Gå til innhold

Pirk, pirk, pirk...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

«Hvorfor skriver du sånn?»

«Har du ikke lært at...?»

«Er du dum? Er du gal?»

«Du tar feil!»

«Jeg ville mye heller ha gjort det slik!»

Ja vel, du mener noe. Og du har rett til din egen mening. 

Men hva med å presentere dine egne meninger og synspunkter i en sak, fremfor å hoppe på, og angripe, andre brukere, sidelengs og bakfra? 

Det er ingenting ved det å pirke og rette på andre, som får deg til å fremstå som noen mer smart eller oppegående, enn de du angriper eller pirker på, snarere tvert i mot.

For hadde du hatt en mening, og du kunne presentere denne og begrunne denne godt...så hadde du vel gjort det? ;) 

 

(innlegget er ikke rettet mot noen bestemte brukere, altså, legger bare merke til en trend hvor svært mange er langt mer fokusert på hva andre gjør, enn på å holde styr på seg selv)

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her på forum er det mye slik irriterende ja. Og så har vi de irriterende hersketeknikkene som er utgått på dato «har du ikke utdannelse eller? Skulle tro det» 

«du virker veldig enkel» det var ikke det jeg spurte om!! 
 

men i virkeligheten kan det være at folk klager på ting i livet sitt over flere år. Så kan jeg se hva de kan forandre på for å få det bedre, men da avfeier de det. Feks økonomi som ikke går rundt, men det er ikke så rart når de i hver bidige situasjon tenker; «men det er da ikke dette jeg bruker penger på til vanlig», «er jo bare å kutte på andre ting» «er ikke mye penger ekstra i mnd dette da» 

Da blir jeg oppgitt

Anonymkode: 1053b...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Virker som folk er ekstra på tuppa nå. Det er tydelig at mange har som mål å sparke på andre for å føle seg bedre selv, fremfor å føre en saklig og fruktbar debatt. 

Anonymkode: 49dd0...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nei, folkeopplysning skal vi ikke ha noe av! Man kunne jo risikere å lære noe, og lærdom er fullstendig unødvendig. 

Anonymkode: 0247f...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere to første;

Ja, jeg laget denne tråden i håp om å få folk til å tenke seg om, før de poster.

Dersom noen skriver et innlegg hvor de presenterer et godt forslag eller en gjennomtenkt idé, er det jo veldig mye enklere å svare; Det var lurt! Du er jammen smart!

Mens hvis noen bare hopper på andre, så er det mye lettere å svare surt tilbake, og så har man det gående.

Hvis folk ønsker å bli møtt på en litt hyggeligere måte enn de er vant med, så er dette dermed et tips for hvordan de lett kan oppnå det.

Til tredje som svarer meg;

Jeg lærer selv mye av å delta på forum. Men jeg lærer kun av de som presenterer et godt innlegg, som står på egne ben, ikke av de som pirker på meg. Dette har nok med både psykologi og pedagogikk å gjøre, man blir automatisk skeptisk når noen forsøker å pushe, og dermed tar man heller ikke det de sier, på alvor. 

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til dere to første;

Ja, jeg laget denne tråden i håp om å få folk til å tenke seg om, før de poster.

Dersom noen skriver et innlegg hvor de presenterer et godt forslag eller en gjennomtenkt idé, er det jo veldig mye enklere å svare; Det var lurt! Du er jammen smart!

Mens hvis noen bare hopper på andre, så er det mye lettere å svare surt tilbake, og så har man det gående.

Hvis folk ønsker å bli møtt på en litt hyggeligere måte enn de er vant med, så er dette dermed et tips for hvordan de lett kan oppnå det.

Til tredje som svarer meg;

Jeg lærer selv mye av å delta på forum. Men jeg lærer kun av de som presenterer et godt innlegg, som står på egne ben, ikke av de som pirker på meg. Dette har nok med både psykologi og pedagogikk å gjøre, man blir automatisk skeptisk når noen forsøker å pushe, og dermed tar man heller ikke det de sier, på alvor. 

Anonymkode: 322ce...994

Det er vanskelig å ta innlegg stappfulle av skrivefeil og dårlig språk seriøst. 

Anonymkode: 0247f...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vanskelig å ta innlegg stappfulle av skrivefeil og dårlig språk seriøst. 

Anonymkode: 0247f...a1f

Men da er det vel bare å la være å ta de innleggene seriøst, og hoppe videre til noe annet?

Mennesker har selv ansvar for å gjøre seg forstått hvis de ønsker å bli det. Det er ingen av oss som er ansatt for å svare på alt som måtte dukke opp, eller for å hjelpe alle. 

Mulig det er problemet her!

Mange kvinner føler de må hjelpe til, hvis noen har problemer, og påtar seg lett oppgaver som ikke er deres ansvar. Og så blir de slitne siden folk ikke en gang klarer å formulere seg. Og så blir de utbrent og spydig.

Det kan jo være en mulig forklaring på hvorfor man ender opp med å være spydig?

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en yrkesgruppe som for tiden er forhatt her inne, blir rett og slett litt lei meg når jeg leser mange av tingene som skrives om de. Jeg tror hele koronasituasjonen har bringt frem det verste i enkelte folk, hvor det virker som om det er en konkuranse om å snakke mest mulig nedlatende til andre mennesker, og trykke de ned mest mulig. Jeg ser stor forskjell på tonen her inne før og etter alt dette med korona startet.

Anonymkode: 81228...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror du har rett i det.

Krisen har brakt frem det verste i mennesker både fordi det er mangel på kunnskap om hva vi står over for (mangel på kontroll) og mye frykt (angst). På toppen av dette, settes yrkesgruppene opp mot hverandre, hvor noen regnes som superviktige, samfunnskritiske, mens andre regnes som nærmest helt ubrukelige, unødvendige, en luksus vi ikke kan ta oss råd til.

Det som tidligere var to gode og likeverdige naboer er nå plutselig blitt til en veldig viktig person som bidrar i samfunnet, og en annen som ikke kan bidra og som samfunnet nå betaler for. Eller, enda verre, som smitter folk rundt seg og bidrar til ekstra mye kaos. 

Man måler plutselig sin egen verdi som menneske, ut fra en helt annen tabell enn før. 

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

men i virkeligheten kan det være at folk klager på ting i livet sitt over flere år. Så kan jeg se hva de kan forandre på for å få det bedre, men da avfeier de det. Feks økonomi som ikke går rundt, men det er ikke så rart når de i hver bidige situasjon tenker; «men det er da ikke dette jeg bruker penger på til vanlig», «er jo bare å kutte på andre ting» «er ikke mye penger ekstra i mnd dette da» 

Da blir jeg oppgitt

Anonymkode: 1053b...0b8

Fikk aldri svart på denne her, men jeg kan svare nå.

Skjønner hva du mener!

Enkelte mennesker er veldig glad i å fortelle om problemene sine, klage over at alt er så vanskelig...men når andre presenterer en løsning, så hopper de enten over forslaget, eller de oppretter bare enda en ny tråd.

Så frekt! Haha!

Dette er de gangene jeg står størst i fare for å lirke av meg mer eller mindre religiøse fraser.

Har faktisk opplevd at noen av de som holder på sånn, plutselig, en vakker dag, gjør noe med livet sitt. Så det skjer nok oftest noe der, under topplokket.

Men frem til det skjer, er det jo som å løpe inn i en betongvegg!! :murvegg:

(og det gjør man, som kjent, på eget ansvar)

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krisen gjør nix forskjell her, tro meg. Har 15 år bak meg på forumet og husker st det var omtrent likedan i 2005. Var på et annet nettforum før det, og tenker at du må bare bestemme deg for hva du gidder å høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

«Du tar feil!»

Ja vel, du mener noe. Og du har rett til din egen mening. 

Men hva med å presentere dine egne meninger og synspunkter i en sak, fremfor å hoppe på, og angripe, andre brukere, sidelengs og bakfra? 

Det er ingenting ved det å pirke og rette på andre, som får deg til å fremstå som noen mer smart eller oppegående, enn de du angriper eller pirker på, snarere tvert i mot.

For hadde du hatt en mening, og du kunne presentere denne og begrunne denne godt...så hadde du vel gjort det? ;) 

 

Anonymkode: 322ce...994

Denne har jeg brukt i et par-tre tråder siste par ukene. Til samme bruker i hver tråd. Brukeren påstod å være helsepersonell (som er brudd på forumreglene) og kom med feilinformasjon om helt elementære helsefaglige ting. Selv når vedkommende ble forklart i detaljer og på saklig måte at vedkommende tok feil, og at h*n brøt forumreglene, så nektet personen å gi seg, bare fortsatte å komme med feilaktige påstander. Da er det helt på sin plass å si "Du tar feil!". Noen forstår ikke at det å komme med slike feilaktige påstander i den situasjonen verden og landet er i nå kan være farlig.

Så noen ganger er det det eneste riktige å gjøre å være så tydelig. Og det må man være akkurat i slike tilfeller, spesielt med tanke på at det kan ta opp til et døgn før moderator sletter slik feilaktig informasjon.

Anonymkode: e0282...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv når vedkommende ble forklart i detaljer og på saklig måte at vedkommende tok feil, og at h*n brøt forumreglene, så nektet personen å gi seg, bare fortsatte å komme med feilaktige påstander. Da er det helt på sin plass å si "Du tar feil!".

Er det nå egentlig det?

Burde ikke det mest effektive være å rapportere, hvis noen bryter reglene, så kan moderator avgjøre om det stemmer?

Har selv opplevd at mange oppgir hva de jobber som, særlig i det siste, og stusset først selv på om det var lov. Men kom etter hvert frem til at det er forskjell på å fortelle om hva man jobber som og hva slags mening man har om en sak, og det å fortelle hva man jobber som for å gi ett bestemt menneske et medisinsk råd. Det kan jo ikke være ulovlig å fortelle at man jobber som lege eller sykepleier. Det er først når man gir medisinske råd og signerer som lege/sykepleier/etc, at man bryter reglene. 

Ikke helt ulikt at man oftere enn ikke, bryter reglene om avsporing, når man utgir seg for å være moderator, men uten å faktisk forstå reglene ;) 

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Pashla skrev:

Krisen gjør nix forskjell her, tro meg. Har 15 år bak meg på forumet og husker st det var omtrent likedan i 2005. Var på et annet nettforum før det, og tenker at du må bare bestemme deg for hva du gidder å høre på.

Mitt inntrykk er at facebook endret det meste.

Før facebook, så var det liksom bare de kuleste som fant frem på internett. Facebook var som et vårslepp av alle de som (etter min mening) aldri burde ha vært der...

Har ikke vært akkurat her så lenge, men har vært på andre lignende steder siden starten av årtusenet, og mitt inntrykk er at det som tidligere var et fristed, har utviklet seg i sterkt negativ retning etter 2010, sånn cirka. 

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt inntrykk er at facebook endret det meste.

Før facebook, så var det liksom bare de kuleste som fant frem på internett. Facebook var som et vårslepp av alle de som (etter min mening) aldri burde ha vært der...

Har ikke vært akkurat her så lenge, men har vært på andre lignende steder siden starten av årtusenet, og mitt inntrykk er at det som tidligere var et fristed, har utviklet seg i sterkt negativ retning etter 2010, sånn cirka. 

Anonymkode: 322ce...994

Hmm, der var ikke bare sympatiske folk blant de kule heller. Men det kan godt hende noe skiftet da. Jeg husker det ikke på den måten i det hele tatt, det var skitt og kanel hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det nå egentlig det?

Burde ikke det mest effektive være å rapportere, hvis noen bryter reglene, så kan moderator avgjøre om det stemmer?

Har selv opplevd at mange oppgir hva de jobber som, særlig i det siste, og stusset først selv på om det var lov. Men kom etter hvert frem til at det er forskjell på å fortelle om hva man jobber som og hva slags mening man har om en sak, og det å fortelle hva man jobber som for å gi ett bestemt menneske et medisinsk råd. Det kan jo ikke være ulovlig å fortelle at man jobber som lege eller sykepleier. Det er først når man gir medisinske råd og signerer som lege/sykepleier/etc, at man bryter reglene. 

Ikke helt ulikt at man oftere enn ikke, bryter reglene om avsporing, når man utgir seg for å være moderator, men uten å faktisk forstå reglene ;) 

Anonymkode: 322ce...994

Tar laaaang tid før moderasjonen kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

«Hvorfor skriver du sånn?»

«Har du ikke lært at...?»

«Er du dum? Er du gal?»

«Du tar feil!»

«Jeg ville mye heller ha gjort det slik!»

Ja vel, du mener noe. Og du har rett til din egen mening. 

Men hva med å presentere dine egne meninger og synspunkter i en sak, fremfor å hoppe på, og angripe, andre brukere, sidelengs og bakfra? 

Det er ingenting ved det å pirke og rette på andre, som får deg til å fremstå som noen mer smart eller oppegående, enn de du angriper eller pirker på, snarere tvert i mot.

For hadde du hatt en mening, og du kunne presentere denne og begrunne denne godt...så hadde du vel gjort det? ;) 

 

(innlegget er ikke rettet mot noen bestemte brukere, altså, legger bare merke til en trend hvor svært mange er langt mer fokusert på hva andre gjør, enn på å holde styr på seg selv)

Anonymkode: 322ce...994

Det singler godt i glasshuset ditt nå?

Anonymkode: cb242...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Tar laaaang tid før moderasjonen kommer...

Joda, poenget mitt er at ofte så vurderer enkelte brukere, reglene svært annerledes enn hva moderator (og vi andre) gjør.

Og da er det bare plagsomt når de roper «Du tar feil!». For det er jo like gjerne de selv som gjør det. 

Det er Dunning-Kruger effekten, som gjør seg gjeldende. De som tror de vet mest, er typisk de som vet minst.

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det singler godt i glasshuset ditt nå?

Anonymkode: cb242...2b2

Var det ment som et forslag til min liste over plagsomme forsøk på hersketeknikker?

Takk! Det passet perfekt! :) 

Anonymkode: 322ce...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

«Hvorfor skriver du sånn?»

«Har du ikke lært at...?»

«Er du dum? Er du gal?»

«Du tar feil!»

«Jeg ville mye heller ha gjort det slik!»

Ja vel, du mener noe. Og du har rett til din egen mening. 

Men hva med å presentere dine egne meninger og synspunkter i en sak, fremfor å hoppe på, og angripe, andre brukere, sidelengs og bakfra? 

Det er ingenting ved det å pirke og rette på andre, som får deg til å fremstå som noen mer smart eller oppegående, enn de du angriper eller pirker på, snarere tvert i mot.

For hadde du hatt en mening, og du kunne presentere denne og begrunne denne godt...så hadde du vel gjort det? ;) 

 

(innlegget er ikke rettet mot noen bestemte brukere, altså, legger bare merke til en trend hvor svært mange er langt mer fokusert på hva andre gjør, enn på å holde styr på seg selv)

Anonymkode: 322ce...994

Det er kun de to første eksemplene dine som dreier seg om pirk. 

Anonymkode: 005f6...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det nå egentlig det?

Burde ikke det mest effektive være å rapportere, hvis noen bryter reglene, så kan moderator avgjøre om det stemmer?

Har selv opplevd at mange oppgir hva de jobber som, særlig i det siste, og stusset først selv på om det var lov. Men kom etter hvert frem til at det er forskjell på å fortelle om hva man jobber som og hva slags mening man har om en sak, og det å fortelle hva man jobber som for å gi ett bestemt menneske et medisinsk råd. Det kan jo ikke være ulovlig å fortelle at man jobber som lege eller sykepleier. Det er først når man gir medisinske råd og signerer som lege/sykepleier/etc, at man bryter reglene. 

Ikke helt ulikt at man oftere enn ikke, bryter reglene om avsporing, når man utgir seg for å være moderator, men uten å faktisk forstå reglene ;) 

Anonymkode: 322ce...994

Det hadde fungert hvis moderatorene var tilgjengelige hele tiden. Men når enkelte brukere utgir seg for å være helsepersonell og kommer med farlig feilinformasjon, da må man faktisk korrigere det som er feil, slik at andre slipper å ta feil/farlige valg.

Du argumenterer forresten som den brukeren jeg tenker på, og den brukeren hevdet å ha en bestemt yrkesutdanning innen helse. Og jo, det er mot forumreglene å undertegne som lege/sykepleier/annet helsepersonell - leste du ikke forumreglene før du meldte deg inn? Ergo kommer du her med feilaktige påstander her...

* Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer, farmasøyter eller annet helsepersonell, samt personer som er under utdanning i disse yrkene.https://forum.klikk.no/foreldre/guidelines/

Anonymkode: e0282...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde fungert hvis moderatorene var tilgjengelige hele tiden. Men når enkelte brukere utgir seg for å være helsepersonell og kommer med farlig feilinformasjon, da må man faktisk korrigere det som er feil, slik at andre slipper å ta feil/farlige valg.

Du argumenterer forresten som den brukeren jeg tenker på, og den brukeren hevdet å ha en bestemt yrkesutdanning innen helse. Og jo, det er mot forumreglene å undertegne som lege/sykepleier/annet helsepersonell - leste du ikke forumreglene før du meldte deg inn? Ergo kommer du her med feilaktige påstander her...

* Det er ikke tillatt å signere som helsepersonell/yrkestitler innenfor helsesektoren. Dette gjelder sykepleiere, leger, psykologer, farmasøyter eller annet helsepersonell, samt personer som er under utdanning i disse yrkene.https://forum.klikk.no/foreldre/guidelines/

Anonymkode: e0282...1b5

Men det er jo ikke alltid lett for andre brukere å vite hvem som har rett.

Anonymkode: 81228...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke alltid lett for andre brukere å vite hvem som har rett.

Anonymkode: 81228...a99

Det er likevel det eneste riktige å si fra, da kan i hvert fall de som ev. vurderer å følge feilaktige råd google litt mer målrettet selv og da (ofte enkelt) finne ut av det.

Dilemmaet er jo at når en bruker hevder å være helsepersonell med tittel, så innbyr det ofte til tillit. Det er farlig når det misbrukes og når man sprer feil og farlig informasjon. Dette vil annet helsepersonell, som kan sine fag, se - problemet er da at når man da korrigerer den som bryter forumreglene så har man ikke lov å fortelle at man er helsepersonell selv.

Men det er uansvarlig av de som ser åpenlys og tidvis farlig feilaktig helseinformasjon å ikke påpeke det. Om ikke annet kan uenigheten i tråden da gjøre at noen stopper opp og heller tar det opp med helsepersonell, istedenfor å stole på uttalelser fra én som gir feil info (uansett om vedkommende er helsepersonell og bare udyktig, eller om den bare påstår å være helsepersonell).

Sidene her leses av så mange i løpet av et døgn (som det kan ta før moderator er på banene igjen), at farlige feil må korrigeres av de som vet hva som stemmer, for å gjøre de som leser oppmerksom og mer kritisk til det feilaktige som er skrevet.

Anonymkode: e0282...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var det ment som et forslag til min liste over plagsomme forsøk på hersketeknikker?

Takk! Det passet perfekt! :) 

Anonymkode: 322ce...994

Nei, det var det da ikke. Jeg uthevet tilogmed det jeg refererte til? 

Kanskje du skal se litt på deg selv? Både når det gjelder forsøk på hersketeknikk og å bry seg med hva andre gjør? 

Det er så lett å se flisen i andres øye, men ikke bjelken i sitt eget, vet du. 

Anonymkode: cb242...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke alltid lett for andre brukere å vite hvem som har rett.

Anonymkode: 81228...a99

Det er vel nettopp derfor man ikke skal gi helseråd og påstå man er lege... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...