Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #1 Skrevet 22. april 2020 Hvis man ikke kan spise den sunneste maten grunnet begrenset kosthold, er det i grunnen mengder det kommer an på for å holde vekten i sjakk? Er noe rart med meg, kan ikke unne meg noe sukker uten at kroppen går veldig opp i vekt. Fort! Går ned igjen når jeg kutter ut sukker. Men det er en av de små gledene jeg har... Det sies at vektnedgang (og vektkontroll) er nesten BARE kostholdet... Så ser ikke nytte ved å prøve og trene av seg fettet heller. Anonymkode: 4504a...861
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #2 Skrevet 22. april 2020 Erstatt sukker med kunstig søtning? Anonymkode: 72fc6...794
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #3 Skrevet 22. april 2020 Du virker ikke særlig motivert, for å være ærlig. Du har jo svaret selv i det du skriver. Kutter du ut sukker går du ned i vekt, skriver du... Trening er jo kjempeviktig uansett. Får du mer muskelmasse vil grunnforbrenningen i kroppen din øke. I tillegg får du en rekke helsefordeler ved å trene, i tillegg til at du uansett taper kalorier. Og så vil trening gjøre at du får en bedre holdning, som i seg selv virker at du ser slankere ut, og du vil få en kropp som er finere formet. Men dette vet du jo - så da er spørsmålet om du egentlig vil? Anonymkode: b3fea...290
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #4 Skrevet 22. april 2020 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det sies at vektnedgang (og vektkontroll) er nesten BARE kostholdet... Så ser ikke nytte ved å prøve og trene av seg fettet heller. Det sies det, men det er en myte. Grunnen til at de sier det, er at folk tror alternativet til stillesitting, er å trene (som du gjør her). Trening forbrenner minimalt! Det du bør gjøre er å øke aktiviteten. Altså ikke trening, men bevegelser (ta trappa i stedet for heisen, gå en kilometer her og en time der og en bakke der, ta sykkelen til jobb, etc) helst uten å sitte noe særlig ned i løpet av dagen. Anonymkode: 9cee7...270
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #5 Skrevet 22. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det sies det, men det er en myte. Grunnen til at de sier det, er at folk tror alternativet til stillesitting, er å trene (som du gjør her). Trening forbrenner minimalt! Det du bør gjøre er å øke aktiviteten. Altså ikke trening, men bevegelser (ta trappa i stedet for heisen, gå en kilometer her og en time der og en bakke der, ta sykkelen til jobb, etc) helst uten å sitte noe særlig ned i løpet av dagen. Anonymkode: 9cee7...270 Trening forbrenner ikke minimalt, men for sterkt overvektige mennesker som gjerne spiser mange tusen kcal for mye per dag (spiser mange sjokolader/potetgull/fastfood/sukkerbrus i store mengder) vil ikke en treningsøkt utgjøre nok forskjell. Da må kostholdet endres mye. For normalvektige/litt overvektige vil en treningsøkt per dag utgjøre mye, ettersom man da fort forbrenner er stor del av den dagens matinntak. Anonymkode: c685c...15b
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #6 Skrevet 22. april 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: For normalvektige/litt overvektige vil en treningsøkt per dag utgjøre mye, ettersom man da fort forbrenner er stor del av den dagens matinntak. Anonymkode: c685c...15b Og blir tilsvarende sulten. Som man ikke gjør av bevegelse. Anonymkode: 9cee7...270
Anonym bruker Skrevet 22. april 2020 #7 Skrevet 22. april 2020 https://forskning.no/trening-celler-energi/mer-bevegelse-brente-ikke-flere-kalorier/442652 Anonymkode: 9cee7...270
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #8 Skrevet 23. april 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis man ikke kan spise den sunneste maten grunnet begrenset kosthold, er det i grunnen mengder det kommer an på for å holde vekten i sjakk? Er noe rart med meg, kan ikke unne meg noe sukker uten at kroppen går veldig opp i vekt. Fort! Går ned igjen når jeg kutter ut sukker. Men det er en av de små gledene jeg har... Det sies at vektnedgang (og vektkontroll) er nesten BARE kostholdet... Så ser ikke nytte ved å prøve og trene av seg fettet heller. Anonymkode: 4504a...861 Du må finne andre gleder. Jeg kan ikke heller spise sukker. Men det er en vanesak, og all den andre maten er jo like god som før. Anonymkode: 15ee6...646
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #9 Skrevet 23. april 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Og blir tilsvarende sulten. Som man ikke gjør av bevegelse. Anonymkode: 9cee7...270 Men muskelmassen vil øke, og den trenger energi, som gjør at din forbrenning generelt vil øke. Sultfølelse, og hva man gjør med den, er en vanesak. Anonymkode: 15ee6...646
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #10 Skrevet 23. april 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Og blir tilsvarende sulten. Som man ikke gjør av bevegelse. Anonymkode: 9cee7...270 Tilsvarende sulten vil jeg ikke si. Jeg kan trene i 1,5 time På ettermiddagen og forbrenne la oss si 800-1000 kcal. Når jeg kommer hjem spiser jeg to skiver og blir mett. Spiser de samme skivene til kveldsmat når jeg ikke har trent også.. kan hende man tar litt ekstra feks en skive til, men likevel er man i underskudd Anonymkode: c685c...15b
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #11 Skrevet 23. april 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Men muskelmassen vil øke, og den trenger energi, som gjør at din forbrenning generelt vil øke. Sultfølelse, og hva man gjør med den, er en vanesak. Anonymkode: 15ee6...646 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tilsvarende sulten vil jeg ikke si. Jeg kan trene i 1,5 time På ettermiddagen og forbrenne la oss si 800-1000 kcal. Når jeg kommer hjem spiser jeg to skiver og blir mett. Spiser de samme skivene til kveldsmat når jeg ikke har trent også.. kan hende man tar litt ekstra feks en skive til, men likevel er man i underskudd Anonymkode: c685c...15b Ja, men nå tok jeg utgangspunkt i forskning på feltet. Forbrenning øker kun til et visst punkt. Og økt sultfølelse ved trening er grunnen til at man ikke anbefaler det for å gå ned i vekt. Tror begge deler står i artikkelen jeg delte. Vil anbefale HI å lese forskning. Da behøver ikke vektnedgang bli så stort problem. Anonymkode: 9cee7...270
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #12 Skrevet 23. april 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, men nå tok jeg utgangspunkt i forskning på feltet. Forbrenning øker kun til et visst punkt. Og økt sultfølelse ved trening er grunnen til at man ikke anbefaler det for å gå ned i vekt. Tror begge deler står i artikkelen jeg delte. Vil anbefale HI å lese forskning. Da behøver ikke vektnedgang bli så stort problem. Anonymkode: 9cee7...270 Helt ærlig så tror jeg ikke man trenger å lese då mye forskning. Spis mindre, beveg deg mer.. så enkelt er det - og så vanskelig! Anonymkode: c685c...15b
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #13 Skrevet 23. april 2020 For det første er det lurt å legge bort vekta og ta frem målebåndet. Selv om ikke du går ned i vekt ved å trene f eks tung styrketrening, så kan jeg garanterer deg at du ser det på kroppen. Derfor er ord som vektnedgang også forvirrende, vektnedgang i seg selv er jo ikke et mål, men nedgang i fettprosent. Jeg fungerer som deg. Dessuten kjenner jeg på sammenheng mellom høyt inntak av karbohydrater og deretter økt behov for karbohydrater. Den eneste måten å stoppe den på er å kutte helt på karbohydrater i noen uker. Da forsvinner søtsuget og kiloene renner av. Spesielt rundt magen. Men det er ren vektnedgang, skal jeg se bra ut, må jeg drive med styrketrening og kaloritelling. Og tung styrke går ikke alltid godt overens med lite karbohydrater. Anonymkode: 6969e...480
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #14 Skrevet 23. april 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Tilsvarende sulten vil jeg ikke si. Jeg kan trene i 1,5 time På ettermiddagen og forbrenne la oss si 800-1000 kcal. Når jeg kommer hjem spiser jeg to skiver og blir mett. Spiser de samme skivene til kveldsmat når jeg ikke har trent også.. kan hende man tar litt ekstra feks en skive til, men likevel er man i underskudd Anonymkode: c685c...15b Du brenner ikke 800-1000 kcal av å trene i 1,5 time. Kanskje 4-500. Til hi: du må ligge i underskudd. Erstatt sukker med kunstig søtning. Kommer søtsuget, drikk Pepsi max eller tilsvarende. Spis nok protein, nok grønnsaker, nok korn. Vei all mat du lager (før tilberedning), så har du kontroll på hvor mye du får i deg. Kan anbefale å laste ned f.eks. Lifesum. Og hold deg i aktivitet! Dette klarer du 😊 Anonymkode: f452b...692
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #15 Skrevet 23. april 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du brenner ikke 800-1000 kcal av å trene i 1,5 time. Kanskje 4-500. Til hi: du må ligge i underskudd. Erstatt sukker med kunstig søtning. Kommer søtsuget, drikk Pepsi max eller tilsvarende. Spis nok protein, nok grønnsaker, nok korn. Vei all mat du lager (før tilberedning), så har du kontroll på hvor mye du får i deg. Kan anbefale å laste ned f.eks. Lifesum. Og hold deg i aktivitet! Dette klarer du 😊 Anonymkode: f452b...692 Det kommer an på hva slags trening... Jeg forbrenner rundt 350-400 kalorier på en 30 minutters løping, så det er da ikke noe problem å komme opp i 800 - 1000.. Dette er målt med pulsklokke og det jeg legger inn i Vektklubb.no. Anonymkode: d3614...2f4
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #16 Skrevet 23. april 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Helt ærlig så tror jeg ikke man trenger å lese då mye forskning. Spis mindre, beveg deg mer.. så enkelt er det - og så vanskelig! Anonymkode: c685c...15b Du må gjerne innta den holdningen. Jeg velger å lytte til forskning på feltet, da er det faktisk veldig lett å gå ned. Anonymkode: 9cee7...270
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #17 Skrevet 23. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: For det første er det lurt å legge bort vekta og ta frem målebåndet. Selv om ikke du går ned i vekt ved å trene f eks tung styrketrening, så kan jeg garanterer deg at du ser det på kroppen. Derfor er ord som vektnedgang også forvirrende, vektnedgang i seg selv er jo ikke et mål, men nedgang i fettprosent. Jeg fungerer som deg. Dessuten kjenner jeg på sammenheng mellom høyt inntak av karbohydrater og deretter økt behov for karbohydrater. Den eneste måten å stoppe den på er å kutte helt på karbohydrater i noen uker. Da forsvinner søtsuget og kiloene renner av. Spesielt rundt magen. Men det er ren vektnedgang, skal jeg se bra ut, må jeg drive med styrketrening og kaloritelling. Og tung styrke går ikke alltid godt overens med lite karbohydrater. Anonymkode: 6969e...480 Gode råd! Anonymkode: 9cee7...270
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #18 Skrevet 23. april 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, men nå tok jeg utgangspunkt i forskning på feltet. Forbrenning øker kun til et visst punkt. Og økt sultfølelse ved trening er grunnen til at man ikke anbefaler det for å gå ned i vekt. Tror begge deler står i artikkelen jeg delte. Vil anbefale HI å lese forskning. Da behøver ikke vektnedgang bli så stort problem. Anonymkode: 9cee7...270 Ut fra måten du argumenterer virker det som om du anbefaler HI å ikke trene. Det med økt sultfølelse står det heller ikke noe om i linken din. I tillegg står det tydelig nederst i artikkelen at det er flere svakheter ved denne studien. Anbefaler deg å lese bedre den forskningen du selv viser til... En som er sukkeravhengig vil ha et ustabilt blodsukker. Trening vil være med på å stabilisere blodsukkeret. Det å få økt muskelmasse vil øke grunnforbrenningen i kroppen, noe som på sikt vil være med på å balansere vekten, selv om det ikke har stor effekt umiddelbart på vektnedgangen. Økt aktivitet/trening vil føre til at man blir sterkere og mer utholdende, noe som gjør at det blir lettere å utføre sine daglige gjøremål, noe som igjen gjør at man gjerne blir mer aktiv, som igjen ofte fører til at man sitter mindre i ro og spiser. Økt sultfølelse er ofte bare en overgang før sukkersuget har gitt seg og inntil man får etablert et riktig kosthold for seg selv. Når man får stabilisert blodsukkeret sitt og kostholdet, slik at man spiser riktig for sin kropp, da vil sultfølelsen forsvinne. Spiser man riktig slipper man sultfølelse - selv når man trener og til og med trener mye. I tillegg vil trening hjelpe på å føle seg fysisk og psykisk bedre på sikt, trening trener også hjernen, ikke bare kroppen. Når man slanker seg vil man også miste en del muskelmasse, hvis man ikke trener samtidig. Dette gjør at hverdagen kan bli tyngre hvis man ikke trener. Selv om trening i seg selv ikke er like viktig som kosthold når det kommer til vektnedgang vil det å ha en sterkere kropp gjøre at man ser slankere ut ved at holdningen blir bedre, ved at kroppen blir mer balansert, at f.eks. midjemålet går inn fordi man får trent magemuskulatur. Å trene er viktig for alle som ønsker å opprettholde hverdagsaktivitet og å ha en god helse. Å argumentere mot trening har ikke noe for seg, spesielt ikke når du fremstiller det så ensidig som det du gjør. Anonymkode: b3fea...290
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #19 Skrevet 23. april 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ut fra måten du argumenterer virker det som om du anbefaler HI å ikke trene. Det med økt sultfølelse står det heller ikke noe om i linken din. I tillegg står det tydelig nederst i artikkelen at det er flere svakheter ved denne studien. Anbefaler deg å lese bedre den forskningen du selv viser til... En som er sukkeravhengig vil ha et ustabilt blodsukker. Trening vil være med på å stabilisere blodsukkeret. Det å få økt muskelmasse vil øke grunnforbrenningen i kroppen, noe som på sikt vil være med på å balansere vekten, selv om det ikke har stor effekt umiddelbart på vektnedgangen. Økt aktivitet/trening vil føre til at man blir sterkere og mer utholdende, noe som gjør at det blir lettere å utføre sine daglige gjøremål, noe som igjen gjør at man gjerne blir mer aktiv, som igjen ofte fører til at man sitter mindre i ro og spiser. Økt sultfølelse er ofte bare en overgang før sukkersuget har gitt seg og inntil man får etablert et riktig kosthold for seg selv. Når man får stabilisert blodsukkeret sitt og kostholdet, slik at man spiser riktig for sin kropp, da vil sultfølelsen forsvinne. Spiser man riktig slipper man sultfølelse - selv når man trener og til og med trener mye. I tillegg vil trening hjelpe på å føle seg fysisk og psykisk bedre på sikt, trening trener også hjernen, ikke bare kroppen. Når man slanker seg vil man også miste en del muskelmasse, hvis man ikke trener samtidig. Dette gjør at hverdagen kan bli tyngre hvis man ikke trener. Selv om trening i seg selv ikke er like viktig som kosthold når det kommer til vektnedgang vil det å ha en sterkere kropp gjøre at man ser slankere ut ved at holdningen blir bedre, ved at kroppen blir mer balansert, at f.eks. midjemålet går inn fordi man får trent magemuskulatur. Å trene er viktig for alle som ønsker å opprettholde hverdagsaktivitet og å ha en god helse. Å argumentere mot trening har ikke noe for seg, spesielt ikke når du fremstiller det så ensidig som det du gjør. Anonymkode: b3fea...290 Det stemmer. Jeg anbefaler henne å ikke trene. Man behøver ikke å trene for å må muskler, det holder å bruke musklene helt normalt. Skal man øke muskelmassen utover dette, må man spise mer. https://www.nettavisen.no/livsstil/nih-forsker---all-forskning-viser-at-det-er-naermest-umulig-a-trene-seg-slank/3423561232.html Anonymkode: 9cee7...270
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #20 Skrevet 23. april 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det stemmer. Jeg anbefaler henne å ikke trene. Man behøver ikke å trene for å må muskler, det holder å bruke musklene helt normalt. Skal man øke muskelmassen utover dette, må man spise mer. https://www.nettavisen.no/livsstil/nih-forsker---all-forskning-viser-at-det-er-naermest-umulig-a-trene-seg-slank/3423561232.html Anonymkode: 9cee7...270 Åja, kjenner deg igjen nå. Det er du som stadig er helt låst i det du selv har bestemt deg er rett. Anbefaler deg igjen å lese det du linker til - og forsøke å forstå det som står der. Det eneste linken din sier er at trening alene ikke er nok om man skal mye ned i vekt. Og det har heller ingen påstått i denne tråden. Linken din sier videre ganske tydelig at man oppnår både en vektnedgang ved riktig trening og en bedre kroppskomposisjon og bedre helse om man trener. Selv om den også påpeker at kostholdet er det viktigste. At kostholdet er viktigst er vel alle enige i, men det betyr ikke at trening ikke også er viktig. Anonymkode: b3fea...290
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #21 Skrevet 23. april 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Åja, kjenner deg igjen nå. Det er du som stadig er helt låst i det du selv har bestemt deg er rett. Haha! Åja, den ene her inne som er det, ja! 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Anbefaler deg igjen å lese det du linker til - og forsøke å forstå det som står der Behøver ikke det, kroppen min gikk ned i vekt på disse premissene. 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: At kostholdet er viktigst er vel alle enige i, men det betyr ikke at trening ikke også er viktig. Nei, jeg mener bevegelse er det viktigste. Anonymkode: 9cee7...270
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #22 Skrevet 23. april 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Haha! Åja, den ene her inne som er det, ja! Behøver ikke det, kroppen min gikk ned i vekt på disse premissene. Nei, jeg mener bevegelse er det viktigste. Anonymkode: 9cee7...270 Neida, du er ikke den eneste, men akkurat du er veldig lett gjenkjennelig. At du har greid å gå ned i vekt er jo supert. Men det betyr ikke at din oppskrift er en universiell sannhet - noe dine egne linker egentlig også viser. Du mener bevegelse er det viktigste. At økt bevegelse er viktig, det er helt riktig. Men man vil få enda bedre resultater om man velger å trene noe - både på blodsukker, på betennelsestilstander som følger av ustabilt blodsukker, kroppssammensetning, holdning og generell helse. Og iflg. din siste link, også for vektnedgang Anonymkode: b3fea...290
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #23 Skrevet 23. april 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det betyr ikke at din oppskrift er en universiell sannhet - noe dine egne linker egentlig også viser. Jada jada jada bla bla bla. Men nå er jeg altså her for å hjelpe HI, ikke kverulere med deg. HI er voksen og kan selv velge om hun har glede av mine råd. Hun behøver ikke at du skal våke over hele prosessen, eller hva? Anonymkode: 9cee7...270
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #24 Skrevet 23. april 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jada jada jada bla bla bla. Men nå er jeg altså her for å hjelpe HI, ikke kverulere med deg. HI er voksen og kan selv velge om hun har glede av mine råd. Hun behøver ikke at du skal våke over hele prosessen, eller hva? Anonymkode: 9cee7...270 Hvor mye har du selv gått ned, etter din metode? Anonymkode: 15ee6...646
Anonym bruker Skrevet 23. april 2020 #25 Skrevet 23. april 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jada jada jada bla bla bla. Men nå er jeg altså her for å hjelpe HI, ikke kverulere med deg. HI er voksen og kan selv velge om hun har glede av mine råd. Hun behøver ikke at du skal våke over hele prosessen, eller hva? Anonymkode: 9cee7...270 Hvis du virkelig er her for å hjelpe Hi, da bør du heller bare fortelle om egne erfaringer, ikke linke til forskning du ikke selv forstår og tydeligvis ikke har lest godt nok heller, forskning som viser det motsatte av hva du selv sier. Du greier ikke å fremstille fakta på korrekt måte, og da bør du heller holde deg fra å påstå at "forskning viser", for du forstår ikke selv det du linker til. Vær heller ærlig på at du bare synser og at du kun snakker ut fra egen erfaring, det er i det minste ærlig. Anonymkode: b3fea...290
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå