Gå til innhold

Hvorfor kan ikke barna være sammen med besteforeldre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnehagene åpner jo og myndighetene insisterer på at det er trygt fordi de regner med at barn ikke er noen vesentlig smittekilde. I barnehager jobber mange som er i risikosonen. Hva er forskjellen på å være i barnehage enn å være sammen med besteforeldre, hvorfor er det mer farlig? Siden dette viruset skal pågå minst hele 2020, vil rådet være at små barn ikke skal få være sammen med besteforeldre gjennom et helt år? 

Anonymkode: ef7c4...950

Jeg har tenkt det samme selv HI. Det sier seg selv at de er smittebærere. Men det er for å ikke skremme de som skal levere barna i bhg og de ansatte. I begynnelsen var for eks de med astma i risikogruppa. Nå er disse fjernet fra lista. Det hele handler egentlig om å få hjulene i samfunnet i gang igjen. Og jo færre i riskiogruppa, jo flere må jobbe. Jeg synes det blir rart om de eldre skal være isolert i et års tid. 

Anonymkode: 1004c...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er kun anbefalinger.

Anonymkode: 00aa2...9da

Det er faktisk lovfestet i Koronaloven. 

Anonymkode: 1004c...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan klarer dere det i praksiss uten å bryte reglene om 5 personer, 2 meter og å droppe fritidsreiser?

Er dere en veldig liten familie med veldig store hus som bor tett sammen, eløer gidder dere bare ikke bry dere med å redusere smittepresset?

Anonymkode: e4dd2...027

Jeg er alenemamma og foreldrene mine er to. Om jeg klarer å telle riktig så blir det bare 4,da er vi altså under 5.

Anonymkode: 451ad...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan klarer dere det i praksiss uten å bryte reglene om 5 personer, 2 meter og å droppe fritidsreiser?

Er dere en veldig liten familie med veldig store hus som bor tett sammen, eløer gidder dere bare ikke bry dere med å redusere smittepresset?

Anonymkode: e4dd2...027

Å vi bor 10 minutter å gå fra hverandre.

Anonymkode: 451ad...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tenkt det samme selv HI. Det sier seg selv at de er smittebærere. Men det er for å ikke skremme de som skal levere barna i bhg og de ansatte. I begynnelsen var for eks de med astma i risikogruppa. Nå er disse fjernet fra lista. Det hele handler egentlig om å få hjulene i samfunnet i gang igjen. Og jo færre i riskiogruppa, jo flere må jobbe. Jeg synes det blir rart om de eldre skal være isolert i et års tid. 

Anonymkode: 1004c...134

Hva feiler det egentlit leseforståelsen hos  dere som må ha dette gjentatt til kjedsommelighet?
INGEN har sagt at barn ikke kan smittes eller smitte andre. Det er likevel mange grunner til at det er lurt å starte gjenåpningen med barnehager og barneskoler. Små barn blir lite syke og har ekstremt liten risiko for å dø. Små barn har liten omgangskrets, deltar på få arenaer utenom bhg, går ikke på fritidsaktiviteter og beveger seg lite omkring i samfunnet generelt. Det er logisk å begynne der. Det ville nemlig være MYE rarere om hele samfunnet skulle være nedstengt i et års tid.

Anonymkode: ca41e...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig.

Når argumentet er at barn IKKE ER SMITTEBÆRERE/SMITTEKILDER, så er det ingen grunn til at de ikke skal omgås besteforeldre.

Anonymkode: 00aa2...9da

Barn er smittekilder. Unnskyld, jeg mente så klart: barn ER SMITTEKILDER. Men bare i MYE MINDRE GRAD ENN VOKSNE. 

Begynner det å synke inn snart, eller trenger du 5 uker til med non-stop informasjon i alle tv-kanaler?

Anonymkode: ca41e...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du skjønner ikke innlegget mitt i det hele tatt. Jeg snakker ikke om hva jeg mener, jeg snakker om at det myndighetene sier ikke henger på greip

Anonymkode: 52602...d2e

DU har jo åpenbart ikke lest hva myndighetene sier. Poenget mitt står seg fortsatt: Åpne FHIs nettside. Les anbefalingene. Følg dem.

Anonymkode: ca41e...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

DU har jo åpenbart ikke lest hva myndighetene sier. Poenget mitt står seg fortsatt: Åpne FHIs nettside. Les anbefalingene. Følg dem.

Anonymkode: ca41e...f80

:kari:

Anonymkode: 52602...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

:kari:

Anonymkode: 52602...d2e

Ja, jeg ser jo at der er rimelig lite å hente inni der.

Ingen har sagt de tingene du bygger ditt argument på, så du kan likegodt spørre hvorfor myndighetene har anbefalt jordbærsyltetøy som medisin. Svar: de har ikke det.

Anonymkode: ca41e...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg ser jo at der er rimelig lite å hente inni der.

Ingen har sagt de tingene du bygger ditt argument på, så du kan likegodt spørre hvorfor myndighetene har anbefalt jordbærsyltetøy som medisin. Svar: de har ikke det.

Anonymkode: ca41e...f80

Herrejesus, du har virkelig vanskelig for det. Det er jo ikke mitt argument.

Anonymkode: 52602...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnehagene åpner jo og myndighetene insisterer på at det er trygt fordi de regner med at barn ikke er noen vesentlig smittekilde. I barnehager jobber mange som er i risikosonen. Hva er forskjellen på å være i barnehage enn å være sammen med besteforeldre, hvorfor er det mer farlig? Siden dette viruset skal pågå minst hele 2020, vil rådet være at små barn ikke skal få være sammen med besteforeldre gjennom et helt år? 

Anonymkode: ef7c4...950

 

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis barn ikke blir syke eller er smittebærere som de mer eller mindre påstår, så er det jo ikke farlig for besteforeldrene å være sammen med barnebarna. Og da er det jo heller ingen grunn til at barnehageansatte i risikogrupper ikke skal jobbe med barna. Det de sier henger ikke på greip.

Anonymkode: 52602...d2e

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du skjønner ikke innlegget mitt i det hele tatt. Jeg snakker ikke om hva jeg mener, jeg snakker om at det myndighetene sier ikke henger på greip

Anonymkode: 52602...d2e

Eh. 
Jo. Du påstår feilaktige ting, og tilskriver dem  "myndighetene" Men det går ikke å diskutere så lenge du velger å feilsitere disse "myndighetene".

Basal logikk: Dersom ett premiss er feil, vil konklusjonen bli feil. DU går ut fra et feil premiss, det du selv sier her: Men hvis barn ikke blir syke eller er smittebærere som de mer eller mindre påstår... Noe som ingen har sagt.


Det stemmer at barn ikke er VESENTLIGE smittekilder, men det er i sammenligning med voksne. Og det betyr likevel ikke at besteforeldre skal brukes f eks som barnevakter til småsyke barn (som var den første anbefalingen som gikk ut), for det kan likevel skje at de smitter andre. Sjeldnere, men det kan skje. Og da er det jo et poeng at de ikke smitter videre til folk som er så gamle at de er i risikogruppen. Hva mer er det du ikke fatter her? For dette er virkelig like enkelt som 1+1.

Og dersom du skal fortsette med "det myndighetene sier henger ikke på greip" så blir du faktisk nødt til å sitere anbefalingene riktig. Ikke bare finne på.

Anonymkode: ca41e...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2020 den 21.33, Anonym bruker skrev:

Hvordan klarer dere det i praksiss uten å bryte reglene om 5 personer, 2 meter og å droppe fritidsreiser?

Er dere en veldig liten familie med veldig store hus som bor tett sammen, eløer gidder dere bare ikke bry dere med å redusere smittepresset?

Anonymkode: e4dd2...027

Hvorfor skal man ikke bryte anbefalingene (reglene, seriøst :P ?)?
 

Anonymkode: 00aa2...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...