Gå til innhold

Provosert! Ang sykepleiere...


Anbefalte innlegg

Skrevet

At folk ser på sykepleie som et kall å dermed er det helt greit at vi utsetter oss for fare... 

 

Jeg utdannet meg som sykepleier fordi jeg liker å jobbe med folk å fordi jeg liker å gi omsorg til andre. Men ikke EN gang kan jeg si at jeg utdannet meg som sykepleier fordi jeg følte et kall! Det der er en Florence Nightingale holdning som er helt bak mål. 

Fordi vi utdanner oss innen helse betyr det ikke at det er greit å utsette oss selv og våre kjære for potensiell dødelig smitte. Vi er like redde for dette vi som andre men vi står i det og gjør jobben vår! 

 

 

 

Men å høre at vi MÅ stå i det fordi vi valgte sykepleien som et kall gjør meg eitrende forbanna altså!

Anonymkode: ec8d5...de5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en fin hersketeknikk for at dere ikke skal kreve for mye lønn og andre goder. Rammer stort sett kvinneyrker (i tillegg til prester). Det undergraver også profesjonaliteten til yrket. 

Anonymkode: c50e6...051

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At folk ser på sykepleie som et kall å dermed er det helt greit at vi utsetter oss for fare... 

 

Jeg utdannet meg som sykepleier fordi jeg liker å jobbe med folk å fordi jeg liker å gi omsorg til andre. Men ikke EN gang kan jeg si at jeg utdannet meg som sykepleier fordi jeg følte et kall! Det der er en Florence Nightingale holdning som er helt bak mål. 

Fordi vi utdanner oss innen helse betyr det ikke at det er greit å utsette oss selv og våre kjære for potensiell dødelig smitte. Vi er like redde for dette vi som andre men vi står i det og gjør jobben vår! 

 

 

 

Men å høre at vi MÅ stå i det fordi vi valgte sykepleien som et kall gjør meg eitrende forbanna altså!

Anonymkode: ec8d5...de5

Snakk for deg selv. Jeg er spl. Står i frontlinjen og tar i mot viruspasienter. Hverken jeg eller mine kollegaer er da redde. 

Anonymkode: 70ed5...5a0

Skrevet

Lite kall som årsak til yrkesvalg, men jeg vet hvor plassen min nå i denne krigen, fronten, når den kommer til meg...jeg kunne tenke meg at vi etter dette iallefall kunne fått risikotillegg... både angående smitte men og i det daglige, på arbeidsplassen er det stor sjanse for vold og trusler i hverdagen... Tror få andre vil synes at det er greit å gå på jobb å møte potensielle farer av ulike typer og det forventes at du bare skal stå i det...

Anonymkode: 183b1...e88

Skrevet

Det provoserer meg med snakk om kall, og det å bli kalt engel i hvitt😵. Jeg er for f ingen engel i hvitt. Jeg er en dyktig fagperson med 6 års utdannelse i faget mitt og masse erfaring og ønsker meg respekt for mer enn varme hender og mykt blikk.

Anonymkode: 822f2...9c2

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

At folk ser på sykepleie som et kall å dermed er det helt greit at vi utsetter oss for fare... 

 

Jeg utdannet meg som sykepleier fordi jeg liker å jobbe med folk å fordi jeg liker å gi omsorg til andre. Men ikke EN gang kan jeg si at jeg utdannet meg som sykepleier fordi jeg følte et kall! Det der er en Florence Nightingale holdning som er helt bak mål. 

Fordi vi utdanner oss innen helse betyr det ikke at det er greit å utsette oss selv og våre kjære for potensiell dødelig smitte. Vi er like redde for dette vi som andre men vi står i det og gjør jobben vår! 

 

 

 

Men å høre at vi MÅ stå i det fordi vi valgte sykepleien som et kall gjør meg eitrende forbanna altså!

Anonymkode: ec8d5...de5

Hvem sier at dere må stå i det fordi det var et kall? (Man velger forresten ikke et kall.)

Trodde dette lå minst 50 år tilbake i tid. 

Anonymkode: 250b2...6b9

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det provoserer meg med snakk om kall, og det å bli kalt engel i hvitt😵. Jeg er for f ingen engel i hvitt. Jeg er en dyktig fagperson med 6 års utdannelse i faget mitt og masse erfaring og ønsker meg respekt for mer enn varme hender og mykt blikk.

Anonymkode: 822f2...9c2

Snakk om å lete etter krenkelser. Folk som sier det mener at du er en person som jobber hardt og gjør en tøff tid lettere for pasienter og pårørende. Det er et uttrykk, ikke mer.  Ingen tror at du deiset ned med vinger i bøttekottet. 

Anonymkode: 250b2...6b9

Skrevet

Men hva er det med dere sykepleiere om dagen? Det er mange yrkesgrupper som utsettes for risiko nå, men dere sykepleiere vinner tittelen Koronaens sytepaver overlegent. 

Anonymkode: 8edad...084

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er det med dere sykepleiere om dagen? Det er mange yrkesgrupper som utsettes for risiko nå, men dere sykepleiere vinner tittelen Koronaens sytepaver overlegent. 

Anonymkode: 8edad...084

Nei, hva er det med sykepleiere om dagen, tro? 

Du vinner prisen for dagens dummeste utsagn. 

Anonymkode: 250b2...6b9

Skrevet

All respekt til dere sykepleiere, dere gjør en av de viktigste jobbene i samfunnet (ikke bare nå). 

Skulle ønske dere fikk bedre betingelser, det har dere fortjent! 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er det med dere sykepleiere om dagen? Det er mange yrkesgrupper som utsettes for risiko nå, men dere sykepleiere vinner tittelen Koronaens sytepaver overlegent. 

Anonymkode: 8edad...084

Risikotillegg trenger mange flere enn meg som sykepleier og alle de uvurdelige menneskene jeg er avhengig av for å gjøre jobben min. Men enkelte av disse har risikotillegg allerede. Jeg kan bare snakke om min gruppe da jeg ikke kjenner alle andre bransjers avtaler. Men i tillegg til i smittefronten alle dager uansett korona eller ei, så har min pasientgruppe en lei tendens til å slå , spytte, klore, verbalt utskjelle meg... så jo jeg syns jeg faktisk hadde fortjent litt risikotillegg... de som frakter søpla jeg har pakket inn  lag på lag får nemlig det... men ikke jeg (og alle andre som jobber med det) som oppdager og må vaske etterpå.

 

Men jeg har jobbet 20 år i dette yrket, det er ikke grunn for å slutte. Rømmer ikke unna nå heller. så nei syter ikke, men dete r lov å drømme vel?

 

Men at det har sine risikomomenter.., oh yes... er ikke  bare korona som smitter oss...

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

At folk ser på sykepleie som et kall å dermed er det helt greit at vi utsetter oss for fare... 

 

Jeg utdannet meg som sykepleier fordi jeg liker å jobbe med folk å fordi jeg liker å gi omsorg til andre. Men ikke EN gang kan jeg si at jeg utdannet meg som sykepleier fordi jeg følte et kall! Det der er en Florence Nightingale holdning som er helt bak mål. 

Fordi vi utdanner oss innen helse betyr det ikke at det er greit å utsette oss selv og våre kjære for potensiell dødelig smitte. Vi er like redde for dette vi som andre men vi står i det og gjør jobben vår! 

 

 

 

Men å høre at vi MÅ stå i det fordi vi valgte sykepleien som et kall gjør meg eitrende forbanna altså!

Anonymkode: ec8d5...de5

Hva står det i helsepersonelloven om dette?

Anonymkode: 4111e...cd4

Skrevet

Du visste vel hva du gikk til da du tok utdannelsen. Som sykepleier utsettes man for smitte. Eller trodde du det ALDRI ville kunne komme en pandemi?

Anonymkode: a9aaa...36e

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du visste vel hva du gikk til da du tok utdannelsen. Som sykepleier utsettes man for smitte. Eller trodde du det ALDRI ville kunne komme en pandemi?

Anonymkode: a9aaa...36e

Det er ikke det dette handler om men det at folk sier at vi er pliktig til å stille opp fordi yrket er et kall🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ 

 

Jeg er stolt sykepleier å har bl a. jobbet som frivillig blant ebolasyke, men ikke fordi jeg følte et kall! 

 

Å si at man skal stille opp pga et KALL er det dummeste jeg hører! 

Men for å svare på spm ditt: nei de fleste som velger sykepleien tenker nok ikke på pandemier når de velger utdannelse😂😂

Anonymkode: ec8d5...de5

Skrevet

De gangen jeg har sett uttrykket "kall" bli brukt om sykepleiere i tråder her i det siste, da har jeg også lagt merke til en annen ting.

De aller fleste av de som har kommet med uttalelsen har vist i andre svar at de ikke er reflekterte, at de bare synser og ikke egentlig har særlig kunnskap om det de uttaler seg om, hverken koronasituasjonen eller sykepleiere eller helsepersonell generelt.

Så vet du, det beste er egentlig bare å overse disse platte og ignorante kommentarene.

Anonymkode: ae923...106

Skrevet

Jeg syns jo du har en plikt til å stille opp, men kun fordi du er ansatt. Jeg syns det er umoralsk å "stikke av" når jobben blir tøff, uavhengig av hvilken jobb du har. 

 

PS dersom man er godt utdanna og erfaren kan man å bruke smitteutstyr, og da er det ikke så stor risiko egentlig. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke det dette handler om men det at folk sier at vi er pliktig til å stille opp fordi yrket er et kall🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ 

 

Jeg er stolt sykepleier å har bl a. jobbet som frivillig blant ebolasyke, men ikke fordi jeg følte et kall! 

 

Å si at man skal stille opp pga et KALL er det dummeste jeg hører! 

Men for å svare på spm ditt: nei de fleste som velger sykepleien tenker nok ikke på pandemier når de velger utdannelse😂😂

Anonymkode: ec8d5...de5

Det ER din plikt så lenge du er utdannet sykepleier og jobber i helsevesenet. Eller mener du at man må få reservere seg mot pandemier?

Anonymkode: a9aaa...36e

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ER din plikt så lenge du er utdannet sykepleier og jobber i helsevesenet. Eller mener du at man må få reservere seg mot pandemier?

Anonymkode: a9aaa...36e

Du har visst litt tungt for det😂😂😂 les det jeg skriver NØYE så ser du kanskje hva jeg sier😉

 

Anonymkode: ec8d5...de5

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har visst litt tungt for det😂😂😂 les det jeg skriver NØYE så ser du kanskje hva jeg sier😉

 

Anonymkode: ec8d5...de5

Men hvem er det som bruker ordet "kall"? Er det noen andre enn anonyme her på forumet?

Anonymkode: 250b2...6b9

Skrevet

Kall eller ikke, vi er fortsatt pliktige til å hjelpe og kan man ikke stå for det burde man levere tilbake autorisasjonen.

Anonymkode: 0b6e7...b37

Skrevet

Å kalle sykepleieryrket for et kall, det trodde jeg var avleggs på min oldemors tid . Sykepleie er ikke et kall. Men man/vi (jeg er sykepleier selv) har plikt gjennom yrket vårt til å trå til i situasjoner som dette, det samme gjelder dersom vi kommer til en bilulykke, finner en ruset og skadet person på gaten, ved en naturkatastrofe osv osv. Det har vi skrevet under på da vi ble offentlig godkjent. Samme hvor redde vi er, og hvor forferdelig vi synes det er, så er plikten der.

Anonymkode: f5804...f98

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvem er det som bruker ordet "kall"? Er det noen andre enn anonyme her på forumet?

Anonymkode: 250b2...6b9

Jeg har aldri brukt ordet kall, her inne, bare så det er sagt.

Jeg opplever mitt eget yrke som et kall. Det er noe jeg er mye flinkere til enn veldig mange andre. Ergo ville det vært dumt om jeg ikke skulle jobbe som det.

Jeg synes det er en fin måte å se på sitt eget yrke og mener at et kall bør ses på som noe bra. 

Anonymkode: 9aa49...a32

Skrevet
19 timer siden, Optatium skrev:

Jeg syns jo du har en plikt til å stille opp, men kun fordi du er ansatt. Jeg syns det er umoralsk å "stikke av" når jobben blir tøff, uavhengig av hvilken jobb du har. 

 

PS dersom man er godt utdanna og erfaren kan man å bruke smitteutstyr, og da er det ikke så stor risiko egentlig. 

En spesiell utfordring nå er jo at en faktisk ikke har nok smitteutstyr. Kontaminerte smittefrakker gjenbrukes f eks hele vakta gjennom. Munnbind spares på og skal ikke brukes ved håndtering av CVK nå fordi vi ikke har nok til det. 

Anonymkode: da979...f0e

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

At folk ser på sykepleie som et kall å dermed er det helt greit at vi utsetter oss for fare... 

 

Jeg utdannet meg som sykepleier fordi jeg liker å jobbe med folk å fordi jeg liker å gi omsorg til andre. Men ikke EN gang kan jeg si at jeg utdannet meg som sykepleier fordi jeg følte et kall! Det der er en Florence Nightingale holdning som er helt bak mål. 

Fordi vi utdanner oss innen helse betyr det ikke at det er greit å utsette oss selv og våre kjære for potensiell dødelig smitte. Vi er like redde for dette vi som andre men vi står i det og gjør jobben vår! 

 

 

 

Men å høre at vi MÅ stå i det fordi vi valgte sykepleien som et kall gjør meg eitrende forbanna altså!

Anonymkode: ec8d5...de5

Men har du ikke noe du brenner for?

Noe du virkelig liker?

Noe du er virkelig god på?

Noe du ville aldri vært i tvil om å gjøre i en slik krise som nå?

Jeg må si jeg synes det høres NITRIST ut å ha en jobb man bare er sånn passelig interessert i. En jobb som bare er en jobb liksom. Man bruker tross alt like mye tid på jobb som på søvn og fritid i løpet av et døgn. 

Anonymkode: 9aa49...a32

Skrevet
20 timer siden, Optatium skrev:

Jeg syns jo du har en plikt til å stille opp, men kun fordi du er ansatt. Jeg syns det er umoralsk å "stikke av" når jobben blir tøff, uavhengig av hvilken jobb du har. 

 

PS dersom man er godt utdanna og erfaren kan man å bruke smitteutstyr, og da er det ikke så stor risiko egentlig. 

Jeg har en plikt til å stille opp, og den plikten tar jeg på alvor. Den er lovpålagt. Bruk av smittevern har mer med tilgjengelighet å gjøre. Jeg vet veldig godt hvordan jeg skal bruke det, men jeg har det ikke tilgjengelig. 

Anonymkode: 822f2...9c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...