Gå til innhold

Er dette en rettferdig fordelt familieøkonomi ved ulønnet permisjon?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Beklager litt langt innlegg her og kopierer over fra skriveprogram, så,ble visst litt stor skrift...men håper noen vil lese og svare likevel. 

Samboer og jeg har hver vår økonomi, der det eneste vi eier 100% sammen er huset vårt. Utenom dette har vi hver vår inntekt og betaler 30% av lønna vår inn på en felleskonto vi har. Fra denne betaler vi mat og ellers alle regninger.

 Jeg har for tiden 6 måneder med ulønnet permisjon med det andre barnet vårt. I disse månedene forsørger samboer oss med mat og regninger. Det er han som får foreldrefradraget hele året og barnetrygden overført på sin konto disse 6 månedene. Utenom dette setter jeg barnetrygden på felleskontoen vår. Han tjener ellers 3 ganger mer enn meg, så dette klarer han greit.

Jeg hadde spart opp ‘lommepenger’ i forkant av den ulønnede permisjonen, men begynner nå å gå tom. Har forøvrig en del sparepenger i aksjesparekonto etter arv. Disse hadde jeg tenkt å bruke på pensjon...Så vil prøve å unngå å bruke av disse nå.

De siste to månedene har jeg jobbet noen vakter ekstra som helsefagarbeider, slik at jeg kan tjene litt lommepenger. Da har det vært mannen som har tatt størstedelen av arbeidet i huset og med barna disse dagene. Jeg har tjent mellom 3000-6000 kr netto i måneden på disse vaktene. Mannen ønsker dermed at jeg skal være med å bidra på familieutgiftene ved å betale ham 30% av lønna mi direkte til ham. Det har jeg gjort. Så på denne måten har vi jo klart å bidra økonomisk begge to i den litt økonomisk skrale permisjonstiden min. Og det virker i og for seg som en rettferdig fordeling. Men jeg er likevel litt usikker innimellom. Hører jo om kvinner i ulønnet permisjon som mottar både lommepenger og pensjonsparing av mennene sine i tillegg til å bli forsørget med mat og strøm. Jeg ofrer meg jo egentlig en god del for familien vår ved å jobbe så lenge ulønnet hjemmet, og fram til nå uten noen som helst egen inntekt forøvrig. 

Hva er deres tanker om denne familieøkonomien/fordelingen vi har hos oss? Burde jeg fått beholdt den symbolske summen av tjente lommepenger for meg selv eller er der en selvfølge at jeg skal bidra så lenge jeg jobber litt utenom? Vil gjerne har deres syn på saken:)

Anonymkode: d2077...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du har trumfet ulønnet permisjon igjennom høres det greit ut. Dersom det er noe dere begge har ment at er det beste for familien, er fordelingen uhørt. Han burde betalt alle felles utgifter, og også bidratt til at du hadde noe å rutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din virker tullete! Mannen min tjener litt i underkant av 3x så mye som meg. Han betaler huset, forsikringer, strøm og alt forefallende (inklusive eiendomsskatt, renovasjon o.l) med unntak av barnehage og mat. Alle store ting betaler han også. Vi deler på feriene for det meste (hender at han betaler alt). Jeg betaler alt til ungene, men han betaler store ting til dem.

Vi sparer mye, men bruker i blant litt på oss selv. Hadde jeg hatt ulønnet permisjon hadde han aldri i verden ha bedt meg om penger! Lommepenger?? Parten som jobber får dekke de nødvendige utgiftene. Er ikke noe som heter mine og dine penger under ulønnet permisjon for felles barn.

Anonymkode: e553b...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...