Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #1 Skrevet 7. april 2020 Hvem kan vi unnvære, hvem kan vi sende ut enda vi vet det er farlig og enda leger og smitteverneksperter advarer? Jo, de minste, samt deres foreldre, samt lærere og barnehagepersonalet som pålegges å ta vare på dem. Hva sier det om de nordiske samfunnene? https://www.dagbladet.no/kultur/pedagoger-og-smabarnsforeldre-blir-ren-kanonfode/72342107 Anonymkode: d5da3...a69
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #3 Skrevet 7. april 2020 Jeg lurer oppriktig på hvordan de har tenkt at dette skal løses, spesielt på småbarnsavdelinger. Ikke alle barnehager har mulighet til å dele opp i mange små grupper på egne rom og ofte er jo utearealene felles for hele barnehagen. Anonymkode: a9d30...053
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #4 Skrevet 7. april 2020 Det går jo i 3-4 uker så må de jo stenge igjen fordi alle lærere/bhg ansatte er syke eller i karantene pga smitte. Og de må ha nok voksne for å holde renslighet og avstand i rett nivå. Anonymkode: d52fe...688
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #5 Skrevet 7. april 2020 Blir koselig å se hverandre igjen da. Det er begrenset hvor lenge man kan klare å undervise små barn selv. Og begrenset hvor lenge foreldre kan være hjemme fra jobb for å undervise. De er ikke så flinke til selvstudier, så dette blir bra! Nå har sønnen min undervist seg selv i 3 uker, 2 uker til er mer enn nok. Dette kommer til å gå bra Anonymkode: 65593...548
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #6 Skrevet 7. april 2020 Folk kommer til å bli syke, og det blir synd på de barna som ev. får foreldre som blir innlagte på sykehus. Anonymkode: f7236...9d3
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #7 Skrevet 7. april 2020 Men hva tenker dere er alternativet? Sitte i hvert sitt hus i 5 år til? Samt ha alle grenser stengte fra resten av verden? Anonymkode: 6a257...a64
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #8 Skrevet 7. april 2020 Akkurat som i Danmark så vurderer de at det er nettopp småbarn man skal starte med i gjenåpningen av samfunnet fordi de med så små barn ofte er unge og ellers friske og vil klare en eventuell coronainfeksjon godt. Forskning fra Island viser at barn bare smitter 1/4 så mye som voksne gjør og barn blir svært sjelden alvorlig syke av viruset. I tillegg er det sosiale faktorer som at små barn har vanskelig for å si ifra om de har det dårlig hjemme. Så alt i alt er det fornuftig at man begynner med små barn. Man kan ikke stenge samfunnet helt til man muligens har en vaksine om 12-18 måneder. Anonymkode: a9504...855
Mrs. Kaizer Skrevet 7. april 2020 #9 Skrevet 7. april 2020 Nå må dere ikke krisemaksimere da.. Kan jo være det går helt fint! En eller annen gang må vi jo begynne å lukke opp samfunnet igjen. Situasjonen vil jo følges nøye opp og dersom antall smittede øker, så stenger barnehage/skolene igjen.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #10 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, Mrs. Kaizer skrev: Nå må dere ikke krisemaksimere da.. Kan jo være det går helt fint! En eller annen gang må vi jo begynne å lukke opp samfunnet igjen. Situasjonen vil jo følges nøye opp og dersom antall smittede øker, så stenger barnehage/skolene igjen. En eller annen gang?? Det har vært stengt bare siden 12 mars. Nå er det jo uansett ferie. Så veldig lenge har det ikke akkurat vært da. De kunne fint drøyet det litt mer. Anonymkode: d52fe...688
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #11 Skrevet 7. april 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hva tenker dere er alternativet? Sitte i hvert sitt hus i 5 år til? Samt ha alle grenser stengte fra resten av verden? Anonymkode: 6a257...a64 Stenge alt frem til sommeren? Og så gradvis gjenåpne når de får medisiner som er testet ut skikkelig samt forberedt sykehusene bedre. Anonymkode: f7236...9d3
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #12 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat som i Danmark så vurderer de at det er nettopp småbarn man skal starte med i gjenåpningen av samfunnet fordi de med så små barn ofte er unge og ellers friske og vil klare en eventuell coronainfeksjon godt. Forskning fra Island viser at barn bare smitter 1/4 så mye som voksne gjør og barn blir svært sjelden alvorlig syke av viruset. I tillegg er det sosiale faktorer som at små barn har vanskelig for å si ifra om de har det dårlig hjemme. Så alt i alt er det fornuftig at man begynner med små barn. Man kan ikke stenge samfunnet helt til man muligens har en vaksine om 12-18 måneder. Anonymkode: a9504...855 Vet du. Denne tanken om at det er «barna som ikke har det bra hjemme» vi skal redde må du legge av deg. 99,9 % av alle barn har det bra nok hjemme. Resten har det ikke bra uansett. Corona eller ei. Denne troen om at «staten» er den beste omsorgsgiver for alle barn er pisspreik. Feks har 99,9% av alle barn under tre år det til og med bedre HJEMME enn i barnehagen akkurat nå. Men det snakker vi ikke om i Norge, fordi vi vil ha folk i jobb. Anonymkode: 1abdb...d49
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #13 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat som i Danmark så vurderer de at det er nettopp småbarn man skal starte med i gjenåpningen av samfunnet fordi de med så små barn ofte er unge og ellers friske og vil klare en eventuell coronainfeksjon godt. Forskning fra Island viser at barn bare smitter 1/4 så mye som voksne gjør og barn blir svært sjelden alvorlig syke av viruset. I tillegg er det sosiale faktorer som at små barn har vanskelig for å si ifra om de har det dårlig hjemme. Så alt i alt er det fornuftig at man begynner med små barn. Man kan ikke stenge samfunnet helt til man muligens har en vaksine om 12-18 måneder. Anonymkode: a9504...855 Ikke sant? Har ofte tenkt det samme. Nå vegrer jeg meg veldig for å kalle noen for hysteriske i denne sammenhengen, for jeg forstår at dette er alvorlig og skummelt, men samtidig lurer jeg litt om de aller mer engstelige egentlig har sett for seg et stengt Norge i 12-18 mnd? Og hvis ikke, når passer det da dem å åpne opp? På et tidspunkt må man jo faktisk bare begynne, viruset vil ikke dø ut av seg selv, vi må opparbeide flokkimmunitet. At dette må gjøre sakte er fornuftig, og små barn og deres foreldre vil nok være den beste gruppen å starte med fordi disse svært sjeldent blir veldig syk. Ikke glem at noen små barn blir veldig syk av vanlig sykdom også, så det vil alltid være unntak. Anonymkode: b73ed...8cb
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #14 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: En eller annen gang?? Det har vært stengt bare siden 12 mars. Nå er det jo uansett ferie. Så veldig lenge har det ikke akkurat vært da. De kunne fint drøyet det litt mer. Anonymkode: d52fe...688 Til når da? Når mener DU at samfunnet er trygt igjen? Anonymkode: b73ed...8cb
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #15 Skrevet 7. april 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: En eller annen gang?? Det har vært stengt bare siden 12 mars. Nå er det jo uansett ferie. Så veldig lenge har det ikke akkurat vært da. De kunne fint drøyet det litt mer. Anonymkode: d52fe...688 Ja, du vet sikkert best du🙄 Anonymkode: e64fe...70e
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #16 Skrevet 7. april 2020 "Melby: – Skal være klare retningslinjer Kunnskapsdepartementet (KD) oppgir tirsdag at de har satt i gang arbeid med konkrete veiledere og opplæringsopplegg for å unngå smitte i barnehager og på skoler når disse gradvis åpnes igjen. En veileder for barnehager vil bli lagt fram innen 16. april, mens et kompetanseopplegg for skoler vil bli lagt fram innen 20. april, opplyser Kunnskapsdepartementet. – Det skal være veldig klare retningslinjer for hvordan man skal drive barnehage. Disse jobbes det med å utarbeide nå, sier kunnskapsminister Guri Melby (V) til NTB. – Det viktig at alle ansatte får god tilgang til informasjon, sier hun." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rARVE3/utdanningsforbundet-om-gjenaapning-av-skolene-maa-skje-paa-en-maate-som-oppleves-som-trygg Veileder for hvordan barnehagene skal drives blir altså lagt frem innen torsdag 16 april og barnehagene skal åpne mandag 20 april, det er ikke mye tid å sette seg inn i det på med mindre den kommer i god tid før 16 april. Anonymkode: a9d30...053
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #17 Skrevet 7. april 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Melby: – Skal være klare retningslinjer Kunnskapsdepartementet (KD) oppgir tirsdag at de har satt i gang arbeid med konkrete veiledere og opplæringsopplegg for å unngå smitte i barnehager og på skoler når disse gradvis åpnes igjen. En veileder for barnehager vil bli lagt fram innen 16. april, mens et kompetanseopplegg for skoler vil bli lagt fram innen 20. april, opplyser Kunnskapsdepartementet. – Det skal være veldig klare retningslinjer for hvordan man skal drive barnehage. Disse jobbes det med å utarbeide nå, sier kunnskapsminister Guri Melby (V) til NTB. – Det viktig at alle ansatte får god tilgang til informasjon, sier hun." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rARVE3/utdanningsforbundet-om-gjenaapning-av-skolene-maa-skje-paa-en-maate-som-oppleves-som-trygg Veileder for hvordan barnehagene skal drives blir altså lagt frem innen torsdag 16 april og barnehagene skal åpne mandag 20 april, det er ikke mye tid å sette seg inn i det på med mindre den kommer i god tid før 16 april. Anonymkode: a9d30...053 Oida... 4 dager.. i praksis 2 dager.. Glad jeg kan VELGE å ha ungen hjemme. Anonymkode: f7236...9d3
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #18 Skrevet 7. april 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke sant? Har ofte tenkt det samme. Nå vegrer jeg meg veldig for å kalle noen for hysteriske i denne sammenhengen, for jeg forstår at dette er alvorlig og skummelt, men samtidig lurer jeg litt om de aller mer engstelige egentlig har sett for seg et stengt Norge i 12-18 mnd? Og hvis ikke, når passer det da dem å åpne opp? På et tidspunkt må man jo faktisk bare begynne, viruset vil ikke dø ut av seg selv, vi må opparbeide flokkimmunitet. At dette må gjøre sakte er fornuftig, og små barn og deres foreldre vil nok være den beste gruppen å starte med fordi disse svært sjeldent blir veldig syk. Ikke glem at noen små barn blir veldig syk av vanlig sykdom også, så det vil alltid være unntak. Anonymkode: b73ed...8cb Det lurer jeg også på.. tror ikke folk helg evner å se konsekvensene av å stenge et samfunn i 18 måneder. Da vil nok tiltakene ha ødelagt langt mer enn viruset i seg selv.. Anonymkode: b954a...880
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #19 Skrevet 7. april 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det lurer jeg også på.. tror ikke folk helg evner å se konsekvensene av å stenge et samfunn i 18 måneder. Da vil nok tiltakene ha ødelagt langt mer enn viruset i seg selv.. Anonymkode: b954a...880 Hadde du sagt det samme om du visste at 3/4 av hele familien DIN skulle dø av viruset dersom samfunnet åpnet opp i løpet av de neste 3 ukene? Anonymkode: f7236...9d3
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #20 Skrevet 7. april 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: "Melby: – Skal være klare retningslinjer Kunnskapsdepartementet (KD) oppgir tirsdag at de har satt i gang arbeid med konkrete veiledere og opplæringsopplegg for å unngå smitte i barnehager og på skoler når disse gradvis åpnes igjen. En veileder for barnehager vil bli lagt fram innen 16. april, mens et kompetanseopplegg for skoler vil bli lagt fram innen 20. april, opplyser Kunnskapsdepartementet. – Det skal være veldig klare retningslinjer for hvordan man skal drive barnehage. Disse jobbes det med å utarbeide nå, sier kunnskapsminister Guri Melby (V) til NTB. – Det viktig at alle ansatte får god tilgang til informasjon, sier hun." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rARVE3/utdanningsforbundet-om-gjenaapning-av-skolene-maa-skje-paa-en-maate-som-oppleves-som-trygg Veileder for hvordan barnehagene skal drives blir altså lagt frem innen torsdag 16 april og barnehagene skal åpne mandag 20 april, det er ikke mye tid å sette seg inn i det på med mindre den kommer i god tid før 16 april. Anonymkode: a9d30...053 4 dager Bør man vel klare. Hvor vanskelig kan det være? Barnehagene har vel begynt litt selv nå disse 3 ukene? Man får bruke 4 hele dager på å gjøre barnehagen klar å lære seg reglene, sende ut info til foreldre og Evt henge opp lapper så de som ikke klarer lære mye nytt kan lese. Anonymkode: 6a257...a64
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #21 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hadde du sagt det samme om du visste at 3/4 av hele familien DIN skulle dø av viruset dersom samfunnet åpnet opp i løpet av de neste 3 ukene? Anonymkode: f7236...9d3 Det er vel ingen regel at alle i feks risikogruppe dør? Anonymkode: 6a257...a64
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #22 Skrevet 7. april 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er vel ingen regel at alle i feks risikogruppe dør? Anonymkode: 6a257...a64 Det er ikke det jeg spør om. Hvis man kunne se inn i fremtiden at DIN familie kom til å dø dersom man lettet på tiltakene... hadde det vært greit da? Det KAN skje. Men hvis du visste det. Føler folk synes det er greit så lenge de føler seg sikre på at ingen i DERES EGEN familie dør. Anonymkode: f7236...9d3
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #23 Skrevet 7. april 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hadde du sagt det samme om du visste at 3/4 av hele familien DIN skulle dø av viruset dersom samfunnet åpnet opp i løpet av de neste 3 ukene? Anonymkode: f7236...9d3 Poenget er jo at det kommer aldri til å skje. Det er EN 16- åring i hele verden som har mistet livet. EN ut av 1 million registrerte smittede. Det eneste vi vet sikkert her i livet er at vi en gang skal dø, så jeg finnes ikke redd for dette viruset. Dere som hyler høyest om at det for tidlig å åpne: når er det greit for dere? Om 18 måneder når en vaksine er på plass? Jeg tror de aller fleste fornuftige mennesker forstår at det går ikke. Anonymkode: b954a...880
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #24 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke det jeg spør om. Hvis man kunne se inn i fremtiden at DIN familie kom til å dø dersom man lettet på tiltakene... hadde det vært greit da? Det KAN skje. Men hvis du visste det. Føler folk synes det er greit så lenge de føler seg sikre på at ingen i DERES EGEN familie dør. Anonymkode: f7236...9d3 Ærlig talt, nå prater du bare tull. Begge foreldrene mine er i 80-årene, mamma har kols og pappa kraftig astma. Ingen av dem vil overleve korona. Likevel er jeg helt for at samfunnet nå sakte men sikkert må åpnes igjen. Når mener DU det er greit å lempe på tiltakene da? Merkelig at ingen av hysterikerne vil svare på det. Anonymkode: 91ba2...e46
Anonym bruker Skrevet 7. april 2020 #25 Skrevet 7. april 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, du vet sikkert best du🙄 Anonymkode: e64fe...70e Er ikke det jeg mener, men høres jo ut på dere som dette allerede har vart uendelig lenge, det har jo bare vært en liten stund. Og vi ser jo at det virket. Anonymkode: d52fe...688
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå