Gå til innhold

Enda mer barnehage og korona...

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi følger jo foreløpig bare antydninger til smitteverntiltak fra Danmark og kommunen har første utkast. 

Så du mener vi bare bør åpne barnehage til normal drift uten ekstraordinære tiltak? 

Anonymkode: 9b9c4...c15

Nei, jeg mener, som nevnt, at man skal høre med kommunen og bare forholde seg til det kommunen sier, uten noe mer grublerier.

Med mindre kommunen ønsker å sette i gang med alvorlige tiltak, som går mot det man kan anta at er regjeringens mål, så gjør det vel ikke så mye om man kun bruker store leker, ungene har egne matpakker og man bruker engangsmateriale, en liten stund.

Litt som en myk overgang. 

Min erfaring fra egen jobb er at uansett hva man gjør i disse tider, så er det denne kollektive frykten man hele tiden går rundt med, som er det tyngste å takle. Det psykiske, all denne frykten og alt man skal huske på, det at man aldri vet hvem som bærer smitte, er mer slitsomt enn hva man gjør rent praktisk. Og at det å komme inn i normalen er veldig sunt virkemiddel mot akkurat dette. Plutselig blir noen syk og så tenker man at oisann, det gikk jo nokså greit likevel. 

Anonymkode: 15118...c19

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så må vi alle huske at media også spiller en rolle i frykten våres veldig effektivt. Alle som døde av covid på et sykehjem i Kristiansand eksempelvis.. men overlegen der ba VG om å ha litt mer gangsyn .. Der hadde opp i mot 30 (husker ikke eksakte tall)dødd på en uke, men de skriver kun om de 7 som var påvist med covid. Folk dør på sykehjem uten covid og... hver eneste uke.

Så når VG fremstiller de dødstallene som om vi nærmer oss apokalyptiske tilstander, så er det ikke rart frykten rår.... og pluss kunder i fleng til VG 😅

Igjen fnyser ikke av at covid er noe vi skal ta seriøst, men denne angsten folk har hjelper ikke heller.

Anonymkode: 55023...457

Akkurat!

Og når man leser om de over 90 år som hadde fått påvist covid-19, innen de døde. så må man huske at dette er noen som kunne dødd helt uavhengig av om de hadde viruset eller ei. Døden er en del av hverdagen, mer enn det er en skandale, når man er oppe i årene. 

Vi må sammenligne med det nærmeste vi kommer; Sesonginfluensa.

Og vi vet at det er det faktisk også unge som dør av. Det har det altså enda ikke vært av covid-19. Ikke i Norge. Kun i land med helt andre ressurser enn vi har her. 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gleder meg til utegruppe hele dagen med ettåringer som ikke går, i snø. 

Anonymkode: 1d62a...44f

Leste du punktet om barna som må være inne. Det inkluderer småbarn som skal skiftes på hyppig, er for små til å være ute for lenge osv. De eldre tåler fint snø og å være ute. 

Anonymkode: f856c...565

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Klart noen få kan dø som ikke er i risikogruppe... Men du må huske at du kan dø av helt ordinær influensa og. I januar var det 2 tenåringer som døde av vanlig influensa. Poenget og faktumet står allikevel ..

Du holder deg ikke inne fra september til april av influensa, rotavirus , vannkopper and so on , hvert år heller? Du kan om du er veldig uheldig dø av dette og.

så langt er det ikke mange unge som har dødd uten tilleggsinfeksjoner av noe slag. eksempelvis streptokokker (halsbetennelse type) og i tillegg vanlig influensa kan gi store komplikasjoner og resultere i dødsfall. For kroppen ikke alltid klarer å kjempe mot 2 typer infeksjoner på samme tid.

For all del prøver ikke å si at covid ikke er noe vi skal ta seriøst(følger alle råd og påbud) Men bittelitt gangsyn opp i det hele er heller ikke dumt. Frykt må ikke styre så mye over alle avgjørelser vi skal ta.

Det jeg snakker om har ikke noe med frykt og gjøre, men nettopp det du nevner med å ha gangsyn. Går man rundt og tror dette er ufarlig for alle utenfor risikogruppa så mangler man jo nettopp det. Å sammenlikne korona og influensa trodde jeg faktisk folk hadde greid å slutte med🙄

Anonymkode: e4506...ce5

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i at det er dårlig kommunisert.

Og en del foreldre tror nok enda at det er meningen at man ikke skal smittes.

Men mange av dere som jobber i barnehage holder jo også enda fast på ekstra smittevern. Du kommer selv med en del forslag eller eksempler. 

Hvis de som jobber i barnehagen holder fast på misforståelsene, er det ikke så rart at foreldrene også gjør det.

Snakk med kommunen. Sørg for å få et tydelig svar; Skal vi hindre smitte eller ikke. Hvis svaret er ja, sørg for å få et tydelig svar; Hva slags tiltak skal vi følge. Og så snakker dere sammen i barnehagen, om disse tingene, og møter deretter barn og foreldre med felles forståelse.

Trygghet er viktig.

Informasjon må følge den rette linjen. 

Ja skal innrømme jeg kanskje følte meg en smule teit her nå. Jeg er tydeligvis en av de foreldrene som IKKE har skjønt at det var meningen at vi ikke skal smittes..

Jeg bor i en stor kommune og her er det er ingen vi kan kontakte direkte ang dette. Jeg jobber dessuten som sykepleier på et kommunalt sykehjem uten forebyggende smitteverntiltak, rent utenom det fakta at pasientene ikke kan ta i mot besøk eksternt..

Så dette høres bare fortsatt ganske kaotisk ut spør du meg. Det kan umulig tverrfsglig samkjøring noen steder her. Jeg skal nå altså liksom sende barnet mitt i barnehagen UTEN noen form for smitteverntiltak ‘fordi de/vi liksom skal la oss smitte?! Hvor jeg deretter skal hente barna i barnehagen..Og så dra på på jobb, hvor jeg skal pleie syke og svake eldre pasienter...uten forebyggende smitteverntiltak utenom å vaske hendene godt og ha på arbeidsuniform...?!

😳🙈

Anonymkode: 97887...86c

Skrevet

Takk for alle gode svar.

Ble nok litt overrasket over teorien/strategien om at det rett og slett er meningen av barna skal bli smittet/ spre smitte nå. Klarer ikke å,få dette til å virke særlig gjennomtenkt. Jeg har små barn i barnehage som jeg henter og drar rett videre på sykehjem etterpå...Der er heller noen forebyggende smittevern.

Når det skal være sånn, så hadde vel sykehjemspasientene strengt talt ikke trengt forbudet om å la dem få besøk av barna sine/nærmeste pårørende heller. For alt som kan bære med seg smitte utenfra kommer jo inn likevel. Beklager om jeg virker litt usaklig og barnslig nå. Men ble litt lei meg og oppgitt av det hele. Tøft å ha en slik arbeidsplass. Her skal vi liksom jobbe i frontlinja og samtidig være fullt klar over at vi tar med oss fienden på hjemmebane..

😔

Skrevet

Ingen barnehager har vel håndklær?? Og henting og levering blir ute.

I denne barnehagen har barna to toaletter på 20 barn. Ett håndkle per toalett på deling. Vet ikke en gang om dette håndkleet skiftes i løpet av dagen, men neppe..😣

Kommer til å protestere om dette fortsatt ikke gjøres noe med nå...for å si det sånn..

Skrevet

Jeg har faktisk ikke tenkt på at de med dette ønsker å smitte litt og litt folk.

Ikke for å avspore, men hvordan gjør man det i forhold til samvær?
Mannen min har to barn som han har samvær med annenhver helg + en dag i uken.

Han er i risikogruppen grunnet nedsatt immunforsvar (har fjernet milten). 

Bør barna da vente med å starte i barnehagen, hvordan i alle dager kan dette løses?

Anonymkode: ebe1a...68c

Skrevet

Vær masse ute, gjerne hele dagen. 

Gå på do en og en med en ansatt som kan vaske toalett og sørge for at barna vasker hendene sine ordentlig 

De voksne må vaske hendene ofte og gjerne bruke antibac. 

Måltider bør i den grad det går gjennomføres ute eventuelt i små grupper inne. Alle barn bør ha med egen mat og drikke eller få servert mat hver og en. 

Det bør være minst en ekstra ansatt på hver avdeling. 

De som er inne når andre er ute bør fordeles i mindre grupper 

Rydd bort leker som ikke kan vaskes/sprites for en periode 

Gå over alle håndtak, vasker og toaletter med antibac en gang i timen.

Barn kan hentes og leveres ute eller maks to av gangen. 

Synes dette var gode tiltak🌸

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg snakker om har ikke noe med frykt og gjøre, men nettopp det du nevner med å ha gangsyn. Går man rundt og tror dette er ufarlig for alle utenfor risikogruppa så mangler man jo nettopp det. Å sammenlikne korona og influensa trodde jeg faktisk folk hadde greid å slutte med🙄

🙌👏

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har faktisk ikke tenkt på at de med dette ønsker å smitte litt og litt folk.

Ikke for å avspore, men hvordan gjør man det i forhold til samvær?
Mannen min har to barn som han har samvær med annenhver helg + en dag i uken.

Han er i risikogruppen grunnet nedsatt immunforsvar (har fjernet milten). 

Bør barna da vente med å starte i barnehagen, hvordan i alle dager kan dette løses?

Anonymkode: ebe1a...68c

Nettopp!!

Jeg er kanskje bare enda mer forvirret enn hva jeg var i første omgang her nå..😶

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle gode svar.

Ble nok litt overrasket over teorien/strategien om at det rett og slett er meningen av barna skal bli smittet/ spre smitte nå. Klarer ikke å,få dette til å virke særlig gjennomtenkt. Jeg har små barn i barnehage som jeg henter og drar rett videre på sykehjem etterpå...Der er heller noen forebyggende smittevern.

Når det skal være sånn, så hadde vel sykehjemspasientene strengt talt ikke trengt forbudet om å la dem få besøk av barna sine/nærmeste pårørende heller. For alt som kan bære med seg smitte utenfra kommer jo inn likevel. Beklager om jeg virker litt usaklig og barnslig nå. Men ble litt lei meg og oppgitt av det hele. Tøft å ha en slik arbeidsplass. Her skal vi liksom jobbe i frontlinja og samtidig være fullt klar over at vi tar med oss fienden på hjemmebane..

😔

Nå er ikke jeg sikker på at dette er en villet strategi fra norske myndigheter sin side men det er jo uansett en konsekvens av at de nå åpner barnehage og skoler igjen. De kan sette inn mange tiltak og si at foreldre skal føle seg trygge men ingen kan forhindre at noen blir smittet her. 

Skrevet

Barn 1 - 3 år her så ekstra tiltak vi uansett ikke hjelpe. Alltid 3-4 som er snørrete og de ruller opp på hverandre og slikker på alt. Tror nok de fleste Bhg. Blir ute . Både ved henting og levering . Håper vi blir så mange voksne at vi får inn å hvilt oss i blandt. Ute 7-17 blir tøft. 

Anonymkode: c5d99...ff5

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

I denne barnehagen har barna to toaletter på 20 barn. Ett håndkle per toalett på deling. Vet ikke en gang om dette håndkleet skiftes i løpet av dagen, men neppe..😣

Kommer til å protestere om dette fortsatt ikke gjøres noe med nå...for å si det sånn..

Den bhg burde jo stenges...

Skrevet

Hvis meningen var å spre smitte er det jo meningsløst at de jobber intenst med tiltak som skal forhindre det??

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis meningen var å spre smitte er det jo meningsløst at de jobber intenst med tiltak som skal forhindre det??

Det vil jeg gjerne ha svar på, er poenget å forhindre smitte eller begrense smitte. Alle forstår at barn i barnehage ikke klarer å holde avstand til andre med mindre de er fysisk adskilt. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vil jeg gjerne ha svar på, er poenget å forhindre smitte eller begrense smitte. Alle forstår at barn i barnehage ikke klarer å holde avstand til andre med mindre de er fysisk adskilt. 

Ikke forhindre, men begrense 

Skrevet

Kan ikke se at det skal gå å stoppe smitten, er ikke en pandemi uten grunn liksom😅 Men å begrense å la befolkningen bli smittet sakte... Slik at helsevesenet kan henge med.

Katastrofe er jo når helsevesenet ikke klarer å følge opp.

Dersom vi stopper smitten helt, så vil det si store smittetopper når de slipper opp alt .. Og det er jo ikke ønskelig.

Tenker at de som vil og ikke stoler på helsemyndigheter får holde barna sine hjemme. 

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke se at det skal gå å stoppe smitten, er ikke en pandemi uten grunn liksom😅 Men å begrense å la befolkningen bli smittet sakte... Slik at helsevesenet kan henge med.

Katastrofe er jo når helsevesenet ikke klarer å følge opp.

Dersom vi stopper smitten helt, så vil det si store smittetopper når de slipper opp alt .. Og det er jo ikke ønskelig.

Tenker at de som vil og ikke stoler på helsemyndigheter får holde barna sine hjemme. 

Fornuftige tanker her.

Skrevet
På 11.4.2020 den 1.48, Anonym bruker skrev:

Ja, det er det som er målet.

Så det å vaske og desinfisere ting, har ingen hensikt.

Man kan heller ikke gi god omsorg til friske barn, med hansker og munnbind.

Det gjør man kun på sykehus eller hjemme, dersom barnet er veldig syk eller utsatt, og dette er eneste måte å unngå smitte. 

Har dere link eller bevis på,at dette er målet til norske myndigheter? Syns det er suspekt at det ikke finnes et eneste skriv om dette. Føles som de får bak ryggen vår.

Men etter å ha lest artikkelen og utsagnene til den danske statsministeren, så er det logisk at Norge kjører samme tankegang. De er da bare for feige til å å si det høyt, klart og tydelig.

Skrevet
På 11.4.2020 den 1.58, Anonym bruker skrev:

Poenget er jo nettopp at alle sakte men sikkert skal smittes! Det er vel ganske innlysende.. 

vi åpner slusene litt og litt sånn at færrest mulig blir smittet for raskt.

Skjønner ikke dette hysteriet .. Klart barn blir syke.. Men det er lite sannsynlig at de blir alvorlig syke(ved mindre d er risikogruppe).

Dette viruset kommer til å sirkulere de neste 2 åra, til de fleste av oss har blitt smittet... til og med flere ganger vil vi kanskje bli smittet for å bygge immunforsvaret. Så kommer vaksinen etterhvert eller viruset muterer og blir mildere.

De kommer sikkert ikke til å åpne bom/brak med en gang heller.. Kanskje det blir tilbud for småbarns avdeling  2 dager i uka og 3 dager for stor avdeling. Blir uansett spennende å se.

Har dere link eller bevis på,at dette er målet til norske myndigheter? Syns det er suspekt at det ikke finnes et eneste skriv om dette. Føles som de får bak ryggen vår.

Men etter å ha lest artikkelen og utsagnene til den danske statsministeren, så er det logisk at Norge kjører samme tankegang. De er da bare for feige til å å si det høyt, klart og tydelig.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

De kan jo ikke si det til hylekoret som allerede er overhysterisk,sier myndighetene da at det er meningen at ungene skal bli smittet så hadde ikke de levert ungen i bhg/skile.

Anonymkode: 2e620...188

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barn 1 - 3 år her så ekstra tiltak vi uansett ikke hjelpe. Alltid 3-4 som er snørrete og de ruller opp på hverandre og slikker på alt. Tror nok de fleste Bhg. Blir ute . Både ved henting og levering . Håper vi blir så mange voksne at vi får inn å hvilt oss i blandt. Ute 7-17 blir tøft. 

Anonymkode: c5d99...ff5

Jeg tror du må rulle inn litt! Ute fra kl 07.00-17.00???? Vet du at halve Norge fortsatt har full vinter?? Helt utelukkende å ha full utebarnehage. 

Anonymkode: 04f1c...3ac

Skrevet
På 12.4.2020 den 1.28, Anonym bruker skrev:

Ja skal innrømme jeg kanskje følte meg en smule teit her nå. Jeg er tydeligvis en av de foreldrene som IKKE har skjønt at det var meningen at vi ikke skal smittes..

Jeg bor i en stor kommune og her er det er ingen vi kan kontakte direkte ang dette. Jeg jobber dessuten som sykepleier på et kommunalt sykehjem uten forebyggende smitteverntiltak, rent utenom det fakta at pasientene ikke kan ta i mot besøk eksternt..

Så dette høres bare fortsatt ganske kaotisk ut spør du meg. Det kan umulig tverrfsglig samkjøring noen steder her. Jeg skal nå altså liksom sende barnet mitt i barnehagen UTEN noen form for smitteverntiltak ‘fordi de/vi liksom skal la oss smitte?! Hvor jeg deretter skal hente barna i barnehagen..Og så dra på på jobb, hvor jeg skal pleie syke og svake eldre pasienter...uten forebyggende smitteverntiltak utenom å vaske hendene godt og ha på arbeidsuniform...?!

😳🙈

Du har ingen grunn til å føle deg teit.

Dette er dårlig kommunisert fra myndighetenes side. 

Det skal gå an å ringe direkte til kommunen, uansett hvor stor den er. Bare å søke opp kommunen på nett, så skal det finnes et telefonnummer, enten til kommunen eller bydelen.

Men siden du jobber på sykehjem, så skal informasjonen egentlig komme via arbeidsgiver. Det er styrer på sykehjemmet som har ansvar for å formidle informasjon mellom kommunen og sine ansatte og beboere. Så jeg ville ha krevd skriftlig informasjon fra styrer, om hva som er meningen at dere som er ansatt skal gjøre. 

Skrevet

Det gjelder forøvrig alle, enten dere jobber på sykehjem, i barnehage, på skole eller hvor som helst; Det er nærmeste leder som skal gi informasjon om hva man gjør.

Disse henter informasjon fra sin leder igjen, som henter informasjon fra stat eller kommune. 

Dette er IKKE den ansattes ansvar å finne ut av, det er et ledelsesansvar. 

Det eneste man som ansatt har ansvar for er å utføre det man får beskjed om, rapportere tilbake det man opplever, og eventuelt melde fra til leder eller tillitsvalgt dersom man tror noe er veldig feil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...