Gå til innhold

Jeg lurer på hva denne pandemien gjør med barna våre på sikt..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De er i en situasjon nå hvor verden rundt dem tydelig kommuniserer krisen.

De er adskilt fra vennene, foreldre snakker kanskje mye om dette hjemme, det er stort fokus på å vaske hender, sprite hender, desinfisere overflater osv.

Hva skjer om noen år, når de plutselig befinner seg i en stressende situasjon? Er det større sjanse for at noen utvikler OCD? At de i økt grad begynner å vaske hender, sørger for at overflater er sterile osv. for å få kontroll over den vanskelige situasjonen de står i?

Hva gjør dere hjemme for å normalisere hverdagen for barna? Opplever dere at de er redde?

Datteren min på 11 sier at hun ikke er redd, men at det er ubehagelig at alt er så annerledes enn hun er vant til.. 

Anonymkode: 4177a...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er redd for de barna som ikke har en fornuftig voksen hjemme. 

Anonymkode: 78cb8...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvikle OCD av dette? 
Tror faren for tap av sosiale ferdigheter, ødelagte vennskap (da noen har noen å leke med hele tiden, andre ingen), fedme, manglende kunnskaper (grunnet at mange skoler ikke har digitale plattformer og at mange foreldre selvsagt er helt ubrukelige som lærere). 
Men OCD. Nei. 

Anonymkode: 61932...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn (mennesker) er utrolig tilpasningsdyktige,  så dette går nok helt fint.

Situasjonen er annerledes og kanskje mest av alt kjedelig for barn. Men la oss ikke overdrive dette heller. Vold, krig, massedød..det gir seneffekter. 

Kortvarig isolering - det går nok bra.

Anonymkode: 4fc91...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er redd for de barna som ikke har en fornuftig voksen hjemme. 

Anonymkode: 78cb8...e27

Det er nok mange av dem 

HI

Anonymkode: 4177a...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Utvikle OCD av dette? 
Tror faren for tap av sosiale ferdigheter, ødelagte vennskap (da noen har noen å leke med hele tiden, andre ingen), fedme, manglende kunnskaper (grunnet at mange skoler ikke har digitale plattformer og at mange foreldre selvsagt er helt ubrukelige som lærere). 
Men OCD. Nei. 

Anonymkode: 61932...0d9

Det er faktisk ikke helt unaturlig kopling.

Man kan hente strategier for kontroll frem, som man har lært på et tidligere tidspunkt, når man senere i livet står i en ukontrollerbar situasjon.

Man ser også at man flere år etter en opplevelse som har medført ekstremt stress kan utvikle angst. For eksempel at en person som har vært med i en bussulykke etter noen år gradvis utvikler angst for offentlig transport. 

Men det kommer nok an på hvordan foreldrene klarer å trygge barnet.

Og dette var bare et tankeeksperiment fra min side.. litt mye tid til å tenke på ting for tiden, si 😁

HI

Anonymkode: 4177a...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer helt an på hvordan foreldrene takler det. Her er livet ganske som normalt med noen få unntak selvfølgelig. De storkoser seg hjemme, et av to barn savner barnehagen litt. De har en fast lekevenn hver og vi har familie som vi snakker med via videosamtaler. Jeg tror de ser på det som ferie. Den eneste tingen de er sure for er at de ikke får besøke besteforeldrene sine, men de forstår det og. 

Anonymkode: fa3e4...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er tilpasningsdyktige, de kommer til å klare seg fint. Nå vil faktisk barn og unge, uansett ressurser og situasjon, ha noe til felles. Når de møter noen om 10, 15, 50 år, kan de spør: «Hvordan hadde du det under koronakrisen?» 

Selvfølgelig vil noen få psykiske lidelser, men de ville vel muligens fått det uansett? 
 

Jeg har tro på barn og unge, jeg tror verden blir en bedre plass når de overtar stafettpinnen etter denne krisen.

Anonymkode: 4a9e4...c9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn lider ikke av dette og kommer ikke til å gjøre det heller. Fordi vi er ikke hysteriske her hjemme. 12 åringen lever livets glade dager med gaming med gutta og 7åringen er dritt lei av å ikke kunne leke med venner, men han holder ut... 

Anonymkode: 34a43...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn lider ikke av dette og kommer ikke til å gjøre det heller. Fordi vi er ikke hysteriske her hjemme. 12 åringen lever livets glade dager med gaming med gutta og 7åringen er dritt lei av å ikke kunne leke med venner, men han holder ut... 

Anonymkode: 34a43...3cc

12 åringen her er også fornøyd med gaming med kompiser. Blir ikke tid til mye gaming i den vanlige hverdagen 

Anonymkode: 78cb8...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn lider ikke av dette og kommer ikke til å gjøre det heller. Fordi vi er ikke hysteriske her hjemme. 12 åringen lever livets glade dager med gaming med gutta og 7åringen er dritt lei av å ikke kunne leke med venner, men han holder ut... 

Anonymkode: 34a43...3cc

Ja, det er nok litt slik her også. Vi har det koselig sammen, ler mye og hun elsker hjemmeskole. Vi er ute på tur hver dag, og har gode samtaler. Hun er på FaceTime med venner og spiller med dem jevnlig gjennom dagene. Men samtidig så skal man ikke undervurdere tankelivet til barna.. ting kan røre seg der som ikke kommer til overflaten. 

Det eneste vi gjør feil, tror jeg, er at temaet dukker opp i samtaler mellom meg og mannen. Vi klarer ikke alltid skjule frustrasjonen over folk som ikke er med på «dugnaden»- eller la være å kommentere siste nytt. Vi burde kanskje la være å snakke om det? Men vi har ikke nyhetskanalen stående på.. og vi snakker ikke ut fra frykt - heller ut fra optimisme., 

HI

 

Anonymkode: 4177a...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

OCD... av dette her... :P :P :P :P :P :P

 

Anonymkode: f4d4f...91c

Bare dro tankeeksperimentet litt ut 😄

HI

Anonymkode: 4177a...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At hele samfunnet må isolere seg, er noe annet enn dersom en familie/få personer må gjøre det. Det er nok mer skadelig å føle seg som et «utskudd» enn når tiltakene gjelder alle. Det er tross alt en fellesskapsfølelse over det hele. Også for barn.  

Anonymkode: a7856...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At hele samfunnet må isolere seg, er noe annet enn dersom en familie/få personer må gjøre det. Det er nok mer skadelig å føle seg som et «utskudd» enn når tiltakene gjelder alle. Det er tross alt en fellesskapsfølelse over det hele. Også for barn.  

Anonymkode: a7856...5c2

Veldig godt poeng!! ❤️
 

HI

Anonymkode: 4177a...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke første gang barn opplever en pandemi altså. Restriksjoner på hvor mange man kan være sammen og hvor man kan dra har vært iverksatt tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pobie skrev:

Det er ikke første gang barn opplever en pandemi altså. Restriksjoner på hvor mange man kan være sammen og hvor man kan dra har vært iverksatt tidligere. 

Det er sant! Det har jo gått relativt greit med besteforeldre-generasjonen som har gjennomlevd både krig og sykdommer som har gått direkte på barn. Min bestemor mistet 5 søsken til tuberkulose, blant annet.

HI

 

Anonymkode: 4177a...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ulik sårbarhet fra naturens side, og det er nok også store forskjeller på hvordan familien/de voksne håndterer situasjonen. Mine barn elsker dette, og ønsker det varer helt til sommeren. Skolebarna sier de lærer veldig mye mer enn på skolen og barnehagebarnet nyter dagene med familien. Hun er egentlig en skikkelig barnehagejente, men sier hun ikke savner bhg i det hele tatt, og mye heller vil være hjemme. 

Anonymkode: 741bf...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dette handler om å være trygge voksne. Har ett barn og vi har isolert oss i tre uker. Denne helgen har vi løsnet opp og hun får være med bestevennen som også har vært isolert tre uker og er enebarn. Hun takler dette fint. Renslighet og håndvask har vi alltid hatt fokus på, noe jeg mener ALLE foreldre skal være. Å vaske hender med såpe og varmt vann etter å ha vært ute feks er normalen her. Vi bruker sjelden antibac. Bare ut og inn i matbutikk der de IKKE har vask. Hun har ikke fått bli med i butikken siden dette startet. 
Faktisk så ser denne perioden ut til å ha gjort henne godt. Masse tid med mamma og pappa. Rolige dager uten mas. Vi har faktisk kost oss hjemme. Bortsett fra at det er en urolig tid for oss voksne der man har personer man er mer redd for så har jo dette vært en unik mulighet til å være med barnet/barna sine. 

Anonymkode: c832d...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å gå heilt fint for barna .

Dette er og har vore kvardagen til maaaange barn og familier i alle år .

Me har sjølv levd i isolasjon i fleire år for av kreftsjukt barn.

Der søsken av det sjuke barnet også måtte isolerest , ha heime skule , der me har måtte hatt handsprit med oss på alle  butikker...der dei har måtte holdt seg vekke fra venner .

 

Der er for ein periode og det går fint 😊

Iallefall med dei fleste 😊

Og dei som slit , sliter nok fra før også .

 

Anonymkode: a8bf4...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de savner skolen, savner vennene sine, savner trening osv gjør nok at de setter ekstra pris på det når dette er over. 

Det er helt riktig at vi er et bortskjemt forlkeslag, og nå ser vi hvor godt vi har blitt vant til å ha det. 

Små ting som at nå kom sola frem, og plutselig var det folk ute i alle hager. Det er påskeferie og ungene i gata her er vant til å leke sammen. Det kommer gjerne noen barn på besøk også, og de leker sisten, gjemsel, boksen går osv. 

Nå måtte vi foreldre snakke over hekken og ble enig om at barna bare måtte dele seg i små grupper 

De ville leke "15 gjelder" alle sammen, men det kan de ikke... 

Så nå er det i snitt 2-3 barn sammen her og der, og jeg tipper de alle vil sette stor pris på den dagen alle kan leke sammen igjen. 

Anonymkode: 722bd...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-åringen min bekymrer seg heldigvis ikke noe særlig. Han har hørt på skolen at viruset ikke er farlig for barn og at vi gjør det vi gjør for å hjelpe de gamle og syke, og vi motsier ham ikke på det. Han synes det er fint at alle er med og hjelper til, selv om det er litt kjedelig. Men han får også ekstra tid til å spille online med venner, noe han er veldig fornøyd med, og samtaler på teams med klassen er også gøy, så han opplever ikke situasjonen som bare negativ.

Ellers har vi ikke overdrevent fokus på håndvask, sterilisering av overflater osv her hjemme. Har de rutinene vi alltid har hatt på håndvask, største forskjellen er at vi har blitt nøyere med å bruke antibac før vi spiser når vi går tur, men det er jo en grei vane å ha. Sterilisering av overflater hjemme ser jeg ikke poenget med, får vi smitten i hus så blir vi smittet uansett. Har bare normalt renhold.

Anonymkode: 76a89...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det varierer veldig. Våre fire barn synes dette er helt ok, bare en av dem savner å være fysisk sammen med venner, men ikke ille at det ødelegger henne. Vi er nok litt introvert av oss, hele familien, og plages ikke noe særlig av isolasjonstilværelsen (vi er ikke faktisk i isolasjon). Ingen av oss foreldre er engstelige heller, ikke i det hele tatt, så vi overfører ikke noe angst på dem. Men for barn der foreldrene er redde og lett hysteriske, barn som har det vanskelig hjemme, eller er veldig ekstrovert, er nok dette krevende. 

Anonymkode: 9261d...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det at de savner skolen, savner vennene sine, savner trening osv gjør nok at de setter ekstra pris på det når dette er over. 

Det er helt riktig at vi er et bortskjemt forlkeslag, og nå ser vi hvor godt vi har blitt vant til å ha det. 

Små ting som at nå kom sola frem, og plutselig var det folk ute i alle hager. Det er påskeferie og ungene i gata her er vant til å leke sammen. Det kommer gjerne noen barn på besøk også, og de leker sisten, gjemsel, boksen går osv. 

Nå måtte vi foreldre snakke over hekken og ble enig om at barna bare måtte dele seg i små grupper 

De ville leke "15 gjelder" alle sammen, men det kan de ikke... 

Så nå er det i snitt 2-3 barn sammen her og der, og jeg tipper de alle vil sette stor pris på den dagen alle kan leke sammen igjen. 

Anonymkode: 722bd...5aa

Og det er da anbefalt at man skal holde seg til de samme 1-2 lekevennene, så det hjelper ikke om man rullerer på lekevenner.. 

HI

Anonymkode: 4177a...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og det er da anbefalt at man skal holde seg til de samme 1-2 lekevennene, så det hjelper ikke om man rullerer på lekevenner.. 

HI

Anonymkode: 4177a...3dc

Jeg synes utrolig synd på de barna som nå faller helt utenfor og ikke har de 1-2 lekevennene

Anonymkode: 5f150...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...