Gå til innhold

Pirk, pirk, pirk...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er kun de to første eksemplene dine som dreier seg om pirk. 

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje du skal se litt på deg selv? Både når det gjelder forsøk på hersketeknikk og å bry seg med hva andre gjør? 

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er så lett å se flisen i andres øye, men ikke bjelken i sitt eget, vet du. 

Tusen takk for flere gode eksempler på utsagn uten reelt meningsinnhold, som kun inneholder pirk og kritikk. Fører disse opp på listen!

 

9 timer siden, Pashla skrev:

Det er vel nettopp derfor man ikke skal gi helseråd og påstå man er lege... 

Det stemmer.

Men det er likevel lov å uttrykke at man er lege og sykepleier og samtidig hva slags meninger man har om samfunnet, jobben sin, lønnen sin, mv. Det er kun helseråd man ikke kan gi.

Men de to tingene er det tydeligvis enkelte brukere som ikke evner å se forskjell på. Og dermed er det heller ikke meningen at brukere skal fungere som moderator. 

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke alltid lett for andre brukere å vite hvem som har rett.

Anonymkode: 81228...a99

Du har skjønt det! :) 

Og siden de som mener at de har rett, virkelig opplever at de har det, og dermed ikke vil gi seg, så er det bra man har en moderator som kan overstyre brukerne. 

Som du vil se hvis du leser om Dunning-Kruger effekten, så er det en sammenheng mellom det å ta feil og det å likevel være overbevist om at man har rett.  

Allerede Sokrates trakk frem ‘det å vite at man ikke vet’, som et kunnskapsmessig fortrinn. Han måtte, som kjent, drikke gift for sine utsagn. Det er ikke alle som liker å konfronteres med at de ikke forstår alt.

Men idéen hans, om at de klokeste innser at de ikke vet alt, har dukket opp igjen, om og om igjen, etter hans død. Det er denne innsikten som ligger til grunn for all kritisk tenkning. 

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva forventer du av et forum der man kan være anonym?

Selvsagt blomstrer troll på steder som dette. Og din preken går ikke inn på slike. De får næring av slikt. 

Anonymkode: 56959...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for flere gode eksempler på utsagn uten reelt meningsinnhold, som kun inneholder pirk og kritikk. Fører disse opp på listen!

 

Anonymkode: 322ce...994

Så alle som argumenterer mot og er uenige med deg bedriver kun med pirk? 

Var ikke det svært spesielt egentlig?

Anonymkode: cb242...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva forventer du av et forum der man kan være anonym?

Selvsagt blomstrer troll på steder som dette. Og din preken går ikke inn på slike. De får næring av slikt. 

Anonymkode: 56959...41d

Er enig i det, når det gjelder de som ikke kan bedre. Det ser man jo bare i denne tråden. De popper opp som små sopper med en gang de har et sted å gjøre av seg. Jeg tror det er hobbyen til enkelte, det å slenge frekkheter. 

Tråden var ment for oss andre, alle vi som ligger i skjæringspunktet mellom kunnskapsrike og kverulerende. Vi kan mye, men det er forbanna enkelt å henge seg opp i bagateller. Dette vet jeg av egen erfaring, og jeg ser også andre som egentlig er dyktig på å fremme kunnskap, men som lar pirke-tendensene ta overhånd innimellom. 

Vi er mennesker med et potensiale for forbedring. Tråden var altså ment som en slags samling i bånn for alle oss som evner og ønsker å skjerpe seg, fra tid til annen :) 

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er enig i det, når det gjelder de som ikke kan bedre. Det ser man jo bare i denne tråden. De popper opp som små sopper med en gang de har et sted å gjøre av seg. Jeg tror det er hobbyen til enkelte, det å slenge frekkheter. 

Tråden var ment for oss andre, alle vi som ligger i skjæringspunktet mellom kunnskapsrike og kverulerende. Vi kan mye, men det er forbanna enkelt å henge seg opp i bagateller. Dette vet jeg av egen erfaring, og jeg ser også andre som egentlig er dyktig på å fremme kunnskap, men som lar pirke-tendensene ta overhånd innimellom. 

Vi er mennesker med et potensiale for forbedring. Tråden var altså ment som en slags samling i bånn for alle oss som evner og ønsker å skjerpe seg, fra tid til annen :) 

Anonymkode: 322ce...994

Du har et utrolig behov for å hevde deg selv? I tråd etter tråd prøver du å skille ‘dem og oss’. Hvorfor det? Føler du at du ikke får anerkjennelse nok i den virkelige verden og trenger anonymforum for å føle deg bra? 

Du er svært lett gjenkjennelig og jeg vet jo at ingen når inn til deg med motargument. Derfor trekker jeg meg ut av tråden (og det klarer jeg) og lar meg underholde av deg videre. Du er et studium verd. 

Anonymkode: cb242...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så alle som argumenterer mot og er uenige med deg bedriver kun med pirk? 

Var ikke det svært spesielt egentlig?

Anonymkode: cb242...2b2

Nei.

Men alle som driver på sånn som du gjør her - hvor du ikke kommer med et eneste argument eller mening eller innsikt, kun med spørsmål - de gjør altså det.

En god huskeregel er at spørsmål ofte regnes som mas. Du kommer kun med spørsmål. 

Og nå har du muligheten til å velge;

Vil du fortsette å mase og spørre, eller vil du delta med noe nyttig. 

Siden jeg allerede har nevnt Sokrates, så passer det kanskje å minne om de tre sikter han mener man bør la ordene våre gå gjennom før vi ytrer de; 

- Er det sant?

- Er det godt?

- Er det nødvendig?

Hvis det vi har tenkt å si, ikke er noe av dette, så er det bedre å la være, mente Sokrates. 

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

jeg vet jo at ingen når inn til deg med motargument

Det stemmer.

Men mange når inn til meg med ordentlige argumenter. 

Det er forskjellen på ordentlige argumenter og motargumenter, jeg mente å sette fokus på. 

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er mennesker med et potensiale for forbedring. Tråden var altså ment som en slags samling i bånn for alle oss som evner og ønsker å skjerpe seg, fra tid til annen :) 

Anonymkode: 322ce...994

En vakker tanke. Men den har altså vært prøvd før, uten særlig hell. Før var det vel nesten månedlig en generell «kan ikke alle bare skjerpe seg»-tråd. Nå er de ikke så hyppige lenger, sikkert fordi mange ble trigget av generell kjefting og svarte utrolig negativt. 
 

Du må bare velge hvor din oppmerksomhet skal gå, og så får du uttrykke det du mener her, i den enkelte tråd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Pashla skrev:

En vakker tanke. Men den har altså vært prøvd før, uten særlig hell. Før var det vel nesten månedlig en generell «kan ikke alle bare skjerpe seg»-tråd. Nå er de ikke så hyppige lenger, sikkert fordi mange ble trigget av generell kjefting og svarte utrolig negativt. 
 

Du må bare velge hvor din oppmerksomhet skal gå, og så får du uttrykke det du mener her, i den enkelte tråd? 

Var det du som laget den tråden om at du pleide å dra til frisøren, men så opplevde du bare at håret vokste ut igjen for hver gang, og dermed ga du bare opp og bestemte deg for å gå for rottereir-stilen? ;) 

(Skjønnhet må gjerne pleies og vedlikeholdes.)

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2020 den 13.18, Anonym bruker skrev:

«Hvorfor skriver du sånn?»

«Har du ikke lært at...?»

«Er du dum? Er du gal?»

«Du tar feil!»

«Jeg ville mye heller ha gjort det slik!»

Ja vel, du mener noe. Og du har rett til din egen mening. 

Men hva med å presentere dine egne meninger og synspunkter i en sak, fremfor å hoppe på, og angripe, andre brukere, sidelengs og bakfra? 

Det er ingenting ved det å pirke og rette på andre, som får deg til å fremstå som noen mer smart eller oppegående, enn de du angriper eller pirker på, snarere tvert i mot.

For hadde du hatt en mening, og du kunne presentere denne og begrunne denne godt...så hadde du vel gjort det? ;) 

 

(innlegget er ikke rettet mot noen bestemte brukere, altså, legger bare merke til en trend hvor svært mange er langt mer fokusert på hva andre gjør, enn på å holde styr på seg selv)

Anonymkode: 322ce...994

Men om alle hadde hatt nok med seg selv og aldri følt for å svare på spørsmål og gitt sitt syn på div problemstillinger hadde det jo blitt veldig kjedelig her på forumet?

Jeg kan også bli oppgitt på ting jeg anser som pirk og uten relevans for diskusjonen, men så vet jeg at jeg også har mine små oppheng. Noen ganger svarer jeg kanskje krassere enn nødvendig, mens andre ganger klarer jeg å overse pirk og kverulering. 

Jeg tenker at vi alle får passe på vår eget språk og engasjement og heller overse de som kan irritere? Hva hadde vel forumet vært uten diskusjon og forskjellig mening? Vi klarer neppe å oppdra voksne folk med tråder som dette ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var det du som laget den tråden om at du pleide å dra til frisøren, men så opplevde du bare at håret vokste ut igjen for hver gang, og dermed ga du bare opp og bestemte deg for å gå for rottereir-stilen? ;) 

(Skjønnhet må gjerne pleies og vedlikeholdes.)

Anonymkode: 322ce...994

Metaforen funker ikke helt. Du er ikke noens frisør her, og jeg tror heller ikke at frisøren klarer å snakke håret til å skjerpe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Vi klarer neppe å oppdra voksne folk med tråder som dette ;) 

6 timer siden, Pashla skrev:

Du er ikke noens frisør her, og jeg tror heller ikke at frisøren klarer å snakke håret til å skjerpe seg.

Må si jeg er nokså overrasket over hvor liten tiltro dere har til dere selv som medlemmer av et miljø eller samfunn, og hvor mye påvirkningskraft dere har på de rundt dere.

Når man leser på et forum som dette, er det lett å se at når en sier noe, så sprer idéen seg videre, nye tråder opprettes om samme tema, folk pønsker og funderer på det som blir diskutert.

Og når jeg sier noe, er det jo i full visshet om at folk lytter til det, tar det på alvor, og, i alle fall tidvis, setter pris på det. Ellers ville det jo ikke vært noen vits om jeg sa noe. 

Ser bare etter denne tråden at enkelte kaster seg på hypen, og gir beskjed når de ikke synes ting er greit. Bra jobba! :) 

 

Litt utenfor tema, men jeg synes det er særlig ille at det ofte er kvinner som snakker ned andre kvinner, og forteller hverandre hvor lite de betyr og hvor liten nytte det er i det de gjør. Jantelov, rett og slett. Undertrykking og underminering av kvinner, er et fenomen jeg dessverre ser like mye av i kvinners egen kultur, som i menns kultur. 

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.4.2020 den 11.53, Anonym bruker skrev:

Når man leser på et forum som dette, er det lett å se at når en sier noe, så sprer idéen seg videre, nye tråder opprettes om samme tema, folk pønsker og funderer på det som blir diskutert.

Helt sant, men «skjerp dere alle sammen!»-trådene har vært faste gjengangere i 15 år... så jeg tror ikke du skal overvurdere betydningen av denne banebrytende tråden her, altså. Det er mye det samme som det var i 2005. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Pashla skrev:

Helt sant, men «skjerp dere alle sammen!»-trådene har vært faste gjengangere i 15 år... så jeg tror ikke du skal overvurdere betydningen av denne banebrytende tråden her, altså. Det er mye det samme som det var i 2005. 

Det er litt ironisk at du husker 15 år bakover i tid, men ikke det jeg skrev på torsdag ;) 

Jeg svarte deg på den samme innvendingen, i det svaret mitt om frisør, hår som vokser ut igjen, og at skjønnhet er vedlikeholdsarbeid.

Og da skrev du:

På 24.4.2020 den 5.23, Pashla skrev:

Metaforen funker ikke helt.

Diskusjonen går i ring, hvis du ikke klarer å rive deg løs fra tanken om at dette er ment som noe oppsiktsvekkende og banebrytende, fra min side. For det er det altså ikke. 

Mest sannsynlig gjelder det også for de fleste tråder her inne, at de går igjen med jevne mellomrom.

Har man vært her i 15 år og har trøbbel med at det samme problemstillingene går igjen, så betyr ikke det nødvendigvis at det er noe galt med de som oppretter tråder.

Forumet er ment som et levende og dynamisk sted, ikke som spøkelseslandsby og museum for gamle travere.

Ellers hadde det jo ikke vært mulig å bli medlem her?

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2020 den 11.53, Anonym bruker skrev:

Må si jeg er nokså overrasket over hvor liten tiltro dere har til dere selv som medlemmer av et miljø eller samfunn, og hvor mye påvirkningskraft dere har på de rundt dere.

Når man leser på et forum som dette, er det lett å se at når en sier noe, så sprer idéen seg videre, nye tråder opprettes om samme tema, folk pønsker og funderer på det som blir diskutert.

Og når jeg sier noe, er det jo i full visshet om at folk lytter til det, tar det på alvor, og, i alle fall tidvis, setter pris på det. Ellers ville det jo ikke vært noen vits om jeg sa noe. 

Ser bare etter denne tråden at enkelte kaster seg på hypen, og gir beskjed når de ikke synes ting er greit. Bra jobba! :) 

 

Litt utenfor tema, men jeg synes det er særlig ille at det ofte er kvinner som snakker ned andre kvinner, og forteller hverandre hvor lite de betyr og hvor liten nytte det er i det de gjør. Jantelov, rett og slett. Undertrykking og underminering av kvinner, er et fenomen jeg dessverre ser like mye av i kvinners egen kultur, som i menns kultur. 

Anonymkode: 322ce...994

Du er virkelig slitsom!

Anonymkode: 44aa8...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er virkelig slitsom!

Anonymkode: 44aa8...eee

Takk! Skriver det på min liste! 

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er litt ironisk at du husker 15 år bakover i tid, men ikke det jeg skrev på torsdag ;) 

Jeg svarte deg på den samme innvendingen, i det svaret mitt om frisør, hår som vokser ut igjen, og at skjønnhet er vedlikeholdsarbeid.

Og da skrev du:

Diskusjonen går i ring, hvis du ikke klarer å rive deg løs fra tanken om at dette er ment som noe oppsiktsvekkende og banebrytende, fra min side. For det er det altså ikke. 

Mest sannsynlig gjelder det også for de fleste tråder her inne, at de går igjen med jevne mellomrom.

Har man vært her i 15 år og har trøbbel med at det samme problemstillingene går igjen, så betyr ikke det nødvendigvis at det er noe galt med de som oppretter tråder.

Forumet er ment som et levende og dynamisk sted, ikke som spøkelseslandsby og museum for gamle travere.

Ellers hadde det jo ikke vært mulig å bli medlem her?

Anonymkode: 322ce...994

Dette er fra en som syns andre pirker mye...? 
 

(Jeg husker ikke hver tråd fra 2005. Men de kom, som sagt, jevnlig i en laaang periode. Kudos til deg som tar opp tradisjonen, håper du lykkes selv om jeg tviler.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pashla skrev:

Kudos til deg som tar opp tradisjonen, håper du lykkes

Takk!

Tråden var i grunn en impulshandling etter å ha sett voksne damer krangle så fillene føyk om noe helt vanvittig trivielt. Det var litt sånn;

- Den blusen er kongeblå!

- Nei, den er mørkeblå!

- Nei, kongeblå!

- Nei, mørkeblå!

- Er du helt teit eller?

- Nei, er du? Har noen mista deg i gulvet da du var barn?

- Herregud, vedder på at du har det skikkelig stygt hjemme i stua di!

- Og jeg håper at barnevernet kommer og tar alle barna fra deg, det går ikke an å vokse opp sånn! 

- Det sier du bare fordi mannen din ikke vil ha deg!

- Pass deg, ellers tar jeg mannen din i stedet, han står ute i gangen og venter på meg nå!

- Heks!

- Dust!

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...