Gå til innhold

Asså - mer energi ut enn inn.. burde man ikke gå ned da?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg logger mat på Roede appen, og bevegelse/trening logges på Apple watch og legges automatisk inn i Roede.

Det viser at jeg daglig har et energiunderskudd. Likevel går jeg opp

Hva skjer?

Anonymkode: 42b8d...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags trening driver du med? Trener du eller bare reduserer du matinntaket? Trener du legger du på deg mer muskler, og muskler veier mer enn fett så det er naturlig at vekten vil stige.

Og jo, det er noe som heter slemme kalorier. La oss si at du går en uke på McDonald’s eller bare lever på kaloririk men næringsfattig mat. Så spiser du sunt neste uke. Da vil kroppen først bruke opp det sunne mens de usunne kaloriene ligger på lager og brenner saktere. 
 

Altså usunn mat er tyngre å bli kvitt. Bruker lengre tid og vil ligge i lageret lenger enn snille kalorier

Anonymkode: eb02d...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner til at man går - midlertidig - opp i vekt selv om man ligger i energiunderskudd.

Den aller viktigste årsaken er vann.  

I løpet av en menstruasjonssyklus er det helt normalt å variere 1-2 kilo, hvor hormonene sørger for vann i kroppen. 

Spiser man mye salt mat, eller ikke får nok drikke under trening, så holder kroppen på vann.

Og kommer man seg ikke på do, så veier jo det også litt. 

I en oppstartsfase av trening - særlig styrketrening, men også annen trening hvis man er helt utrent - er det også vanlig at musklene holder på vannet slik at man går opp i vekt.

Alle disse effektene vil typisk flate ut, hvis du bare fortsetter med det du gjør. 

Men...

Stress kan i tillegg fucke til forbrenningen slik at kroppen skrur opp eller ned på basalforbrenningen. Det nytter ikke å lure kroppen. Vil du ha høy forbrenning må du lure kroppen til å tro at det er nok næring. Sulter du den, vil den gå i krisemodus, og lagre alt den klarer. 

Anonymkode: 094fb...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags trening driver du med? Trener du eller bare reduserer du matinntaket? Trener du legger du på deg mer muskler, og muskler veier mer enn fett så det er naturlig at vekten vil stige.

Og jo, det er noe som heter slemme kalorier. La oss si at du går en uke på McDonald’s eller bare lever på kaloririk men næringsfattig mat. Så spiser du sunt neste uke. Da vil kroppen først bruke opp det sunne mens de usunne kaloriene ligger på lager og brenner saktere. 
 

Altså usunn mat er tyngre å bli kvitt. Bruker lengre tid og vil ligge i lageret lenger enn snille kalorier

Anonymkode: eb02d...2b1

Jeg mener at jeg spiser sunn mat.. ikke junkfood. Trener i form av å gå i skogen/på fjellet 5-10 km hver dag. 
 

Skal følge litt nærmere med på kostholdsscoren min i appen.. 

Blir bare litt oppgitt 😨

HI

Anonymkode: 42b8d...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags trening driver du med? Trener du eller bare reduserer du matinntaket? Trener du legger du på deg mer muskler, og muskler veier mer enn fett så det er naturlig at vekten vil stige.

Og jo, det er noe som heter slemme kalorier. La oss si at du går en uke på McDonald’s eller bare lever på kaloririk men næringsfattig mat. Så spiser du sunt neste uke. Da vil kroppen først bruke opp det sunne mens de usunne kaloriene ligger på lager og brenner saktere. 
 

Altså usunn mat er tyngre å bli kvitt. Bruker lengre tid og vil ligge i lageret lenger enn snille kalorier

Anonymkode: eb02d...2b1

Jøss, for noe vås.

Anonymkode: 4e989...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange grunner til at man går - midlertidig - opp i vekt selv om man ligger i energiunderskudd.

Den aller viktigste årsaken er vann.  

I løpet av en menstruasjonssyklus er det helt normalt å variere 1-2 kilo, hvor hormonene sørger for vann i kroppen. 

Spiser man mye salt mat, eller ikke får nok drikke under trening, så holder kroppen på vann.

Og kommer man seg ikke på do, så veier jo det også litt. 

I en oppstartsfase av trening - særlig styrketrening, men også annen trening hvis man er helt utrent - er det også vanlig at musklene holder på vannet slik at man går opp i vekt.

Alle disse effektene vil typisk flate ut, hvis du bare fortsetter med det du gjør. 

Men...

Stress kan i tillegg fucke til forbrenningen slik at kroppen skrur opp eller ned på basalforbrenningen. Det nytter ikke å lure kroppen. Vil du ha høy forbrenning må du lure kroppen til å tro at det er nok næring. Sulter du den, vil den gå i krisemodus, og lagre alt den klarer. 

Anonymkode: 094fb...b04

Jeg skal vel snart ha mensen, Så det kan spille inn. Også drikker jeg kanskje for lite vann? 
 

HI

Anonymkode: 42b8d...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags trening driver du med? Trener du eller bare reduserer du matinntaket? Trener du legger du på deg mer muskler, og muskler veier mer enn fett så det er naturlig at vekten vil stige.

Og jo, det er noe som heter slemme kalorier. La oss si at du går en uke på McDonald’s eller bare lever på kaloririk men næringsfattig mat. Så spiser du sunt neste uke. Da vil kroppen først bruke opp det sunne mens de usunne kaloriene ligger på lager og brenner saktere. 
 

Altså usunn mat er tyngre å bli kvitt. Bruker lengre tid og vil ligge i lageret lenger enn snille kalorier

Anonymkode: eb02d...2b1

Nei, bare nei

Anonymkode: cdc6c...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg logger mat på Roede appen, og bevegelse/trening logges på Apple watch og legges automatisk inn i Roede.

Det viser at jeg daglig har et energiunderskudd. Likevel går jeg opp

Hva skjer?

Anonymkode: 42b8d...48b

Du ligger ikke litt høyt i beregnet kaloriinntak da?

Anonymkode: cdc6c...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være du spiser for lite. 1500 til 2000 kalorier om dagen. Kommer an på hva du veier og høyde og hva du har lagt inn i forhold til hvorfor du vil ned osv. 

Mye som kan spille inn. 

Noen klarer å lure kroppen ved å ha en dag der de spiser litt flere kalorier. 

Men for lite kalorier så går kroppen i sparebluss. 

Anonymkode: 8e828...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan være du spiser for lite. 1500 til 2000 kalorier om dagen. Kommer an på hva du veier og høyde og hva du har lagt inn i forhold til hvorfor du vil ned osv. 

Mye som kan spille inn. 

Noen klarer å lure kroppen ved å ha en dag der de spiser litt flere kalorier. 

Men for lite kalorier så går kroppen i sparebluss. 

Anonymkode: 8e828...adc

Hvor fort du vil ned, skulle det stå

Anonymkode: 8e828...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags trening driver du med? Trener du eller bare reduserer du matinntaket? Trener du legger du på deg mer muskler, og muskler veier mer enn fett så det er naturlig at vekten vil stige.

Og jo, det er noe som heter slemme kalorier. La oss si at du går en uke på McDonald’s eller bare lever på kaloririk men næringsfattig mat. Så spiser du sunt neste uke. Da vil kroppen først bruke opp det sunne mens de usunne kaloriene ligger på lager og brenner saktere. 
 

Altså usunn mat er tyngre å bli kvitt. Bruker lengre tid og vil ligge i lageret lenger enn snille kalorier

Anonymkode: eb02d...2b1

Dette er rent sludder!

1. Ved energiunderskudd går vekten ned over tid, selv om du omdanner fett til muskler. Det er jo nettopp derfor mennesker som skal bygge muskler må spise, de må gå i kalorioverskudd.

2. Nei, det er ikke slik at det er noe som heter slemme kalorier. Bildet ditt, om McDonalds, er en vanvittig forenkling av hva som skjer under kroppens metabolisme.

Kroppen vil alltid bruke det den har lettest tilgjengelig, det vil si den maten du nylig har spist. Først når det er tomt, så vil den gå løs på fett og muskler.

Muskler er lettere tilgjengelig enn fett, og nettopp derfor er det gunstig å stadig ivareta musklene når man skal gå ned i vekt, slik at kroppen går løs på fettet i stedet for på musklene. 

Anonymkode: 094fb...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du ligger ikke litt høyt i beregnet kaloriinntak da?

Anonymkode: cdc6c...59e

1300 per dag. 174 høy og nå 84 kg. Vil ned til 69

HI

Anonymkode: 42b8d...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal vel snart ha mensen, Så det kan spille inn. Også drikker jeg kanskje for lite vann? 
 

HI

Anonymkode: 42b8d...48b

Ja, det å øke inntak av vann er en av de mest gunstige tiltakene du kan gjøre når du skal gå ned i vekt.

Det fyller magen, du unngår en god del søtsug (som ofte egentlig er tørste), du skyller ut overskudd av salter, og du slapper bedre av.

Alt dette er veldig gunstig for å komme ned i vekt, i hvert fall hvis du er overvektig og vil ned til normalvekt. 

Anonymkode: 094fb...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan være du spiser for lite. 1500 til 2000 kalorier om dagen. Kommer an på hva du veier og høyde og hva du har lagt inn i forhold til hvorfor du vil ned osv. 

Mye som kan spille inn. 

Noen klarer å lure kroppen ved å ha en dag der de spiser litt flere kalorier. 

Men for lite kalorier så går kroppen i sparebluss. 

Anonymkode: 8e828...adc

Etter min vekt/høyde, aktivitetsnivå og ønsket vekttap har det blitt estimert av Roede at jeg skal ligge på 1300 per dag

HI

Anonymkode: 42b8d...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

1300 per dag. 174 høy og nå 84 kg. Vil ned til 69

HI

Anonymkode: 42b8d...48b

Dette er å sulte deg selv, det er jo ikke sunt en plass! 😳

Her må du regne med at kroppen skrur ned den basale forbrenningen til sultkrise-nivå, og til slutt lagrer den alle kaloriene den klarer, og etterhvert vil du ikke orke noen ting. Du er på feil vei!

Du bør ligge på maks 500 kcal underskudd hver dag, og forbrenne godt over 2000 kcal hver dag, med din vekt (og høyde).

Jeg er like høy som deg, jeg trives med et  kaloriinntak på rundt 2000. Hvis jeg vil ned i vekt, må jeg altså forbrenne ca 2500 kcal. Det går som en lek, hvis jeg bare er innstilt på det!

Anonymkode: 094fb...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etter min vekt/høyde, aktivitetsnivå og ønsket vekttap har det blitt estimert av Roede at jeg skal ligge på 1300 per dag

HI

Anonymkode: 42b8d...48b

Da har du satt deg mål om å gå ned alt for fort eller å bevege deg alt for lite. 

Med mindre du er sengeliggende 24/7, så er det jo omtrent ikke mulig å skulle forbrenne så lite som det der, og fremdeles fungere mentalt. 

Anonymkode: 094fb...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da har du satt deg mål om å gå ned alt for fort eller å bevege deg alt for lite. 

Med mindre du er sengeliggende 24/7, så er det jo omtrent ikke mulig å skulle forbrenne så lite som det der, og fremdeles fungere mentalt. 

Anonymkode: 094fb...b04

Det oppleves ikke som et problem å ligge på 1300. Men nå fikk jeg en oppvekker. Kanskje jeg spiser for lite? 

Med trening ligger jeg på 2200 forbrente kcal per dag. Veldig stillesittende ellers med hjemmekontor

HI

Anonymkode: 42b8d...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er rent sludder!

1. Ved energiunderskudd går vekten ned over tid, selv om du omdanner fett til muskler. Det er jo nettopp derfor mennesker som skal bygge muskler må spise, de må gå i kalorioverskudd.

2. Nei, det er ikke slik at det er noe som heter slemme kalorier. Bildet ditt, om McDonalds, er en vanvittig forenkling av hva som skjer under kroppens metabolisme.

Kroppen vil alltid bruke det den har lettest tilgjengelig, det vil si den maten du nylig har spist. Først når det er tomt, så vil den gå løs på fett og muskler.

Muskler er lettere tilgjengelig enn fett, og nettopp derfor er det gunstig å stadig ivareta musklene når man skal gå ned i vekt, slik at kroppen går løs på fettet i stedet for på musklene. 

Anonymkode: 094fb...b04

Ja men det er logisk at tunge kalorier lagres mens det kroppen faktisk trenger brukes til energi. 
Hva tenker du om brød? Ei som var opptatt av å være tynn sa at kroppen lagrer brød på rumpa og bruker det nødvendige først? 

Anonymkode: eb02d...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det oppleves ikke som et problem å ligge på 1300. Men nå fikk jeg en oppvekker. Kanskje jeg spiser for lite? 

Med trening ligger jeg på 2200 forbrente kcal per dag. Veldig stillesittende ellers med hjemmekontor

HI

Anonymkode: 42b8d...48b

Da burde du minst ha et inntak på 1700 kcal.

Men jeg vil heller anbefale deg å legge deg på 2000 kcal inn, og så heller øke 300 kcal ut hver dag (slik at du er på 500).

Med hjemmekontor er det jo ypperlig å

- ta noen pauser i jobben med spensthopp, utfall og armhevinger (ingen ser deg jo!)

Og bruke den tiden du ellers ville brukt til/fra jobb, til å 

- vaske tak, vegger og vinduer

- rydde skuffer og skap

- jobbe i hagen

- ordne alle de tingene du ellers ikke får ordnet

- gå en trapp her og en trapp der

Det ligger ekstremt mange kalorier i husarbeid. 300 kommer til å gå som fot i hose. Og huset kommer til å skinne :) 

Anonymkode: 094fb...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker du om brød? Ei som var opptatt av å være tynn sa at kroppen lagrer brød på rumpa og bruker det nødvendige først? 

Jeg tenker det er på linje med de som tror at myndighetene putter mikrochip inn i oss når vi får vaksine, og at det hjelper å gå med sølvpapirhatt! ;) 

Anonymkode: 094fb...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg vil heller anbefale deg å legge deg på 2000 kcal inn, og så heller øke 300 kcal ut hver dag (slik at du er på 500).

Mente «slik at du er på 2500». 

Anonymkode: 094fb...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1300-1500 var passe for 160 høye meg med en veldig stillesittende hverdag. Så for at du skal holde på opplegget på sikt ville jeg nok gitt deg selv litt mer å gå på. Når det er sagt, så er det et par ting:

- Treningsapper juger. Ta tallene med en klype salt. 

- Med mindre du veier absolutt alt av mat inkludert smør og olje så lyver matregistreringsapper også. 1300 kalorier tilsvarer 13 spiseskjeer olje, så det skal ikke mye ekstra olje til for å tulle til regnskapet. 

- Frem med målebåndet, bort med vekta! Jeg gikk ned 2-3 kg, og 10 cm rundt midje og hofter 😛

Og som flere har påpekt: Tarminnhold og tidspunkt i syklus kan utgjøre mye. 

Når det gjelder hva du spiser så har det jo såklart mye å si, kanskje ikke minst kombinasjonen av næringsstoffer (mye/bare raske karbohydrater fordøyes og lagres naturlig nok annerledes enn et sammensatt måltid), men kroppen ser ikke forskjell på om fruktosen den tar opp kommer fra en smothie eller en tablett rent druesukker. Næringsstoffene brytes ned i tarmen til like bestanddeler uansett hvor de kommer fra, sånn i prinsipp. Kjenner folk som har gått ned effektivt på Pepsi max og Japp, men spesielt bra i lengden er det jo ikke. 

Anonymkode: c2be9...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1300-1500 var passe for 160 høye meg med en veldig stillesittende hverdag. Så for at du skal holde på opplegget på sikt ville jeg nok gitt deg selv litt mer å gå på. Når det er sagt, så er det et par ting:

- Treningsapper juger. Ta tallene med en klype salt. 

- Med mindre du veier absolutt alt av mat inkludert smør og olje så lyver matregistreringsapper også. 1300 kalorier tilsvarer 13 spiseskjeer olje, så det skal ikke mye ekstra olje til for å tulle til regnskapet. 

- Frem med målebåndet, bort med vekta! Jeg gikk ned 2-3 kg, og 10 cm rundt midje og hofter 😛

Og som flere har påpekt: Tarminnhold og tidspunkt i syklus kan utgjøre mye. 

Når det gjelder hva du spiser så har det jo såklart mye å si, kanskje ikke minst kombinasjonen av næringsstoffer (mye/bare raske karbohydrater fordøyes og lagres naturlig nok annerledes enn et sammensatt måltid), men kroppen ser ikke forskjell på om fruktosen den tar opp kommer fra en smothie eller en tablett rent druesukker. Næringsstoffene brytes ned i tarmen til like bestanddeler uansett hvor de kommer fra, sånn i prinsipp. Kjenner folk som har gått ned effektivt på Pepsi max og Japp, men spesielt bra i lengden er det jo ikke. 

Anonymkode: c2be9...dbe

Jeg er enig med deg i mye av det du skriver, men en ting er helt feil; Du kan mest sannsynlig ikke sammenligne deg som er 160 med en på 174, i alle fall ikke uten å oppgi startvekt. Hva du veier i starten har ekstremt mye å si, det å veie mye gjør i seg selv at man forbrenner ekstra kalorier. 14 cm voksent menneske veier en hel del! Jeg mener fremdeles at 1300 kcal er altfor lite for en på 174. 

Er ellers enig med deg i dette med at målene på hva man spiser må være ekstremt nøyaktig for at de skal fungere. 

Og at målbånd for å måle midje er mye bedre mål enn kilo/bmi.

Også enig i at man må være nøye med hva man spiser og ikke bare hvor mange kalorier de inneholder.

Skjønt...jeg endte faktisk opp med å måtte spise mer enn jeg i utgangspunktet gjorde, en gang jeg skulle gå ned. Og det var fordi jeg skrudde forbrenningen så kraftig opp. 

Min erfaring er at det alltid er mye enklere å skru forbrenningen opp enn det er å skru inntaket ned. I tillegg er jo aktivitet i seg selv veldig sunt :) 

Anonymkode: 094fb...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1300-1500 var passe for 160 høye meg med en veldig stillesittende hverdag. Så for at du skal holde på opplegget på sikt ville jeg nok gitt deg selv litt mer å gå på.

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan mest sannsynlig ikke sammenligne deg som er 160 med en på 174, i alle fall ikke uten å oppgi startvekt. Hva du veier i starten har ekstremt mye å si, det å veie mye gjør i seg selv at man forbrenner ekstra kalorier. 14 cm voksent menneske veier en hel del! Jeg mener fremdeles at 1300 kcal er altfor lite for en på 174. 

Ser nå at du muligens prøvde å si det samme som meg, og i så fall beklager jeg!

Det viktigste er man ikke sammenligner seg med kvinner i helt andre størrelser eller som har helt annet aktivitetsnivå, men kun med kvinner av cirka samme størrelse og utgangspunkt. 

Anonymkode: 094fb...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig gode innspill ❤️
 

Det er nok lett at noen kcal glipper.. men det er ganske detaljert program for å logge. 
 

Jeg øker mengden og samtidig aktivitet. Kan for eksempel starte dagen med en morgentur i tillegg til den faste ettermiddagsturen. 
 

HI

Anonymkode: 42b8d...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...