Gå til innhold

Er jeg for streng med 7 klassingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 12 åring selv, som går i 7. ende klasse. Her er vi strenge på butikk turer nå mest pga korona. så nå får han gå på lørdager. Ellers har vi egentlig godteriforbud på hverdager vi. Han kan feks handle is om det er dritfint vær sånn til vanlig. han får ca 100 kr i måneden som han bruker på slikt. 

Lørdager betaler som regel jeg godteriet til alle barna. så de pengene kommer i tillegg. så NEI du er ikke for streng. 

Men har merket etter jul i år, at han spiser mye mer godterier enn før ja. han har ca 500 - 700 kr på kortet til enhver tid, men spør som regel før han kjøper noe. utenom litt småting da, som tyggis etc.  men nå handler han ikke på butikken i tide og utide. 

Anonymkode: dced1...da9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reagerer vei mest på at ungene flyr i butikken for å handle snacks opp til flere ganger i uka, når voksne mennesker har fått beskjed om å helst kun handle en fra husholdningen, og sjelden... Vi har to tenåringer, og ingen av dem har vært i noen butikk siden skolen stengte. Fordi det ikke er nødvendig. 

Anonymkode: 7593d...e13

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI her

Det som er litt problem her er at han ene får ganske stort beløp i uka til å bruke på hva han vil mens han andre får konstant påfyll. De henger på skolen som ligger 100 m fra Meny. De møttes nå kl 12.30 og de to andre skal hjem kl 20.30. Liksom ikke hjem til middag eller noe. Oppegående foreldre, men frie tøyler. Min må hjem til middag, men kan gå ut igjen...

Anonymkode: 44ef8...93c

Du må jo selv styre hvor mye penger ditt barn skal få.

mine, som er på alder med din, får 100 kr uke. Mer hvis de fjør ekstraoppgaver hjemme. De pengene bruker de fritt men vi snakker om sparing og viktigheten av å ha litt i bakhånd. Har de brukt alt på is og brus har de ikke penger til kino. Det er litt kjipt å være den som står igjen fordi man ikke har råd....

mine må ikke hjem før kl 20 på fredagene. Vi spiser ikke middag til vanlig til på fredager. Her er det pizza kl 2030. At de ikke må hjem og spise kl 16 betyr ikke at de nødvendigvis har frie tøyler...

Ellers hadde jeg faktisk ikke krevd at de skulle komme hjem til middag dersom jeg visste at de var ute og sosiale. Ungene må få liv til p frigjøre seg litt..

Anonymkode: 56292...f66

Skrevet

Bør vel ha noen grenser for dette. Trenger ikke å innom butikk hver dag. 

Har en i 6 trinn. Før korona skulle han og en kompis 1 gang på ett shopping senter alene. Min fikk med seg 200 kr. Kjøpte seg hårvoks på tilbud og big bite. Kompisen hadde brukt over 1000 kr på bare tull. Kjøpte masse småting til seg selv og søsken. Ting dem ikke hadde bruk for. Han hadde 2000 kr på kortet. Hadde jeg ikke hentet dem da, så hadde han sikkert brukt opp mere 

Anonymkode: 9eeab...ee8

Skrevet

Nei, du er absolutt ikke for streng. Min 7.klassing spiser som oftest godis kun på lørdager, og av og til fredager. Han og kompisene flyr omtrent aldri på butikken.

Men hvorfor har dere gutta gå på butikken i det hele tatt? Sønnen min har ikke handlet lørdagsgodis selv siden 13.mars og han lever da helt fint med at jeg handler det på min ukeshandel nå under pandemien. De oppfordrer jo sterkt til færrest mulig ærend, og at så få som mulig handler i hver familie. Tenåringer som omtrent daglig skal fly på butikken under koronakrisen er helt unødvendig!

Anonymkode: 90f68...767

Skrevet

Hvis du lar barnet ditt dra i butikken flere ganger hver dag under Korona-krisen så er du ikke i kategorien «streng» i mine øyne.. 

Anonymkode: 8a751...c3b

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

mine må ikke hjem før kl 20 på fredagene. Vi spiser ikke middag til vanlig til på fredager. Her er det pizza kl 2030. At de ikke må hjem og spise kl 16 betyr ikke at de nødvendigvis har frie tøyler...

Ellers hadde jeg faktisk ikke krevd at de skulle komme hjem til middag dersom jeg visste at de var ute og sosiale. Ungene må få liv til p frigjøre seg litt..

Er enig i at det godt kan være andre regler i helgene. At fredagsmiddagen er litt senere, ofte er det litt mer spennende meny og lettere å vente på «middagsmaten» av den grunn.

Men jeg ser ikke argumentet for å skulle la ungene frigjøre seg, ved å slippe unna familiemåltider hvor man sitter ned ved bordet og snakker sammen.

Hva er planen videre, da, lurer jeg. At de ikke skal passe inn i en familie?

Det finnes da nok av de fedrene som heller ikke gidder å bruke tid sammen med familien. De er så løsrevet fra familiekonseptet, og synes ikke de har noe innendørs å gjøre. Og så sitter mor der da, med hele ansvaret for ungene, og ungene lærer at sånn er det bare. Sånn er det å være kvinne, og sånn er det å være mann. 

Er det virkelig behov for å produsere flere av disse «fedrene»?

Anonymkode: bf915...356

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Han har i denne perioden vært sammen med 2 venner. Greie unger og de «henger»ofte nede ved skolen på fritiden. Disse to vennene har alltid penger/kort med seg og går innom Meny 1-2 ganger hver gang de er sammen. Evt på lørdager, ettermiddager etter skoletid og som nå, fredag.

De kjøper is, potetgull, drikke, boller og mat som feks kyllingvinger (ikke alt dette på en gang da). Jeg synes dette er så unødvendig, både pga penger som flyr og det de kjøper...flere ganger i uka.

så blir det jo så fælt da...han blir den uten penger....som ikke kan kjøpe noe, på tirsfag, onsdag, på torsdag og jammen meg i dag også. Lørdager får han litt penger på kortet og da kjøper sikkert han noe. 

Er jeg for streng? Spiste lunch rett før han dro, har med seg stor flaske med drikke og frukt... skal hjem til middag. Det skal ikke disse guttene...de skal hjem i kveld og da blir det sikkert flere turer på Meny.

Jeg synes vel ikke du er for streng,men her får våre som er 12 og 13 600 på kortet som skal vare en mnd, er kanskje lurer og gjøre det sånn? for da skjønner han at penger ikke vokser på tær.

Husker mine 2 gutter de begynte med 400 i mnd når de var 10 og 11 år, det første halv året var alt borte før 14 dager,men etterhvert har de klart og og holde pengene en hel mnd, veldig lærerikt

Anonymkode: 2d70f...4c4

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes vel ikke du er for streng,men her får våre som er 12 og 13 600 på kortet som skal vare en mnd, er kanskje lurer og gjøre det sånn? for da skjønner han at penger ikke vokser på tær.

Husker mine 2 gutter de begynte med 400 i mnd når de var 10 og 11 år, det første halv året var alt borte før 14 dager,men etterhvert har de klart og og holde pengene en hel mnd, veldig lærerikt

Anonymkode: 2d70f...4c4

Kusina mi gjør det med sine tvillinger. De får 600 i måneden og bruker 600 i måneden utelukkende på snop, kjeks, godteri, potetgull etc. Det er myye penger på den slags. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er enig i at det godt kan være andre regler i helgene. At fredagsmiddagen er litt senere, ofte er det litt mer spennende meny og lettere å vente på «middagsmaten» av den grunn.

Men jeg ser ikke argumentet for å skulle la ungene frigjøre seg, ved å slippe unna familiemåltider hvor man sitter ned ved bordet og snakker sammen.

Hva er planen videre, da, lurer jeg. At de ikke skal passe inn i en familie?

Det finnes da nok av de fedrene som heller ikke gidder å bruke tid sammen med familien. De er så løsrevet fra familiekonseptet, og synes ikke de har noe innendørs å gjøre. Og så sitter mor der da, med hele ansvaret for ungene, og ungene lærer at sånn er det bare. Sånn er det å være kvinne, og sånn er det å være mann. 

Er det virkelig behov for å produsere flere av disse «fedrene»?

Anonymkode: bf915...356

Jeg har kun jenter jeg da, så jeg følger ikke helt argumentet med «Er det virkelig behov for å produsere flere av disse «fedrene»?»

At ungdommen av og til ikke kommer hjem til middag, at de spiser hos hverandre, at de lager seg mat selv når det passer osv har jeg minimalt problem med. De har etterhvert et eget liv på fritiden, fritt for foreldre. De har treningstider som ikke nødvendigvis passer inn/er sammenfallende med timeplanen til småsøsken, de har venner i en større radius osv. 

Mine ungdommer på ungdomsskolen reiser hjemmefra før meg om morgenen fordi skolen begynner tidlig. Kanskje drar de rett på trening etter skolen, kanskje hjem til venner, rett på konfirmasjonsundervisning, på biblioteket for å gjøre prosjektoppgaver osv. Da er ikke jeg kjip og  sier at de må være hjemme til middag kl 16:30 altså!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...