Gå til innhold

Barn som våkner innen 05 hver morgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har forsøkt alle mulige triks tror jeg for å endre sovemønsteret til 4 åringen. Men han står opp rundt 04-05 senest hver eneste dag. Jeg holder på å bli sprø. 

Har forsøkt å legge senere, legge tidligere, sette opp klokke som viser når det er morgen slik at han ikke skal stå opp før det osv. Ingenting har fungert så langt. 

Noen som har funnet trikset for å få et bedre sovemønster hos barnet? Eller begynte de å sove lenger noen gang? 😴

Anonymkode: a04c5...890

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør du når barnet står opp da?

Anonymkode: 92b2d...6f0

Skrevet

Har hatt to sånne. Det roet seg litt ned da de begynte på skolen. Nå er de 10 og 12 og er oppe ca 7.30-8 om jeg ikke vekker dem. 
Fant ingen triks annet enn at de kunne komme opp i sengen min og se på noe på dataen min. Da satt de rolig en times tid til.

Anonymkode: 83ce9...eec

Skrevet

Min var også sånn. Det roet seg rundt der han var 4-5. Og så var han stor nok til å lære at han kunne stå opp selv, uten å vekke meg 😅

Anonymkode: cba49...7e1

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min var også sånn. Det roet seg rundt der han var 4-5. Og så var han stor nok til å lære at han kunne stå opp selv, uten å vekke meg 😅

Lov å håpe det snur snart da 🙈😅

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har hatt to sånne. Det roet seg litt ned da de begynte på skolen. Nå er de 10 og 12 og er oppe ca 7.30-8 om jeg ikke vekker dem. 
Fant ingen triks annet enn at de kunne komme opp i sengen min og se på noe på dataen min. Da satt de rolig en times tid til.

Du belønner barnet med skjermtid når han/hun står tidlig opp å du lurer på hvorfor barnet forsetter å stå tidlig opp?? Selvsagt forsetter barnet med å stå tidlig opp da! 

Anonymkode: fcdf9...384

Skrevet

Første regel er jo hvertfall at hvis du velger å være så dum at du står opp med barnet så tidlig så vær kjedelig sånn at det ikke frister å vekke mor/far tidlig igjen. Ingen skjermtid eller leking med barnet før tidligst 7. 

Eller vær så smart å ikke stå opp så tidlig med barnet. Lag en regel om at han må ligge i sengen til 7. Før det sier du bare at nå er det natt å du må sove. Ikke gi noe oppmerksomhet å lat som du sover selv. Da blir det så kjedelig at barnet sovner igjen. Sånn lærte jeg barnet mitt til å sove til 7.30-8. Etter hvert ble det en vane å sove til 7.30-8 uten å våkne tidlig om morgenen først. Nå er han 8 år å sover gjerne til 9.30 deilig!

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun står vel opp å aktiviserer han og er blid som en sol mot barnet. For DET lærer jo barnet av..

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sier at det er natt og at han må bli i sengen å slappe av eller sove til klokka viser at det er morgen. Men han styrer så mye på rommet sitt for å vekke resten av huset da at ingen får sove. Hadde sikkert vært stille om han fikk se på noe barnetv, men jeg ønsker ikke å gi han skjermtid i «belønning» for å stå opp på natta og vekke resten av huset.. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Første regel er jo hvertfall at hvis du velger å være så dum at du står opp med barnet så tidlig så vær kjedelig sånn at det ikke frister å vekke mor/far tidlig igjen. Ingen skjermtid eller leking med barnet før tidligst 7. 

Eller vær så smart å ikke stå opp så tidlig med barnet. Lag en regel om at han må ligge i sengen til 7. Før det sier du bare at nå er det natt å du må sove. Ikke gi noe oppmerksomhet å lat som du sover selv. Da blir det så kjedelig at barnet sovner igjen. Sånn lærte jeg barnet mitt til å sove til 7.30-8. Etter hvert ble det en vane å sove til 7.30-8 uten å våkne tidlig om morgenen først. Nå er han 8 år å sover gjerne til 9.30 deilig!

Ingen av oss står opp med han i 4-5 tiden altså. Vi sier det er natt og følger han inn i senga før vi selv legger oss igjen. Men han bråker så mye for at resten av husket skal våkne at ingen får sove da. Lillebror på knappe året våkner av det og han er det ikke så enkelt å forklare at han må ligge i senga si å være stille noen timer til liksom.. 

Så det er verken underholdning eller noen som står opp med han om natten. At det er kjedelig å stå opp før det er morgen har ikke gjort at han har sovnet frem til nå i alle fall 😴😅

Skrevet
25 minutes ago, Anonym bruker said:

Sier at det er natt og at han må bli i sengen å slappe av eller sove til klokka viser at det er morgen. Men han styrer så mye på rommet sitt for å vekke resten av huset da at ingen får sove. Hadde sikkert vært stille om han fikk se på noe barnetv, men jeg ønsker ikke å gi han skjermtid i «belønning» for å stå opp på natta og vekke resten av huset.. 

Han er sikkert veldig a-menneske. At du velger å være så prinsipprytter som gjør livet til alle så mye kjipere enn det trenger...vel, det velger du selv!

Å ikke la barnet se på TV, men heller VELGE at han vekker hele huset. Jøss.

Anonymkode: 701ec...9f4

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vet du, jeg skjønner ikke hva som får folk til å svare andre mennesker på den måte du gjør?! Hva med å kommunisere på en normal måte uten å kalle folk både det ene og det andre? 

Det er ikke slik at du har fasiten på dette, og kan komme med slike kommentarer. Joda, det er kjempebra at det funket for deg. Men alle gjør det på forskjellig måte og prøver å løse situasjonen på sine premisser. 

Du burde tenke deg litt om!

Anonymkode: 10476...a0b

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du belønner barnet med skjermtid når han/hun står tidlig opp å du lurer på hvorfor barnet forsetter å stå tidlig opp?? Selvsagt forsetter barnet med å stå tidlig opp da! 

Når man bor med 2 barn som er a-mennesker, så går det helt fint. Jeg er selv a-menneske og våkner av meg selv mellom 6.00 og 7.00 om det er hverdag eller helg. De har aldri stått opp tidlig for å plage meg, så dette blir ikke det samme som å belønne dårlig oppførsel. De våkner tidlig uansett, fordi de bare er sånn. Tenker du at det beste er å straffe dem fordi de våkner tidlig? Det er i hvert fall ikke veien å gå. De våkner ikke tidlig med vilje. Nå sover de lenger enn meg og da rekker jeg som regel en kaffe eller to før de står opp i helgene. 

Skrevet

Det er jo først og fremst viktig å huske på at barn ikke våkner tidlig for å plage oss! Du verden for noen svar mange gir her da! 

Når han hverken får stå opp eller iPad i sengen, men likevel våkner så tidlig kan man vel trygt gå ut fra at han faktisk er utsovet så tidlig. Da hadde jeg faktisk respektert det, og ikke straffet han med å tvinge han til å være i sengen i flere timer etter at han våknet.

Så da er valget enten å stå opp med han eller la han få noe han roer seg med i sengen så han ikke vekker hele huset. 

Han er bare et lite barn og fortjener ikke straff hver morgen fordi han er så uheldig å våkne tidlig! 

Anonymkode: 0c116...d0b

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha! 
Ja, for det virker jo på alle barn? 😂

Tro meg, det funker ikke hos alle! Og det handler ikke om å være dum. Jeg slepte barnet mitt til lege, helsesøster, søvnekspert osv osv. Ingenting hjalp. Og det hadde ikke noe med mangel på intelligens å gjøre. 

Skrevet

Her var det vel omtrent rundt den alderen det begynte å fungere å si at han ikke fikk lov til å stå opp. Lærte ham klokka og gav ham lov til å sette på en lydbok om han våknet før 6, med betingelsen at han ble liggende rolig i senga til 6. Ofte sovner han igjen da, og de gangene han ikke gjør det så er han uthvilt og vi får sove litt lenger. 👍

Han er 7 år nå og våkner ikke så ofte før 6 lenger, men det hender fortsatt.

Anonymkode: a6e84...dd5

Skrevet

Har du prøvd å legge ham senere over en lang periode? Minst to uker i strekk? Og jeg bare regnermed at han ikke sover på dagtid. Når dere stilte klokken nå for noen uker siden, våknet han da i 3-4-tiden før det, eller var det 4-5 da også? Min erfaring, etter fire egne barn der to har enorme utfordringer med søvn, og av det jeg har lært fra venninner med barn, er at når foreldre prøver ut ny leggetid, så gjør de det bare over et par dager, og gir opp. Likevel er tiden barnet våkner på mystisk nok likt både sommer og vinter, enda vi stiller klokken og dermed forskyver alt med 1 time. Jeg tenker at det er verd å prøve å legge ham 1-1,5 time senere, helt konsekvent, og i minst to uker i strekk og se om det utgjør en forskjell. 

Anonymkode: 84ee4...459

Skrevet

Jeg lar 4 åringen se på nettbrett hvis han våkner veldig tidlig 😉🙈, men greit at du ikke vil det 🙂. Kan han sove sammen med dere? 4 åringen her sover ekstra lenge når han kommer over i vår seng. Eller ligge å høre på lydbok? Her hadde han revet ned huset hvis han hadde stått opp uten oss 🤣

Anonymkode: e3af6...429

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lar 4 åringen se på nettbrett hvis han våkner veldig tidlig 😉🙈, men greit at du ikke vil det 🙂. Kan han sove sammen med dere? 4 åringen her sover ekstra lenge når han kommer over i vår seng. Eller ligge å høre på lydbok? Her hadde han revet ned huset hvis han hadde stått opp uten oss 🤣

For en uoppdragen unge du har da!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

For en uoppdragen unge du har da!

Mulig hun har samme oppdragerfilosofi som dine foreldre? Får håpe hennes barn blir høfligere som voksen enn du har blitt. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd å legge ham senere over en lang periode? Minst to uker i strekk? Og jeg bare regnermed at han ikke sover på dagtid. Når dere stilte klokken nå for noen uker siden, våknet han da i 3-4-tiden før det, eller var det 4-5 da også? Min erfaring, etter fire egne barn der to har enorme utfordringer med søvn, og av det jeg har lært fra venninner med barn, er at når foreldre prøver ut ny leggetid, så gjør de det bare over et par dager, og gir opp. Likevel er tiden barnet våkner på mystisk nok likt både sommer og vinter, enda vi stiller klokken og dermed forskyver alt med 1 time. Jeg tenker at det er verd å prøve å legge ham 1-1,5 time senere, helt konsekvent, og i minst to uker i strekk og se om det utgjør en forskjell. 

Anonymkode: 84ee4...459

Sluttet å sove på dagtid for noen år siden ja.

Vi forsøkte ny leggetid 1,5 timer senere i en måned i strekk for å teste det ut. Vet det ikke endrer seg med bare noen dager, så vi satte av en hel måned. Han var utslitt, trøtt og grinete, men våkna like tidlig uansett. Så vi gikk tilbake til å legge 18:30, han sovner på 5 minutter da. Skulle gjerne ventet med leggetid til i 20 tiden slik at vi fikk mer tid på ettermiddagen sammen hvis han klarte å sove litt lenger om morgenen. Men han blir da så utslitt og trøtt at han får ikke en fin dag rett og slett. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den perioden vi testa det våkna han enda tidligere, faktisk i 03 tiden på natten for å sette på nrk super! 😂 
Han har aldri funnet roen ved å sove sammen med oss fra han var baby, og vil heller ikke nå sove på vårt rom. Han liker seg best i egen seng på eget rom 🤷🏼‍♀️ 

Lydbok har jeg ikke tenkt på, det skal jeg prøve! Takk 😄👌🏻

Skrevet

Er det i det hele tatt et problem?

Bare la barnet leke til dere våkner opp.

Anonymkode: adc88...fef

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det i det hele tatt et problem?

Bare la barnet leke til dere våkner opp.

Anonymkode: adc88...fef

En 4 åring kan ikke bli overlatt til seg selv i flere timer!!

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sluttet å sove på dagtid for noen år siden ja.

Vi forsøkte ny leggetid 1,5 timer senere i en måned i strekk for å teste det ut. Vet det ikke endrer seg med bare noen dager, så vi satte av en hel måned. Han var utslitt, trøtt og grinete, men våkna like tidlig uansett. Så vi gikk tilbake til å legge 18:30, han sovner på 5 minutter da. Skulle gjerne ventet med leggetid til i 20 tiden slik at vi fikk mer tid på ettermiddagen sammen hvis han klarte å sove litt lenger om morgenen. Men han blir da så utslitt og trøtt at han får ikke en fin dag rett og slett. 

Det virker jo rett og slett som han er et utpreget A menneske. Så lenge han får nok søvn siden han sovner så tidlig er kanskje dette bare noe dere må godta for nå. 

Min snart 8 åring har aldri sovet lenger enn til kl 8, som regel våkner han halv 7-7. I alderen 1-4 var det morgen fra kl 4.30-06. 

Jeg mener at man skal være svært forsiktig med å straffe barn for å våkne tidlig og tvinge dem til å ligge våkne i timesvis for at de skal rette seg etter de voksnes behov for søvn (mener ikke deg i hi, dere virker til å ha en sunn tilnærming, selv om jeg skjønner at det er slitsomt). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...