Gå til innhold

Dere som er veldig redde for corona


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er dere like redde fremdeles? Jeg klarer faktisk ikke å fatte hva folk er så innmari engstelig for. Jeg ser på tallene i Norge og klarer ikke (uansett hvor mye jeg prøver) å på noen som helst måte forsvare disse massive tiltakene som er satt igang (og som tydeligvis skal fortsette i et helt år). 
 

Jeg blir ikke redd for tallene i verden heller, fordi de er langt under en helt normal influensasesong. Og jeg blir enda mindre redd for mine nærmeste og meg selv, når studier viser at risiko øker ved antibiotikaresistens, dårlig luftkvalitet osv. Flere faktorer som ikke er et problem i Norge. 
 

 

Anonymkode: 1165b...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er dere like redde fremdeles? Jeg klarer faktisk ikke å fatte hva folk er så innmari engstelig for. Jeg ser på tallene i Norge og klarer ikke (uansett hvor mye jeg prøver) å på noen som helst måte forsvare disse massive tiltakene som er satt igang (og som tydeligvis skal fortsette i et helt år). 
 

Jeg blir ikke redd for tallene i verden heller, fordi de er langt under en helt normal influensasesong. Og jeg blir enda mindre redd for mine nærmeste og meg selv, når studier viser at risiko øker ved antibiotikaresistens, dårlig luftkvalitet osv. Flere faktorer som ikke er et problem i Norge. 
 

 

Anonymkode: 1165b...aee

Hvorfor tror du de tallene er så lave som de er da?

Anonymkode: 96ebb...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tallene du ser er jo en direkte konsekvens av tiltakene. Hvordan tror du det ville sett ut i Norge om det verken fantes influensavaksiner eller restriksjonene hadde tredd i kraft.

Norge er jo i toppsjiktet når det gjelder håndtering av krisen og å redde liv. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Twintipp skrev:

De tallene du ser er jo en direkte konsekvens av tiltakene. Hvordan tror du det ville sett ut i Norge om det verken fantes influensavaksiner eller restriksjonene hadde tredd i kraft.

Norge er jo i toppsjiktet når det gjelder håndtering av krisen og å redde liv. 
 

Se til feks Island; der har ikke skolene vært stengt. De har enda bedre tall enn oss. Kanskje handler det ikke om tiltak i det hele tatt, men om demografi, luftkvalitet og at vi ikke har problemer med resistente bakterier. 

Anonymkode: 1165b...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Se til feks Island; der har ikke skolene vært stengt. De har enda bedre tall enn oss. Kanskje handler det ikke om tiltak i det hele tatt, men om demografi, luftkvalitet og at vi ikke har problemer med resistente bakterier. 

Anonymkode: 1165b...aee

Og Finland

Anonymkode: 5df85...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg blir helt overveldet av folk som ikke skjønner sammenhenger

Anonymkode: 718e6...7a1

Istedet for å spre om deg med slike kommentarer må du gjerne fortelle meg konkret hva som gjør at corona skremmer deg. Og ja, jeg har lest om Italia og Spania, og nei, vi kan ikke sammenligne oss med disse landene i denne sammenhengen.

Anonymkode: 1165b...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Istedet for å spre om deg med slike kommentarer må du gjerne fortelle meg konkret hva som gjør at corona skremmer deg. Og ja, jeg har lest om Italia og Spania, og nei, vi kan ikke sammenligne oss med disse landene i denne sammenhengen.

Anonymkode: 1165b...aee

Jeg er ikke direkte redd for viruset for egen del. Selv om jeg vet at det kan bli alvorlig også for meg. Jeg er derimot redd for konsekvensene smitte ute av kontroll vil medføre. Både helsemessig og økonomisk
 

Det jeg sikter til er at det i hovedinnlegget setter spørsmålstegn ved de tiltakene som er innført Med utgangspunkt i at vi har lave smittetall og antall dødsfall i Norge. Det er jo en åpenbar sammenheng! 

Anonymkode: 718e6...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke direkte redd for viruset for egen del. Selv om jeg vet at det kan bli alvorlig også for meg. Jeg er derimot redd for konsekvensene smitte ute av kontroll vil medføre. Både helsemessig og økonomisk
 

Det jeg sikter til er at det i hovedinnlegget setter spørsmålstegn ved de tiltakene som er innført Med utgangspunkt i at vi har lave smittetall og antall dødsfall i Norge. Det er jo en åpenbar sammenheng! 

Anonymkode: 718e6...7a1

Igjen se til Island. Det er slettes ikke sikkert at årsaken er tiltakene. Det vet vi faktisk ikke. 

Anonymkode: 1165b...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Igjen se til Island. Det er slettes ikke sikkert at årsaken er tiltakene. Det vet vi faktisk ikke. 

Anonymkode: 1165b...aee

Se til Sverige da

Anonymkode: 96ebb...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Igjen se til Island. Det er slettes ikke sikkert at årsaken er tiltakene. Det vet vi faktisk ikke. 

Anonymkode: 1165b...aee

Island hadde ikke den starten som vi hadde, med smittetall som økte med høy frekvens etter at turister fra primært  Italia og Østerrike kom hjem fra vinterferie med smitte. 

Anonymkode: 718e6...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Se til feks Island; der har ikke skolene vært stengt. De har enda bedre tall enn oss. Kanskje handler det ikke om tiltak i det hele tatt, men om demografi, luftkvalitet og at vi ikke har problemer med resistente bakterier. 

Anonymkode: 1165b...aee

Island er jo en brøkdel av Norge, og en non stop ifht verdens befolkningsvekst. De har muligheten til omfattende testing, og isolere de som er smittet uten symptomer blant annet. 
Slike tiltak er ikke gjennomførbart i andre land.

I tillegg stengte de ungdomsskole og VGs, samt hadde restriksjoner på antall mennesker under ett. 
 

Vi vil aldri finne ut av hvordan Norge hadde respondert på færre restriksjoner, men Sverige er jo en solid indikator. Jeg personlig er glad vi ikke forsøkte å finne ut av nettopp det.

Ingen, absolutt ingen, og ihvertfall ikke en regjering med H i spissen ville skakkjøre norsk økonomi og næringsliv, og stenge ned hele landet om det ikke foreligger STERKE indisier på at nettopp det er det eneste rette å gjøre. 
 

I tillegg er landet og nettet flust av kvasieksperter som uttaler seg på tross av forskning og fakta om trusselbildet. «Vi er ikke redde» «Dette er hysteri» og treffes som aldri før. Jeg ser på disse personene som lavtfungerende, nummeret inntil evneveike! Og det provoserer meg, veldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Se til Sverige da

Anonymkode: 96ebb...ca1

Sverige har dessverre fått mye smitte på aldershjem. Det er derfor de eldre eldre som dør (slik det også er i Norge bare at vi har klart å beskytte sykehjemmene bedre så tallene er ikke like høye).

Anonymkode: 1165b...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sverige har dessverre fått mye smitte på aldershjem. Det er derfor de eldre eldre som dør (slik det også er i Norge bare at vi har klart å beskytte sykehjemmene bedre så tallene er ikke like høye).

Anonymkode: 1165b...aee

Og hvorfor har de det tror du? Kan det ha noe med at svært mange i befolkningen er smittet?

Anonymkode: 718e6...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sverige har dessverre fått mye smitte på aldershjem. Det er derfor de eldre eldre som dør (slik det også er i Norge bare at vi har klart å beskytte sykehjemmene bedre så tallene er ikke like høye).

Anonymkode: 1165b...aee

Har dessverre fått? Som om det slumpet til å ramle inn på sykehjemmene? I min kommune stengte sykehjem og andre institusjoner 10.mars. Her har det ikke vært et eneste tilfelle på en institusjon. I Sverige stengte de 31.mars, i Stockholm noe før. Hva Sverige gjorde for å beskytte de gamle og syke før det aner jeg ikke, men det er for seint å låse døra når smitten er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Himmel og hav skrev:

Har dessverre fått? Som om det slumpet til å ramle inn på sykehjemmene? I min kommune stengte sykehjem og andre institusjoner 10.mars. Her har det ikke vært et eneste tilfelle på en institusjon. I Sverige stengte de 31.mars, i Stockholm noe før. Hva Sverige gjorde for å beskytte de gamle og syke før det aner jeg ikke, men det er for seint å låse døra når smitten er inne.

Ja, og det er jeg også helt enig i at burde vært gjort tidligere i Sverige. Men det er stor forskjell på å stenge aldershjem fra besøkende og det å stenge ned skoler, fysioterapeuter og frisører. 

Anonymkode: 1165b...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvorfor har de det tror du? Kan det ha noe med at svært mange i befolkningen er smittet?

Anonymkode: 718e6...7a1

Viruset blir jo uansett ikke borte før vi får en vaksine. Så smitte i befolkningen er jo ikke et problem i seg selv, så lenge folk blir friske igjen. 

Anonymkode: 1165b...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt redd ja, for selv om de har redusert risikogruppene, så er jeg der fortsatt. Men jeg er mest redd for at det skal være fullt på sykehusene når jeg eventuelt blir syk, sånn at jeg ikke får hjelp. Akkurat nå ser det jo ikke så ille ut, så kanskje jeg bare burde oppsøkt smitte for å bli ferdig med det før skolene åpner. 😛

Anonymkode: 50ce9...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og det er jeg også helt enig i at burde vært gjort tidligere i Sverige. Men det er stor forskjell på å stenge aldershjem fra besøkende og det å stenge ned skoler, fysioterapeuter og frisører. 

Anonymkode: 1165b...aee

Kan jeg spørre hva slags kvalifikasjoner du har som gjør at du har svaret på hva som er tilstrekkelige restriksjoner under denne pandemien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er litt redd ja, for selv om de har redusert risikogruppene, så er jeg der fortsatt. Men jeg er mest redd for at det skal være fullt på sykehusene når jeg eventuelt blir syk, sånn at jeg ikke får hjelp. Akkurat nå ser det jo ikke så ille ut, så kanskje jeg bare burde oppsøkt smitte for å bli ferdig med det før skolene åpner. 😛

Anonymkode: 50ce9...da7

du kan få corona flere  ganger da smarting.

Anonymkode: ecf55...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

du kan få corona flere  ganger da smarting.

Anonymkode: ecf55...519

Det vet man ikke enda smarting..

Anonymkode: 1165b...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og Finland

Anonymkode: 5df85...593

Finland har stengt mye, deriblant skolene, distriktsgrenser, butikker osv

Og Island har vel ikke en befolkning med den samme trangen til å på død og liv må reise til ulandet, som Norge har.

Sorry, men jeg ser faktisk på denne unødvendige fartinga som grunnen til denne raske spredninga.

Anonymkode: e500b...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Finland har stengt mye, deriblant skolene, distriktsgrenser, butikker osv

Og Island har vel ikke en befolkning med den samme trangen til å på død og liv må reise til ulandet, som Norge har.

Sorry, men jeg ser faktisk på denne unødvendige fartinga som grunnen til denne raske spredninga.

Anonymkode: e500b...c6a

Kanskje greit å faktasjekke før du skriver? Islendinger reiser like mye som oss..

Anonymkode: 1165b...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Viruset blir jo uansett ikke borte før vi får en vaksine. Så smitte i befolkningen er jo ikke et problem i seg selv, så lenge folk blir friske igjen. 

Anonymkode: 1165b...aee

Ved restriksjoner for sosial kontakt vil smitte skje gradvis frem til en vaksine eller medisiner til å behandle sykdom kommer på markedet. Da er helsevesenet i stand til å gi god behandling til alle som kommer til sykehus med Covid-19 - og samtidig gi helsehjelp til de som blir syke med andre sykdommer eller kommer ut for ulykker.

Dersom veldig mange blir smittet samtidig vil det bli for dårlig kapasitet i helsevesenet, noe som kan føre til at folk dør, som kunne bli reddet dersom smittenivået var lavt. 

Anonymkode: 718e6...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...