Gå til innhold

Diskusjon med tenåringer og «snu» døgnet i ferien!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jøsses... Ser at jeg er for streng. Har en på 11 og en på 12 år. De har vært i seng 21. 30 i flexi skoleukene som har vært. Før var de i seng 21.00 sharp. Fremdeles trøtte 07.00 når de ble vekket. I flexiuka vrkkes de 7.40 og skole 8.30 sharp. 

Kl 19.00 er alt av spill utelukkende. Familietid uten minsten med brettspill og film. Kose oss oh snakke sammen. De spiller max 3 timer i løpet av dagen. Noe lenger i helgene. 

Helger har de fått være oppe til 22.30. Da må de være oppe og dusjet til 10.30 for å spise frokost/lunsj. Jeg ødelagt 22.30 som har en baby i tillegg. Er helt alene med alle 3 barna. Trives godt alene så skal ikke klage på det! 

Men tror reglene har gått til hodet på meg. Slipper alt av tøyer i morgen! Ungene kommer til å få sjokk.. 

Takk for supert innlegg! 

Anonymkode: 9f33c...d15

Du er ikke for streng, veldig fornuftig faktisk!! Mine unger hadde ikke fungert ved å snu døgnet slik mange gjør

Anonymkode: 1c3da...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det frislipp. Jeg har aldri hatt problemer med å la tenåringene mine få lov å snu døgnet. Jeg husker også fra min egen ungdomstid hvor fantastisk det var å kunne sove til jeg våknet av meg selv, og få lov å henge oppe så lenge jeg ville om kvelden. Som en tidligere i tråden skrev, tenårene er vel egentlig den eneste gangen man har mulighet til det.

Min tenåring har nå hatt hjemmeskole noen uker med obligatorisk pålogging klokka 08.00. Til sommeren er det fullt kjør med sommerjobb. Denne påskeferien har jeg overhodet ikke tenkt å mase hverken på leggetid eller vekking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke for streng, veldig fornuftig faktisk!! Mine unger hadde ikke fungert ved å snu døgnet slik mange gjør

Anonymkode: 1c3da...96c

Jeg skal la de få prøve det en gang i alle fall... Å bestemme når de vil legge seg selv. Spille halve natta igjennom. 

De trenger som flere skriver her inne, mye søvn. Om jeg skal ha 2 sure pre-tenåringer og en baby så blir det nok kaos tilstander ja. Men om det forholder seg rolig, så kan jeg jo gi de litt rom i helgene for slikt. 

Anonymkode: 9f33c...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt! Det er jo en del av å ha ferie. Vi har snudd døgnet siden skolene stengte. Ingen vits å tvinge alle opp tidlig når en ikke må??

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Snudd døgnet siden skolene stengte?? Hva slags opplegg er det barna dine har fra skolen, da? 

Anonymkode: 62ca3...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snudd døgnet siden skolene stengte?? Hva slags opplegg er det barna dine har fra skolen, da? 

Anonymkode: 62ca3...5ad

De har fått ark og hefter med liste over hva som skal gjøres i løpet av to uker så en uke. Ikke noe mer oppfølging enn det, resten var opp til barn og foreldre. Så her har skolen startet 1015, vi ser på vikartimen på super mens vi spiser frokost, tar friminutt og begynner. Så har vi skole til de har gjort nok den dagen. Ene blir ferdig på en time, andre kan holde på litt lenger. 
 

Vi benyttet denne unntakstilstanden til mer kos sammen, være oppe litt lenger og sove litt lenger. Må jo finne noe positiv med situasjonen. Ville vært meningsløst å stå opp tidlig for vår del når vi ikke må. 

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvneksperter er uenig med flertallet har inne! Våre barn født i 05 og 07 må i seng/på rommet ca kl 23 i helger og ferier og 21.00-21.30 i hverdager. Eldste legger seg som oftest før, hun trenger mye søvn. Minste født i 12 legger seg stort sett før kl 20.00 alle dager. Han blir fysisk dårlig av å være lenge oppe. Han våkner tidligere dagen etter, er gretten og spør om vi kan måle feberen. Foreldre kjenner barna sine best og det er ikke sånn at alle tåler å forandre døgnrytmen. Jeg var et barn som trengte mye søvn, har ikke tatt skade av det🤣

Anonymkode: dd286...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

De har fått ark og hefter med liste over hva som skal gjøres i løpet av to uker så en uke. Ikke noe mer oppfølging enn det, resten var opp til barn og foreldre. Så her har skolen startet 1015, vi ser på vikartimen på super mens vi spiser frokost, tar friminutt og begynner. Så har vi skole til de har gjort nok den dagen. Ene blir ferdig på en time, andre kan holde på litt lenger. 
 

Vi benyttet denne unntakstilstanden til mer kos sammen, være oppe litt lenger og sove litt lenger. Må jo finne noe positiv med situasjonen. Ville vært meningsløst å stå opp tidlig for vår del når vi ikke må. 

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Veldig dårlig opplegg fra skolen! Her legger man hele opplæringsansvaret på foreldrene. Dere fikser d kanskje, men det er det mange som ikke gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, steinbukk30 skrev:

Veldig dårlig opplegg fra skolen! Her legger man hele opplæringsansvaret på foreldrene. Dere fikser d kanskje, men det er det mange som ikke gjør. 

Enig i det! Ikke spesielt bra opplegg, men sånn er det bare dessverre. Redd barna taper mye kunnskap pga dette. 

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Kira skrev:

Nå gleder jeg meg sykt til å få tenåringer. Tenk unger som sover lenger enn 0630!!! Spise frokost, lese nyheter og dusje før barna står opp høres ut som en drøm 😁

Du trenger ikke vente så lenge :P Min gutt er 8 år å han sov 8.30 idag. Han har flere dager også sovet til 9.30-10. Helt luksus for en mamma som er skikkelig B menneske :D

Anonymkode: 61b45...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ikke vente så lenge :P Min gutt er 8 år å han sov 8.30 idag. Han har flere dager også sovet til 9.30-10. Helt luksus for en mamma som er skikkelig B menneske :D

Anonymkode: 61b45...ba8

Det er skikkelig luksus å få nyte avisa og kaffen før noen vil ha oppmerksomhet ja😊. Her vekte jeg minstemann klokka 10 i dag😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Snudd døgnet siden skolene stengte?? Hva slags opplegg er det barna dine har fra skolen, da? 

Anonymkode: 62ca3...5ad

Jeg har en på 8 år å jeg gidder heller ikke ha naziopplegg på leggetid når vi ikke må tidlig opp neste dag. Han legger seg ca 22 å leser til 23. Da våkner han alt mellom 8 og 10. Er ikke noe hastverk med skolearbeidet når de ikke har noe obligatorisk møte og skolearbeidet tar maks 1 time hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg maser dem ikke ut av senga hvis vi ikke skal noe, nei. Hvorfor skulle jeg det? Bare for å bevise at jeg er sjefen?

Anonymkode: bd700...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.4.2020 den 22.10, Anonym bruker skrev:

Du er ikke for streng, veldig fornuftig faktisk!! Mine unger hadde ikke fungert ved å snu døgnet slik mange gjør

Anonymkode: 1c3da...96c

Og derfor er det fornuftig for alle å være likedan? Mine fungerer fint, de, det er da ikke sånn at andre skal ta modell av barna dine?

Anonymkode: bd700...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...