Gå til innhold

Sjefen min er en dritt akkurat nå


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en utenlandsk sjef. I påsken har hun vært på ferie i hjemlandet sitt. Moren hennes er syk. Hun kommer tilbake om noen få dager. Greit nok. 
 

Det som IKKE er greit er at hun planlegger å komme på jobb dagen etter at hun er tilbake. Hun har da vært i et land der korona herjer vilt og moren hennes har påvist korona. Så vil hun utsette alle ansatte for denne smitten. HURRA! 
 

Jeg kan ikke melde fra til leder over min sjef. For min sjef er øverste leder. Jeg er mellomleder og har med det plikt til å ta opp bekymringen for dette med min leder. Gleder meg! Kjenner at dette kan bli en dårlig uke. Kan jeg kanskje melde fra til kommuneoverlegen? Og i så fall skal jeg da melde til kommuneoverlegen i kommunen vedkommende bor eller jobber? 

Anonymkode: b7d5b...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Troll ! Ingen har fått reise i påsken . Om hu drar på jobb vil hun få en høy bot og bli anmeldt 

Anonymkode: 55d6d...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensene er stengt så hvordan har hun klart å reise? Hvis hun har reist med bil så er hun registrert hos politiet på at hun er i karantene. Bare å melde ifra.

Anonymkode: 1161c...20b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Troll ! Ingen har fått reise i påsken . Om hu drar på jobb vil hun få en høy bot og bli anmeldt 

Anonymkode: 55d6d...4e6

 

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grensene er stengt så hvordan har hun klart å reise? Hvis hun har reist med bil så er hun registrert hos politiet på at hun er i karantene. Bare å melde ifra.

Anonymkode: 1161c...20b

 

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sett deg inn i reglene før du troller. 

Anonymkode: 9c6b4...580

Det er bare anbefalt å ikke reise. Det er ikke ulovlig. Dette er selvsagt ikke tull. Hun laster opp bilder i «min historie» på Facebook, men ikke på profilen. Det er heller ikke definert hva som er «strengt nødvendig»

Anonymkode: b7d5b...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontakt politi eller fylkeslege, der vil du få råd 

Dama skal selvfølgelig i karantene og vil få bot om hun ikke overholder.

Anonymkode: b3247...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grensene er stengt så hvordan har hun klart å reise? Hvis hun har reist med bil så er hun registrert hos politiet på at hun er i karantene. Bare å melde ifra.

Anonymkode: 1161c...20b

Grensene er da ikke stengt , men det er ikke anbefalt p reise, og man skal i karantene, selv om man har vært i Sverige på Harryhandel. All unødvenige fritidsreiser skal unngås, men det kan vel tenkes at dama anser å besøke syk/døende mor som å gå utenfor denne kategorien. Uansett skal hun i karantene, og kan ikke gå på jobb.

Anonymkode: 1ac5a...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sett deg inn i reglene før du troller. 

Anonymkode: 9c6b4...580

Ta ditt eget råd

Anonymkode: 591e7...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld fra til kommuneoverlegen, både der hun jobber og der hun bor. For hvis hun blåser i karantene når det gjelder jobb, så gjør hun det mest sannsynlig angående andre ting og. Er hun klar over at hun risikerer at dere alle må i karantene pga dette? Er dette hennes bedrift?

Anonymkode: 591e7...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt både kommunelegen og politiet. Om du kan vise noe skriftlig både om at hennes mor har korona og at hun har tenkt seg tilbake på jobb, så gi det til politi og kommunelege!

Enig med den over, om hun bor og jobber i ulike kommuner, meld fra begge steder!

Anonymkode: 89676...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en utenlandsk sjef. I påsken har hun vært på ferie i hjemlandet sitt. Moren hennes er syk. Hun kommer tilbake om noen få dager. Greit nok. 
 

Det som IKKE er greit er at hun planlegger å komme på jobb dagen etter at hun er tilbake. Hun har da vært i et land der korona herjer vilt og moren hennes har påvist korona. Så vil hun utsette alle ansatte for denne smitten. HURRA! 
 

Jeg kan ikke melde fra til leder over min sjef. For min sjef er øverste leder. Jeg er mellomleder og har med det plikt til å ta opp bekymringen for dette med min leder. Gleder meg! Kjenner at dette kan bli en dårlig uke. Kan jeg kanskje melde fra til kommuneoverlegen? Og i så fall skal jeg da melde til kommuneoverlegen i kommunen vedkommende bor eller jobber? 

Anonymkode: b7d5b...a30

Hvordan i alle dager har du klart å bli mellomleder hvis det å ta opp ting er et så stort problem for deg?

Det lurer jeg på.

Det er en selvfølge at man sier fra om ting som er feil når man er ansatt et sted.

Er man leder - uansett nivå - så er det å si fra om ting, en av selve arbeidsoppgavene man har som leder. 

Så det at du tar dette opp her, er litt som om jeg skulle lage en tråd og si hjelp, jeg må gjøre jobben min! 

Anonymkode: 4af6f...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan i alle dager har du klart å bli mellomleder hvis det å ta opp ting er et så stort problem for deg?

Det lurer jeg på.

Det er en selvfølge at man sier fra om ting som er feil når man er ansatt et sted.

Er man leder - uansett nivå - så er det å si fra om ting, en av selve arbeidsoppgavene man har som leder. 

Så det at du tar dette opp her, er litt som om jeg skulle lage en tråd og si hjelp, jeg må gjøre jobben min! 

Anonymkode: 4af6f...f9e

Er ikke så vanskelig å forstå at det ikke er morsomt å ta dette opp med sjefen. Men Hi har jo sagt at hun skal gjøre det.

Problemet er jo at når sjefen hun skal ta det opp med allerede har varslet å gjøre lovbrudd, da er det lite sjanse for at Hi skal nå frem med sjefen. Så ved å innse at hun må ta dette videre til noen som faktisk kan stoppe vedkommende, det viser bare at Hi nå tar det ansvaret hun mener hun har! Hun har innsett at dette ikke er noe man kan forsøke og så se hvordan det går, men hun må stoppe vedkommende før hun kommer på jobb. Så Hi tar absolutt ansvar.

Anonymkode: 89676...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta ditt eget råd

Anonymkode: 591e7...dc3

Om dama har reist over grensa så har hun fått informasjon om karantene og hun er registrert at hun skal i karantene. Om hun da bryter dette så får hun bot. Det er såpass få som krysser grensa at politiet klarer fint å holde styr på disse. Selvsagt ikke alle bevegelser men å drifte et firma fra arbeidsplassen er selvsagt kontrollerbart. 

Anonymkode: 9c6b4...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke så vanskelig å forstå at det ikke er morsomt å ta dette opp med sjefen. Men Hi har jo sagt at hun skal gjøre det.

Problemet er jo at når sjefen hun skal ta det opp med allerede har varslet å gjøre lovbrudd, da er det lite sjanse for at Hi skal nå frem med sjefen. Så ved å innse at hun må ta dette videre til noen som faktisk kan stoppe vedkommende, det viser bare at Hi nå tar det ansvaret hun mener hun har! Hun har innsett at dette ikke er noe man kan forsøke og så se hvordan det går, men hun må stoppe vedkommende før hun kommer på jobb. Så Hi tar absolutt ansvar.

Anonymkode: 89676...b12

Greit nok at mange synes slike ting er skumle og ekle og ubehagelige. Da er det jo bare å unngå å påta seg lederansvar.

Poenget mitt er at hvis dette er noe man gruer seg sånn for, så bør man faktisk ikke være leder.

Det som beskrives i HI er tross alt ikke så mye verre enn hva svært mange ledere opplever, støtt og stadig. Jeg ser sjelden at man skriver på internett og kaller andre for dritt, av den grunn.

HI tar muligens ansvar. Men hun oppfører seg langt unna profesjonell eller egnet for den stillingen hun har. 

Anonymkode: 4af6f...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de over ta det opp med kommuneoverlegen og politiet både i kommunen hvor jobben er, og der hun bor.
Men før du gjør, hver sikker på hva hun mener med at hun "kommer på jobb".
Har vært borte i flere den siste tiden som har brukt det uttrykket når det de egentlig mener er at de skal jobbe fult hjemmefra innen normal arbeidstid og er tilgjengelig på telefon, for videokonferanse og på e-post.

Anonymkode: 5176a...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir nok registrert ved ankomst til landet og gitt klar beskjed om å gå i karantene. Hvis hun ikke overholder karantenekravet får hun en klekkelig bot. 

 

Anonymkode: 04d7f...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med de over ta det opp med kommuneoverlegen og politiet både i kommunen hvor jobben er, og der hun bor.
Men før du gjør, hver sikker på hva hun mener med at hun "kommer på jobb".
Har vært borte i flere den siste tiden som har brukt det uttrykket når det de egentlig mener er at de skal jobbe fult hjemmefra innen normal arbeidstid og er tilgjengelig på telefon, for videokonferanse og på e-post.

Anonymkode: 5176a...123

Akkurat!

Anonymkode: 4af6f...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Greit nok at mange synes slike ting er skumle og ekle og ubehagelige. Da er det jo bare å unngå å påta seg lederansvar.

Poenget mitt er at hvis dette er noe man gruer seg sånn for, så bør man faktisk ikke være leder.

Det som beskrives i HI er tross alt ikke så mye verre enn hva svært mange ledere opplever, støtt og stadig. Jeg ser sjelden at man skriver på internett og kaller andre for dritt, av den grunn.

HI tar muligens ansvar. Men hun oppfører seg langt unna profesjonell eller egnet for den stillingen hun har. 

Anonymkode: 4af6f...f9e

Jøss, jeg håper inderlig at du ikke er leder selv, så lite forståelse du har for at folk er forskjellige, har ulik erfaring. Og ikke minst også at firma og sjefer over kan være svært ulike. Årsaken til at Hi gruer seg kan f.eks. godt være at hun har tatt kamper med en sjef som tydeligvis ikke er sitt ansvar bevisst.

Det er veldig merkelig at du velger å rakke ned på Hi når alt hun skriver er at hun har tenkt å ta ansvar, der hennes sjef ikke tar ansvar. At hun ikke gleder seg til å fortelle sjefen at sjefen ikke har lov å komme på jobb, det trenger man ikke være uprofesjonell for å føle. Hun vet jo at dette er en sjef som ikke bryr seg og derfor trolig vil skape problemer. Å ikke se frem til den kampen er menneskelig av Hi. Det gjør henne ikke mindre profesjonell.

At hun ikke har oversikt over hvem man kontakter for å stoppe sjefen hun vet trolig ikke vil la seg stoppe av henne selv, det er ganske forståelig, da dette trolig ikke normalt er innenfor det hun gjør.

Istedenfor å rakke ned på HI, gi henne heller råd... så langt har du bare bidratt med negativitet - og det er vel heller ikke særlig profesjonelt om du selv har en lederstilling...

 

Anonymkode: 89676...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, jeg håper inderlig at du ikke er leder selv, så lite forståelse du har for at folk er forskjellige, har ulik erfaring. Og ikke minst også at firma og sjefer over kan være svært ulike. Årsaken til at Hi gruer seg kan f.eks. godt være at hun har tatt kamper med en sjef som tydeligvis ikke er sitt ansvar bevisst.

Det er veldig merkelig at du velger å rakke ned på Hi når alt hun skriver er at hun har tenkt å ta ansvar, der hennes sjef ikke tar ansvar. At hun ikke gleder seg til å fortelle sjefen at sjefen ikke har lov å komme på jobb, det trenger man ikke være uprofesjonell for å føle. Hun vet jo at dette er en sjef som ikke bryr seg og derfor trolig vil skape problemer. Å ikke se frem til den kampen er menneskelig av Hi. Det gjør henne ikke mindre profesjonell.

At hun ikke har oversikt over hvem man kontakter for å stoppe sjefen hun vet trolig ikke vil la seg stoppe av henne selv, det er ganske forståelig, da dette trolig ikke normalt er innenfor det hun gjør.

Istedenfor å rakke ned på HI, gi henne heller råd... så langt har du bare bidratt med negativitet - og det er vel heller ikke særlig profesjonelt om du selv har en lederstilling...

 

Anonymkode: 89676...b12

Det virker som enkelte tror at det å være leder er å være vanlig ansatt, bare med en litt annen tittel og høyere lønn. Det er det altså ikke.

Grunnen til at man har høyere lønn som leder, er jo nettopp fordi man har takket ja til å ta slike drittjobber som blant annet dette.

Det ville aldri blitt godtatt om noen påtok seg en jobb som lærer eller sykepleier, og så begynte de å klage over at de måtte undervise elever eller dele ut medisiner. 

Jo, det er uprofesjonelt å kalle sine kollegaer for dritt. For alt HI vet, så finner hennes sjef denne tråden, og så er det hun som blir kalt inn på teppet i stedet. 

Anonymkode: 4af6f...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er folk på flyplassen som snakker med alle som kommer, gir de info om karantene både skriftlig og muntlig. 

Kan godt hende hun ombestemmer seg når hun har snakket mer disse. 

Anonymkode: b3247...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha tatt kontakt med henne på telefon og spurt hvordan hun tenker å gjøre det rent praktisk de neste to ukene, med ranke på at hun jo ikke kan møte fysisk på jobb.

Nå vet jeg ikke hva dere jobber med, men mye jobb kan gjøres fra et hjemmekontor. Så må du egentlig legge opp samtalen ut fra din arbeidsplass og lignende.

Anonymkode: 8435e...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ha tatt kontakt med henne på telefon og spurt hvordan hun tenker å gjøre det rent praktisk de neste to ukene, med ranke på at hun jo ikke kan møte fysisk på jobb.

Nå vet jeg ikke hva dere jobber med, men mye jobb kan gjøres fra et hjemmekontor. Så må du egentlig legge opp samtalen ut fra din arbeidsplass og lignende.

Anonymkode: 8435e...620

Godt forslag. 

Anonymkode: 4af6f...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det virker som enkelte tror at det å være leder er å være vanlig ansatt, bare med en litt annen tittel og høyere lønn. Det er det altså ikke.

Grunnen til at man har høyere lønn som leder, er jo nettopp fordi man har takket ja til å ta slike drittjobber som blant annet dette.

Det ville aldri blitt godtatt om noen påtok seg en jobb som lærer eller sykepleier, og så begynte de å klage over at de måtte undervise elever eller dele ut medisiner. 

Jo, det er uprofesjonelt å kalle sine kollegaer for dritt. For alt HI vet, så finner hennes sjef denne tråden, og så er det hun som blir kalt inn på teppet i stedet. 

Anonymkode: 4af6f...f9e

Huff. Du har det muligens litt røft i de tider vi er inne i nå. Men det går fint. En viktig lederegenskap er empati. Det må du huske. Overkjøring gjør dårlig leder. Akkurat nå er sjefen min faktisk en dritt som har planer om å utsette alle ansatte og kunder for smitte. Et frustrasjonsuttrykk, men likevel. 
 

Jeg har forøvrig ingen problemer med å ta dette opp med sjefen. Jeg har heller ingen problemer med å ta det opp med kommunelegen. Jeg er heller ikke redd for det, men jeg synes at det er totalt unødvendig å måtte ta dette opp med øverste leder. Reglene er ikke annerledes for dem, men det er ikke alltid min sjef forstår at også hun er underlagt reglene. Det er ikke første gang hun tar dårlige valg som gjør at jeg må ta det opp med henne. Hun er en dårlig leder, men så får jeg ikke gjort så mye med det, annet enn å nok en gang ta en alvorsprat, akkurat nå. 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ha tatt kontakt med henne på telefon og spurt hvordan hun tenker å gjøre det rent praktisk de neste to ukene, med ranke på at hun jo ikke kan møte fysisk på jobb.

Nå vet jeg ikke hva dere jobber med, men mye jobb kan gjøres fra et hjemmekontor. Så må du egentlig legge opp samtalen ut fra din arbeidsplass og lignende.

Anonymkode: 8435e...620

Hun har listen full av kundemøter, så hun planlegger ikke hjemmekontor. Vi jobber i et samfunnskritisk yrke og med det tror hun at karantene ikke gjelder oss. 

Anonymkode: b7d5b...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i et samfunsskritisk yrke. Personell hos oss har sluppet karantene, da de er i ledelsen, og nødvendig for drift.

Anonymkode: cfa26...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...