Gå til innhold

Diskusjon med tenåringer og «snu» døgnet i ferien!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi skulle reist på påskeferien, vært sammen med en annen stor familie med tenåringer. Det hadde blitt lite søvn og sånn blir det på slike turer.

Nå er vi hjemme og vi treffer absolutt ingen. Jeg ser ikke nå poenget med å la døgnrytmen vi klarte å holde siste ukene bli helt ødelagt.

Jeg sier ikke at vi skal fortsette like stramt, men ingen grunn til nå å snu døgnet slik jeg ser tenåringene prøver og ønsker. 
Jeg får høre at jeg er grusomt streng. Mine tanker er ikke mer enn 11 på dag og 00 på kveld. 
Dette blir møtt med klagestønn. De er 13, 15 og 16.

Lar dere tenåringer snu døgnet nå som man uansett ikke treffer andre ungdommer?

Anonymkode: bf65e...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sitter jo på nett med kompiser på kveldene, så jeg nekter de ikke det altså.

Jeg vekker de kl 12, men de legger seg når de vil. De er 16 og 19 år 

12 (snart 13) åringen legger seg ca halv elleve og sover så lenge hun vil. Har aldri opplevd at hun har sovet lenger enn halv ti 

Anonymkode: 113e3...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 13 åring, han går selv om legger seg rundt 24.00, og jeg vekker han 12, hvis han ikke er oppe allerede. Han trenger en del søvn, derfor lar jeg han sove til 12.

Har og en 19 åring, og hun styrer jo selv. Hun er permittert fra jobb, så hun står opp ca 10.00, da hun ikke ønsker at døgnrytmen skal skli ut. 

Anonymkode: 1a8c4...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Må tilføye at mine trenger mye søvn. Spesielt største. De får ofte feber etter turer med andre ungdommer. Kroppen er utslitt av søvnmangel. Får mine styre selv, kan de sove til både tre og fire på dag.

 

Anonymkode: bf65e...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en født i 06 og en i 08. De legger seg 21:15 i hverdagen og 22 i helger og ferier . De får høre lydbok / se på YouTube en halvtime etter leggetid . Vi er konsekvente på dette så langt det lar seg gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden? 

Spar nazifaktene til noe som faktisk har betydning. 

Anonymkode: 0a147...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi skulle reist på påskeferien, vært sammen med en annen stor familie med tenåringer. Det hadde blitt lite søvn og sånn blir det på slike turer.

Nå er vi hjemme og vi treffer absolutt ingen. Jeg ser ikke nå poenget med å la døgnrytmen vi klarte å holde siste ukene bli helt ødelagt.

Jeg sier ikke at vi skal fortsette like stramt, men ingen grunn til nå å snu døgnet slik jeg ser tenåringene prøver og ønsker. 
Jeg får høre at jeg er grusomt streng. Mine tanker er ikke mer enn 11 på dag og 00 på kveld. 
Dette blir møtt med klagestønn. De er 13, 15 og 16.

Lar dere tenåringer snu døgnet nå som man uansett ikke treffer andre ungdommer?

Anonymkode: bf65e...062

Selvsagt! Det er jo en del av å ha ferie. Vi har snudd døgnet siden skolene stengte. Ingen vits å tvinge alle opp tidlig når en ikke må??

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her. Må tilføye at mine trenger mye søvn. Spesielt største. De får ofte feber etter turer med andre ungdommer. Kroppen er utslitt av søvnmangel. Får mine styre selv, kan de sove til både tre og fire på dag.

 

Anonymkode: bf65e...062

Ikke rart det om de til vanlig har strengt regime hjemme, da må de jo virkelig utnytte tiden når de er på tur. 

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Her har vi en født i 06 og en i 08. De legger seg 21:15 i hverdagen og 22 i helger og ferier . De får høre lydbok / se på YouTube en halvtime etter leggetid . Vi er konsekvente på dette så langt det lar seg gjøre

Hvorfor så nazi på dette? Det er da alt for tidlig for så store unger særlig helg og ferier.

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor så nazi på dette? Det er da alt for tidlig for så store unger særlig helg og ferier.

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Fordi ungene nr 1: ikke klager på reglene nr2: fordi de trenger søvn. Sover glatt til 9-10 neste dag, nr3: vi synes det er hyggelig å ha litt voksentid på kvelden når ungene likevel trives med rutinene . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har takk og lov ingen regler. Eldste legger seg ofte først. 16 år. Kan legge seg 21:30 på en lørdag. Hun driver med to forskjellige idretter og helger skjer det mye. Hun skjønner selv hun trenger søvn. MEN.... hun har alltid hatt gode rutiner. Sovet natten gjennom fra vi kom fra føden. Yngste legger seg også frivillig, men vil gjerne være litt lengre oppe enn eldste. Han er svart 11 og legger seg vel rundt 23 i ferier/helger. 
Vi vekker rundt 10 om de ikke er oppe. 

Anonymkode: d38ed...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her skal de i seng rundt midtnatt. Om de legger seg for å sove da aner jeg ikke, men da skal det være stille og de skal være ferdige på badet. Vanligvis så sovner de ganske raskt, for de merker da at de er litt trøtte. Det er pga meg de må det, jeg våkner av  hver minste lyd så de må gjøre seg ferdig før jeg legger meg og det gjør jeg rundt tolv ofte. Det har vært litt tidligere i det siste og blir nok det i påska også, men det har vært helt greit for de. 
Jeg sier ikke de må legge seg, men alt som lager lyder og styr skal de gjøre. Så det er kanskje derfor de ikke protesterer, siden jeg ikke sier de skal legge seg men ordne seg bare. 
 

Snu døgnet får de ikke lov til, men ha en dag innimellom de er lenge oppe går helt greit. Jeg kan finne på å være våken nesten hele natta innimellom selv. Her for litt siden satt meg og begge ungene våknene til sola sto opp, vi puzzla og hørte på musikk sammen. Det bare ble slik og det var kjempe koselig. En gang innimellom er greit for det ødelegger ikke for oss, men en uke slik hadde ikke fungert og det vet ungene selv. 

Anonymkode: d0935...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke teke oppe halve natta. Vi voksne skal også jobbe de første tre dagene. Vi sier «god natt» mellom halv 11 og 11. Da går ungdommen på rommene sine. Om de ser på film, telefon eller leser bok bryr jeg meg ikke med Men det skal være rolig i huset. 
 

i dag hadde vi felles frokost kl 11. Alle 3 + en kjæreste var oppe i tide. De er mellom 13 og 17.

Anonymkode: 9cee2...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI her. Må tilføye at mine trenger mye søvn. Spesielt største. De får ofte feber etter turer med andre ungdommer. Kroppen er utslitt av søvnmangel. Får mine styre selv, kan de sove til både tre og fire på dag.

 

Anonymkode: bf65e...062

La dem gjøre det, da. Ferietid som ungdom er virkelig den eneste tiden i hele livet ditt at du kan gjøre sånt, legge deg fire og stå opp tre - det er helt nydelig og ingenting å tape på det. Da kan de dessuten være ute, trene, gå tur etc på de tidene det er færreste mennesker ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gleder jeg meg sykt til å få tenåringer. Tenk unger som sover lenger enn 0630!!! Spise frokost, lese nyheter og dusje før barna står opp høres ut som en drøm 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe å mase så med i en ferie. Om det er venner på nett så synes jeg de skal få sjansen til å være sosiale der uansett leggetid. Denne situasjonen er så spesiell at man trenger ikke legge opp til ufred pga kjepphester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Anonym bruker said:

Vi skulle reist på påskeferien, vært sammen med en annen stor familie med tenåringer. Det hadde blitt lite søvn og sånn blir det på slike turer.

Nå er vi hjemme og vi treffer absolutt ingen. Jeg ser ikke nå poenget med å la døgnrytmen vi klarte å holde siste ukene bli helt ødelagt.

Jeg sier ikke at vi skal fortsette like stramt, men ingen grunn til nå å snu døgnet slik jeg ser tenåringene prøver og ønsker. 
Jeg får høre at jeg er grusomt streng. Mine tanker er ikke mer enn 11 på dag og 00 på kveld. 
Dette blir møtt med klagestønn. De er 13, 15 og 16.

Lar dere tenåringer snu døgnet nå som man uansett ikke treffer andre ungdommer?

Anonymkode: bf65e...062

synes du er streng.

mine er 14 og 16, de får lov til og være oppe så lenge de vil i ferier, men legger seg til vanlig tid ellers selvom de ikke er på skolen som vanlig

Anonymkode: 057ff...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Fordi ungene nr 1: ikke klager på reglene nr2: fordi de trenger søvn. Sover glatt til 9-10 neste dag, nr3: vi synes det er hyggelig å ha litt voksentid på kvelden når ungene likevel trives med rutinene . 

Tenkte meg det ja, nr 3 veier nok tyngst hos dere. 

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt satt poden på snart 13 og jeg oppe til kl 2 😅 Jeg leste bok og snavlet potetgull og han spilte pcspill. Jeg stod opp halv tolv og han tolv. 

FERIE 😜

Anonymkode: f30c2...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte meg det ja, nr 3 veier nok tyngst hos dere. 

Anonymkode: 9ffe2...5ba

Så absolutt !!! ELLER at det er best for oss å holde på rutinene . Han med ADHD liker godt de rutinene og han andre er trøtt på kvelden. De får lov å døgne med venner når det er noe som avtales . Er det virkelig ikke lov å si at man også nyter å ha egentid som voksne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Så absolutt !!! ELLER at det er best for oss å holde på rutinene . Han med ADHD liker godt de rutinene og han andre er trøtt på kvelden. De får lov å døgne med venner når det er noe som avtales . Er det virkelig ikke lov å si at man også nyter å ha egentid som voksne? 

Her inne er det en dødssynd om man ikke vil være med barna sine 24/7. I den virkelige verden synes alle jeg kjenner det er viktig med litt voksentid og tid til å være kjærester. Det siste har det dessverre blitt lite av nå i disse koronatider, men det skal taes igjen når alt dette er over!

Anonymkode: 1d36b...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kira skrev:

Nå gleder jeg meg sykt til å få tenåringer. Tenk unger som sover lenger enn 0630!!! Spise frokost, lese nyheter og dusje før barna står opp høres ut som en drøm 😁

På en annen side er det eneste voksentid som er igjen, morgen før alle står opp. Du flytter bare voksentiden til den andre enden av døgnet. Kveld og natt er man sjåfør. Når ungene har skoleferie og en selv er på jobb, null egentid! 

Anonymkode: c96ab...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi aldri hatt noen regler i ferien, det er noe av det deilige med ferie. Både for oss og ungdommen. Aldri hatt noen problemer med det heller. Kanskje et par trøtte dager når skolen begynner igjen, men det går seg fort til. 

Anonymkode: 367bb...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...