Gå til innhold

Sitter 12-14 åringen deres alltid sammen med dere lørdags kveld?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da mener jeg naturligvis de barna som har en familie hvor denne følelsen gjengjeldes, ikke mistenkeliggjøres. 

Anonymkode: a8ad1...4cb

Går nok bra med ungdom som har en god og kjærlig familie, selv om de velger å være med venner lørdagskveld også

Anonymkode: 796f7...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går nok bra med ungdom som har en god og kjærlig familie, selv om de velger å være med venner lørdagskveld også

Anonymkode: 796f7...80d

OMG!

Helt utrolig hvordan folk klarer å vri på ting!

Dette begynner å bli ALTFOR dumt. Hvis det er så fryktelig vanskelig å følge med på det som skrives, så er det jo rett og slett bare å la være å svare. 

Anonymkode: a8ad1...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde vært litt bekymret om en ungdom i 13-14-års-alderen ville være med foreldrene hele fredag og lørdag kveld for å være ærlig

Anonymkode: 8ba9b...bd7

Dette innlegget var altså UTGANGSPUNKTET for det som nå vris og vrenges på.

Jeg reagerer på at man mistenkeliggjør barn som bruker tid sammen med familien. Det er det selvfølgelig ingen grunn til, da disse ofte gjør det bra videre i livet. 

Hvis dere fremdeles mener at det er noe galt med sånne barn, så får dere bare mene det. De er sikkert ikke like «kule» som dere selv var, eller som deres unger er, men det er altså ikke noe som helst mistenkelig med de. 

Anonymkode: a8ad1...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette innlegget var altså UTGANGSPUNKTET for det som nå vris og vrenges på.

Jeg reagerer på at man mistenkeliggjør barn som bruker tid sammen med familien. Det er det selvfølgelig ingen grunn til, da disse ofte gjør det bra videre i livet. 

Hvis dere fremdeles mener at det er noe galt med sånne barn, så får dere bare mene det. De er sikkert ikke like «kule» som dere selv var, eller som deres unger er, men det er altså ikke noe som helst mistenkelig med de. 

Anonymkode: a8ad1...4cb

Så de som prioriterer venner etter middag går det ikke fullt så bra med....? LES DINE EGNE SVAR!

Anonymkode: 796f7...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent de er i stua sammen med meg over lengre tid. Nå har 15åringen vært i stua i noen timer etter hun kom hjem. Skravlet litt med meg, skravlet med venner på tlf, spist, spilt litt og susa. Dette er ganske normalt begge ungene, sitte og se en film sammen har jeg gitt oppfor mange år siden. Da må det være tilfeldig at en film er på tv som vi blir sittende å se på. Eldste på 17år hadde en periode i høst der hun og kjæresten satt i stua med meg. Jeg fikk jo nesten sjokk, for de er her igrunn nesten bare når jeg ikke er hjemme. (Samme hjemme hos hans foreldre) Så litt sjokk når de plutselig satt sammen med meg en hel kveld. 

Anonymkode: 9f383...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så de som prioriterer venner etter middag går det ikke fullt så bra med....? LES DINE EGNE SVAR!

Anonymkode: 796f7...80d

Nei?

Det at jeg reagerer på et utsagn om en gruppe, og sier det er feil, betyr jo ikke at jeg mener at det samme utsagnet er riktig om en annen gruppe. 

Jeg mener kun å si at det er feil om den ene gruppen.

Den andre gruppen mener jeg ingenting om. 

Begynner å lure på om dere har tømt hele rødvinskartongen alene i kveld, hver og en av dere, for dette er virkelig ikke vanskelig å forstå. Gidder ikke være med på fyllerør. 

Anonymkode: a8ad1...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før corona: nesten alltid overnatting enten her hjemme eller hos venner, så ikke mye tid nede i stua med oss. Nå som det utgår sitter vi sammen hele familien på lørdagene. God middag, så brettspill og så en film og godis. Blitt fast coronatradisjon på lørdagene. Veldig koselig😊

Anonymkode: a7244...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine har kanskje ikke kommet i puberteten selv om de er 15? Om du leser deg opp så er det en del av den normale utviklingen -lik som hårvekst enkelte steder på kroppen osv. Det har med hormoner å gjøre, hvis de ikke følger normalutvikling kan det kanskje være noe p bekymre seg for...

Nei, seriøst: Unger er forskjellige, har da ikke noe med om man er en «kjærlig» familie å gjøre... 

Anonymkode: 8231d...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag og lørdag ser vi på idol og kompani Lauritzen sammen og spiser god mat og godteri sammen. Etter det går han på rommet og spiller FIFA med guttene eller «henger» på snap, houseparty etc. 
Hender vi spiller spill sammen på helga, det liker vi alle!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dine har kanskje ikke kommet i puberteten selv om de er 15?

Hvor leser du om 15-åringer? 

Begynner å lure på om dere som skriver har vært gjennom puberteten selv altså 😝

Anonymkode: a8ad1...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her varierer det, 14åringen sitter ofte med oss på kvelden og da ser vi noe sammen eller hun sitter med iPaden. Andre kvelder ser vi henne ikke.

Anonymkode: 4aa99...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid er jo veldig kategorisk, men vi har en 12-åring og en 15-åring som nesten alltid er sammen med oss på lørdagskveldene. Vi spiser litt sent, og ser deretter på noe vi alle har lyst til å se. I praksis betyr det at vi voksne ser noe vi nok ellers ikke ville sett, men tilpasser oss barna. Nå for tiden har vi en familiekonkurranse med Alle mot 1. 21-åringen kommer også ofte hjem på lørdag og deltar hvis hun ikke jobber. Til vanlig leter vi etter en serie som kan engasjere alle eller vi ser en film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, «de kuleste på ungdomsskolen» skal nok det.

Men det finnes virkelig flere enn «de kuleste på ungdomsskolen» her i verden.

Heldigvis for det! 

Anonymkode: a8ad1...4cb

Datteren min er ikke den kuleste på skolen. Men hun syns likevel at jeg og mannen er verdens teiteste akkurat nå.. og hun er bare 12. Kanskje vi har feilet? Ikke vet jeg. Men vi har alltid vært mye sammen tidligere, men må er vennene viktigere enn oss. 

Anonymkode: ab282...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig!

Jeg har kommet med en eneste liten kommentar om barn som VIL være sammen med familien.

Etter dette har det vært sikkert ti stykker som henvender seg til meg om barn som IKKE vil være med familien.

Hør her;

Jeg har ALDRI ment å si noe om de barna som IKKE vil være sammen med familien. 

Det er helt greit, helt uproblematisk, ja tilmed VELDIG FORSTÅELIG at mange barn ikke gidder å være med foreldrene sine, etter å ha lest innleggene her inne. 

 

Det jeg har forsøkt å si, er at det ikke er noe  galt med de barna som fremdeles er sammen med sine foreldre.

Både fordi

1. Det finnes langt kulere foreldre enn mange man leser om her inne. Og fordi

2. Søsken også er en vesentlig del av en familie, og mange barn er venn med sine søsken. Og fordi

3. Det er mange barn i alderen 12-14 som enda ikke har møtt mennesker på deres eget nivå.

(Jeg var rundt 14-16 år før jeg i det hele tatt møtte noen som jeg synes var på mitt nivå.)

 

Når dette er sagt;

Dersom dere har barn som har venner, som de føler at de trives med, så er jo det helt uproblematisk at de velger vennene i stedet for familien.

Dersom dere gjerne skulle sett litt mer til ungene deres, og mistenker at de synes dere er teite, ja, så må dere avfinne dere med at den muligheten faktisk finnes. 

Hadde jeg blitt utsatt for et slikt mareritt av en samtale, som denne tråden har blitt, hver gang jeg var sammen med mine foreldre, så hadde jeg antageligvis rømt til skogs før fylte 10.

Hvis dere kakler og maser slik på ungene deres, så må dere regne med at de ikke gidder mer.

Jeg kjenner selv en kvinne som holder på sånn mot alle og en hver, og ikke helt uventet fikk hennes datter nok og stakk. 

Den muligheten finnes! 

Måten denne dama løste det på, var dessverre ikke ved å gå i seg selv og slutte med kakling og masing. Nei, i stedet begynte hun å kakle og mase på alle rundt for å høre om de ville være hennes forlengede arm.

Det forverret situasjonen.

 

Dersom man vil ha et godt forhold til sine unger, etter at de er blitt så store at de selv kan velge, så gjelder det samme som alltid ellers i livet;

Man må være et godt menneske. En behagelig person. Noen som folk liker å henge med. 

Man kan ikke presse unger til å ha lyst til å være hjemme på lørdagskvelden, noe mer enn man kan presse en mann eller en kvinne til å bli forelsket, eller en skadet fugl til å bli trygg. 

Det er snakk om følelser.

Det er noe man må dyrke frem. 

Anonymkode: a8ad1...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt utrolig!

Jeg har kommet med en eneste liten kommentar om barn som VIL være sammen med familien.

Etter dette har det vært sikkert ti stykker som henvender seg til meg om barn som IKKE vil være med familien.

Hør her;

Jeg har ALDRI ment å si noe om de barna som IKKE vil være sammen med familien. 

Det er helt greit, helt uproblematisk, ja tilmed VELDIG FORSTÅELIG at mange barn ikke gidder å være med foreldrene sine, etter å ha lest innleggene her inne. 

 

Det jeg har forsøkt å si, er at det ikke er noe  galt med de barna som fremdeles er sammen med sine foreldre.

Både fordi

1. Det finnes langt kulere foreldre enn mange man leser om her inne. Og fordi

2. Søsken også er en vesentlig del av en familie, og mange barn er venn med sine søsken. Og fordi

3. Det er mange barn i alderen 12-14 som enda ikke har møtt mennesker på deres eget nivå.

(Jeg var rundt 14-16 år før jeg i det hele tatt møtte noen som jeg synes var på mitt nivå.)

 

Når dette er sagt;

Dersom dere har barn som har venner, som de føler at de trives med, så er jo det helt uproblematisk at de velger vennene i stedet for familien.

Dersom dere gjerne skulle sett litt mer til ungene deres, og mistenker at de synes dere er teite, ja, så må dere avfinne dere med at den muligheten faktisk finnes. 

Hadde jeg blitt utsatt for et slikt mareritt av en samtale, som denne tråden har blitt, hver gang jeg var sammen med mine foreldre, så hadde jeg antageligvis rømt til skogs før fylte 10.

Hvis dere kakler og maser slik på ungene deres, så må dere regne med at de ikke gidder mer.

Jeg kjenner selv en kvinne som holder på sånn mot alle og en hver, og ikke helt uventet fikk hennes datter nok og stakk. 

Den muligheten finnes! 

Måten denne dama løste det på, var dessverre ikke ved å gå i seg selv og slutte med kakling og masing. Nei, i stedet begynte hun å kakle og mase på alle rundt for å høre om de ville være hennes forlengede arm.

Det forverret situasjonen.

 

Dersom man vil ha et godt forhold til sine unger, etter at de er blitt så store at de selv kan velge, så gjelder det samme som alltid ellers i livet;

Man må være et godt menneske. En behagelig person. Noen som folk liker å henge med. 

Man kan ikke presse unger til å ha lyst til å være hjemme på lørdagskvelden, noe mer enn man kan presse en mann eller en kvinne til å bli forelsket, eller en skadet fugl til å bli trygg. 

Det er snakk om følelser.

Det er noe man må dyrke frem. 

Anonymkode: a8ad1...4cb

Men det er vel nettopp denne holdningen som gjør at folk tuller og vrir på innlegget, for nok en gang legger du frem at det er de som er fantastiske foreldre som har 14-åringene i sofaen med seg på lørdagskvelden, og det har jo ikke noe med det å gjøre, det er naturlig for tenåringer å trekke seg litt unna, være på rommet, henge med venner, men selvsagt også være med familie. Men det er jo ikke fordi foreldrene ER dust, men fordi man som tenåring gjerne trenger litt tid for å «finne seg sjæl». Du sier jo at deres er med dere fordi dere er så kule og fantastiske, men det kan rett og slett hende de er med dere fordi de ikke har behov for egentid. Ungdommer er forskjellige. Tenker at verdens treigeste mor også kan ha en tenåring som ser på gullrekka med seg, men verdens kuuuleste pappa kan være litt slitsom og tenåringen kan trekke seg unna...

Anonymkode: 8231d...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt utrolig!

Jeg har kommet med en eneste liten kommentar om barn som VIL være sammen med familien.

Etter dette har det vært sikkert ti stykker som henvender seg til meg om barn som IKKE vil være med familien.

Hør her;

Jeg har ALDRI ment å si noe om de barna som IKKE vil være sammen med familien. 

Det er helt greit, helt uproblematisk, ja tilmed VELDIG FORSTÅELIG at mange barn ikke gidder å være med foreldrene sine, etter å ha lest innleggene her inne. 

 

Det jeg har forsøkt å si, er at det ikke er noe  galt med de barna som fremdeles er sammen med sine foreldre.

Både fordi

1. Det finnes langt kulere foreldre enn mange man leser om her inne. Og fordi

2. Søsken også er en vesentlig del av en familie, og mange barn er venn med sine søsken. Og fordi

3. Det er mange barn i alderen 12-14 som enda ikke har møtt mennesker på deres eget nivå.

(Jeg var rundt 14-16 år før jeg i det hele tatt møtte noen som jeg synes var på mitt nivå.)

 

Når dette er sagt;

Dersom dere har barn som har venner, som de føler at de trives med, så er jo det helt uproblematisk at de velger vennene i stedet for familien.

Dersom dere gjerne skulle sett litt mer til ungene deres, og mistenker at de synes dere er teite, ja, så må dere avfinne dere med at den muligheten faktisk finnes. 

Hadde jeg blitt utsatt for et slikt mareritt av en samtale, som denne tråden har blitt, hver gang jeg var sammen med mine foreldre, så hadde jeg antageligvis rømt til skogs før fylte 10.

Hvis dere kakler og maser slik på ungene deres, så må dere regne med at de ikke gidder mer.

Jeg kjenner selv en kvinne som holder på sånn mot alle og en hver, og ikke helt uventet fikk hennes datter nok og stakk. 

Den muligheten finnes! 

Måten denne dama løste det på, var dessverre ikke ved å gå i seg selv og slutte med kakling og masing. Nei, i stedet begynte hun å kakle og mase på alle rundt for å høre om de ville være hennes forlengede arm.

Det forverret situasjonen.

 

Dersom man vil ha et godt forhold til sine unger, etter at de er blitt så store at de selv kan velge, så gjelder det samme som alltid ellers i livet;

Man må være et godt menneske. En behagelig person. Noen som folk liker å henge med. 

Man kan ikke presse unger til å ha lyst til å være hjemme på lørdagskvelden, noe mer enn man kan presse en mann eller en kvinne til å bli forelsket, eller en skadet fugl til å bli trygg. 

Det er snakk om følelser.

Det er noe man må dyrke frem. 

Anonymkode: a8ad1...4cb

«Dersom man vil ha et godt forhold til sine unger, etter at de er blitt så store at de selv kan velge, så gjelder det samme som alltid ellers i livet;

Man må være et godt menneske. En behagelig person. Noen som folk liker å henge med. »

Oi... 

 

Anonymkode: ab282...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at verdens treigeste mor også kan ha en tenåring som ser på gullrekka med seg, men verdens kuuuleste pappa kan være litt slitsom og tenåringen kan trekke seg unna...

Anonymkode: 8231d...de0

Selvfølgelig.

Jeg har bare aldri ment å diskutere dette.

Jeg har ikke uttalt meg om det.

Ikke invitert til debatt rundt det.

Jeg har KUN kommet med en kommentar om noe en annen sa som var feil.

Og denne lille spikeren klarer altså folk å koke litervis av suppe på, og det bare fortsetter man med, enda jeg har sagt fra mange ganger at jeg ikke mente å diskutere.

Det er nokså symptomatisk at en tråd om unger som forsvinner ut av huset, tiltrekker seg foreldre som henger seg på første og beste personen de ser, gnåler, kverulerer, og nekter å slippe taket!

Dere får fortsette uten meg, jeg stikker til vennene mine, hadet på badet!

Anonymkode: a8ad1...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig.

Jeg har bare aldri ment å diskutere dette.

Jeg har ikke uttalt meg om det.

Ikke invitert til debatt rundt det.

Jeg har KUN kommet med en kommentar om noe en annen sa som var feil.

Og denne lille spikeren klarer altså folk å koke litervis av suppe på, og det bare fortsetter man med, enda jeg har sagt fra mange ganger at jeg ikke mente å diskutere.

Det er nokså symptomatisk at en tråd om unger som forsvinner ut av huset, tiltrekker seg foreldre som henger seg på første og beste personen de ser, gnåler, kverulerer, og nekter å slippe taket!

Dere får fortsette uten meg, jeg stikker til vennene mine, hadet på badet!

Anonymkode: a8ad1...4cb

Dine innlegg er faktisk de mest kverulerende og unyanserte av alle

Anonymkode: ab282...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dine innlegg er faktisk de mest kverulerende og unyanserte av alle

Anonymkode: ab282...468

Godt sagt!!

Anonymkode: 796f7...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Den ene ser gjerne «Alle mot én», et program jeg hater, men siden han elsker det, ser jeg det med ham. Den andre spiser litt lørdagsgodt med oss, men går på rommet for å chatte med venner etterpå.

Anonymkode: 889bd...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det høres ut som du ikke får dine til å bli værende, og så er det unnskyldningen din for at det ikke skjer.

Hvis du leser tråden her så ser du sikkert at det faktisk er flere som velger venner eller egne aktiviteter enn de som velger mamma. 

Anonymkode: 889bd...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn på 15 og 16. De sitter for det meste i stua m familien om kvelden. Den yngste går av og til på rommet 

Anonymkode: 9c1b7...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du leser tråden her så ser du sikkert at det faktisk er flere som velger venner eller egne aktiviteter enn de som velger mamma. 

Anonymkode: 889bd...eea

Og hvis du leser i tråden her, så ser du sikkert også hvorfor de gjør det ;) 

Anonymkode: a8ad1...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...