Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #1 Skrevet 10. april 2020 Kjenner ei som har jobbet i barnehage disse ukene. De var hele 5 voksne på 7 barn og det TRENGTES😳 Barna løp rundt og slikket på leker, byttet på leker med spytt og snue+++ De voksne måtte være på vakt og vaske og sprite både barna og overflatene rundt dem konstant for å kunne ivareta smittevernet. Det sier seg selv at dette vil bli umulig om barnehagene ikke får ganske mange flere ressurser når de nå altså har tenkt å åpne igjen etter påske... Hvilke tiltak tror dere må til OG hvilke smitte forebyggende tiltak tror dere de vil (ihvertfall) forsøke seg på? Her er mi liste; *Flere ansatte per barn *Hånddesinfeksjon i hver lomme. Brukes hyppig både på seg selv og hendene til barna. Samt på leker og overflater. *God hygiene på toalettene. Ingen håndklær, kun tørkepapir. Hyppig vask og desinfisering. *Kun 2 foreldre om gangen ved levering og henting i inngangspartiet for å kunne overholde 1-2 meters avstand *Hyppigere bruk av hansker Selv vil,jeg prøve å holde barna mine hjemme fra barnehagen så lenge som mulig. Og håper mange flere foreldre tenker likt. Da blir det lettere å overholde smittevern hos de barna som må i barnehagen. Måtte dette bare gå godt🙈 Anonymkode: 97887...86c
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #2 Skrevet 10. april 2020 Er ikke alle som tåler antibac da. Sønnen min har eksem den blir mye verre om vi bruker antibac på hendene hans. Anonymkode: 2e620...188
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #3 Skrevet 10. april 2020 Jeg vet ærlig talt ikke. Er ganske spent på de smitteverntiltakene de kommer med etter påske for bhg, skole, behandlere, frisører osv. Når det kommer til bhg. så håper jeg de husker å få med seg at smitte ofte finnes i avføring i flere uker etter at en person har vært smittet, og at det også kommer tydelige rutiner for hvordan håndtere dette avfallet (bleier, søl osv.). Anonymkode: 38310...989
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #4 Skrevet 10. april 2020 I Danmark er de tydelige på at formålet med åpning av barnehager er at barn og foreldre skal bli smittet. Etterhvert åpner skolene for større barn og ungdom. Da skal de bli smittet. Og på den måten sprer man smitten gradvis og unngår de store toppene. Er nok det som er ment i Norge også😊 Anonymkode: 628fc...22c
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #5 Skrevet 10. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: I Danmark er de tydelige på at formålet med åpning av barnehager er at barn og foreldre skal bli smittet. Etterhvert åpner skolene for større barn og ungdom. Da skal de bli smittet. Og på den måten sprer man smitten gradvis og unngår de store toppene. Er nok det som er ment i Norge også😊 Anonymkode: 628fc...22c Glemte kilde https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ekspert-ja-dine-boern-skal-smittes-med-corona-nu/8083407 Anonymkode: 628fc...22c
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #6 Skrevet 10. april 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: I Danmark er de tydelige på at formålet med åpning av barnehager er at barn og foreldre skal bli smittet. Etterhvert åpner skolene for større barn og ungdom. Da skal de bli smittet. Og på den måten sprer man smitten gradvis og unngår de store toppene. Er nok det som er ment i Norge også😊 Anonymkode: 628fc...22c Ja, det er det som er målet. Så det å vaske og desinfisere ting, har ingen hensikt. Man kan heller ikke gi god omsorg til friske barn, med hansker og munnbind. Det gjør man kun på sykehus eller hjemme, dersom barnet er veldig syk eller utsatt, og dette er eneste måte å unngå smitte. Anonymkode: 15118...c19
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #7 Skrevet 10. april 2020 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet ærlig talt ikke. Er ganske spent på de smitteverntiltakene de kommer med etter påske for bhg, skole, behandlere, frisører osv. Når det kommer til bhg. så håper jeg de husker å få med seg at smitte ofte finnes i avføring i flere uker etter at en person har vært smittet, og at det også kommer tydelige rutiner for hvordan håndtere dette avfallet (bleier, søl osv.). Anonymkode: 38310...989 Hadde målet vært å unngå smitte, så hadde man fortsatt med sosial distanse og å holde barn unna skole og barnehage. Anonymkode: 15118...c19
Anonym bruker Skrevet 10. april 2020 #8 Skrevet 10. april 2020 Poenget er jo nettopp at alle sakte men sikkert skal smittes! Det er vel ganske innlysende.. vi åpner slusene litt og litt sånn at færrest mulig blir smittet for raskt. Skjønner ikke dette hysteriet .. Klart barn blir syke.. Men det er lite sannsynlig at de blir alvorlig syke(ved mindre d er risikogruppe). Dette viruset kommer til å sirkulere de neste 2 åra, til de fleste av oss har blitt smittet... til og med flere ganger vil vi kanskje bli smittet for å bygge immunforsvaret. Så kommer vaksinen etterhvert eller viruset muterer og blir mildere. De kommer sikkert ikke til å åpne bom/brak med en gang heller.. Kanskje det blir tilbud for småbarns avdeling 2 dager i uka og 3 dager for stor avdeling. Blir uansett spennende å se. Anonymkode: 55023...457
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #9 Skrevet 11. april 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Poenget er jo nettopp at alle sakte men sikkert skal smittes! Det er vel ganske innlysende.. vi åpner slusene litt og litt sånn at færrest mulig blir smittet for raskt. Skjønner ikke dette hysteriet .. Klart barn blir syke.. Men det er lite sannsynlig at de blir alvorlig syke(ved mindre d er risikogruppe). Dette viruset kommer til å sirkulere de neste 2 åra, til de fleste av oss har blitt smittet... til og med flere ganger vil vi kanskje bli smittet for å bygge immunforsvaret. Så kommer vaksinen etterhvert eller viruset muterer og blir mildere. De kommer sikkert ikke til å åpne bom/brak med en gang heller.. Kanskje det blir tilbud for småbarns avdeling 2 dager i uka og 3 dager for stor avdeling. Blir uansett spennende å se. Anonymkode: 55023...457 Jeg er enig med deg i dette. Det som er spennende er altså ikke å se om folk blir smittet, det vet vi at de kommer til å bli. Det som er spennende er heller ikke å se om folk blir syke, det vet vi også at de kommer til å bli. Det som er spennende er heller ikke å se om noen dør. Det vet vi at ingen i denne demografiske gruppen før har gjort (barn og voksne utenfor risiko-gruppene). Det som er spennende er å se hvor fort vi eventuelt kan klare å få til en viss grad av velfungerende samfunn, igjen, med behandlingsmuligheter for de som nå er på vent, vaksine, og å kunne møte hverandre fritt. Det er en mulighet for at vi oppnår flokkimmunitet. At vi som er forholdsvis unge og friske, klarer oss uten vaksine. Og at vi dermed vil virke som en beskyttelse for de eldre og syke i dette landet. Anonymkode: 15118...c19
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #10 Skrevet 11. april 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Poenget er jo nettopp at alle sakte men sikkert skal smittes! Det er vel ganske innlysende.. vi åpner slusene litt og litt sånn at færrest mulig blir smittet for raskt. Skjønner ikke dette hysteriet .. Klart barn blir syke.. Men det er lite sannsynlig at de blir alvorlig syke(ved mindre d er risikogruppe). Dette viruset kommer til å sirkulere de neste 2 åra, til de fleste av oss har blitt smittet... til og med flere ganger vil vi kanskje bli smittet for å bygge immunforsvaret. Så kommer vaksinen etterhvert eller viruset muterer og blir mildere. De kommer sikkert ikke til å åpne bom/brak med en gang heller.. Kanskje det blir tilbud for småbarns avdeling 2 dager i uka og 3 dager for stor avdeling. Blir uansett spennende å se. Anonymkode: 55023...457 Mulig det er innlysende men ikke godt kommunisert ut til foreldre og ansatte. De sier det er helt trygt å sende barn tilbake i bhg og skole, håper ikke foreldre tolker det som ikke bli smittet for det stemmer jo ikke. Jobber i barnehage og tenker tiltak blir: rydde vekk mest mulig leker, kun ha store ting som sykler, lastebiler mm tilgjengelig. Nøye på håndvask for alle, ingen matservering kun matpakker, engangskopper. Kun leke med barn i egen gruppe, ikke ute på baser. Foreldre leverer og henter barn utendørs. Vi kommer ikke til å få mer personale, må klare oss med det vi har tilgjengelig. Intet smittevernutstyr utenom hansker ved bleieskift. Anonymkode: 9b9c4...c15
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #11 Skrevet 11. april 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjenner ei som har jobbet i barnehage disse ukene. De var hele 5 voksne på 7 barn og det TRENGTES😳 Barna løp rundt og slikket på leker, byttet på leker med spytt og snue+++ De voksne måtte være på vakt og vaske og sprite både barna og overflatene rundt dem konstant for å kunne ivareta smittevernet. Det sier seg selv at dette vil bli umulig om barnehagene ikke får ganske mange flere ressurser når de nå altså har tenkt å åpne igjen etter påske... Hvilke tiltak tror dere må til OG hvilke smitte forebyggende tiltak tror dere de vil (ihvertfall) forsøke seg på? Her er mi liste; *Flere ansatte per barn *Hånddesinfeksjon i hver lomme. Brukes hyppig både på seg selv og hendene til barna. Samt på leker og overflater. *God hygiene på toalettene. Ingen håndklær, kun tørkepapir. Hyppig vask og desinfisering. *Kun 2 foreldre om gangen ved levering og henting i inngangspartiet for å kunne overholde 1-2 meters avstand *Hyppigere bruk av hansker Selv vil,jeg prøve å holde barna mine hjemme fra barnehagen så lenge som mulig. Og håper mange flere foreldre tenker likt. Da blir det lettere å overholde smittevern hos de barna som må i barnehagen. Måtte dette bare gå godt🙈 Anonymkode: 97887...86c Ingen barnehager har vel håndklær?? Og henting og levering blir ute. Anonymkode: e4506...ce5
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #12 Skrevet 11. april 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er enig med deg i dette. Det som er spennende er altså ikke å se om folk blir smittet, det vet vi at de kommer til å bli. Det som er spennende er heller ikke å se om folk blir syke, det vet vi også at de kommer til å bli. Det som er spennende er heller ikke å se om noen dør. Det vet vi at ingen i denne demografiske gruppen før har gjort (barn og voksne utenfor risiko-gruppene). Det som er spennende er å se hvor fort vi eventuelt kan klare å få til en viss grad av velfungerende samfunn, igjen, med behandlingsmuligheter for de som nå er på vent, vaksine, og å kunne møte hverandre fritt. Det er en mulighet for at vi oppnår flokkimmunitet. At vi som er forholdsvis unge og friske, klarer oss uten vaksine. Og at vi dermed vil virke som en beskyttelse for de eldre og syke i dette landet. Anonymkode: 15118...c19 Nå lyver du da! At ingen utenfor risikogrupper dør er helt feil! Anonymkode: e4506...ce5
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #13 Skrevet 11. april 2020 Vær masse ute, gjerne hele dagen. Gå på do en og en med en ansatt som kan vaske toalett og sørge for at barna vasker hendene sine ordentlig De voksne må vaske hendene ofte og gjerne bruke antibac. Måltider bør i den grad det går gjennomføres ute eventuelt i små grupper inne. Alle barn bør ha med egen mat og drikke eller få servert mat hver og en. Det bør være minst en ekstra ansatt på hver avdeling. De som er inne når andre er ute bør fordeles i mindre grupper Rydd bort leker som ikke kan vaskes/sprites for en periode Gå over alle håndtak, vasker og toaletter med antibac en gang i timen. Barn kan hentes og leveres ute eller maks to av gangen. Anonymkode: f856c...565
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #14 Skrevet 11. april 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå lyver du da! At ingen utenfor risikogrupper dør er helt feil! Anonymkode: e4506...ce5 Det er det ikke. Du må gjerne underbygge din påstand ved å komme med et eksempel. Heldigvis vil du ikke finne et! Anonymkode: 15118...c19
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #15 Skrevet 11. april 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er det ikke. Du må gjerne underbygge din påstand ved å komme med et eksempel. Heldigvis vil du ikke finne et! Anonymkode: 15118...c19 Eh, altså, har du ikke sett på eller lest nyheter i det hele tatt de siste månedene? Hvordan kan folk være så uopplyste? Jeg foreslår at du skrur på TV og ser en nyhetssending, antar det er lettere for deg enn å lese nyheter på nett. Anonymkode: e4506...ce5
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #16 Skrevet 11. april 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mulig det er innlysende men ikke godt kommunisert ut til foreldre og ansatte. De sier det er helt trygt å sende barn tilbake i bhg og skole, håper ikke foreldre tolker det som ikke bli smittet for det stemmer jo ikke. Anonymkode: 9b9c4...c15 Enig i at det er dårlig kommunisert. Og en del foreldre tror nok enda at det er meningen at man ikke skal smittes. Men mange av dere som jobber i barnehage holder jo også enda fast på ekstra smittevern. Du kommer selv med en del forslag eller eksempler. Hvis de som jobber i barnehagen holder fast på misforståelsene, er det ikke så rart at foreldrene også gjør det. Snakk med kommunen. Sørg for å få et tydelig svar; Skal vi hindre smitte eller ikke. Hvis svaret er ja, sørg for å få et tydelig svar; Hva slags tiltak skal vi følge. Og så snakker dere sammen i barnehagen, om disse tingene, og møter deretter barn og foreldre med felles forståelse. Trygghet er viktig. Informasjon må følge den rette linjen. Anonymkode: 15118...c19
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #17 Skrevet 11. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Eh, altså, har du ikke sett på eller lest nyheter i det hele tatt de siste månedene? Hvordan kan folk være så uopplyste? Jeg foreslår at du skrur på TV og ser en nyhetssending, antar det er lettere for deg enn å lese nyheter på nett. Anonymkode: e4506...ce5 Jo, det er jo det jeg har. Og det er jo derfor jeg sier du tar feil. Ingen vits å følge med på nyheter hvis man ikke klarer å fange opp hva man ser eller leser. Så igjen, kom med et eksempel! Anonymkode: 15118...c19
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #18 Skrevet 11. april 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vær masse ute, gjerne hele dagen. Gå på do en og en med en ansatt som kan vaske toalett og sørge for at barna vasker hendene sine ordentlig De voksne må vaske hendene ofte og gjerne bruke antibac. Måltider bør i den grad det går gjennomføres ute eventuelt i små grupper inne. Alle barn bør ha med egen mat og drikke eller få servert mat hver og en. Det bør være minst en ekstra ansatt på hver avdeling. De som er inne når andre er ute bør fordeles i mindre grupper Rydd bort leker som ikke kan vaskes/sprites for en periode Gå over alle håndtak, vasker og toaletter med antibac en gang i timen. Barn kan hentes og leveres ute eller maks to av gangen. Anonymkode: f856c...565 Gleder meg til utegruppe hele dagen med ettåringer som ikke går, i snø. Anonymkode: 1d62a...44f
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #19 Skrevet 11. april 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, det er jo det jeg har. Og det er jo derfor jeg sier du tar feil. Ingen vits å følge med på nyheter hvis man ikke klarer å fange opp hva man ser eller leser. Så igjen, kom med et eksempel! Anonymkode: 15118...c19 Det er deg igjen. Trollet i snart alle Coronatråder her inne... hva gir det deg å drive med slik feilinformasjon? Enten du tror på det selv eller bare troller på pur f er du jo helt syk i hodet! Du vet Corona angriper hjernen, det er nok det du har. Anonymkode: e4506...ce5
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #20 Skrevet 11. april 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er meg igjen. Trollet i snart alle Coronatråder her inne... hva gir det meg å drive med slik feilinformasjon? Enten jeg tror på det selv eller bare troller på pur f er jeg jo helt syk i hodet! Jeg vet Corona angriper hjernen, det er nok det jeg har. Anonymkode: e4506...ce5 OK, det var synd å høre! 😢 Anonymkode: 15118...c19
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #21 Skrevet 11. april 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå lyver du da! At ingen utenfor risikogrupper dør er helt feil! Anonymkode: e4506...ce5 Klart noen få kan dø som ikke er i risikogruppe... Men du må huske at du kan dø av helt ordinær influensa og. I januar var det 2 tenåringer som døde av vanlig influensa. Poenget og faktumet står allikevel .. Du holder deg ikke inne fra september til april av influensa, rotavirus , vannkopper and so on , hvert år heller? Du kan om du er veldig uheldig dø av dette og. så langt er det ikke mange unge som har dødd uten tilleggsinfeksjoner av noe slag. eksempelvis streptokokker (halsbetennelse type) og i tillegg vanlig influensa kan gi store komplikasjoner og resultere i dødsfall. For kroppen ikke alltid klarer å kjempe mot 2 typer infeksjoner på samme tid. For all del prøver ikke å si at covid ikke er noe vi skal ta seriøst(følger alle råd og påbud) Men bittelitt gangsyn opp i det hele er heller ikke dumt. Frykt må ikke styre så mye over alle avgjørelser vi skal ta. Anonymkode: 55023...457
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #22 Skrevet 11. april 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Enig i at det er dårlig kommunisert. Og en del foreldre tror nok enda at det er meningen at man ikke skal smittes. Men mange av dere som jobber i barnehage holder jo også enda fast på ekstra smittevern. Du kommer selv med en del forslag eller eksempler. Hvis de som jobber i barnehagen holder fast på misforståelsene, er det ikke så rart at foreldrene også gjør det. Snakk med kommunen. Sørg for å få et tydelig svar; Skal vi hindre smitte eller ikke. Hvis svaret er ja, sørg for å få et tydelig svar; Hva slags tiltak skal vi følge. Og så snakker dere sammen i barnehagen, om disse tingene, og møter deretter barn og foreldre med felles forståelse. Trygghet er viktig. Informasjon må følge den rette linjen. Anonymkode: 15118...c19 Vi følger jo foreløpig bare antydninger til smitteverntiltak fra Danmark og kommunen har første utkast. Så du mener vi bare bør åpne barnehage til normal drift uten ekstraordinære tiltak? Anonymkode: 9b9c4...c15
EnDansPåRoser Skrevet 11. april 2020 #23 Skrevet 11. april 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gleder meg til utegruppe hele dagen med ettåringer som ikke går, i snø. Anonymkode: 1d62a...44f Jeg veit, det er faktisk ikke greit. En barnehage skal ALLTID ha barnets beste som sin øverste prioritet og å drive tilsyn, utebarnehager i snøvær for småbarn, bemanning som tas bort fra gruppa pga jobbing med smittevernshensyn, som vasking og sterilisering av leker og overflater er IKKE til barnets beste.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #24 Skrevet 11. april 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gleder meg til utegruppe hele dagen med ettåringer som ikke går, i snø. Anonymkode: 1d62a...44f Det skjer ikke uansett. Vi er nødt å ta hensyn til barna,så hvis mange skriker å vil inn så er vi nødt til det. Anonymkode: 2e620...188
Anonym bruker Skrevet 11. april 2020 #25 Skrevet 11. april 2020 Så må vi alle huske at media også spiller en rolle i frykten våres veldig effektivt. Alle som døde av covid på et sykehjem i Kristiansand eksempelvis.. men overlegen der ba VG om å ha litt mer gangsyn .. Der hadde opp i mot 30 (husker ikke eksakte tall)dødd på en uke, men de skriver kun om de 7 som var påvist med covid. Folk dør på sykehjem uten covid og... hver eneste uke. Så når VG fremstiller de dødstallene som om vi nærmer oss apokalyptiske tilstander, så er det ikke rart frykten rår.... og pluss kunder i fleng til VG 😅 Igjen fnyser ikke av at covid er noe vi skal ta seriøst, men denne angsten folk har hjelper ikke heller. Anonymkode: 55023...457
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå