Gå til innhold

Nytt stoff i matte og hjemmeskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på skole, er med i mattetimene, har alltid vært god i matte, men må bare innrømme at jeg fremdeles selv etter 4-5 år i skolen, "sliter" med å omprogrammere hjernen innen visse deler av matten. Jeg får det selvfølgelig til, men måten de tenker på og lærer på nå, er fremdeles temmelig "gresk" for meg. At foreldre sliter er helt forståelig. 

Men det største problemet her, er at elevene ikke blir fulgt opp av skolen. Og det nytter ikke å si "Ja, men han (hun) skal snart gå av med pensjon og har ikke satt seg inn i...)  For det første, digitale medier er ikke noe nytt. Jo, nytt i forhold til bøker og steintavler, men ikke i forhold til tida vi lever i. Digital skoledrift er noe nytt, eller noe som har surret litt i bakgrunnen en stund, men som det varierer hvor mye hver enkelt har satt seg inn i. Og det er INGEN unnskyldning å være "gammel".  Da må man bare hive seg rundt å ta tak. Jo, jeg innrømmer at den første uka og kanskje litt i den andre også, var vi litt eller mye forvirra her hos oss, og det ble noen frustrerte tider innimellom, men så fikk vi alle, ved hjelp av dem som hadde lært seg mest, satt oss i den digitale skoledagen. Det gjelder alt fra lærlingen på 19 til hun som kunne ha gått av for to år siden.  Og vil ikke nesten-pensjonerte-fru-Svendsen lære seg det, så er det rektors oppgave å finne noen andre som kan gjøre det, og så ta en alvorsprat med fru Svendsen. Er man i jobb, må man forholde seg til jobben - uansett om man er 20 eller 70.

Dette er rett og slett for dårlig!

Anonymkode: cce62...ebc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fått samme beskjed. At de skal lære noe nytt. Jeg har dyskalkuli, så jeg kan ikke hjelpe, så da må læreren gjøre det i stedet for meg. Her har de møter på meet hver dag 9-10, og lærere må være tilgjengelig 9-14 for barna.

Anonymkode: 26921...839

Skrevet

Registrerer at flere sier de får tilbakemelding på feil metodikk til tross for riktig svar. 

Lurer litt på hvorfor dere godtar å bli fortalt hvilken metodikk som er riktig? Så lenge svaret er riktig og det er et skriftlig oppsett (ikke bare hoderegning), kan da ikke lærer bestemme at det er feil. Husker min mattelærer prøvde på det samme. Jeg skjønte ikke matten som læreren prøvde å formidle, men når pappa lærte meg en annen metodikk, gikk det som en lek. Lærer ga meg feil, pappa gikk videre til rektor. Endte opp med at det var greit, så lenge det var et "fornuftig, skriftlig oppsett". 

Anonymkode: b4d28...aa8

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Registrerer at flere sier de får tilbakemelding på feil metodikk til tross for riktig svar. 

Lurer litt på hvorfor dere godtar å bli fortalt hvilken metodikk som er riktig? Så lenge svaret er riktig og det er et skriftlig oppsett (ikke bare hoderegning), kan da ikke lærer bestemme at det er feil. Husker min mattelærer prøvde på det samme. Jeg skjønte ikke matten som læreren prøvde å formidle, men når pappa lærte meg en annen metodikk, gikk det som en lek. Lærer ga meg feil, pappa gikk videre til rektor. Endte opp med at det var greit, så lenge det var et "fornuftig, skriftlig oppsett". 

Anonymkode: b4d28...aa8

Veldig mange barneskolelærere er selv skremmende dårlige i mattematikk. Sansynlig vis klager de på "feil metodikk" fordi de ikke gorstår noe annet enn den fremgangsmåten de selv har lært.

Anonymkode: 5d9e3...175

Skrevet
4 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Skolen har lagt til rette for digital undervisning men det er helt opp til lærer å bruke det eller ikke. Alle elevene på skolen har PC eller iPad . Alt arbeid skal gjøres på PC eller i alle fall inn på PC med bilder. Vi tar bilde av matteoppgaver og legger inn i matte mappen . Lærer er ikke tilgjengelig utenom at lærer retter oppgaver og kommenterer innleverte oppgaver. Vi har klagd og kommer ingen vei. Når det gjelder lærer så står digital undervisning både på viljen og evnen virker det som. Til nå har de kun gjort oppsummeringsarbeid . Nå går ikke det lenger og de må begynne med nytt stoff. 

Så teit! Her er læreren tilgjengelig fir spørsmål,hjelp,eller bare en å snakke med i hele arbeidstiden hennes. Vi blir oppfordret til å ta kontakt faktisk.

Anonymkode: 9c01b...744

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så teit! Her er læreren tilgjengelig fir spørsmål,hjelp,eller bare en å snakke med i hele arbeidstiden hennes. Vi blir oppfordret til å ta kontakt faktisk.

Anonymkode: 9c01b...744

Ja det er veldig kjedelig at det er sånn det er. Glad det er bedre hos dere❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...