Gå til innhold

«Stakkars barn, får de ikke brus»?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen sunnhetshysteriker. Men jeg har selv erfaring med hvor vanedannende sukker er, og jeg ser det på barn som får mye av det. De skal ha det hele tiden. 
 

Jeg har ei venninne som aldri ble påvendt sukker og føler det ikke som noe tap.

Jeg har gitt mine barn vann og evt melk. Jeg ville at de skulle holde seg unna smågodt, brus og alt det der så lenge som mulig. Ikke fordi jeg er redd for at de skal bli syke, bli overvektige osv, men fordi jeg vet at idet barn får sukker så er det det eneste de vil ha. Det blir mas om det hele tiden. For ikke å snakke om når de er ute med venner. «Men Hanne fikk kjøpe seg seigmenn». 
 

Det har ikke vært noe mas om slik her pga jeg ikke har eksponert barna for det. Men så kommer den ene personen, som mener at sukker er et selvfølge på lørdagskvelder osv. Og vips! Da skal barna ha sukker hele tiden. 
 

hva synes dere om folk som på død og liv skal fore barna med sukker? Hvorfor lære dem at det er kos? Jeg husker med meg selv som barn. Jeg ville bare ha sukker etter hvert, alt som var sunt var mat jeg i verste fall prøvde å kasta når mamma ikke så. 

Anonymkode: bbd16...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hva synes dere om folk som på død og liv skal fore barna med sukker?

Tenker at de mangler utdannelse. Holder meg unna. 

Anonymkode: 95e47...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at de mangler utdannelse. Holder meg unna. 

Anonymkode: 95e47...2b7

Hjelpes! Dette med utdannelse er en oppbrukt og selvmotsigende hersketeknikk. Nå er det faktisk enkelte av disse som har høyere utd enn meg. Alt dreier seg ikke om utdannelse.

 

Anonymkode: bbd16...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna ?? Litt vesentlig å nevne kanskje? Om det er snakk om 1-2 åringer eller en  8-10 åring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpes! Dette med utdannelse er en oppbrukt og selvmotsigende hersketeknikk. Nå er det faktisk enkelte av disse som har høyere utd enn meg. Alt dreier seg ikke om utdannelse.

 

Anonymkode: bbd16...aa3

Du spurte meg, da får du tåle at jeg svarer, da vet du! 🙄

Anonymkode: 95e47...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her var likevel sukker. Hvorfor sukker?? Jeg har hatt mine tider der jeg har vært oppgitt over folk som skal sitte og prate om hvor farlig alt er å ha i seg, såkalte sunnhetshysterikere. Mel er farlig, sukker er nulltoleranse osv. Prakker på andre (voksne) hva de skal spise.

Jeg sier aldri til folk at «spiser du det der? Det er usunt!» 
Men jeg har kjent sukker på kroppen. Jeg ser ikke på det som narkotika slik som verstingene kanskje gjør. Men jeg kjenner at det ikke er bra. Og jeg ser at det ikke er bra. Har fremdeles yngre søsken, og de blir jo helt hektet. Suget etter bare en seigmann. Så kommer trettheten som slår deg. Den dårlige huden. På barn er det gjerne vekta det kan synes på. 

Anonymkode: bbd16...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, TinaK 1990 skrev:

Hvor gamle er barna ?? Litt vesentlig å nevne kanskje? Om det er snakk om 1-2 åringer eller en  8-10 åring

8-10

Anonymkode: bbd16...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du spurte meg, da får du tåle at jeg svarer, da vet du! 🙄

Anonymkode: 95e47...2b7

Det MÅTTE komme noen med frekke svar her ja, intet overraskende. Det går faktisk an å kommentere uten å rakke ned på folk. Hva slags utdannelse har du da? Siden du sitter der på din høye hest. Din utdannelse er sikkert lav ifølge noen den også.

Anonymkode: bbd16...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ungene fått lørdagsgodt fra vanlig alder uten at jeg husker eksakt når. Brus drikker de også innimellom . Kjøper alltid brus uten sukker. Ene ungen foretrekker farris . Godteri kan fint ligge fremme en uke i skålen på bordet uten at noen rører den. Oppskjært frukt er like populært som godis. Måtehold er stikkordet . Jeg har aldri gjort det til en stor greie og siden vi spiser sunt og variert så er litt godis innafor innimellom . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med sukkeravhengige barn tror jeg beror litt på barnet/personen også... 

Jeg har selv aldri følt på sukkeravhengighet, selv om jeg periodevis har spist mye søtt. 

Barna mine holdt jeg unna det, dvs de hadde alternativer de likte bedre, de første 2-3årene.Og fikk tilbudt vann alltid, og likte det best. Har aldri nektet de brus feks, men siden vi voksne i huset ikke liker det (jeg personlig syntes det smaker alt for søtt, og liker ikke kullsyre) så har vi bare ikke hatt det. 

I bursdager feks så ber de om vann, selv om brus står på bordet. Jeg innbiller meg at om jeg hadde nektet de brusen så ville det virket mer spennende, men de har alltid fått velge selv ("heldigvis" liker ikke de det heller 😅

Godteri og søtt har de også alltid fått mulighet til å få, enten det er en mandag eller lørdag. Og vi kan derfor ha feks sjokolade stående urørt på bordet i dagesvis, helt fra de var små. 

-Basert på min erfaring da så tror jeg derfor at å nekte de kan virke mot sin hensikt, da blir det mer spennende. Og det samme med å gjøre det "kjempe stas" ved feks å ha det fast som "lørdagsgodt". 

Et nøkternt forhold til det, uten for mye fokus den ene eller andre veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får normalt innan av godis, het gjør det at de ikke maser og ofte radjoneter og sparer på det de får.

Ingenting er verre en barn barn som aldri har fått noe hjemme, oppdager hvor godt det er og da går bananas ved hver mulighet.

Sier ikke at det kommer til å bli slik med dine, men det er ingen garanti at fult avhold gir måteholdenhet i evig tid. Det kan fort bli stikk motsatt.

Anonymkode: bf075...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt fri tilgang, men mine barn har kunnet få litt godteri eller et glass brus innimellom. Har de spurt pent, så gjerne på en tirsdag. Vi har praktisert lørdagsgodt på en måte, men helt uten at det oppsto noen avhengighet. (Jeg skrev "på en måte" fordi ungene fikk velge hva de ville ha, og mange ganger valgte de gjerne et blad eller såpebobler eller noe i stedet.)

Jeg tror at folk reagerer forskjellig på sukker. Selv blir jeg veldig fysen hvis jeg bare spiser litt, så jeg holder meg stort sett unna. Barna mine er ikke sånn. Jeg har også erfart at når de får f.eks. en godtepose i en bursdag så kommer de hjem med restene og det kan gjerne ligge der i flere dager eller uker (hvis ikke jeg spiser det). 

Det eneste barnet jeg har truffet som hadde totalforbud hjemme er det barnet som tok helt av i barneselskaper her. Ble sittende ved bordet og kaste innpå kake lenge etter at de andre hadde gått fra for å leke. Hvis noen av de andre barna la fra seg godteposen sin kunne dette barnet fint kjøre i seg innholdet av den. 

Jeg tenker at for mye og for lite skjemmer alt, og går heller for måtehold enn totalforbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noen i omgangskretsen som ikke ga noe sukker til ungene. Funka greit første par-tre årene, men sååå.... Da disse ungene fikk smake godteri, ble de helt hekta! Masing og styr når de er på besøk og det serveres kaker eller står fremme ei skål med sjokolade. De greier liksom ikke fokusere på noe annet. Nå er de så store at de har lommepenger og går på kiosken alene. Og GJETT hvem sine unger som spiser mest godter og drikker mest brus! Men de gjør det i det skjulte sånn at foreldrene ikke får vite det.

Jeg tror at sukkerfanatikere gjør det stikk motsatte av å lære ungene måtehold. Godteri og brus blir så forbudt at livet etterhvert dreier seg om å få tak i det!

Anonymkode: 6137c...ce3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trpe ikke det å nekte barna sukker totalt er noen god strategi på sikt. Det fungerer nok når de er små og du har mer eller mindre full kontroll, men de skal ut i verden etter hvert og der er det sukker. Senest fra de begynner på ungdomsskolen kommer de til å være mer opptatt av hva vennene sier enn hva du sier.

Jeg tror det er mye vikigere at du lærer ungene å like allt mulig og ha god tilgang på sunn kosemat enn å nekte dem alt søtt. Sukker er noe de må mære å håndtere og det lærer de ikke hvis du nekter dem det helt.

Anonymkode: 729eb...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har noen i omgangskretsen som ikke ga noe sukker til ungene. Funka greit første par-tre årene, men sååå.... Da disse ungene fikk smake godteri, ble de helt hekta! Masing og styr når de er på besøk og det serveres kaker eller står fremme ei skål med sjokolade. De greier liksom ikke fokusere på noe annet. Nå er de så store at de har lommepenger og går på kiosken alene. Og GJETT hvem sine unger som spiser mest godter og drikker mest brus! Men de gjør det i det skjulte sånn at foreldrene ikke får vite det.

Jeg tror at sukkerfanatikere gjør det stikk motsatte av å lære ungene måtehold. Godteri og brus blir så forbudt at livet etterhvert dreier seg om å få tak i det!

Anonymkode: 6137c...ce3

Jeg sier aldri at de ikke får sukker for jeg vet at hvis de nektes så blir det spennende. Jeg bare spiser det ikke selv og sier jeg ikke liker det. De får jo vite om hva sukker gjør da. Økt sjanse for hull i tennene, at det påvirker blodsukkeret og hos mange også vekta. Nå er ikke vekt noe jeg går og prater om. Men ja, det går nok også på personlighet. 

Anonymkode: bbd16...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det MÅTTE komme noen med frekke svar her ja, intet overraskende. Det går faktisk an å kommentere uten å rakke ned på folk. Hva slags utdannelse har du da? Siden du sitter der på din høye hest. Din utdannelse er sikkert lav ifølge noen den også.

Anonymkode: bbd16...aa3

Jeg har ikke vært frekk i det hele tatt.

Det virker som du kun er her for å krangle. Det gidder ikke jeg, du får fortsette på egen hånd.

Anonymkode: 95e47...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Oppskjært frukt er like populært som godis.

Ja, vi fikk det, hele tiden, og ingen av oss spiste mye sukker. 

Anonymkode: 95e47...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke vært frekk i det hele tatt.

Det virker som du kun er her for å krangle. Det gidder ikke jeg, du får fortsette på egen hånd.

Anonymkode: 95e47...2b7

Nei. Jeg syntes bare kommentaren din var ufin. Du er liksom ei sånn som bare vanker med folk med utdannelse og holder deg unna de du ser som for dårlig for deg. Hvorfor måtte du dra inn utdannelse liksom?

Anonymkode: bbd16...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg syntes bare kommentaren din var ufin. Du er liksom ei sånn som bare vanker med folk med utdannelse og holder deg unna de du ser som for dårlig for deg. Hvorfor måtte du dra inn utdannelse liksom?

Anonymkode: bbd16...aa3

Du spurte hva vi tenkte.

Skulle jeg da droppe å svare ærlig og funnet opp noe annet så du slapp å føle at jeg var frekk?

Du fyrer deg så sykt opp så det ikke ligner noe.

Anonymkode: 95e47...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har et poeng ved å vente med å introdusere for mye sukker de aller første årene, men det er ikke slik at enhver fireåring som får lørdagsgodt og saft til grøten ender med å bare ville ha søtt og mase om godteri ved enhver anledning.

Å nekte 8-10-åringer brus, kan vel slå begge veier, tenker jeg. Enten er de ikke så interessert, og det ville gått bra uansett, eller så blir det forbudte kjempespennende og det er nettopp dem som kaster seg over det søte når muligheten byr seg.

Å ikke tilby noe som ikke etterspørres, er nå greit nok. Jeg ville ikke tatt for hardt i med å legge vekt på skadevirkninger av sukker, men heller snakke frem variasjon og gode egenskaper ved ulike matvarer. Jeg synes barn skal få spise uten å bekymre seg. Og så pusser vi tennene morgen og kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du spurte hva vi tenkte.

Skulle jeg da droppe å svare ærlig og funnet opp noe annet så du slapp å føle at jeg var frekk?

Du fyrer deg så sykt opp så det ikke ligner noe.

Anonymkode: 95e47...2b7

Men du svarte liksom ikke på spørsmålet. Du så heller ditt snitt i å rekke ned på folk med ingen eller lavere utdannelse enn deg

Anonymkode: bbd16...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du svarte liksom ikke på spørsmålet. Du så heller ditt snitt i å rekke ned på folk med ingen eller lavere utdannelse enn deg

Anonymkode: bbd16...aa3

Jo, jeg gjorde faktisk det.

Men det er jo rene galskapen her inne, man vet liksom aldri hvilken landmine man tråkker på. 

Lykke til videre, da, HI. 

Anonymkode: 95e47...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! 
 

Jeg så med skrekk hvordan noen valgte å helle brus i 1-åringer helt ukritisk, og jeg skjønner ikke hvordan noen kan forsvare det. Jeg gav ikke min sønn brus, og han gidder fortsatt ikke å drikke brus. Han er snart 10 år! 
Han koser seg gjerne med chips, kjeks osv og vi er ingen helsefanatikere, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal putte snop og brus i babyer. 
Mange argumenter med at «Jammen barnet skal jo få lov å kose seg!» At man MÅ ha sukker for å kose seg, er vel ikke noe man trenger å lære barn? 

Anonymkode: 807c7...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri vært hysterisk når det gjelder godteri og sukker, og vår som er blitt 14 år er ikke "avhengig". Det kan feks stå sjokolade på bordet uten at hun må ha. Hun er ikke særlig glad i cola, og hun kan ha snopet sitt lenge. Hun har fått lørdagsgodt siden hun var liten, typ 2-3 år.

Anonymkode: aecd5...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter drikker kun vann, har fått mange reaksjoner på det når vi er i besøk. *skal du ikke ha saft, brus?* Jeg må begrense henne på sjokolade og is, for der kan hun spise store mengder hvis hun får fri tilgang. Eneste fordelen er at hun liker kun 2 typer is og 3 typer sjokolade. Hun får litt fredag og litt lørdag. Ellers i uka har vi ikke slikt i hus.

Anonymkode: 4f661...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...