Gå til innhold

Svigermor sin reaksjon på graviditet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Andre folk har da ingenting å gjøre med når man ønsker å fortelle om graviditeten?? Kan være gode grunner til å vente.

Anonymkode: c710f...1de

Selvfølgelig kan folk reagere absolutt slik de vil på at de ikke informeres om at de skal bli besteforeldre før halve graviditeten er overstått. At folk har rett til noe betyr ikke at andre ikke har rett til å reagere negativt, og med mindre de har en helt spesifikk og veldig god grunn er dette rett og slett jævlig dårlig gjort! At de sier det « i samme slengen» på telefonen sier en hel del om dem. Noen mennesker forventer å kunne oppføre seg akkurat som de vil, og at andre samtidig skal være vanvittig interessert når det behager dem.

Tipper HI er en mindre trivelig svigerdatter, og at svigermor hadde god grunn til å spørre om sønnen virkelig ville ha barn med henne.

Anonymkode: 62fc6...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan folk reagere absolutt slik de vil på at de ikke informeres om at de skal bli besteforeldre før halve graviditeten er overstått. At folk har rett til noe betyr ikke at andre ikke har rett til å reagere negativt, og med mindre de har en helt spesifikk og veldig god grunn er dette rett og slett jævlig dårlig gjort! At de sier det « i samme slengen» på telefonen sier en hel del om dem. Noen mennesker forventer å kunne oppføre seg akkurat som de vil, og at andre samtidig skal være vanvittig interessert når det behager dem.

Tipper HI er en mindre trivelig svigerdatter, og at svigermor hadde god grunn til å spørre om sønnen virkelig ville ha barn med henne.

Anonymkode: 62fc6...016

Jøss... noen her er i alle fall mindre trivelig enn HI; og ganske fantasifull i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan ikke fosteret bli skizofren fordi mor har influensa. 

Anonymkode: 4f648...8b7

Ingen selvfølge, dessverre. Det er MASSE forskning på området, bare å Google vitenskapelige artikler. Det betyr derimot ikke at det er riktig å buse ut med det til noen som er gravide som den første reaksjonen på nyheten.

Andre her som sier det nok er to sider av en sak og at hun nok bare er bekymret; joa, hyggelig det, men det er derimot ikke greit å gjøre det på den måten uansett. For det første skremmer man både mor og far unødvendig mye, for det andre snakker jo svigermor til sønnen sin, og om sin svigerdatter, som om de skulle være prepubertale drittunger som hele tiden tar dårlige avgjørelser og ikke har vett på å tenke gjennom noe som helst på egenhånd. Det er i beste fall respektløst.

Anonymkode: 5f5a8...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ingen selvfølge, dessverre. Det er MASSE forskning på området, bare å Google vitenskapelige artikler. Det betyr derimot ikke at det er riktig å buse ut med det til noen som er gravide som den første reaksjonen på nyheten.

Covid-19 er for det første ikke influensa.
 

Og for det annet: dersom det skulle finnes forskning på dette, så måtte det også finnes et land som hadde fulgt et stort kull med barn fra før fødselen og  i over 20 år videre. Schizofreni debuterer sjelden før 17-18 års alder og en entydig diagnose blir heller ikke stilt før det er gått en ganske god tid. Man kan nemlig ikke kalle det schizofreni før man har slått fast at det er kronisk. Og da er vi oppe i, la oss si, 25 år. Man må også ha et visst antall personer man ser på, og man MÅ kunne sammenligne de som får sykdommen med en kontrollgruppe som ikke har den, kontrollere mot alle mulige feilkilder, og fastslå at mødrene til de som får den i større hyppighet enn de andre hadde influensa under svangerskapet 25 år før; og at man vet helt uten tvil at det var influensa de hadde.

Så en slik studie skulle jeg gjerne ha sett, du? MoBa-undersøkelsen her i Norge er en av de største, og selv den har ikke gått i mer enn 15 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pashla skrev:

Jøss... noen her er i alle fall mindre trivelig enn HI; og ganske fantasifull i tillegg.

Jeg har aldri nektet mannen min å fortelle foreldrene sine at de skal bli besteforeldre før jeg har vært halvveis på vei! Dessuten har vi fortalt det på en respektfull måte, ikke bare slengt det ut på telefonen sånn "by the way". 

Anonymkode: 62fc6...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Pashla said:

Covid-19 er for det første ikke influensa.
 

Og for det annet: dersom det skulle finnes forskning på dette, så måtte det også finnes et land som hadde fulgt et stort kull med barn fra før fødselen og  i over 20 år videre. Schizofreni debuterer sjelden før 17-18 års alder og en entydig diagnose blir heller ikke stilt før det er gått en ganske god tid. Man kan nemlig ikke kalle det schizofreni før man har slått fast at det er kronisk. Og da er vi oppe i, la oss si, 25 år. Man må også ha et visst antall personer man ser på, og man MÅ kunne sammenligne de som får sykdommen med en kontrollgruppe som ikke har den, kontrollere mot alle mulige feilkilder, og fastslå at mødrene til de som får den i større hyppighet enn de andre hadde influensa under svangerskapet 25 år før; og at man vet helt uten tvil at det var influensa de hadde.

Så en slik studie skulle jeg gjerne ha sett, du? MoBa-undersøkelsen her i Norge er en av de største, og selv den har ikke gått i mer enn 15 år. 

Det er sammenheng mellom influensa hos mor og schizofreni.  Sjekk ut Dunedin studien fra New Zealand.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2669575/ 

Denne feks

Anonymkode: f0293...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen selvfølge, dessverre. Det er MASSE forskning på området, bare å Google vitenskapelige artikler. Det betyr derimot ikke at det er riktig å buse ut med det til noen som er gravide som den første reaksjonen på nyheten.

Andre her som sier det nok er to sider av en sak og at hun nok bare er bekymret; joa, hyggelig det, men det er derimot ikke greit å gjøre det på den måten uansett. For det første skremmer man både mor og far unødvendig mye, for det andre snakker jo svigermor til sønnen sin, og om sin svigerdatter, som om de skulle være prepubertale drittunger som hele tiden tar dårlige avgjørelser og ikke har vett på å tenke gjennom noe som helst på egenhånd. Det er i beste fall respektløst.

Anonymkode: 5f5a8...5e6

Helt nøyaktig hvordan skulle den forskningen foregå? Dette viruset har vært en del av menneskeheten i få måneder. Ikke lenge nok til å fullføre et svangerskap en gang. Skal du påstå at man kan diagnostisere et foster med skizofreni? 

Anonymkode: 4f648...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt nøyaktig hvordan skulle den forskningen foregå? Dette viruset har vært en del av menneskeheten i få måneder. Ikke lenge nok til å fullføre et svangerskap en gang. Skal du påstå at man kan diagnostisere et foster med skizofreni? 

Anonymkode: 4f648...8b7

Det er ikke nødvendigvis bare viruset i seg selv, men også kroppens immunreaksjon som kan tenkes å utgjøre en fare for fosteret. Derfor kan, i noen tilfeller, studier være overførbare, eller i alle fall gi en indikasjon på potensielle farer. 

Anonymkode: f7e68...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Det er jo irrelevant, når Covid-19 ikke er et influensa-virus?

Anonymkode: 4f648...8b7

Det er jo relevant når folk setter spørsmålstegn ved sammenhengen mellom schizofreni og influensa. Dunedin studien er den mest omfattende longitudinelle studien i verden..

Anonymkode: f0293...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke nødvendigvis bare viruset i seg selv, men også kroppens immunreaksjon som kan tenkes å utgjøre en fare for fosteret. Derfor kan, i noen tilfeller, studier være overførbare, eller i alle fall gi en indikasjon på potensielle farer. 

Anonymkode: f7e68...a74

Men du sa konkret at det handlet om skizofreni. Ikke at det kunne ha en generell innflytelse på svangerskapet å bli alvorlig syk, det er noe annet. 

Anonymkode: 4f648...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er sammenheng mellom influensa hos mor og schizofreni.  Sjekk ut Dunedin studien fra New Zealand.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2669575/ 

Denne feks

Anonymkode: f0293...c60

Jeg finner vel at fars alder og tidlig ammeslutt er mer risikabelt; og i tillegg at influensa ikke er nevnt spesielt - den er nevnt blant alle mulige infeksjonssykdommer inkludert herpes, røde hunder og den generelle «respiratory infections». Jeg ser også at tilbøyeligheten blir større ved at barnet selv utsettes for visse sykdommer i tidlig barndom. Så denne svigermoren har et meget tilfeldig forhold til årsak/virkning hvis det er denne studien hun sikter til. (For øvrig - hvis HI er over 18 uker på vei, så var det ingen som kjente til covid-19 da hun ble gravid; annet enn som litt diffuse rapporter om en mulig sars-lignend sykdom i Wuhan.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du sa konkret at det handlet om skizofreni. Ikke at det kunne ha en generell innflytelse på svangerskapet å bli alvorlig syk, det er noe annet. 

Anonymkode: 4f648...8b7

Det siste der vet vel alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo relevant når folk setter spørsmålstegn ved sammenhengen mellom schizofreni og influensa. Dunedin studien er den mest omfattende longitudinelle studien i verden..

Anonymkode: f0293...c60

Men den har jo ikke fått med seg schizofrene personer som ble utsatt for covid-19 på fosterstadiet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pashla skrev:

Det siste der vet vel alle.

Nemlig.

Anonymkode: 4f648...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2020 den 11.08, Anonym bruker skrev:

Svigermor er en svært dominerende og kontrollerende person, og vi har derfor alltid passet på å ha henne litt på avstand og ikke involvere henne så mye i ting..

Derfor har vi også ventet med å fortelle hun om nyheten jeg er nå i uke 18..

Hun sendte melding til sambo igår og spurte om vi ville dra på middag til hun på søndag, jeg sa samboer burde ringe henne og høre om det var lurt og hva hun tenkte rundt corona, og i samme sleng fortelle om graviditeten siden hun uansett hadde merket magen min om vi dro dit..

Når sambo ringte sa hun at det gikk bra om vi kom på besøk, og det ikke var så farlig med coronan (hun er lege) så fortalte samboer om glad nyheten og hennes reaksjon var å spørre sønnen sin: var det planlagt?? og ville du det?..... så begynte hun å skremme vettet av samboer og si at om jeg fikk corona mens jeg er gravid kunne barnet bli scizofren for det var nemlig tilfelle med de som fikk influensa under graviditeten og babyer har dødd av corona...

Nå sitter jeg og er skikkeli lei meg av reaksjonen hennes, er det bare jeg som er hormonell nå? Er det ikke frekt å spørre om det var planlagt? Følte hun prøvde gi samboer og meg angst og ikke ville oss vel, først sa hun jo at hun ikke stresset om coronan... dama er psykiater, altså lege ja som har blitt psykiater...

Anonymkode: 16dba...6bc

Dette viser vel at det ikke er noen automatikk om at liv og lære går hånd i hånd. Til å være psykiater så viser din svigermor svært lite forståelse for andres følelser. Hun virker rett og slett nesten litt ondskapsfull, etter min mening.

Videre er hun psykiater - og har helt tydelig ikke de største kunnskapene om epidemiologi.

Videre - som psykiater burde hun forlengst ha spurt seg selv hvorfor hennes sønn velger å unngå henne og velger å ikke betro seg til henne, og om det kan ha noe med hennes egen adferd å gjøre. Men ikke noe av dette virker det som om hun har innsikt til å gjøre/forstå.

I tillegg til dette så viser hun en veldig selvmotsigende holdning til covid-19, spesielt med tanke på at dette var for en måned siden hvor man visste en god del mindre om viruset enn man gjør i dag. På ene siden ønsket hun selv å bryte smitteverntiltakene myndighetene har satt (til tross for at hun som helsepersonell burde visst bedre), og på andre siden så er det plutselig såååå alvorlig med covid-19.

Hadde dette vært min mor ville jeg trolig distansert meg mer fra henne. Nå tror jeg det beste er at du og mannen tar en ordentlig samtale om hvordan dere skal forholde dere til hans mor fremover. Her er det jo veldig viktig hva han føler rundt dette, og hva han ønsker. Men uansett er det du og han og de barna dere har som er en enhet nå, hans mor står på utsiden. Hvis hun ødelegger for dere må dere først og fremst ta vare på hverandre. Siden hun er så dominerende og manipulerende så er det ekstra viktig at du og han viser henne at dere to er sterke sammen, at dere er en enhet, at dere står sammen, at dere er enige - og at hun ikke kan endre deres forhold. Dere må rett og slett ha en fremgangsmåte som gjør at hun ikke kan komme og skape splid mellom dere, for det virker som om det er det hun forsøker på, uansett hvor bevisst hun gjør det eller ikke.

Snakk med mannen, finn felles strategi fremover, og ikke la hans mor få ødelegge noe for dere.

Lykke til videre med svangerskapet :)

Anonymkode: de953...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men du sa konkret at det handlet om skizofreni. Ikke at det kunne ha en generell innflytelse på svangerskapet å bli alvorlig syk, det er noe annet. 

Anonymkode: 4f648...8b7

Jeg har ikke sagt noe om schizofreni. Svaret du siterer var mitt første i tråden😊 Jeg prøvde bare å forklare hvordan forskning henger sammen. 

Anonymkode: f7e68...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...