmerende og bidrar heller ikke til troverdighet.

Satser på at du klarer å oppføre deg selvstendig heretter. 

Anonymkode: c7ec0...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hadde mine barn hørt dette, hadde de selv nevnt dette flere ganger etterpå, for det hadde vært et like stort sjokk for de som for meg. Så jeg hadde ikke trengt å dra de ned inn i noe diskusjon/krangel. De hadde nevnt dette helt selv. 
Rart dine døtre ikke reagerte der og da også. 
 

Anonymkode: 443e2...66b

Hun skrev at de var sjokkerte.

(Men dersom mannens utsagn var en hallusinasjon, så var nok døtrenes reaksjon en del av den samme hallusinasjonen.)

Og, som du sier, så tror jeg også de ville ha kommentert dette senere, i ettertid, dersom det ikke var en hallusinasjon. Godt poeng!

Reagerer også på at dette er samme mann som tidligere ba henne oppsøke hjelp. Han fremstår ikke som en slesk kyniker, akkurat. Og folk pleier ikke bli det over natten. 

Anonymkode: c7ec0...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en situasjon hvor en har spiseforstyrrelser så er man nødt til å huske på at spiseforstyrrelser dreier seg om feil oppfatninger av egen kropp og omverdens reaksjoner.

Det bør derfor være helt naturlig del av tilfriskningsprosessen, at man er klar over dette selv, og ikke automatisk tror mer på egne tanker og opplevelser omkring disse tingene, enn man tror på hva andre sier. 

Denne historien ligner andre historier jeg har hørt, om mennesker med spiseforstyrrelser som reagerer helt annerledes på noe, enn hva andre ville ha gjort. Da må man velge om man virkelig ønsker å holde fast på egen opplevelse, eller om man kan godta at den ikke er sann.  

(Betyr ikke dermed at man skal undertrykke egne følelser og opplevelser på andre områder av livet.)

Anonymkode: c7ec0...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Reagerer også på at dette er samme mann som tidligere ba henne oppsøke hjelp. Han fremstår ikke som en slesk kyniker, akkurat. Og folk pleier ikke bli det over natten. 

Anonymkode: c7ec0...bd7

Det er vel ikke "over natten" hvis de har døtre i puberteten.

Anonymkode: 73b69...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke "over natten" hvis de har døtre i puberteten.

Anonymkode: 73b69...2da

Nei, dette vet HI bedre enn oss.

Men hun forsvant jo tydeligvis.

Anonymkode: c7ec0...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ille hvis det stemmer. Men altså, siden januar? Og han mener det ikke har hendt? En av dere tar feil. Hvis det er ham så juger han for å beskytte seg, og hvis det er du så er du sykere enn du tror. Medisiner med bivirkninger? Drømmer? Hvis du ikke skal involvere ungene - og det synes jeg ikke du skal - så er det på tide å gå videre. Du kan ikke basere resten av deres samliv på noe du tror du hørte og han mener ikke skjedde - sett strek over det og lev videre, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Det er ille hvis det stemmer. Men altså, siden januar? Og han mener det ikke har hendt? En av dere tar feil. Hvis det er ham så juger han for å beskytte seg, og hvis det er du så er du sykere enn du tror. Medisiner med bivirkninger? Drømmer? Hvis du ikke skal involvere ungene - og det synes jeg ikke du skal - så er det på tide å gå videre. Du kan ikke basere resten av deres samliv på noe du tror du hørte og han mener ikke skjedde - sett strek over det og lev videre, da.

Enig. I tillegg - hvis du HI har snakket med ham om dette i ettertid, og han mener du husker feil, så sier han åpenbart noe annet nå. Altså kaller han deg ikke feit nå, og han oppfordrer deg ikke til å slanke deg nå. Han vil ha sex med deg, og han synes altså at du er fin nok til å tenne på deg. Selv hvis han har sagt noe så idiotisk for tre mnd siden, må du gjøre opp en vurdering av hva som er viktigst - å slikke dine sår etter en veldig negativ kommentar eller å huske at dette er en mann som har vært bra i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, wtf...

Folk tror det er mer sannsynlig at hi hallusinerer fremfor at mannen kom med en teit kommentar?

Jeg kjenner mange menn som kunne sagt noe tilsvarende...deriblant min egen far. Han ville ikke sagt det for å være slem (selv om det ville blitt tolket slik)

Anonymkode: 20178...365

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, wtf...

Folk tror det er mer sannsynlig at hi hallusinerer fremfor at mannen kom med en teit kommentar?

Jeg kjenner mange menn som kunne sagt noe tilsvarende...deriblant min egen far. Han ville ikke sagt det for å være slem (selv om det ville blitt tolket slik)

Anonymkode: 20178...365

Det handler om at man har hørt lignende historier før.

Mennesker som spør; Smakte det godt?

Og andre som tolker det slik; Du stapper i deg og slafser som en gris!

Spiseforstyrrelser er en reell ting. Det handler om måten man tenker og oppfatter ting på, som er i strid med realitetene og hva andre oppfatter. Dermed kaller man det hallusinasjoner. Betyr ikke at man er splitter pine psykotisk, bare at i slike tilfeller er sjansen høy for at man selv har misoppfattet. 

Anonymkode: c7ec0...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en mann som selv er såpass overvektig, som røyker og ikke er aktiv, det er en mann som ikke bør kreve så mye av andre før han har tatt tak i egen helse...

Noen sier det er merkelig at døtrene ikke har sagt noe. Jeg er vokst opp i en familie hvor slikt absolutt ikke ville blitt gjentatt eller snakket om i ettertid hvis noen hadde sagt en slik ting som mannen til HI ev. gjorde. Så den delen av historien kan være helt sann. Min ene forelder kunne slenge ut av seg de mest utrolige og stygge ting, men kunne nekte for det i ettertid. Ingen tvil om at det ble sagt, og det ble gjentatt mange ganger, men denne forelderen har absolutt ingen minner om å ha sagt slikt. "Hvorfor skulle jeg si slikt når jeg ikke mener det???" var typisk gjenganger når jeg forsøkte å ta det opp, underforstått at det var meg det var noe galt med. Det ble bekreftet når vedkommende til og med skrev det i et brev etter jeg var voksen og flyttet ut. Jeg valgte da å ta det til  psykolog. Psykolog var dypt sjokkert, og sa da at han noen ganger hadde lurt på om det jeg fortalte var blitt sagt eller om det var jeg som hadde oppfattet ting feil. Så slikt er dessverre fullt mulig.

Blir bare spekulasjoner fra min side, men en mann som er blitt såpass overvektig selv, som ikke er aktiv og som røyker, han er det også stor sjanse for sliter med søvnapné, noe som igjen påvirker både humør, impulser og hukommelse...

Så lenge HI nå føler hun er fornøyd med egen kropp og normalvekt så synes jeg det er merkelig at hun plutselig skal begynne å hallusinere. Men det kan jo være en idé å snakke med legen om det uansett, i tilfelle medisinene kanskje bør reguleres noe.

Uansett så tenker jeg at forholdet sliter, Hi og mannen greier nå ikke ha en god kommunikasjon, og det er noe de må gjøre noe med. De har tydeligvis mye godt sammen fra tidligere, så det er verdt å jobbe for å reparere. Hi, forsøk å få med mannen i parterapi, dere trenger å kommunisere bedre for å komme nærmere hverandre igjen. Manglende sexlyst nå er kun symptomet på kommunikasjonsproblemene deres.

Anonymkode: b4cb7...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det gått litt tid her, men om døtrene til HI allerede er involvert og temaet har vært oppe til diskusjon er jo saken klar. En mann som anklager noen for å hallusinere bør virkelig få vite hvor skapet skal stå. Om temaet imidlertid ikke har vært oppe siden dette skjedde hadde det jo vært en mulighet å ta det opp igjen, fordi jeg tenker døtrene bør få snakke med mor om at den slags kommentarer ikke er innafor. Kanskje er det en idé, HI, dersom dette fortsatt er uavklart, at du sier til døtrene dine: hør her. I januar sa pappa følgende til meg, dere husker det kanskje pappa kommenterte kroppen min [gjengi på overordnet vis det som ble sagt]. Husker dere det også? Jeg har grublet på dette lenge nå, og jeg vil gjerne snakke med dere om det, fordi det er ikke sånn vi voksne skal snakke sammen, [fortsette samtalen avhengig av hva døtrenes respons er].

Anonymkode: c6ce5...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje er det en idé, HI, dersom dette fortsatt er uavklart, at du sier til døtrene dine: hør her. I januar sa pappa følgende til meg, dere husker det kanskje pappa kommenterte kroppen min [gjengi på overordnet vis det som ble sagt]. Husker dere det også? Jeg har grublet på dette lenge nå, og jeg vil gjerne snakke med dere om det, fordi det er ikke sånn vi voksne skal snakke sammen, [fortsette samtalen avhengig av hva døtrenes respons er].

Anonymkode: c6ce5...a45

Ærlig talt!

HI vet faktisk ikke om dette er virkelighet eller ikke.

Dere som ikke kjenner godt til spiseforstyrrelser, og antar at det er bare å sette i gang og sette skapet på plass, og lekse opp for andre, burde seriøst LÆRE LITT om slike lidelser. Da er det jammen ikke sikkert dere ville gitt samme rådene!

Anonymkode: c7ec0...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt!

HI vet faktisk ikke om dette er virkelighet eller ikke.

Dere som ikke kjenner godt til spiseforstyrrelser, og antar at det er bare å sette i gang og sette skapet på plass, og lekse opp for andre, burde seriøst LÆRE LITT om slike lidelser. Da er det jammen ikke sikkert dere ville gitt samme rådene!

Anonymkode: c7ec0...bd7

Ikke meg du svarer, men likevel... Du kan sikkert mer om spiseforstyrrelser enn det jeg gjør. Og likevel, som mitt svar over her viser, det er ikke alltid hallusinasjoner når noen sier noe stygt, selv når vedkommende som sa det i ettertid kanskje ikke husker det selv og kanskje til og med benekter det og skylder på den andre.

Så hardnakket som du vil legge skylden på dette for Hi så minner det meg dessverre om hvordan f.eks. en del som er psykisk syke ikke blir tatt på alvor når de i tillegg får fysisk sykdom, for alt bortforklares med de psykiske utfordringene de har. Til og med de med spiseforstyrrelser kan oppleve idiotiske kommentarer fra andre uten at det må være den med spiseforstyrrelser som hallusinerer.

Å gjøre HI oppmerksom på det du gjør, det er helt ok. Og om Hi kjenner seg litt igjen, da tenker jeg at hun bør snakke med legen sin om det, spesielt siden hun går på medisiner og slike innimellom også kan gi bivirkninger. Men det å nesten kalle henne løgner, at hele feilen ligger hos henne, uten å kunne vite hva som faktisk ble sagt og ikke i januar, det er ikke riktig.

Man kan jo også lure på hvorfor du, som er så opptatt av å skrike høyt om spiseforstyrrelser, ikke tar tak i det faktum at HIs mann meget mulig selv har et spiseforstyrrelsesproblem så stor som han er blitt, i tillegg til sin avhengighetsproblematikk. Det er jo ikke noe ukjent psykologisk fenomen at noen kritiserer andre for det de selv sliter med... Av egen erfaring vet jeg hvor ødeleggende det er når man blir beskyldt for å dikte opp ting som faktisk er blitt sagt. Derfor vil jeg balansere dette, for hverken du eller jeg satt rundt det middagsbordet i januar og vet hva som ble sagt eller ikke sagt.

Men vi vet at HI selv sier hun nå er fornøyd med kroppen sin og at mannen hennes nå - uavhengig av hva han ev. sa i januar - nå synes hun er flott og at han savner å være intim med henne. Så må de ta det derfra og finne måter å finne tilbake til hverandre.

Uansett, nå har HI og mannen en utfordring med kommunikasjonen og de er blitt distansert fra hverandre. Det må de ta tak i, uavhengig av hva som ev. ble sagt og ikke sagt tidligere.

Anonymkode: b4cb7...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til og med de med spiseforstyrrelser kan oppleve idiotiske kommentarer fra andre uten at det må være den med spiseforstyrrelser som hallusinerer.

Jeg er fullt klar over det. Har aldri ment å si at dette ikke kan ha skjedd. Kun ment å si hva som er mest sannsynlig - basert på at man har slitt med langvarige spiseforstyrrelser. 

Reagerte dermed sterkt på oppfordringer til å gå rett i gang med å sette skapet på plass for mannen, og dra barna inn i noe som - meget vel! - kan skremme ungene minst like mye som det man antar at far skremmer ungene. 

Jeg står enda for at dette er noe jeg anbefaler folk å sette seg mer inn i, før man gir råd om. 

Anonymkode: c7ec0...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er fullt klar over det. Har aldri ment å si at dette ikke kan ha skjedd. Kun ment å si hva som er mest sannsynlig - basert på at man har slitt med langvarige spiseforstyrrelser. 

Reagerte dermed sterkt på oppfordringer til å gå rett i gang med å sette skapet på plass for mannen, og dra barna inn i noe som - meget vel! - kan skremme ungene minst like mye som det man antar at far skremmer ungene. 

Jeg står enda for at dette er noe jeg anbefaler folk å sette seg mer inn i, før man gir råd om. 

Anonymkode: c7ec0...bd7

Men det er jo nettopp det - vi kan umulig vite hva som er "mest sannsynlig"...

Men at ungene ikke bør dras inn i dette, det er jeg forsåvidt enig i, for dette er først og fremst en sak mellom HI og mannen.

Om det er slik at barna faktisk hørte det Hi forteller, da burde hun og far først bli enige om hva de ønsker å formidle til ungene ang. kropp og helse, og så ta det generelt derfra. Om far faktisk sa det om Hi, da er det jo absolutt et problem, da det kan skape problemer for ungene.

Anonymkode: b4cb7...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo nettopp det - vi kan umulig vite hva som er "mest sannsynlig"...

Jo, vi kan det!

Det å oppfatte verden annerledes enn andre, er jo nettopp et av de aller største symptomene ved spiseforstyrrelser.

Dermed kan vi jo ikke overse dette.

Det vil jo potensielt føre til at vi råder mennesker med spiseforstyrrelser til å gjøre det slutt med en bra partner, og bryte opp en fin familie, på grunn av noe som egentlig handler om deres egen sykdom. Det er jo helt feil!

Det er kanskje ikke like ille som å si at de skal fortsette å sulte seg...men det er i samme gate!

https://www.webpsykologen.no/artikler/anoreksi-og-selvbilde/

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men at ungene ikke bør dras inn i dette, det er jeg forsåvidt enig i, for dette er først og fremst en sak mellom HI og mannen.

Om det er slik at barna faktisk hørte det Hi forteller, da burde hun og far først bli enige om hva de ønsker å formidle til ungene ang. kropp og helse, og så ta det generelt derfra. Om far faktisk sa det om Hi, da er det jo absolutt et problem, da det kan skape problemer for ungene.

Anonymkode: b4cb7...1c8

Enig. Synes HI og mannen burde oppsøke profesjonell hjelp, sammen, for å få et råd i en slik situasjon. 

Anonymkode: c7ec0...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, vi kan det!

Det å oppfatte verden annerledes enn andre, er jo nettopp et av de aller største symptomene ved spiseforstyrrelser.

Dermed kan vi jo ikke overse dette.

Det vil jo potensielt føre til at vi råder mennesker med spiseforstyrrelser til å gjøre det slutt med en bra partner, og bryte opp en fin familie, på grunn av noe som egentlig handler om deres egen sykdom. Det er jo helt feil!

Det er kanskje ikke like ille som å si at de skal fortsette å sulte seg...men det er i samme gate!

https://www.webpsykologen.no/artikler/anoreksi-og-selvbilde/

Enig. Synes HI og mannen burde oppsøke profesjonell hjelp, sammen, for å få et råd i en slik situasjon. 

Anonymkode: c7ec0...bd7

Og likevel overser du glatt i at mannen til Hi selv er såpass overvektig at han mye trolig har en form for spiseforstyrrelse...

Anonymkode: b4cb7...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...