Gå til innhold

Har dere lastet ned smittestopp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De som er syke må vel registrere selv inne på appen at de er smittet? Eller har jeg misforstått?

om det er sånn; den som da vet de er syke vil uansett være i karantene/isolasjon, så de er hjemme uansett....det er de som er syke som ikke vet de er smittet som en ikke vil være i nærheten av, men de har da ikke registrert seg...?? Skjønner ikke poenget med appen🤷‍♀️ Men forklar meg gjerne😅

Anonymkode: 84c9c...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som er syke må vel registrere selv inne på appen at de er smittet? Eller har jeg misforstått?

om det er sånn; den som da vet de er syke vil uansett være i karantene/isolasjon, så de er hjemme uansett....det er de som er syke som ikke vet de er smittet som en ikke vil være i nærheten av, men de har da ikke registrert seg...?? Skjønner ikke poenget med appen🤷‍♀️ Men forklar meg gjerne😅

Anonymkode: 84c9c...9e6

Nettopp! Derfor lar jeg være å laste den ned. 

Anonymkode: 7903a...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Gps er avslått med mindre jeg trenger det og jeg kommer ikke til å endre på det. At den spiser masse strøm og mobildata i tillegg er enda en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De som er syke må vel registrere selv inne på appen at de er smittet? Eller har jeg misforstått?

om det er sånn; den som da vet de er syke vil uansett være i karantene/isolasjon, så de er hjemme uansett....det er de som er syke som ikke vet de er smittet som en ikke vil være i nærheten av, men de har da ikke registrert seg...?? Skjønner ikke poenget med appen🤷‍♀️ Men forklar meg gjerne😅

Anonymkode: 84c9c...9e6

Appe lagrer informasjon i 30 dager. La oss si du og jeg møttes i dag. Så fikk jeg symptomer i morgen, ble testet, og hadde covid 19. Når det registreres i appen vil den kunne se at jeg møtte deg i dag, og dermed kunne du fått et varsel om at du må i karantene. Da vet du at du må i karantene før symptomene begynner, og dermed vil antallet mennesker som utsettes for smitte fra deg begrenses drastisk.

For min del gir appen en viss ekstra sikkerhet. Jeg prøver så godt jeg kan å overholde 2 meters regelen, men jeg må ta kollektivtransport til og fra jobb, og der er det desverre ikke alltid mulig. Det blir sikkert ikke bedre nå som barnehagene og skolene åpner. Jeg sitter mer en 15 minutter på kollektivtransport hver vei til jobb. Jeg håper mange laster ned og bruker appen, slik at flest mulig får beskjed tidlig at de må i karantene.

Anonymkode: 6b746...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg lastet den ned. Merker ingen forskjell i strøm på Tlf, like bra som før. 2 1/2 år gammel iPhone x ❤️

Anonymkode: 9da4c...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mia_73 skrev:

Nei. Gps er avslått med mindre jeg trenger det og jeg kommer ikke til å endre på det. At den spiser masse strøm og mobildata i tillegg er enda en grunn.

Den bruker ikke masse mobildata... og på min iPhone X bruker den så og si ikke noe strøm for jeg merker ingen forskjell 

Anonymkode: 9da4c...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Derfor lar jeg være å laste den ned. 

Anonymkode: 7903a...503

Dere er jo idioter begge to. Hva er det dere ikke forstår? Jeg har appen. Den er registert på mitt nummer. Om jeg tester positivt i fremtiden så vil alle som har vært i nærheten av meg (som har appen) få beskjed om det. 

Anonymkode: 94217...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal vi egentlig laste den ned? Hvordan hjelper den meg?

Anonymkode: 7903a...503

Den hjelper myndighetene å se hvor og hvordan smitten spres i samfunnet. På den måten kan man vurdere hvilke tiltak som virker og hvilke som er unødvendige. På den måten kan vi leve mest mulig normalt. De kan f eks se om kollektivtransport, matbutikker, skole/barnehage etc er store smittekilder etter som samfunnet åpner igjen og eventuelt stramme inn de nødvendige stedene - men ikke de unødvendige. 

Anonymkode: beaa4...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere er jo idioter begge to. Hva er det dere ikke forstår? Jeg har appen. Den er registert på mitt nummer. Om jeg tester positivt i fremtiden så vil alle som har vært i nærheten av meg (som har appen) få beskjed om det. 

Anonymkode: 94217...0be

😅😅 ja jeg er kanskje idiot🤷‍♀️ jeg er ikke imot appen, bare lurer på hvordan den fungerer..

er det sånn at en selv må inn fysisk å registrere om en får påvist smitte?

om det er det, kan en stole på at folk går inn å registrerer seg? Det føles litt som en falsk trygghet...

Anonymkode: 84c9c...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😅😅 ja jeg er kanskje idiot🤷‍♀️ jeg er ikke imot appen, bare lurer på hvordan den fungerer..

er det sånn at en selv må inn fysisk å registrere om en får påvist smitte?

om det er det, kan en stole på at folk går inn å registrerer seg? Det føles litt som en falsk trygghet...

Anonymkode: 84c9c...9e6

Nei, man registere ikke selv. 

Anonymkode: 94217...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, man registere ikke selv. 

Anonymkode: 94217...0be

Ok, takk for svar! Da tenker jeg den høres mye bedre ut enn det jeg først trodde!

Anonymkode: 84c9c...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere er jo idioter begge to. Hva er det dere ikke forstår? Jeg har appen. Den er registert på mitt nummer. Om jeg tester positivt i fremtiden så vil alle som har vært i nærheten av meg (som har appen) få beskjed om det. 

Anonymkode: 94217...0be

Joda, takk for den hyggelige tilbakemeldingen. Idiot kan du være selv. 
Det forandrer likevel ikke det faktum at 25-80% er asymptomatiske, og da hjelper det fint lite. 
 

Anonymkode: 7903a...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndighetene anbefaler at man master den ned, og det tenker jeg faktisk er grunn nok i disse tider. 

Jeg skjønner faktisk ikke noen av argumentene mot🤔 det er jo ikke snakk om at man skal ha appen for alltid, men i denne fasen kan den være et viktig hjelpemiddel i kampen mot å spre viruset. Tenk at man kan få opplysning om at man bør gå i karantene før man rekker å smitte andre? Det veier opp alle motargumenter mot dette. 

Anonymkode: 0f94c...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Myndighetene anbefaler at man master den ned, og det tenker jeg faktisk er grunn nok i disse tider. 

Jeg skjønner faktisk ikke noen av argumentene mot🤔 det er jo ikke snakk om at man skal ha appen for alltid, men i denne fasen kan den være et viktig hjelpemiddel i kampen mot å spre viruset. Tenk at man kan få opplysning om at man bør gå i karantene før man rekker å smitte andre? Det veier opp alle motargumenter mot dette. 

Anonymkode: 0f94c...aa3

Synes du ikke det er litt betenkelig at f.eks personell i politi, forsvaret ikke får lov til å laste ned apppen på jobb telefoner pga for dårlig sikkerhet? At flere it-eksperter går ut mot appen og oppfordrer folk til å ikke laste den ned.

Anonymkode: b7f29...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Synes du ikke det er litt betenkelig at f.eks personell i politi, forsvaret ikke får lov til å laste ned apppen på jobb telefoner pga for dårlig sikkerhet? At flere it-eksperter går ut mot appen og oppfordrer folk til å ikke laste den ned.

Anonymkode: b7f29...e1d

Nei. Det er alltid noen som har betenkeligheter og argumenterer i mot, og det er viktig. 

Men mitt behov for personsikkerhet mot at noen skal kunne vite hvor jeg var kl 13.08 i går er inteteksisterende, mens det kan være essensielt at en som er tilknyttet etterretningstjenesten ikke får registrert sine bevegelser. Det er forskjell på folk og oppgavene i samfunnet. 

For oss vanlige folk er det null problem at det blir registrer hvor man er. Dette har jo alt blitt gjort i lange tider, man sporer jo mobiltelefonens bevegelser når noen er savnet? Dvs at det ligger store mengder opplysninger om oss ute allerede, denne appen tilfører bare en ekstra trygghet mtp nærhet til smittede personer. 

Er man så redd for å legge igjen spor kan man ikke ha mobil i det hele tatt. 

Anonymkode: 0f94c...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det er alltid noen som har betenkeligheter og argumenterer i mot, og det er viktig. 

Men mitt behov for personsikkerhet mot at noen skal kunne vite hvor jeg var kl 13.08 i går er inteteksisterende, mens det kan være essensielt at en som er tilknyttet etterretningstjenesten ikke får registrert sine bevegelser. Det er forskjell på folk og oppgavene i samfunnet. 

For oss vanlige folk er det null problem at det blir registrer hvor man er. Dette har jo alt blitt gjort i lange tider, man sporer jo mobiltelefonens bevegelser når noen er savnet? Dvs at det ligger store mengder opplysninger om oss ute allerede, denne appen tilfører bare en ekstra trygghet mtp nærhet til smittede personer. 

Er man så redd for å legge igjen spor kan man ikke ha mobil i det hele tatt. 

Anonymkode: 0f94c...aa3

Det er jo snakk om mer enn det. Det er snakk om at sikkerheten er for dårlig generelt, at appen lett kan hackes og at man ikke helt vet hva slags personlige detaljer som blir lagret i den og at det er så mye hemmelighet rundt det. Jeg er ovverasket over at så mange folk helt ukritisk laster ned appen uten å blunke,

Anonymkode: b7f29...e1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga strømbruk ble den avinnstalert her. Men jobber i dagligvare og aldri har jeg mer enn 15 minutters kontakt med noen. Så jeg skulle gjerne sett at den registrerte såfremt du bare var i nærheten av de!

Anonymkode: f4278...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De måtte vel skynde seg med å få ut appen før de åpner bhg og skole. Så de får  kontrollert smitten som kommer til å skje frremover pga at de åpner opp landet alt for tidlig og alt for fort..!!

Anonymkode: f7117...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...