Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #1 Skrevet 24. april 2020 Han har i denne perioden vært sammen med 2 venner. Greie unger og de «henger»ofte nede ved skolen på fritiden. Disse to vennene har alltid penger/kort med seg og går innom Meny 1-2 ganger hver gang de er sammen. Evt på lørdager, ettermiddager etter skoletid og som nå, fredag. De kjøper is, potetgull, drikke, boller og mat som feks kyllingvinger (ikke alt dette på en gang da). Jeg synes dette er så unødvendig, både pga penger som flyr og det de kjøper...flere ganger i uka. så blir det jo så fælt da...han blir den uten penger....som ikke kan kjøpe noe, på tirsfag, onsdag, på torsdag og jammen meg i dag også. Lørdager får han litt penger på kortet og da kjøper sikkert han noe. Er jeg for streng? Spiste lunch rett før han dro, har med seg stor flaske med drikke og frukt... skal hjem til middag. Det skal ikke disse guttene...de skal hjem i kveld og da blir det sikkert flere turer på Meny. Anonymkode: 44ef8...93c
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #2 Skrevet 24. april 2020 Uff, får vondt av de ungene som spiser hele dagen. Min erfaring er at de ender nesten alltid opp med fedme. Du er ikke for streng. Hva med om du snakker med foreldrene, hører om hva de tenker? Anonymkode: bf915...356
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #3 Skrevet 24. april 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uff, får vondt av de ungene som spiser hele dagen. Min erfaring er at de ender nesten alltid opp med fedme. Du er ikke for streng. Hva med om du snakker med foreldrene, hører om hva de tenker? Anonymkode: bf915...356 Har du gutt i den alderen selv? De er konstant sultne, og legger som regel ikke på seg. Hadde vært glad han var ute og ikke bare satt og spilte som alt for mange i den alderen gjør. Det jeg har gjort var å gi han (min sønn i 7. klasse) tilgang til disse pengene, men også snakket med han om sparing og fornuftig bruk av penger. Bedt han tenke over om det er noe han ønsker seg og spare pengene til det. Anonymkode: 56c78...e37
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #4 Skrevet 24. april 2020 Du er ikke streng. Mine har ikke en gang fått lov til å gå inn i en butikk siden 10.mars. Ellers synes jeg det er greit å gu ungene fasye ukepenger som de kan bruke på hva de vil, men nor det er tomt er drttomt. Om noen inviterer dem på kino eller ut og spise da må de bli hjemme. De får ikke ekstra penger om de har brukt opp det de hadde. Anonymkode: 062bd...28a
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #5 Skrevet 24. april 2020 HI her Det som er litt problem her er at han ene får ganske stort beløp i uka til å bruke på hva han vil mens han andre får konstant påfyll. De henger på skolen som ligger 100 m fra Meny. De møttes nå kl 12.30 og de to andre skal hjem kl 20.30. Liksom ikke hjem til middag eller noe. Oppegående foreldre, men frie tøyler. Min må hjem til middag, men kan gå ut igjen... Anonymkode: 44ef8...93c
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #6 Skrevet 24. april 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du gutt i den alderen selv? De er konstant sultne, og legger som regel ikke på seg. Hadde vært glad han var ute og ikke bare satt og spilte som alt for mange i den alderen gjør. Det er veldig korttenkt å spørre om man har gutter på samme alder. Selvfølgelig er de mye sultne akkurat i den alderen, de vokser jo. Men for det første er fet og usunn mat ikke noe bra mat å vokse på. For det andre, den dagen de ikke lengre forbrenner like mye, så har de innarbeidet svært usunne vaner, som de ikke så lett legger av seg. Det er det jeg mener med at det fører til fedme. Ser jo også hvordan jenter og damer forholder seg til menn med usunne vaner, både stillesitting og dårlig kosthold. De vil heller ha en sunn gutt eller en sunn mann, med god helse. Her må man tenke lengre enn her og nå. Anonymkode: bf915...356
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #7 Skrevet 24. april 2020 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han har i denne perioden vært sammen med 2 venner. Greie unger og de «henger»ofte nede ved skolen på fritiden. Disse to vennene har alltid penger/kort med seg og går innom Meny 1-2 ganger hver gang de er sammen. Evt på lørdager, ettermiddager etter skoletid og som nå, fredag. De kjøper is, potetgull, drikke, boller og mat som feks kyllingvinger (ikke alt dette på en gang da). Jeg synes dette er så unødvendig, både pga penger som flyr og det de kjøper...flere ganger i uka. så blir det jo så fælt da...han blir den uten penger....som ikke kan kjøpe noe, på tirsfag, onsdag, på torsdag og jammen meg i dag også. Lørdager får han litt penger på kortet og da kjøper sikkert han noe. Er jeg for streng? Spiste lunch rett før han dro, har med seg stor flaske med drikke og frukt... skal hjem til middag. Det skal ikke disse guttene...de skal hjem i kveld og da blir det sikkert flere turer på Meny. Anonymkode: 44ef8...93c Synes ikke du er streng, bare fornuftig. Men hva med å gi ukelønn slik at han selv kan bestemme om han vil bruke noe på mat på butikken og hvilken dag? Anonymkode: de0f5...c26
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #8 Skrevet 24. april 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI her Det som er litt problem her er at han ene får ganske stort beløp i uka til å bruke på hva han vil mens han andre får konstant påfyll. De henger på skolen som ligger 100 m fra Meny. De møttes nå kl 12.30 og de to andre skal hjem kl 20.30. Liksom ikke hjem til middag eller noe. Oppegående foreldre, men frie tøyler. Min må hjem til middag, men kan gå ut igjen... Anonymkode: 44ef8...93c Det er uvanlig å måtte komme hjemom til middag, men jeg tror ikke det er så dumt. Anonymkode: de0f5...c26
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er veldig korttenkt å spørre om man har gutter på samme alder. Selvfølgelig er de mye sultne akkurat i den alderen, de vokser jo. Men for det første er fet og usunn mat ikke noe bra mat å vokse på. For det andre, den dagen de ikke lengre forbrenner like mye, så har de innarbeidet svært usunne vaner, som de ikke så lett legger av seg. Det er det jeg mener med at det fører til fedme. Ser jo også hvordan jenter og damer forholder seg til menn med usunne vaner, både stillesitting og dårlig kosthold. De vil heller ha en sunn gutt eller en sunn mann, med god helse. Her må man tenke lengre enn her og nå. Anonymkode: bf915...356 Men nå må du også se på resten jeg skriver: "Det jeg har gjort var å gi han (min sønn i 7. klasse) tilgang til disse pengene, men også snakket med han om sparing og fornuftig bruk av penger. Bedt han tenke over om det er noe han ønsker seg og spare pengene til det." Det er faktisk også en gylden anledning til å lære seg å spare, å lære seg å faktisk kunne ha penger uten å bruke de med en gang selv om alle andre gjør det Anonymkode: 56c78...e37
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #10 Skrevet 24. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er uvanlig å måtte komme hjemom til middag, men jeg tror ikke det er så dumt. Anonymkode: de0f5...c26 Det er ikke uvanlig å måtte komme hjem til middag, nei. Igjen, her må man tenke lengre enn her og nå, og se hva slags fremtid man vil gi sin sønn. Vil man ha en av disse som alle damer beklager seg over, eller en som har godt innarbeidede vaner og holdninger. Anonymkode: bf915...356
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #11 Skrevet 24. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men nå må du også se på resten jeg skriver: "Det jeg har gjort var å gi han (min sønn i 7. klasse) tilgang til disse pengene, men også snakket med han om sparing og fornuftig bruk av penger. Bedt han tenke over om det er noe han ønsker seg og spare pengene til det." Det er faktisk også en gylden anledning til å lære seg å spare, å lære seg å faktisk kunne ha penger uten å bruke de med en gang selv om alle andre gjør det Anonymkode: 56c78...e37 Jeg leste det, ja, jeg responderte bare ikke, da jeg mener du er helt på bærtur. Anonymkode: bf915...356
TinaK 1990 Skrevet 24. april 2020 #12 Skrevet 24. april 2020 Her flyr de ute på ettermiddag/kveld, men alle drar hjem til middag og møtes evt etter middag igjen. Guttene i vennegjengen er 13-14 år. God vane!
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #13 Skrevet 24. april 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg leste det, ja, jeg responderte bare ikke, da jeg mener du er helt på bærtur. Anonymkode: bf915...356 Vel det fungerer her i huset. Han får selvfølgelig godteri, chips, brus og andre usunne ting her hjemme i helgene, men når han er ute med vennene handler han som regel ikke mer enn et par ganger i uken. Det siste han sparer til er ny mobil. Hans begynner å bli sliten, han ønsker seg en som er dyrere enn det vi vil legge i en ny mobil til han. Vi har sagt at han kan få den dersom han sparer opp mellomlegget til det vi hadde tenkt til å bruke på en ny mobil til han. Han vil få den om ikke så lenge. Mener også det å lære barna å spare tidlig, og ikke få alt de peker på gir dem bedre forutsetninger for å klare seg bedre økonomisk når de blir eldre Anonymkode: 56c78...e37
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #14 Skrevet 24. april 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel det fungerer her i huset. Han får selvfølgelig godteri, chips, brus og andre usunne ting her hjemme i helgene, men når han er ute med vennene handler han som regel ikke mer enn et par ganger i uken. Det siste han sparer til er ny mobil. Hans begynner å bli sliten, han ønsker seg en som er dyrere enn det vi vil legge i en ny mobil til han. Vi har sagt at han kan få den dersom han sparer opp mellomlegget til det vi hadde tenkt til å bruke på en ny mobil til han. Han vil få den om ikke så lenge. Mener også det å lære barna å spare tidlig, og ikke få alt de peker på gir dem bedre forutsetninger for å klare seg bedre økonomisk når de blir eldre Anonymkode: 56c78...e37 Jeg er for så vidt enig i dette. Jeg bare reagerer svært negativt på dine resterende argumenter om her og nå, og om at de er jo sultne og legger ikke på seg. Det er en korttenkt og overfladisk måte å se ting på, synes jeg. Er også vant med at gutter sparer penger, til bestemte ting de ønsker seg, i mye større grad enn jenter, og allerede fra tidlig alder - mye tidligere enn 7. klasse. Vet ikke om det skyldes et mannlig gen eller om det skyldes at de ser fedre og brødre som gjør det. Tror nok det har en del med kultur å gjøre, barn gjør som sine rollemodeller. Anonymkode: bf915...356
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #15 Skrevet 24. april 2020 Du kan jo kanskje begynne å gi 100 kr i uken som han kan får på mandagen, hvis han bruker det opp i uken så har han ingenting å kose seg med i helgen. Kan være en god læring. 🙂. Anonymkode: 14556...fcd
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #16 Skrevet 24. april 2020 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke uvanlig å måtte komme hjem til middag, nei. Igjen, her må man tenke lengre enn her og nå, og se hva slags fremtid man vil gi sin sønn. Vil man ha en av disse som alle damer beklager seg over, eller en som har godt innarbeidede vaner og holdninger. Anonymkode: bf915...356 Jo, fra den alderen vil jeg påstå at det er uvanlig med krav om å komme hjem til middag. Her er det slik at de enten spiser der de er på besøk eller at alle spiser her (ikke like aktuelt i disse dager), eller så er de ofte et stykke unna slik at det blir unødvendig langt å reise hjem og så tilbake bare for middag. Anonymkode: de0f5...c26
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #17 Skrevet 24. april 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jo, fra den alderen vil jeg påstå at det er uvanlig med krav om å komme hjem til middag. Her er det slik at de enten spiser der de er på besøk eller at alle spiser her (ikke like aktuelt i disse dager), eller så er de ofte et stykke unna slik at det blir unødvendig langt å reise hjem og så tilbake bare for middag. Anonymkode: de0f5...c26 I ditt miljø, muligens. Men du kan ikke generalisere dette til å gjelde for alle. Det er veldig stor forskjell på hvordan det går med mennesker som vokser opp, og forskjellene starter i tidlig alder, så man bør være bevisst på hva slags fremtid man ønsker for ungene sine. Hva slags fremtid man oppdrar til, hva slags livsutsikter man tilbyr. Anonymkode: bf915...356
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #18 Skrevet 24. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Uff, får vondt av de ungene som spiser hele dagen. Min erfaring er at de ender nesten alltid opp med fedme. Du er ikke for streng. Hva med om du snakker med foreldrene, hører om hva de tenker? Anonymkode: bf915...356 Hold opp da. Gutter i den alderen spiser enorme mengder. Min på 17 spiser alene ett brød om dagen i tillegg til middag og kanskje omelett til kvelds. Selvsagt er ikke enorme mengder søppelmat bra i lengden. Men en aktiv gutt på 17 kan fint gjøre slik uten at det fører til fedme. HI, jeg skjønner deg, samtidig så er han jo litt utenfor da. Jeg ville nok gitt litt penger så han kan kjøpe noe samtidig som du begrenser mengden. Synes vel ikke det er OK med så mye søppel heller, men slik var jo tenåringer da jeg var ung også. Med litt mer frihet så kan man bli litt gal i en periode. Husker jeg alltid kjøpte potetgull om jeg hadde litt penger. Kanskje fire ganger i uka. 😊 Jeg har aldri slitt med overspising eller fedme altså. Anonymkode: 46ed4...f4a
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #19 Skrevet 24. april 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Min på 17 spiser alene ett brød om dagen i tillegg til middag og kanskje omelett til kvelds. Jeg vet det, er selv vant med dette. Det er jo noe helt annet enn det HI tar opp. Følg litt med i tråden, før du uttaler deg, kanskje? Anonymkode: bf915...356
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #20 Skrevet 24. april 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, fra den alderen vil jeg påstå at det er uvanlig med krav om å komme hjem til middag. Her er det slik at de enten spiser der de er på besøk eller at alle spiser her (ikke like aktuelt i disse dager), eller så er de ofte et stykke unna slik at det blir unødvendig langt å reise hjem og så tilbake bare for middag. Anonymkode: de0f5...c26 Ikke uvanlig her heller heldigvis!! Noen blir invitert til andre, ellers kommer de hjem. Anonymkode: 44ef8...93c
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #21 Skrevet 24. april 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet det, er selv vant med dette. Det er jo noe helt annet enn det HI tar opp. Følg litt med i tråden, før du uttaler deg, kanskje? Anonymkode: bf915...356 Kanskje du burde lese HELE svaret mitt før du begynner å pipe. Eller du kan jo utheve hva som er utenfor temaet som jeg svarer på? Anonymkode: 46ed4...f4a
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #22 Skrevet 24. april 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kanskje du burde lese HELE svaret mitt før du begynner å pipe. Eller du kan jo utheve hva som er utenfor temaet som jeg svarer på? Anonymkode: 46ed4...f4a Nei takk! Oppdrar ikke voksne folk. Anonymkode: bf915...356
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #23 Skrevet 24. april 2020 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan jo kanskje begynne å gi 100 kr i uken som han kan får på mandagen, hvis han bruker det opp i uken så har han ingenting å kose seg med i helgen. Kan være en god læring. 🙂. Anonymkode: 14556...fcd Ja, eller gi 50 som basis, og 50 ekstra dersom han hjelper til med diverse. Så får han følelsen av å kunne påvirke dette selv. Anonymkode: bf915...356
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #24 Skrevet 24. april 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei takk! Oppdrar ikke voksne folk. Anonymkode: bf915...356 Og du opptrer jo som en moden, reflektert og oppegående person. Du klarer ikke svare det er problemet ditt. Du liker å ta folk men utover det...... tomt! Anonymkode: 46ed4...f4a
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #25 Skrevet 24. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er uvanlig å måtte komme hjemom til middag, men jeg tror ikke det er så dumt. Anonymkode: de0f5...c26 Det er da ikke uvanlig å komme hjem til middag. Det er jo helt vanlig. Min ungdom får da jammen meg ikke fly ute hele dagen uten noen faste stoppunkter. Anonymkode: b4cc8...336
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå