Gå til innhold

rett til privat liv (Bv)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har man virkelig rett til privat liv/ familie liv når Barnevernet er innblandet?

Har de rett får å gå rundt og snike seg for og få informasjon av barnehager og skole av barna? Eller ringer til barnehage om barnet har fått plass i barnehage uten og spør foreldrene eller at foreldrene har fått svar enda?

Ja de skal se «barnets beste» Men av og til føles det for mye. Nesten som de invaderer privat livet mitt og barna mine som føles sykt! ubehageligt ut.. Hva jeg gjør i fritiden, Hvor jeg skal reise, Hva type folk jeg henger med, hvordan er det med typen min og barnet (ikke barnets far), Er det bare jeg som føler det krenkendes med bv? Har de rett til og bare ta informasjon i fra barnehagen og om meg uten tillatelse?  

Anonymkode: 3f1b5...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har man virkelig rett til privat liv/ familie liv når Barnevernet er innblandet?

Har de rett får å gå rundt og snike seg for og få informasjon av barnehager og skole av barna? Eller ringer til barnehage om barnet har fått plass i barnehage uten og spør foreldrene eller at foreldrene har fått svar enda?

Ja de skal se «barnets beste» Men av og til føles det for mye. Nesten som de invaderer privat livet mitt og barna mine som føles sykt! ubehageligt ut.. Hva jeg gjør i fritiden, Hvor jeg skal reise, Hva type folk jeg henger med, hvordan er det med typen min og barnet (ikke barnets far), Er det bare jeg som føler det krenkendes med bv? Har de rett til og bare ta informasjon i fra barnehagen og om meg uten tillatelse?  

Anonymkode: 3f1b5...8f6

De SKAL vite alle disse tingene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem du henger med er absolutt viktig info for BV. En vennine ble meldt til BV nettopp pga vennene hun var ofte med. Venner som hadde mistet omsorgen for barna til BV,kjenninger av BV,venner med store psykiske problemer osv. Det ble også meldt bekymring til BV når hun hadde en alkoliker til kjæreste. Hun ble sammen med han bare 2 månender etter han var kommet ut fra rusbehandling.

Anonymkode: a89fa...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BV skal spørre om tillatelse til å kontakte bhg,men nekter foreldrene så blir jo BV enda mer bekymret. Å det sier seg selv at de har regler som gjør at de får snakket med bhg likevel ettersom det er til barnets beste å få mest mulig infomasjon fra bhg.

Anonymkode: a89fa...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har man virkelig rett til privat liv/ familie liv når Barnevernet er innblandet?

Har de rett får å gå rundt og snike seg for og få informasjon av barnehager og skole av barna? Eller ringer til barnehage om barnet har fått plass i barnehage uten og spør foreldrene eller at foreldrene har fått svar enda?

Ja de skal se «barnets beste» Men av og til føles det for mye. Nesten som de invaderer privat livet mitt og barna mine som føles sykt! ubehageligt ut.. Hva jeg gjør i fritiden, Hvor jeg skal reise, Hva type folk jeg henger med, hvordan er det med typen min og barnet (ikke barnets far), Er det bare jeg som føler det krenkendes med bv? Har de rett til og bare ta informasjon i fra barnehagen og om meg uten tillatelse?  

Anonymkode: 3f1b5...8f6

Det er jo en dem av undersøkelsen å innhente opplysninger og forholdet med typen er viktig og vesentlig det også. Er trossalt en person som skal være rundt ditt barn og hvordan du har det påvirket barna. Er du i et forhold med en som psykisk/fysisk mishandler og som skaper dårlig stemning i hjemmet så går det utover barna. 
 

Så klart er det invaderende og ubehagelig når noen plutselig skal observere din omsorgsevne og være så tett på, men til syvende og sist er de kun der for å sørge for barnets beste. Å stille seg på bakbeina, ikke samarbeide og ikke evne seg selvinnsikt er sjeldent positivt for foreldrenes del. Om BV er i bildet hadde jeg bedt om cos-kurs!! Da får du det gratis og det er såå givende for både foreldre og barna :) 

Da bv var innblandet her så innhentet de først opplysninger fra barnehage og helsesøster og så måtte de ha samtykke fra meg for ytterligere opplysninger fra fastlege, psykolog, bup og slikt. Jeg samtykket, men følte meg presset til det da fortid egentlig ikke skal ha noe å si når man var fått behandling og blitt erklært frisk. Så jeg ringte etterpå til enkelte av disse plassene og sa at bv ikke hadde samtykke fra meg. 

Anonymkode: 14c16...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har de rett til å vite hva slags livsbetingelser barna dine har. Og sånn som du steiker så tenker jeg det er grunner til at de undersøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker litt sånn: Har du ikke noe å skjule, gjør det jo absolutt ingenting om de vet alt. Det er jo ikke sånn at de sprer informasjonen videre. Har du noe å skjule, er det VIKTIG at de får vite alt.

Anonymkode: ca280...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres ut som at det er lurt at barnevernet undersøker litt, jeg. 

Anonymkode: 45c6e...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver høres relevant ut i en undersøkelse, ja. Man skal krenke privatlivet minst mulig, samtidig som man avklarer den bekymringen som foreligger.

Informasjon skal så langt det er mulig innhentes i samråd med foresatte, men det kan alltid gjøres en vurdering av nødvendigheten for å ha opplysningene selv om du ikke samtykker. 

Anonymkode: 05b93...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ett fett om de får vite at du henger med Ola og Kari og skal reise til granka med kjæresten Ronny neste ferie. At barnet går i Hoppetittem barnehage og leker i parken på fritiden hvis dere ikke har noe å skjule.

Reaksjonen din sier det motsatte, at det er noe å grave etter....

Anonymkode: 6e531...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dette er trolling. Dette bekrefter bare alle mine fordommer jeg har mot foreldre under BV. 
Det er en grunn til at de er i livene dine. Synes du skal sette ungene dine først og ikke hva du selv føler. Du virker utrolig selvsentrert og umoden. Er glad BV er i livene deres. 

Anonymkode: 446c2...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har du ikke rett på noe privatliv i den situasjonen du er nå... 

Det er barnet som er i fokus nå, og alle disse tingene må sjekkes opp om de lurer på om barnet har det bra. 

Anonymkode: c06db...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Undersøkelsen skal jo belyse barnets totale livssituasjon. Noen er bekymret for om du ivaretar barna dine godt nok. Da kan de jo ikke bare spørre deg om du mener du gjør en god jobb eller ikke, de må innhente opplysninger fra flere og dermed ha et god grunnlag for vurderingen. Hvem kjæresten din er og hvilken relasjon han har til barna, og hvor ofte de er sammen er viktig, det samme er ditt øvrige nettverk. Det er ikke vanskelig å skjønne at det føles overveldende og som å bli sett i korta - det viser at barneverntjenesten gjør det de skal. De skal ikke sikre at du er fornøyd, de skal først og fremst sikre at barna dine har gode nok omsorgsbetingelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Iiiiik skrev:

Undersøkelsen skal jo belyse barnets totale livssituasjon. Noen er bekymret for om du ivaretar barna dine godt nok. Da kan de jo ikke bare spørre deg om du mener du gjør en god jobb eller ikke, de må innhente opplysninger fra flere og dermed ha et god grunnlag for vurderingen. Hvem kjæresten din er og hvilken relasjon han har til barna, og hvor ofte de er sammen er viktig, det samme er ditt øvrige nettverk. Det er ikke vanskelig å skjønne at det føles overveldende og som å bli sett i korta - det viser at barneverntjenesten gjør det de skal. De skal ikke sikre at du er fornøyd, de skal først og fremst sikre at barna dine har gode nok omsorgsbetingelser.

Dette! 👆

Har du alt på stell, så har du jo ingenting å frykte om barnevernet vil komme på besøk. 

Anonymkode: 05d67...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med barnevernet, ikke direkte, men gjennom å ha jobbet med barn under barnevernstiltak (av lette og alvorlige grader) i skolesammenheng, er at det beste man kan gjøre som foreldre, er å være på tilbudssiden, ikke gå i krig. Uansett om du synes barnevernet har rett eller galt. Jo, det skjer feil av og til. Jo, det finnes sikkert idioter som aldri skulle ha jobbet i barnevernet. Men i de aller fleste tilfellene ønsker barnevernsansatte det beste for barnet og best mulig for foreldrene. Uansett om det betyr at barnet flyttes ut av hjemmet eller bor hjemme med hjelpetiltak. Åpenhet, ærlighet, litt ydmykhet og ønske om samarbeid er det beste du kan gjøre både for deg selv og barnet ditt. 

Lykke til!

Anonymkode: 48738...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da bv var innblandet her så innhentet de først opplysninger fra barnehage og helsesøster og så måtte de ha samtykke fra meg for ytterligere opplysninger fra fastlege, psykolog, bup og slikt. Jeg samtykket, men følte meg presset til det da fortid egentlig ikke skal ha noe å si når man var fått behandling og blitt erklært frisk. Så jeg ringte etterpå til enkelte av disse plassene og sa at bv ikke hadde samtykke fra meg. 

Anonymkode: 14c16...00d

Hva skjedde etter at du hadde ringt? Kunne de ikke hente ut opplysninger derfra da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett, tror ikke fleste som skriver i tråden min har vært borti bv, Nei jeg har ikke noe og skjule og ruser meg/ikke voldelig/ ikke pga av omsorgssvikt heller, Så før folk begynner med spekulasjoner så tenk dere før dere skriver. Uansett om jeg ikke har noe og skjule så liker jeg mitt privat liv, ikke at hvert saksbehandler skal vite hele livet mitt, Folk er alt for redde Bv at det er sykt hvor mye folk er redde de, ikke rart at bv tar så mange omsorgsovertakelser og misbruker sakene, Pga ingen tørr og stå opp for dem eller vise de feil, Er sjeldent man får en saksbehandler som har gode intensjoner  for både foreldre og barn. 
 

Anonymkode: 3f1b5...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Anonym bruker said:

 Er sjeldent man får en saksbehandler som har gode intensjoner  for både foreldre og barn. 

Denne setningen her sier så mye.

Du tror altså at ansatte i barnevernet er ute etter barn (!!) eller deres foreldre.

Hvorfor tror du de ikke skulle ha gode intensjoner? Hva er det barnevernet skulle få ut av å plage familier? 

En slik paranoia er faktisk ikke normalt eller sunt.

Anonymkode: 4f625...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne setningen her sier så mye.

Du tror altså at ansatte i barnevernet er ute etter barn (!!) eller deres foreldre.

Hvorfor tror du de ikke skulle ha gode intensjoner? Hva er det barnevernet skulle få ut av å plage familier? 

En slik paranoia er faktisk ikke normalt eller sunt.

Anonymkode: 4f625...fde

er dessverre fakta. hvorfor tror du bv har så mye negativt på seg og hvor de taper nå i sakene? De elsker makt og penger. Tror ikke du henger deg så mye i nyhetene   

Anonymkode: 3f1b5...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

er dessverre fakta. hvorfor tror du bv har så mye negativt på seg og hvor de taper nå i sakene? De elsker makt og penger. Tror ikke du henger deg så mye i nyhetene   

Anonymkode: 3f1b5...8f6

De er ikke ute etter barna men pengene og for og få pengene så må de ta barna så ja.

Anonymkode: 3f1b5...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De er ikke ute etter barna men pengene og for og få pengene så må de ta barna så ja.

Anonymkode: 3f1b5...8f6

Da må du forklare meg grundig, helt fra start, hvordan tjener barnevernet penger på å fjerne barn fra foreldrene? 

Se bort fra at omsorgsovertakelse skjer i svært få av sakene bv er involvert i, og ha fokus på prosessen rundt en fjerning. Hvor ligger pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er ikke ute etter barna men pengene og for og få pengene så må de ta barna så ja.

Anonymkode: 3f1b5...8f6

For noge tull😅

Du er vel også en tilhenger av tullingen Fardal😅

Anonymkode: cc2b5...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...