Gå til innhold

Svigermor sin reaksjon på graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor er en svært dominerende og kontrollerende person, og vi har derfor alltid passet på å ha henne litt på avstand og ikke involvere henne så mye i ting..

Derfor har vi også ventet med å fortelle hun om nyheten jeg er nå i uke 18..

Hun sendte melding til sambo igår og spurte om vi ville dra på middag til hun på søndag, jeg sa samboer burde ringe henne og høre om det var lurt og hva hun tenkte rundt corona, og i samme sleng fortelle om graviditeten siden hun uansett hadde merket magen min om vi dro dit..

Når sambo ringte sa hun at det gikk bra om vi kom på besøk, og det ikke var så farlig med coronan (hun er lege) så fortalte samboer om glad nyheten og hennes reaksjon var å spørre sønnen sin: var det planlagt?? og ville du det?..... så begynte hun å skremme vettet av samboer og si at om jeg fikk corona mens jeg er gravid kunne barnet bli scizofren for det var nemlig tilfelle med de som fikk influensa under graviditeten og babyer har dødd av corona...

Nå sitter jeg og er skikkeli lei meg av reaksjonen hennes, er det bare jeg som er hormonell nå? Er det ikke frekt å spørre om det var planlagt? Følte hun prøvde gi samboer og meg angst og ikke ville oss vel, først sa hun jo at hun ikke stresset om coronan... dama er psykiater, altså lege ja som har blitt psykiater...

Anonymkode: 16dba...6bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første har ikke corona vært lenge nok til at hun kan si at det gir psykisk sykdom ... dama er jo ikke velbevart.. hu juger jo.

hadde sagt at jeg holdt meg hjemme. Ville ikke blitt smittet av sykdommen hennes...

Anonymkode: 3978a...3c0

Skrevet

Dama er ikke helt god, og jeg hadde holdt meg hjemme.

Anonymkode: e9691...0f0

Skrevet

En gylden mulighet til å slippe middagen. Iom, som hun selv hevder, at det kan være fare for fosteret at du smittes så kan ikke du ta risikoen med å besøke henne. Vinn vinn situasjon som hun selv la opp til...

Anonymkode: 25838...be8

Skrevet

Fy f.. Hadde holdt meg så langt unna den damen jeg kunne. Bare møtt henne i familieselskap etc.. 

Anonymkode: 328ee...1cf

Skrevet

Jeg har mest sannsynlig hatt influensa under graviditeten (er gravid nå). Så barnet kan derfor risikere å bli scizofren? Det tar jeg iallefall ikke hennes ord for, skal spørre fastlegen. Høres veldig rart ut. Vet jo ikke om jeg har hatt en kraftig forkjølelse eller om det var influensa. Med mange som har det hvert år så er det merkelig at de ikke skulle informere gravide om det. 

Anonymkode: 2f4a6...f56

Skrevet

Takk for gode svar, drar ikke i middagen nei...

TS

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har mest sannsynlig hatt influensa under graviditeten (er gravid nå). Så barnet kan derfor risikere å bli scizofren? Det tar jeg iallefall ikke hennes ord for, skal spørre fastlegen. Høres veldig rart ut. Vet jo ikke om jeg har hatt en kraftig forkjølelse eller om det var influensa. Med mange som har det hvert år så er det merkelig at de ikke skulle informere gravide om det. 

Er vist noe nye forskning innenfor psykiatrien, fant noen artikler om det på nett.. hadde aldri hørt det før jeg heller..

Skrevet

Æsj, høres ut som en jeg kjenner. 

Mitt råd:

HOLD AVSTAND, sett grenser.

Anonymkode: 31d21...e06

Skrevet

Ikke for å unnskylde det hun sa, for det var mildt sagt bedritent, men kan være at hun er oppriktig bekymret fordi man ikke helt vet konsekvensene av covid-19 smitte og graviditet. 

Å planlegge, og bli gravid nå tenker jeg selv mitt om (men sier det ikke til de jeg kjenner som er prøver), litt pga smitte, litt pga stress rundt fødsel. Men du er jo 18uker,og kunne ikke vist hvor dette bar, så det er tåpelig å spørre om det var planlagt... 

Til å være psykiater så har hun lav innsikt i menneskers psyke og relasjoner, vil jeg si. Stakkars dere, tror det er lurt å holde avstand. Godt mannen din ikke er blind for det, det vil gjøre det lettere :)

Anonymkode: fcb11...9a5

Skrevet

Kjip dame, studerte hun medisin på Livets skole?

Anonymkode: a3d99...746

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjip dame, studerte hun medisin på Livets skole?

Anonymkode: a3d99...746

De jeg vet om som hevder å ha gått livets harde skole er langt mer oppegående enn His svigermor...

Anonymkode: de953...7c9

Skrevet

Fin anledning for dere nå, HI, å begynne å distansere dere mer og mer fra henne. Hun virker ikke å være helt frisk og dere må ikke ha henne i livene deres hvis hun ikke kan oppføre seg.

Kos deg med graviditeten og samboer :)

Anonymkode: de953...7c9

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle gravide anbefales å ta influensavaksine...

Anonymkode: e926b...850

Skrevet

Høres ut som min svigermor det.. oh joy..

Anonymkode: 4da02...716

Skrevet

Høres ut som svigermor ikke har peiling....

Økt risiko for pustebesvær, lungebetennelse og død hos gravide er rapportert under tidligere pandemier (10-12). Systematiske gjennomganger av overvåkings- og epidemiologiske data fra influensa A(H1N1)-pandemien i 2009, viser også at gravide kvinner var overrepresentert blant sykehusinnlagte og intensivinnlagte med influensasykdom (4;13-16). I tillegg fant noen av studiene en høyere risiko for død hos gravide kvinner, også i Europa (4).

En stor norsk registerbasert studie på influensa A(H1N1)-infeksjon blant gravide (N = 113 331) under pandemien i 2009-10 fant at de som fikk en klinisk influensadiagnose hadde nær doblet risiko for fosterdød etter 12. svangerskapsuke (justert HR 1,91; 95 % KI 1,07-3,41) (26).

Tidligere studier har også funnet assosiasjon mellom influensasykdom i svangerskapet, kognitiv utvikling hos barnet og risiko for psykisk sykdom, men det er få studier og sikker årsakssammenheng er ikke etablert (28;29). 

Anonymkode: 9fecb...741

Skrevet

Jeg oppfatter det slik at hun ble bekymret og trodde hun hadde en privat samtale med sin sønn som hun ikke forventet at sønnen ville gjenta i sin helhet til kona.

Anonymkode: fe698...4a9

• 4 uker senere...
Skrevet
På 5.4.2020 den 3.26, Anonym bruker skrev:

Jeg oppfatter det slik at hun ble bekymret og trodde hun hadde en privat samtale med sin sønn som hun ikke forventet at sønnen ville gjenta i sin helhet til kona.

Hun sa at han skulle fortelle meg og advare meg...

Skrevet

Jeg tenker umiddelbart at dette nok er en historie med to sider. Dere fortalte det ikke til den vordende bestemoren før du var i uke 18, og når dere omsider forteller henne det er det "i samme slengen" i en telefonsamtale. 

Dere virker ikke som verdens triveligste mennesker selv! 

Anonymkode: 62fc6...016

Skrevet
På 5.4.2020 den 3.26, Anonym bruker skrev:

Litt enig med den her...altså det om corona var jo søkt, men hele den «planlagt og ville du dette» tenker jeg var unødvendig at han fortalte deg!

det bør jo være et mål at man har best mulig relasjon til familien sin og han setter jo dere opp mot hverandre ved å ikke holde ting i fortrolighet! 

Anonymkode: 02b4c...465

Skrevet

Ja, denne saken har nok to sider...

Anonymkode: 72103...f05

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker umiddelbart at dette nok er en historie med to sider. Dere fortalte det ikke til den vordende bestemoren før du var i uke 18, og når dere omsider forteller henne det er det "i samme slengen" i en telefonsamtale. 

Dere virker ikke som verdens triveligste mennesker selv! 

Anonymkode: 62fc6...016

Andre folk har da ingenting å gjøre med når man ønsker å fortelle om graviditeten?? Kan være gode grunner til å vente.

Anonymkode: c710f...1de

Skrevet
På 4.4.2020 den 11.28, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan ikke fosteret bli skizofren fordi mor har influensa. 

Anonymkode: 4f648...8b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...