Gå til innhold

«Hvordan fikk du baby i magen mamma?». Hva svarer dere andre en 5åring?🤔


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har forklart at man trenger ett frø fra en mamma Og en pappa for å lage en baby. At bare voksne kan lage barn PG frøene smelter sammen å blir til en baby. Forteller dere mer detaljer om penis inni mors vagina eller hvor detaljerte er dere? 5åringen lurer på hvordan frøet kommer inn i magen til mamma, det spørsmålet har jeg ikke besvart da jeg ikke har noe barnevennlig svar  😅.

Anonymkode: 8cb3e...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

He, he. Jeg har forklart det som det er i flere år for min datter som er syv år nå. 5 år er en veldig fin alder for å forklare hvordan det fungerer. Greit at de lærer mens de er mottakelig for det og klarer å snakke om det med mamma/pappa. Barna mine har spurt og jeg har svart.

Anonymkode: 49e19...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengte ikke forklare noe som helst. Bestekameraten i 1. klasse forklarte sønnen vår alt, og da poden kom hjem var det han som forklarte oss 😂

Anonymkode: e4c94...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt så er kanskje «et frø fra en mamma og en pappa» en litt gammeldags forklaring? Nå om dagen får jo barn både to mammaer og to pappaer og barn lages like mye i kopper på danske sykehus som «tiss mot tiss-metoden». 

Anonymkode: e4c94...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var 4 når han fikk vite hvordan det hang sammen. 
Trenger ikke være så avansert. Var litt sånn: Mennesker gjør det samme som dyr. Pappaen må legge noe inni kroppen til mammaen for at egget skal vokse og bli en baby. Og da er det godt at naturen har skapt oss sånn at vi er forskjellige nedentil. Det har naturen gjort sånn at pappa kan komme inn i mamma sin kropp. Og så kan egget vokse og etter en lang stund, kommer det en baby. 

Anonymkode: 452e6...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det er sagt så er kanskje «et frø fra en mamma og en pappa» en litt gammeldags forklaring? Nå om dagen får jo barn både to mammaer og to pappaer og barn lages like mye i kopper på danske sykehus som «tiss mot tiss-metoden». 

Anonymkode: e4c94...a71

Hvor har du de tallene fra? 

Anonymkode: ef726...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det er sagt så er kanskje «et frø fra en mamma og en pappa» en litt gammeldags forklaring? Nå om dagen får jo barn både to mammaer og to pappaer og barn lages like mye i kopper på danske sykehus som «tiss mot tiss-metoden». 

Anonymkode: e4c94...a71

«Lages like mye i kopper». 
Nei, det gjør de ikke. Flertallet lages fortsatt på den naturlige måten.

Anonymkode: 452e6...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

«Lages like mye i kopper». 
Nei, det gjør de ikke. Flertallet lages fortsatt på den naturlige måten.

Anonymkode: 452e6...c88

Jada, det kan hende, men jeg tror du skjønner poenget. Det er villedende å si til barn at det må en mamma og en pappa tii. For det må det ikke. Det er en heteronormativ forklaring som strengt tatt er gammeldags. Kanskje ikke like gammeldags som «storken-forklaringen», men definitivt forrige generasjon. 

Anonymkode: e4c94...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min var 4 når han fikk vite hvordan det hang sammen. 
Trenger ikke være så avansert. Var litt sånn: Mennesker gjør det samme som dyr. Pappaen må legge noe inni kroppen til mammaen for at egget skal vokse og bli en baby. Og da er det godt at naturen har skapt oss sånn at vi er forskjellige nedentil. Det har naturen gjort sånn at pappa kan komme inn i mamma sin kropp. Og så kan egget vokse og etter en lang stund, kommer det en baby. 

Anonymkode: 452e6...c88

Sv en etter annen grunn synes jeg den måten ble helt feil. Komme inn i mammas kropp. Grøss. 
 

At pappa stikker tissen inn i mammas tiss er vel greit? Fortell det som det er med barns ord. 

Anonymkode: cd39e...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler boka «hvordan lager man en baby» av Anna Fiske. Den forteller det rett fram på en enkel og barnevennlig måte, uten noe tull om verken frø eller storker. 
Her er ungene, etter å ha lest boka, fullstendig klar over hva å sexe er, og snakker om det helt uten blygsel. Herlig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jada, det kan hende, men jeg tror du skjønner poenget. Det er villedende å si til barn at det må en mamma og en pappa tii. For det må det ikke. Det er en heteronormativ forklaring som strengt tatt er gammeldags. Kanskje ikke like gammeldags som «storken-forklaringen», men definitivt forrige generasjon. 

Anonymkode: e4c94...a71

Tror du ikke de som har fått barn på en annen måte enn «normalen» selv greier tenke at de skal forklare det som gjelder dem?? De fleste får barn på gamlemåten fortsatt. 

Anonymkode: cd39e...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jada, det kan hende, men jeg tror du skjønner poenget. Det er villedende å si til barn at det må en mamma og en pappa tii. For det må det ikke. Det er en heteronormativ forklaring som strengt tatt er gammeldags. Kanskje ikke like gammeldags som «storken-forklaringen», men definitivt forrige generasjon. 

Anonymkode: e4c94...a71

Åh herre... 

Anonymkode: 07977...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min var 4 når han fikk vite hvordan det hang sammen. 
Trenger ikke være så avansert. Var litt sånn: Mennesker gjør det samme som dyr. Pappaen må legge noe inni kroppen til mammaen for at egget skal vokse og bli en baby. Og da er det godt at naturen har skapt oss sånn at vi er forskjellige nedentil. Det har naturen gjort sånn at pappa kan komme inn i mamma sin kropp. Og så kan egget vokse og etter en lang stund, kommer det en baby. 

Anonymkode: 452e6...c88

Hørtes egentlig bare skummelt ut. 

Anonymkode: 07977...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil anbefale "slik lager man en baby" selvforklarende fin bok, svar på alt man lurer på. Drar inn både ivf og homofili. Har lest den sammen med 7 og 5 åringen min🙂

Anonymkode: 1818e...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke like greit å si det som det er? «For å få en baby i magen putter pappa sin tiss inn i mamma sin tiss, og slipper ut noen små celler der. Cellene svømmer mot et lite egg. Den cellen som vinner kappløpet smelter sammen med egget, og egget og cellen blir til en baby. Men den er bitte-liten i starten, og må vokse inni magen i mange uker før den er klar til å bli født».

Anonymkode: a5eaa...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har forklart at man trenger ett frø fra en mamma Og en pappa for å lage en baby. At bare voksne kan lage barn PG frøene smelter sammen å blir til en baby. Forteller dere mer detaljer om penis inni mors vagina eller hvor detaljerte er dere? 5åringen lurer på hvordan frøet kommer inn i magen til mamma, det spørsmålet har jeg ikke besvart da jeg ikke har noe barnevennlig svar  😅.

Anonymkode: 8cb3e...1a0

Jeg har forklart sannheten. At tissen til den ene må inn i tissen til den andre, i et hull som er laget akkurat for det formålet. Å lyve opp noe greier og så fem år seinere begynne å forklare videre, er bare dumt.

Anonymkode: 36552...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pappaen må legge noe inni kroppen til mammaen for at egget skal vokse og bli en baby. Og da er det godt at naturen har skapt oss sånn at vi er forskjellige nedentil.

"Nedentil"? Bruker du sånne begreper til barn? Og "legge noe inni kroppen" låter jo som et element fra filmen Alien!

Anonymkode: 36552...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frø er et helt ypperlig bilde på hva som skjer. 

Ser faktisk ut for at flere av dere voksne behøver å friske opp denne kunnskapen. 

 

Så kan man heller bygge på historien etterhvert.

Fortelle at barn ikke kan få baby og så forandrer kroppen seg etter hvert (pubertet).

Fortelle om at man ikke vil ha barn før man er voksen og at når man blir ungdom så må man være litt forsiktig og passe på (sex og prevensjon).

Fortelle om at noen ikke klarer å så baby selv og noen av de får en baby som ikke har en mamma eller pappa lengre (adopsjon). 

Fortelle om at to mammaer trenger et frø fra en mann og så kan de få baby sammen (homofile). 

Alt etter hva spørsmålene er. 

Anonymkode: bf2bb...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sv en etter annen grunn synes jeg den måten ble helt feil. Komme inn i mammas kropp. Grøss. 
 

At pappa stikker tissen inn i mammas tiss er vel greit? Fortell det som det er med barns ord. 

Anonymkode: cd39e...6d1

 

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hørtes egentlig bare skummelt ut. 

Anonymkode: 07977...0a1

 

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

"Nedentil"? Bruker du sånne begreper til barn? Og "legge noe inni kroppen" låter jo som et element fra filmen Alien!

Anonymkode: 36552...061


I alle dager, mennesker. Er dere litt enkle? Det er 6 år siden jeg tok den snakken med 4-åringen. Selvfølgelig får dere ikke ordrett og bokstavelig talt, den samme snakken. Den varte jo i en times tid😅 Jeg mente oppbygningen av samtalen. Som «Hvordan, hvorfor, når, hvem». 
 

 

Anonymkode: 452e6...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra vår var 3år leste vi Trond Viggo Torgersen sin bok om kroppen. Så han viste om guttetiss, jentetiss, hullet bak tissen og alt det der. 

Når han var 4,5 og skulle bli storebror var han hakket mer nyskjerrig og ville se i anatomibok om livmor, eggstokker, sæd ledere etc. 

Ang fødsel, som han også spurte om, så hadde NRK super en fin serie hvor man fulgte programlederen sitt svangerskap og fødsel. Også så vi et par fine hjemmefødsel videoer (de er roligere en sykehus fødsel videoer, som regel. Mindre hyl og skrik) 

Kalte det "baby frø" frem til 18uker,i tilfelle sa så var babyfrø mer abstrakt å forholde seg til en baby. 

 

Anonymkode: 1504a...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten. Jeg har lovet meg selv å ikke mumle og bortforklare slike ting slik mine foreldre gjorde med meg. Jeg var ni før jeg lærte hvordan det gikk til. 
Min eldste har egentlig aldri spurt. Yngste spør om ALT. Jeg har fortalt de om eggstokker, med egg (frø), mensen, sædceller og tissen til mannen må inn i tissen til dama. 

Anonymkode: 038c7...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sannheten. Jeg har lovet meg selv å ikke mumle og bortforklare slike ting slik mine foreldre gjorde med meg. Jeg var ni før jeg lærte hvordan det gikk til. 
Min eldste har egentlig aldri spurt. Yngste spør om ALT. Jeg har fortalt de om eggstokker, med egg (frø), mensen, sædceller og tissen til mannen må inn i tissen til dama. 

Anonymkode: 038c7...2f8

Samme strategi her. 

Mine var og sånn, og inntrykket var da at det var flaut og ekkelt, noe som gjorde at man måtte finne kunnskap selv fra litt feil steder (Internett var ikke en greie enda da) og erfaring. 

Bedre å svare sant på alt, la de få være nyskjerrig og da heller få riktig lærdom. Kunnskap gir makt.

Da tør de kanskje å være ærlig når de er eldre også. 

Anonymkode: 1504a...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sannheten. Jeg har lovet meg selv å ikke mumle og bortforklare slike ting slik mine foreldre gjorde med meg. Jeg var ni før jeg lærte hvordan det gikk til. 
Min eldste har egentlig aldri spurt. Yngste spør om ALT. Jeg har fortalt de om eggstokker, med egg (frø), mensen, sædceller og tissen til mannen må inn i tissen til dama. 

Anonymkode: 038c7...2f8

Sannheten?

Det er jo bare å lese over her og se hva slags kunnskap og pedagogiske evner folk (ikke) har.

Å legge ut om alt som skjer er IKKE veien å gå.

Barnet bør FØRST lure på noe, og DERETTER bør vi svare.

Å holde en times foredrag for en 4-åring om hvordan en baby blir til, høres helt skrudd ut, for meg. 

Anonymkode: bf2bb...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sannheten?

Det er jo bare å lese over her og se hva slags kunnskap og pedagogiske evner folk (ikke) har.

Å legge ut om alt som skjer er IKKE veien å gå.

Barnet bør FØRST lure på noe, og DERETTER bør vi svare.

Å holde en times foredrag for en 4-åring om hvordan en baby blir til, høres helt skrudd ut, for meg. 

Anonymkode: bf2bb...297

Jeg har svart når yngste har spurt. Det at jeg har fortalt om alt dette er ikke ensbetydende med at jeg forteller alt samtidig da kjære deg. 
Når vesla spør, hvorfor må du bruke bleie mamma så svarer jeg fordi jeg har mensen. Hva er mensen, så sier jeg det. Ferdig snakka. En annen gang spør hun, hvorfor får man mensen, så svarer jeg på det. Så lurer hun på hvordan babyen til mammaen til venninna hennes kom inn i magen så svarer jeg på dét. 
Lettere å forstå nå hva jeg mener?

Selvsagt holder man ikke et uoppfordret foredrag for en på fire år. Hvordan i all verden klarte du å komme frem til den konklusjonen ut fra hva jeg skrev?

Anonymkode: 038c7...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...