Gå til innhold

"Jeg plages med/av ..." Hvor i landet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker uttrykket. Kommer opprinnelig fra nord, men har bodd både i Trøndelag og på Østlandet, og har hørt uttrykket overalt. Man kan plages med magen, eller med datamaskinen, for eksempel. 

Det er nok er ganske vanlig uttrykk. Kanskje det bare er på Vestlandet dere ikke bruker det? 

Anonymkode: f54bd...87c

Har flyttet til Innlandet og her plages de ikke, de træler.. 

Anonymkode: 214b3...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På Sørlandet derimot, har de det bare greit. Heilt greit. D’æsså greit. Smeigevær!

I verste fall er det litt tustelig.

Tuste og tustelig er et ord som brukes til alt som ikke går helt på skinner. 

(Men det går greit!)

Anonymkode: 68203...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nordnorske bestemor plages med ting. Samme med en kollega fra Tromsø. Rllers kjenner jeg ingen som bruker ordet/uttrykket på den måten, jeg har vokst opp på Vestlandet og bor på Sørlandet. 

Anonymkode: 281f5...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er med i noen grupper på FB, og ser innimellom at noen bruker denne frasen i en sammenheng det ikke er naturlig for meg å bruke den. F.eks. på en strikkeside, "Jeg plages med dette mønsteret" om er mønster hun synes er vanskelig. Tilsvarende ville jeg skrevet noe alla "Jeg forstår ikke helt dette mønsteret". Jeg bruker også ordet "plage", men ikke på den måten. Og siden jeg er over snittet interessert i språk og dialekter, er jeg veldig nysgjerrig på hvor i landet man sier dette. Noen som vet?

Anonymkode: 0edf0...b52

Jeg hadde oppfattet det som at hun tenkte på mønsteret, ikke kom seg videre og dermed ble plaget av det.

Jeg bor i Follo.

Anonymkode: ea3a5...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde oppfattet det som at hun tenkte på mønsteret, ikke kom seg videre og dermed ble plaget av det.

Jeg bor i Follo.

Anonymkode: ea3a5...b06

Nei, vi plages med mønsteret. Blir ikke plaget av det. 

Anonymkode: f04ce...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...