Gå til innhold

Jeg lurer på hva denne pandemien gjør med barna våre på sikt..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes utrolig synd på de barna som nå faller helt utenfor og ikke har de 1-2 lekevennene

Anonymkode: 5f150...704

Ja. Det er kjipt. Men datteren min Møter ikke sine venner, det går likevel helt greit fordi de er sammen på nett.. 

HI

Anonymkode: 4177a...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Utvikle OCD av dette? 
Tror faren for tap av sosiale ferdigheter, ødelagte vennskap (da noen har noen å leke med hele tiden, andre ingen), fedme, manglende kunnskaper (grunnet at mange skoler ikke har digitale plattformer og at mange foreldre selvsagt er helt ubrukelige som lærere). 
Men OCD. Nei. 

Anonymkode: 61932...0d9

Enig. Man vet at OCD har helt andre årsaker.

Anonymkode: 5e322...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk ikke helt unaturlig kopling.

Man kan hente strategier for kontroll frem, som man har lært på et tidligere tidspunkt, når man senere i livet står i en ukontrollerbar situasjon.

Man ser også at man flere år etter en opplevelse som har medført ekstremt stress kan utvikle angst. For eksempel at en person som har vært med i en bussulykke etter noen år gradvis utvikler angst for offentlig transport. 

Men det kommer nok an på hvordan foreldrene klarer å trygge barnet.

Og dette var bare et tankeeksperiment fra min side.. litt mye tid til å tenke på ting for tiden, si 😁

HI

Anonymkode: 4177a...3dc

Nei, det fungerer ikke slik. Man må være genetisk disponert for lidelsen i utgangspunktet. 

Anonymkode: 5e322...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes utrolig synd på de barna som nå faller helt utenfor og ikke har de 1-2 lekevennene

Anonymkode: 5f150...704

Min er én av de. Men han er fra før best på å leke alene. Trives litt for godt med å være bare oss to, så skolen er sånn sett en viktig sosialiseringsarena for han. 

Anonymkode: 2151a...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym bruker said:

De er i en situasjon nå hvor verden rundt dem tydelig kommuniserer krisen.

De er adskilt fra vennene, foreldre snakker kanskje mye om dette hjemme, det er stort fokus på å vaske hender, sprite hender, desinfisere overflater osv.

Hva skjer om noen år, når de plutselig befinner seg i en stressende situasjon? Er det større sjanse for at noen utvikler OCD? At de i økt grad begynner å vaske hender, sørger for at overflater er sterile osv. for å få kontroll over den vanskelige situasjonen de står i?

Hva gjør dere hjemme for å normalisere hverdagen for barna? Opplever dere at de er redde?

Datteren min på 11 sier at hun ikke er redd, men at det er ubehagelig at alt er så annerledes enn hun er vant til.. 

Anonymkode: 4177a...3dc

er nok en omvelding for dem som for oss voksne, men tenker at det vil gå bra en liten periode av livet, kanskje max 4-6mnd.

her får min leke med 1-2 venner fast som er lovlig. og barnet er ikke redd

Anonymkode: 5ae6d...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler for de barna som har det utrygt hjemme og foreldre som ikke greier å være trygge voksne.

Men hvordan tror du folk klarte seg etter 2 verdenskrig, hva med de som var barn og ungdom da? Har de blitt et tapt generasjon?

Nei de har jo ikke det.

Faktum er at det kan se ut som jo bedre og tryggere vi har det jo dårligere psykisk helse har vi. Og det er virkelig noe og tenke på. Mens det tidligere var sykdommer som tok knekken på barna er det i dag blitt psyken som tynger den unge generasjonen.

Endret av Nyttårs barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Faktum er at det kan se ut som jo bedre og tryggere vi har det jo dårligere psykisk helse har vi. Og det er virkelig noe og tenke på. Mens det tidligere var sykdommer som tok knekken på barna er det i dag blitt psyken som tynger den unge generasjonen.

Krig og kriser er jo noe vi opplever sammen (selv om vi er i hvert vårt hus).

Vi kan snakke om det, og alle sier; Ja! Dette opplevde jeg også! Så tyyypisk!

Mens psykisk smerte i et ellers perfekt samfunn, oppleves som veldig ensomt. Man tør ikke snakke om det. 

Jeg tror godt at dette kan ha noe å si. 

Anonymkode: f3f2e...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og det er da anbefalt at man skal holde seg til de samme 1-2 lekevennene, så det hjelper ikke om man rullerer på lekevenner.. 

HI

Anonymkode: 4177a...3dc

De rullerer ikke på lekevenner, de delte seg i de samme grupperingene de har hatt hele tiden. Men i dag var alle ute samtidig og de hadde lyst til å være sammen alle... 

Anonymkode: 722bd...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 barn her hjemme, og jeg tror ingen av dem vil få skader av dette. Ingen av dem savnet bhg.. En fordel er at det er 4 tette, så de leker godt med hverandre. 

Anonymkode: 4226a...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg selv ikke ønsker å peppres med denne driten hele dsgen (nyheter om oandemi og dødsfall), så går det i Fantus og Pokémon på vår tv. Jeg har ikke så veldig sosiale barn. De er mer sosiale nå over mobilen og nett enn de var på skolen, sett bort fra selve skoletiden. Hvor de heller ikke var sosiale med andre enn hverandre. 

De blomstrer uten presset på skolen. Uten stygg munnbruk, uten presset om kule klær, mobil og gaming pc. De blomstrer faglig uten å måtte lese høyt foran klassen, uten å måtte stå ved tavla fotan alle. 

Ja verden er full av folk, og de skal vokse opp som fungerende voksne. Men de kan få gode jobber og et godt liv uten å være super mega sosial - som meg. 

Jeg har i utgangspunktet presset på for at de skal delta mer sosialt og vært en forkjemper for å ha med venner hjem. Men etter 2 år med jobb som ikke har gitt resultater. 2 år med samarbeid med skole, bup og barnevernet. 

Fy faen for et deilig pusterom dette er for oss! 

Jeg har en god jobb, hjemmefra. Godt betalt. Fleksibel arbeidstid. Vi har fokus på det som er godt nå. Den roen vi har rundt oss. Det vi mestrer. Ikke på virus og frykt. Vi som tells er sammen. Venner er der, forhåpentligvis, når denne pandemien er over. 

Anonymkode: ee7f3...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fornuftige voksne rundt seg kommer nok dette til å gå helt fint. Det er tross alt "bare" et virus vi snakker om. Ja, det kan være skummelt, og både voksne og barn kan nok være redde for at bli syke og for at folk rundt skal død. Men det er likevel bare et virus. Vi har husene våre, vi har mat, ingen skyter oss om vi går ut eller kommer plutselig inn og voldtar mor, dreper far, kaster maten vår ut av huset osv osv.  Ja, det kjeder seg - det er kjedelig, men ikke farlig. Ja, noen foreldre kan bli bekymret, økonomien kan bli dårligere osv, men vi kommer oss gjennom det også. I forhold til hva mange andre opplever, er nok dette noe alle barn med fornuftige oppegående foreldre, og de fleste av dem som ikke har det også, vil klare seg fint gjennom. Kanskje vil de til og med lære noe og ta noe nyttig med seg videre i livet. Det håper jeg vi voksne vil også. 

Men det er klart, for barn uten trygge voksne, med voksne som utover vold og missbruk, blir saken noe helt annet. Men de aller aller aller aller fleste norske barn vil klare dette helt fint. Det er kjedelig, men ufarlig å kjede seg. Det er kjedelig å ikke kunne leke med vennene sine, men det er ufarlig det også. Det er jo bare som en lang ferietur på hytta eller i bilen bare med mamma og pappa. Kanskje får de fleste av oss rett og slett mer robuste unger av dette. Det er ufarlig å ikke få lov til å gjøre det de vil. 

Anonymkode: 5f874...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er nok litt slik her også. Vi har det koselig sammen, ler mye og hun elsker hjemmeskole. Vi er ute på tur hver dag, og har gode samtaler. Hun er på FaceTime med venner og spiller med dem jevnlig gjennom dagene. Men samtidig så skal man ikke undervurdere tankelivet til barna.. ting kan røre seg der som ikke kommer til overflaten. 

Det eneste vi gjør feil, tror jeg, er at temaet dukker opp i samtaler mellom meg og mannen. Vi klarer ikke alltid skjule frustrasjonen over folk som ikke er med på «dugnaden»- eller la være å kommentere siste nytt. Vi burde kanskje la være å snakke om det? Men vi har ikke nyhetskanalen stående på.. og vi snakker ikke ut fra frykt - heller ut fra optimisme., 

HI

 

Anonymkode: 4177a...3dc

Det er tyngre de dagene vi må ha hjemmekontor og hjemmeskole, enn i helgene og nå i ferien som kommer. 7 åringen er den som er mest frustrert, men han skjønner det. Han skjønner at dette gjelder alle, han skjønner at HAN ikke kommer til å dø av dette, men at det finnes de som gjør det og at vi derfor må være forsiktige å ikke spre smitte. Han får være med på butikken, men må sprite hender før og etter samt gå rett og tett på meg for ikke å svinse borti andre. Ikke ta på ting han ikke skal ha fordi nestemann kan være syk, eller den som var der før kan ha vært smitta. Men vi er på ingen måte paniske, vi tar bare de forholdsreglene myndighetene ber oss om.

Anonymkode: 34a43...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er redd for de barna som ikke har en fornuftig voksen hjemme. 

Anonymkode: 78cb8...e27

Samme her. Når jeg leser hvordan voksne folk reagerer blir jeg skremt. Korona er på langt nær så farlig som media vil ha det til. Det er et virus på linje med alle andre virus vi er kjente med. Om noen få måneder er alt over, og konklusjonen vil være at det var mindre ille enn en vanlig sesonginfluensa. De samme ekstreme overreaksjonene ser vi i forhold til klima, folk tenker irrasjonelt og tar fullstendig av. Det gir aldri kloke beslutninger og handlinger. Det aller verste er at disse dysfunksjonelle reaksjonene er globale, hele verden mister hodet. Og det er virkelig bekymringsfullt. Det bør innføres strengere retningslinjer for nettaviser. De formidler ikke nyheter på en seriøs og nøytral god journalistisk måte.

Anonymkode: 7560c...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Når jeg leser hvordan voksne folk reagerer blir jeg skremt. Korona er på langt nær så farlig som media vil ha det til. Det er et virus på linje med alle andre virus vi er kjente med. Om noen få måneder er alt over, og konklusjonen vil være at det var mindre ille enn en vanlig sesonginfluensa. De samme ekstreme overreaksjonene ser vi i forhold til klima, folk tenker irrasjonelt og tar fullstendig av. Det gir aldri kloke beslutninger og handlinger. Det aller verste er at disse dysfunksjonelle reaksjonene er globale, hele verden mister hodet. Og det er virkelig bekymringsfullt. Det bør innføres strengere retningslinjer for nettaviser. De formidler ikke nyheter på en seriøs og nøytral god journalistisk måte.

Anonymkode: 7560c...776

Som jeg skulle skrevet det selv

Anonymkode: 44080...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Når jeg leser hvordan voksne folk reagerer blir jeg skremt. Korona er på langt nær så farlig som media vil ha det til. Det er et virus på linje med alle andre virus vi er kjente med. Om noen få måneder er alt over, og konklusjonen vil være at det var mindre ille enn en vanlig sesonginfluensa. De samme ekstreme overreaksjonene ser vi i forhold til klima, folk tenker irrasjonelt og tar fullstendig av. Det gir aldri kloke beslutninger og handlinger. Det aller verste er at disse dysfunksjonelle reaksjonene er globale, hele verden mister hodet. Og det er virkelig bekymringsfullt. Det bør innføres strengere retningslinjer for nettaviser. De formidler ikke nyheter på en seriøs og nøytral god journalistisk måte.

Anonymkode: 7560c...776

Dette er nettopp ikke et virus vi er kjent med. Det er nytt. 

Anonymkode: f3cc5...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor ble født i 1940. Familien bodde i en bygård med et par andre familier. Hun husker flyalarmene som kjempekoselige. Da tok mormor henne i hånden mens morfar bar lillesøster. Så gikk de ned i kjelleren. Der satt de sammen med de andre familiene med tente lys (selvfølgelig med blendingsgardinene nede). Morfar spilte gitar og de sang sammen, småpratet og hadde det hyggelig. 
Barn oppfatter ikke nødvendigvis situasjonen slik som oss voksne, og har de trygge voksne rundt seg går det som regel bra. 

Anonymkode: 741bf...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min mor ble født i 1940. Familien bodde i en bygård med et par andre familier. Hun husker flyalarmene som kjempekoselige. Da tok mormor henne i hånden mens morfar bar lillesøster. Så gikk de ned i kjelleren. Der satt de sammen med de andre familiene med tente lys (selvfølgelig med blendingsgardinene nede). Morfar spilte gitar og de sang sammen, småpratet og hadde det hyggelig. 
Barn oppfatter ikke nødvendigvis situasjonen slik som oss voksne, og har de trygge voksne rundt seg går det som regel bra. 

Anonymkode: 741bf...f95

Veldig godt poeng. Vi voksne former opplevelsene barna har av situasjonen. De ser til oss for å forstå om situasjonen er farlig eller ikke. 

Jeg kom til å tenke på den italienske filmen fra konsentrasjonsleiren - "La vita e bella"

HI

Anonymkode: 4177a...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er nettopp ikke et virus vi er kjent med. Det er nytt. 

Anonymkode: f3cc5...ba8

Likevel er det lett å se at alt utvikler seg likt med kjente virus. I slutten av mai er det meste over, da er det mange som bør gå i seg selv og tenke seg om. Det kommer til å bli en voldsom debatt rundt hvordan denne epidemien ble håndtert. Det er få som kommer fordelaktig ut av den debatten.

Anonymkode: 7560c...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...